Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #21 Skrevet 30. juni 2004 Hei. Takk for masse svar. Skal snakke litt pent med de i barnehagen igjen. Tror det var kake som fikk han til å spy, for han var i storform igjen rett etterpå, spiste middag og kvelds som vanlig. Har blitt veldig obs på mitt eget sukkerforbruk de siste 4 mnd, og har gått ned 9kg pga det. Er og nøye med hva lillegutt spiser, han elsker frukt og sunn mat, heldigvis. Men det kommer nok tider han blir kresen han og...men det gå rnok over..Men en skal selvsagt ikke bli hysterisk. Så når han blir større og skjønner mer skal han få lørdagsgodt han og
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #22 Skrevet 30. juni 2004 Og jeg syns bestemt ikke man skal overlate til ungene selv å ta ansvar for kosthold og husholdering med "mat" de overhodet ikke har godt av! Vel, det fungerte utmerket hos oss. Jeg tror ikke foreldrene våre hadde latt oss spise nugatti hver dag, men vi gjorde ikke det, ikke engang hver uke, så det var ikke noe problem å la det være tilgjengelig. Jeg tror de aller fleste normale barn liker salami og ost like godt som nugatti, men det er klart nugatti blir ekstra spennende når det blir forbudt.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #23 Skrevet 30. juni 2004 [' date= men det er klart nugatti blir ekstra spennende når det blir forbudt. Sier bare igjen
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #24 Skrevet 30. juni 2004 Og unnlater man å servere Nugatti i utgangspunktet blir det i det hele tatt ikke et tema...
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #25 Skrevet 30. juni 2004 Unger finner fort ut at nugatti finnes enten det er i barnehagen eller hos venner. Det bare utsetter "problemet". Men dette blir vi aldri enige om uansett. Folk må få gjøre hva de vil, jeg blir bare så oppgitt når noen ikke kan forstå at andre familier kan oppnå samme resultat som du ønsker på andre måter.
Gjest Poirot Skrevet 30. juni 2004 #26 Skrevet 30. juni 2004 Da kan hun vel spise brød uten pålegg, da....
Gjest Poirot Skrevet 30. juni 2004 #27 Skrevet 30. juni 2004 Ærlig talt' date= vi hadde ingen problemer med å ha sunne vaner hos oss selv om nugattien lå tilgjengelig til enhver tid. Hvorfor lage et stort nummer av at sjokoladepålegg er forbudt? Så lenge barna selv, slik vi gjorde, kan regulerere inntaket så er det vel ikke noe problem. Å ha nugatti i huset er ikke ensbetydende med å lære barna uvaner. Her er det jo snakk om en som overhodet ikke kan regulere inntaket, da... Det er ihvertfall min emening når man ikke vil ha noe som heslt annet. Selv hadde vi Nugatti kun i sommerferiene. Jeg har utrolig nok vokst opp.
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #28 Skrevet 30. juni 2004 Barn som ikke kan regulere det selv bør selvsagt ikke få fri tilgang til nugatti. Men fra å si det og til å mene at ingen barn skal få fri tilgang til nugatti er en lang vei. Det ble folk av deg, men det ble det sannelig av oss også, selv med nugattien tilgjengelig.
la Flaca Skrevet 30. juni 2004 #29 Skrevet 30. juni 2004 Folk må få gjøre hva de vil' date=' jeg blir bare så oppgitt når noen ikke kan forstå at andre familier kan oppnå samme resultat som du ønsker på andre måter.[/color'] Og jeg blir oppgitt når folk "klager" over egne barn som kun tolererer sjokopålegg på brødskiva, etter selv å ha anskaffet og servert det. Ungene kan ikke holdes ansvarlig for sin innstilling til kostholdet, det kan derimot foreldrene...
