Gjest agurk Skrevet 9. juli 2004 #81 Skrevet 9. juli 2004 beklager, skulle stå enkelte! rette på det nå.
Linemor Skrevet 9. juli 2004 #82 Skrevet 9. juli 2004 Men det er helt greit og ta abbort før fosteret kan sparke? jeg er ikke imort abort, og jeg tror de fleste tenker seg om på forhånd. tror også at de fleste som gjør det ønsker og gjøre dette tidligst mulig i svangerskapet. det er ett lite barn hele svangerskapet, selvom det nok ikke har følelser når det driver i den tidlige celledelingen og sånn. men det er vel like mye ett liv man tar. tror det er mange nok som har dårlig samvittighet etterpå og det er vel ingen grunn til å smøre det inn.
Ann Forup Skrevet 10. juli 2004 #83 Skrevet 10. juli 2004 hmm smider mig på jeg også har aldrig selv haft abort hverken frivilligt eller uønsket, men min ældste datter tog en arbort da hun var 15 og det var hendes valg, jeg fortalt hende at jeg støttede hende uanset valget men at det måtte være hendes egen afgørelse, hun har aldrig angret på det hun var for ung og der var mange ting hun ønskede af livet før hun selv begyndte at få børn, hendes graviditet var som sagt uheldig glemte at ta pillen og vips så var der bingo. Men jeg må sige en ting i forbindelsen med frivillig abort, der er mange 100 kvinder hvert år som bruger det som prevantion desværre, har jobbet på hospital og ved en del om dette, og jeg kan fortælle at de kvinder som kommer en til to gang i året ( ja i så rigtig ) får ikke særlig god behandling på hospitalet, selv gynegeloger og jordmødre ser meget dårligt på den form for opførsel. Derfor synes jeg at skoler burde ha det med i undervisningen med afskrækkende billeder, det bliver på lige fod med rygekampanjer, det er godt at børn bliver oplyst om de ting så de ikke går hen og gør det sådanne bare unden vidre, selvfølgelig er det ok at tage abort når der er noget galt, og jeg er ikke imod aborter så længe det ikke bliver misbrugt, og uvidenhed har meget at sige her, oplysning om sexualitet og prevantion, brug af dukke babyer har gjort stor susses i USA hvor abort tallet har fallet hos helt unge piger/kvinder, men norge bruger desværre sine penge på helt ander resurser. Jeg fatter ikke at mange af jer som har taget abort før bliver så sure og synes det er ufint med et billed af et foster på 12 uger må bare spørge blev i ikke infomeret om hvordan det så ud dengang ? det blev min datter hun viste akkurat at det var på den hængende hår hun fik abort, mange af jer har måske også fået børn i dag og fået set bøger med udviklingen af en baby på alle stadier fram til fødsel. På mig virker det mere som dårlig samvittighed og det er dumt, ikke anger på det man har gjort, man må lære sig at leve med de beslutninger man har taget, de føltes vel rigtige dengangen og det gør de vel stadig ? Og her til slut synes jeg det er ok at tage dette op på en gravidites side der er nok mange som læser indslag her og mange unge som henter råd, og da er det jo fint at de ser livets lyse og mørke sider på engang, det kan jo også hjælpe dem i at være mere sikker på hvad de vil, hvis de bliver gravide, da ikke alle får opbakning hjemmefra. når men jeg kunne forsætte og forsætte, men dette på holde for denne gang.
Charly Skrevet 12. juli 2004 #84 Skrevet 12. juli 2004 Jeg får flere tanker som vil frem når jeg leser denne rekken med innlegg på samme tema. Vi er på diskusjon gravid, hvor en legger inn link til et bilde av et foster i 12 uke. Mange har meninger om rett eller ikke til selvbestemt abort og slik vil det alltid være. Men det jeg henger meg litt opp i her er at det er så mange som 'skjeller ut' oss som mener at det er grusomt å tenke på at prosessen har kommet så langt når man fortsatt kan ta abort. Jeg minner igjen på at vi er inn på diskusjonen gravid, Er du gravid, eller har du spørsmål rundt graviditet? Det er tema! Hvorfor skal vi da akte oss vel for andres følelser mht tema abort. Har du tatt abort er det din sak og det er ditt valg og det er du som må leve med det. VI som er lykkelig gravide må da få lov å ha hvilke tanker vi vil, når vi underveis følger forsterets utviklig, størrelse og aktivitet! Det er fortsatt forferdelig i mine øyne at man kan ta abort når utviklingen har kommet så langt. PUNKTUM!
Gjest Poirot Skrevet 12. juli 2004 #85 Skrevet 12. juli 2004 Det er fortsatt forferdelig i mine øyne at man kan ta abort når utviklingen har kommet så langt. PUNKTUM! Du er mao mot dagens abortlovgivning til uke 12? Hvor mener du grensen bør gå? Definer "så langt" Vi ser her et bilde av et pent foster, som irl ikke ser fullt så pent ut. Hjerne, lunger, osv ser vi ikke bilde av. Bør grensen gå mht utseendet eller indre organers utvikling?
Charly Skrevet 12. juli 2004 #86 Skrevet 12. juli 2004 Å definere hvor lang inn i et svangerskap det skal være lov å ta abort synes jeg egenlig ikke noen av oss brukere i dette forum er 'kompetent' til å ta. Det blir som om vi skulle diskutere hvor mange uker en baby skal være før man forsøker å redde det. Det må nesten de som jobber med dette, forsker på dette og kan mest om det få avgjøre. Uansett har man meninger om alt også abort. Jeg forsøkte å forklare at jeg mener dette kanskje er feil forum å diskutere abort i, for diskusjonsgruppen heter Gravid. Allikevel: som jeg skrev om i det første svaret mitt var min opplevelse av å se babyen vår i uke 10. Da kunne vi se armene, bena, navlestrengen, øyne, ører, nese og en masse aktivitet i muskelaturen. Hjertefrekvensen var tydelig. Avskrift fra Liberos hjemmeside: Uke 10 Barnet: Alle de indre organene er dannet, men ikke ferdigutviklede. For eksempel ligger fremdeles en del av tarmen inne i navlestrengen. Huden mellom fingre og tær blir borte, og skuldre, albuer, hofter samt knær synes tydelig. Musklene har begynt å anta sin naturlige form, og barnet har allerede begynt å trene dem. Hjertet er omtrent like stort som en ert og slår regelmessig med 40-80 slag per minutt. Fosteret er nå ca. 4,5 cm langt. Jeg kan nevne igjen at jeg ikke er imot abort og jeg har selv 'hjulpet' venner gjennom avgjørelsen for eller imot å beholde dette barne i uønsket graviditet. Jeg har ingen kvaler for dette i dag. Så håper jeg at du kan godta at dette er mitt svar på spørsmålet du stiller. Jeg vil ikke mene noe om hvor langt ut i svangerskapet man kan ta abort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå