Gå til innhold

mat i barnehage

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Er ikke enig i at man bør gi Nugatti når det er det eneste de vil spise.

Jeg har en ekstremt kresen sønn - det er UTROLIG lite han har lyst til å spise. Men han kan glemme å få Nugatti av den grunn, bare for å få i seg noe, DA vill ejeg heller gitt bare brødskive. Hadde han vært sulten hadde han spist det.

Men nå har jeg ikke egentlig problemer med at han ikke vil spise fisk men bare pizza for eksempel. Eller dvs, det har jeg men ikke av typen vil ikke spise sunn mat bare søtt og godt - han er akkurat like kresen på godteri som han er på vanlig mat - og NEI, det har INGENTING md mine matvaner å gjøre, det der er rett og slett bare sprøyt... Har alltid spist sunne middager, og her i huset er det ikek så mye som en sjokoladebit utenom lørdager.

Masse rare meninger her om hvordan barn blir ødelagt av hva man gjør hjemme... Har som sagt alltid spist sunn mat hjemme, og frukt og kjeks i stedet for snop. Han er like fullt kresen, men jeg tar det som et godt tegn at han er like kresen på godt som på anen mat, for det betyr nå iallfall at det ikke går på vilje/makt, det går på at han rett og slett ikke liker det. Aner ikke hva det er med smaksløkene hans, men han er helt konsekvent på hva han ikke vil ha. Så da får han multivitaminer og tran, så får han heller bare ha det kjedelige kostholdet sitt. Han sosialiseres vel etter hvert som han blir eldre.

For øvrig synes jeg denne sinnsvak fokuseringen på at "er det fest, er det masse mat" er hetl absurd, vi LÆRER dem jo våre egne fråtse vaner da. Finnes masse måter å markere festligheter på uten å spise seg ihjel på dritt mat...

Bra sagt!!! Helt enig!

I tillegg vil jeg si at selv om barnehagen ferier alle barnas bursdag, får barns hver sitt kakestykkke, eller hver sin is og hver sin fruktbit! Vi må lære dem og begrense seg også, hvor blir det av barns høflighet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden.....

Når jeg var liten, spiste jeg bare sjokoladepålegg. Nektet å spise noe annet. Men når det gjaldt middag, spiste jeg det meste. Er vokst opp med gode matrutiner. Felles middag med hele familien, fisk et par dager i uken, godteri bare lørdager osv. Allikevel fikk jeg sjokoladepålegg på brødskiva. Fysj! :wink:

Jeg er overhode ikke overvektig, og har aldri vært det heller.

Jeg mener at alt med måte. Ingen barn har godt av å høre om slanking. Foreldre's slanking skal skjules fra barna. Om man merker at sine egne barn så smått begynner å bli overvektige, da bør man gå inn i seg selv å se på måltidene. Hva gjøres feil?

Syntes godt barn kan få saft som tørstedrikk. Vi fikk saft som små, og har aldri tatt noe skade av det. Null hull også! :Nikke:

Vi skal oppdra våre barn med at godteri hører helgene til. Allikevel vil vi gi is på hverdager om sommeren, saft som tørstedrikk i ny og ne, og sjokoladepålegg på brødskiva! Men selvsagt - alt med måte.

Tror mange er overhysteriske og teller kalorier hele dagen gjennom. Dette er heller ikke sunt for barnet! Barn oppfatter slike holdninger allerede fra 6/7-års alder, og anorexia kan ofte komme av slike ting (lest i Foreldre&Barn).

Om vårt barn hadde blitt overvektig, hadde jeg ikke tatt opp dette med barnet, men heller lagt om kostholdet "i skjul". Tatt med barnet på aktiviteter osv. i tillegg.

Men enig i en som skrev at barn er veldig utakknemlige, og vil alltid har mer - mer - mer!

I barnehagen er det 1 stk. kake til hver, dermed basta. Syntes barna bør være takknemlige for det. Jeg skal gjøre mitt beste for at mine barn blir glade for det de får :-(

At ens egne barn spiser, er jo veldig viktig for en mamma. Forstår godt frustrasjonen om barn nekter å spise annet enn brødskive med sjokoladepålegg. Vil selvsagt si at "nei, spiser barnet ikke det som blir servert, får han/hun sulte!". Sannheten er vel den at jeg ikke kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke ville gitt en brødskive med Nugatti istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...