Gjest ikke innl *Fiona* Skrevet 30. juni 2004 #30 Skrevet 30. juni 2004 Er ikke enig i at man bør gi Nugatti når det er det eneste de vil spise. Jeg har en ekstremt kresen sønn - det er UTROLIG lite han har lyst til å spise. Men han kan glemme å få Nugatti av den grunn, bare for å få i seg noe, DA vill ejeg heller gitt bare brødskive. Hadde han vært sulten hadde han spist det. Men nå har jeg ikke egentlig problemer med at han ikke vil spise fisk men bare pizza for eksempel. Eller dvs, det har jeg men ikke av typen vil ikke spise sunn mat bare søtt og godt - han er akkurat like kresen på godteri som han er på vanlig mat - og NEI, det har INGENTING md mine matvaner å gjøre, det der er rett og slett bare sprøyt... Har alltid spist sunne middager, og her i huset er det ikek så mye som en sjokoladebit utenom lørdager. Masse rare meninger her om hvordan barn blir ødelagt av hva man gjør hjemme... Har som sagt alltid spist sunn mat hjemme, og frukt og kjeks i stedet for snop. Han er like fullt kresen, men jeg tar det som et godt tegn at han er like kresen på godt som på anen mat, for det betyr nå iallfall at det ikke går på vilje/makt, det går på at han rett og slett ikke liker det. Aner ikke hva det er med smaksløkene hans, men han er helt konsekvent på hva han ikke vil ha. Så da får han multivitaminer og tran, så får han heller bare ha det kjedelige kostholdet sitt. Han sosialiseres vel etter hvert som han blir eldre. For øvrig synes jeg denne sinnsvak fokuseringen på at "er det fest, er det masse mat" er hetl absurd, vi LÆRER dem jo våre egne fråtse vaner da. Finnes masse måter å markere festligheter på uten å spise seg ihjel på dritt mat...
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #31 Skrevet 30. juni 2004 Så fordi noen få barn nekter å spise annen mat fordi nugatti ble servert, så skal man overse de aller fleste andre familiene hvor nugatti ikke har ødelagt det sunne kostholdet?
Gjest Poirot Skrevet 30. juni 2004 #32 Skrevet 30. juni 2004 Jøss, skulle tro verden stod og falt om barn ikke får nugatti. Hva med alle barn som vokser opp i et hjem uten makrell i tomat som fast innslag? Eller solbærsyltetøy? Eller fiskepudding som pålegg? Ulike familier har ulike pålegg. Uansett bør barn lære seg å spise mer enn ett.
Arkana Skrevet 30. juni 2004 #33 Skrevet 30. juni 2004 Det har ingenting å gjøre med om verden går under straks nugattien forsvinner. Jeg blir bare så irritert når folk sier at det å ha nugatti tilgjengelig skaper dårlige vaner og gjør at barn nekter å spise annet enn nugatti, for det stemmer overhodet ikke.
Kittykat Skrevet 30. juni 2004 #34 Skrevet 30. juni 2004 Ærlig talt' date= vi hadde ingen problemer med å ha sunne vaner hos oss selv om nugattien lå tilgjengelig til enhver tid. Hvorfor lage et stort nummer av at sjokoladepålegg er forbudt? Så lenge barna selv, slik vi gjorde, kan regulerere inntaket så er det vel ikke noe problem. Å ha nugatti i huset er ikke ensbetydende med å lære barna uvaner. Det er det som er så vanskelig å få forklare til folk. Vi har ikke noe problem her i huset med dette. Men alle barn er ikke like "enkle". Alle barn spiser ikke det de får når de er sulten. Noen er altetende, andre er kresne. Barn er forskjellig, sånn er det bare.
Kittykat Skrevet 30. juni 2004 #35 Skrevet 30. juni 2004 Det har ingenting å gjøre med om verden går under straks nugattien forsvinner. Jeg blir bare så irritert når folk sier at det å ha nugatti tilgjengelig skaper dårlige vaner og gjør at barn nekter å spise annet enn nugatti' date= for det stemmer overhodet ikke. Det stemmer ikke her heller. Greit vi gir ungene våre sjokoladepålegg. Og vi lar dem til og med velge pålegg og det er ikke alltid de velger sjokoladepålegg nemlig. Det at de spiser sjokoladepålegg eller å ha det tilgjengelig her i huset har iallefall ikke skapt usunt kosthold for dem.
Gjest 2ne Skrevet 30. juni 2004 #37 Skrevet 30. juni 2004 Merkelige holdninger. Har aldri hatt sjokopålegg på bordet eller godterier utover lørdagen (og selv det begynte jeg ikke med før han nærmet seg 4 år) så hvorfor MIN unge er kresen er det ingen gode forklaringer på ser jeg. Men jøssda, morsom lesning...
Gjest Eir Skrevet 30. juni 2004 #38 Skrevet 30. juni 2004 Alle som skal bli foreldre bør vel være litt bevisst sitt eget kosthold, og tenke over hva man ønsker å lære videre. Men jeg tror ikke man skal skylde på sjokoladepålegget alene. Jeg hadde fri tilgang på sjokade da jeg var liten, og hadde perioder hvor jeg bare spiste det. Men jeg spiste sunn middag, og bare godteri og brus i helgene. Problemet med fete unger kommer mye pga at det er brus og godteri hver dag, og feite middager. Det er når foreldre server junk food til ungene fordi de ikke gidder å lage ordentlig mat at man virkelig får problemer. I tillegg til at unger i dag beveger seg alt for lite. Dersom ungene får nok mosjon kan de nesten spise hva som helst, uten at det gjør noe. Da jeg var liten var vi alltid ute og lekte mellom middag og kveldsmat, nesten hver eneste dag. Har inntrykk av at det er nokså annerledes i dag, og tror faktisk at det har minst like mye å si som kostholdet.
Andrine22 Skrevet 30. juni 2004 #39 Skrevet 30. juni 2004 Vi hadde nesten aldri nugatti hjemme, og derfor var jeg og mine søsken heelt utsultet på det når vi har hos noen som hadde! Selv om man aldri får smake det hjemme, får barna uansett smaken på det en gang... Til deg med innlegget: Jeg syns ikke du skal være "sur" på personalet i barnehagen fordi barnet ditt spiste mye kake, og at det derfor (kanskje) kastet opp. Jeg jobber selv i barnehage, og mener at en gang i blant bør det være greit å få kake eller vafler. Vi bruker å feire bursdag med sjokoladekake, og barna spiser så mye de vil, ja faktisk, og de klarer selv å stoppe når det er nok. Ofte vil de heller ha matboksen sin... Men du kan jo si at neste gang det er kake i barnehagen, så bør de følge med at barnet ditt ikke spiser så mye av det. Kanskje de bør servere matboksene til barna først, slik at de er litt mette, før de begynner med kaken?
Gjest Tex Skrevet 30. juni 2004 #40 Skrevet 30. juni 2004 En ettåring som spiser sjokoladekake i barnehagen så han spyr på tur hjem.....? Jotakk, nå har jeg hørt det også.... Når spiste han kaken sa du? Og har du egentlig sett hvor forbausende lite av den kaken som ikke bare havner inn i munnen men faktisk helt ned i magen...? Og hvor lenge etterpå hentet du han...? Unnskyld meg, men ro ned litt, da...... alle sammen egentlig....... Hvis dere ante hvor lite ungene egentlig spiser når de er i barnehagen ville dere knapt ha giddet å smøre matpakke..... litt satt på spissen kanskje, men det aller meste av absolutt alt havner på gulvet. Ja vi pleier å putte restene tilbake i boksen, men brødskiver druknet i yoghurt/melk/snørr osv går i søpla....... Videre det meste av sjokoladekakene, det er stort sett bare glasuren som faller i smak..... Jeg får meg ikke til å tro at han kastet opp fordi han har fått sjokoladekake i barnehagen..... det finnes noe som heter omgangssyke, vettu.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå