Gå til innhold

Se dette bildet!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel ingen som har sagt at det har kommet som et sjokk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har da aldri sagt at dette er en bra måte å promotere anti-abort-standpunkt. Jeg sier bare at det ikke kan komme som noe stort sjokk at det faktisk er noe som lever inni magen når man er gravid.

men i svarte F¤## hvor dumme tror du vi er - det er klart vi vet det- men vi trenger da ikke et grafisk bilde av det som nå er limt fast på hjernhinnen.

Gjest Poirot
Skrevet
Ta en titt på dette! se på det 12 uker gamle fosteret...tenkt at det faktisk er lov å ta abort inntil uke 12!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=232780

Du er mao mot abort?

Om du ikke er det, når mener du den naturlige grensen bør gå?

(Skjønner forøvrig ikke at det ser ut som at det suger på tommelen, ser ut som om det har munnen inntil armen, spør du meg)

Men når jeg så min egen lille der inn på 10 uker, med bankene hjertet - skjønner jeg ikke at de kan ta de ut på den måten.

Hvem i all verden er "DE"????? Kanskej "de" er noen som var i en mye vanskeligere situasjon enn deg, og derfor ikke hadde noe valg? Kanskej "de var voldtatt"? Kanskej "de" var 17 år? Kanskej "de" var ute av stand til å ta vare på et barn?

Det er mange grunner for å ta abort. Barnet er ikke mer eller mindre søtt av den grunn. Og det tror jeg de som tar abort er smertelig klar over uten å få gnidd beskyldnigner i trynet av sånne som deg.

Skrevet

men i svarte F¤## hvor dumme tror du vi er - det er klart vi vet det- men vi trenger da ikke et grafisk bilde av det som nå er limt fast på hjernhinnen.

Hvorfor blir du så hissig på meg? Alt jeg har sagt er at dette er noe alle vet. Du må gjerne være sur på VG for at de viser bilder av fostere, men hva skal de gjøre da? La være å vise bildene fordi det finnes mange som har hatt abort? Da må de også la være å vise bilder av kræsjede biler for å skåne de som har vært utsatt for bilulykker. De kan ikke vise bilder av eldre, syke, narkomane, eller noe som helst, for det vil alltid være noen som forbinder bildet med en dårlig opplevelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

En hver for ut fra sine grunner stå for de valg man har gjort og tåle å se sannheten - nemlig at et foster på 12 uker er et lite menneskebarn og ikke en "geleklump" som noen ynder å kalle det.

Og jeg fryder meg over livets mirakel og synes det var fantastisk å få se hvordan mitt lille barn allerede ser ut! Hvorfor i all verden skulle VG "skåne" leserne for bildet???

Gjest Poirot
Skrevet

Forøvrig lyver slike 3D bilder. Barnet er alldeles ikke fullt så søtt om man ser det irl i uke 12.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor jeg er forbanna forklarer engentilig Poirot ganske godt- og ja jeg er like forbanna på VG.

Det er mange grunner for å ta abort. Barnet er ikke mer eller mindre søtt av den grunn. Og det tror jeg de som tar abort er smertelig klar over uten å få gnidd beskyldnigner i trynet av sånne som deg.

Vet dere hva- hvis dere ikke ser selv at dette var under belte stedet har jeg ikke mye mer å si :(:(

Skrevet

VG sier ikke noe om abort i denne sammenhengen, det er noen av brukerne her inne som gjør det. Jeg må si jeg blir litt fornærmet når du automatisk tillegger meg de samme meningene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og jeg kan love deg jeg er mer en fornæremt :-x

Men jeg skulle gjerne hatt Kaisa- krabats inni debatten igjen :-?

Skrevet
Og jeg kan love deg jeg er mer en fornæremt :-x

Jo takk, det merkes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo takk, det merkes.

* Alex puster dypt *

Helt ærlig tuji- synes du det er rart.

Prøv å sett deg litt inn i andres situasjoner, men det er riktig at det var ikke du som skrev innlegget men dette var vondt.

Skrevet

Ømtålig tema dette her...

Generelt syns jeg unge jenter og kvinner har et alt for lettvint syn på abort. Da snakker jeg om de som selv ikke har gjennomført abort. Og kanskje de som i ettertid blir overrumplet av den vonde følelsen av å ha valgt bort et barn, noe de ikke var forberedt på på forhånd.

Under Samliv og Seksualitet dukker det en gang i blant opp tråder der vedkommende har blitt gravid uten å ønske det. Da skrikes det umiddelbart om abort, "hvorfor tar du ikke bare abort?" osv. Og ser man det ikke som en mulighet må man sannelig svare for seg, for man har da ingen grunn til å klage dersom man ikke ser råd for å benytte denne tilrettelagte løsningen. Det kan faktisk virke som enkelte ser på abort som en slags forsinket prevensjon... (Moren min har selv tatt abort, og presterte å bruke kjeft på venninnen min som valgte å bære frem barnet etter en ons. på videregående! :o )

Jeg er absolutt for selvbestemt abort. Og jeg tror ikke det er lettere å ta bort et foster om det så er 4 eller 12 uker gammelt. Det er uansett en forferdelig vond og vanskelig avgjørelse...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er faktisk mange som ikke er klar over hvor utviklet et foster på 12 uker er. Synes derfor det er viktig at VG gir oss denne informasjonen. Alle som vurderer en abort burde egentlig få kjennskap til dette i forkant av inngrepet. Verre å få denne informasjonen etter at aborten er utført.

Men forstår at det vekker sterke følelser hos de som har tatt abort.

Skrevet

Hei!

Kaster meg inn i debatten jeg også!

Da jeg gikk på skolen var vi på Gades institutt! Der fikk vi se foster på glass..fra nesten eggcelle til ferdig baby på 9 mnd!Ganske sterkt kan jeg si dere! MEN jeg husker jeg så det fosteret som var 12 uker - og det så IKKE ut som det på bildet i VG. Mye mindre utviklet faktisk. Så mitt forrige barn og det barnet jeg bærer nå tidlig på ultralyd.Så jo at det var et barn begge gangene! Men særlig første gangen for da hadde de akkurat fått inn et nytt apparat til å ta spasielle ultralyder med!Det var nesten som å se film inni magen!Jeg var da 12 uker på vei, og babyen så heller ikke da ut som babyen på VG sine bilder!

reagerte da jeg så dette bildet fordi barnet virker "eldre" en det som jeg har sett av slikt!

Jeg mener at det er enhver kvinne sin rett til å velge - men selv hadde jeg ikke kunnet gjøre det! Men det er jo lett å si når man aldri egentlig har vært nødt til å ta valget!

Sender en stor klem til alle dere som har måttet ta en slik avgjørelse - det må jo ha vært litt av en påkjenning! :kose:

God sommer alle sammen!

Klem Charmina

Skrevet

Synes også at Kajsa-Krabat fremstår som en feig dame her... Kaster ut et innlegg som antakelig fikk en annen fokus enn det hun hadde tenkt seg. Ser for meg at dette helst skulle blitt en sånn jatte-debatt mellom oss gravide. Mne nei det blir det ikke.

Selv tok jeg en selvbestemt abort tre dager etter jeg fylte 15, jeg var godt utviklet og voksen/moden for alderen. Kjæresten min og jeg hadde vært sammen lenge, men visste at vi var altfor unge. Dessuten ga ikke mamma meg mange valg. Men vi var helt enige om dette. Det var ikke lett, var nesten 12 uker på vei og merket det allerede på kroppen. Prøvde å distansere meg mest mulig fra at det var et barn i magen min, visste jo at det skulle fjernes uansett... Men det gikk ikke fort. Testen ble tatt 16/6-94 og aborten ble utført 6/7-94, det er ganske lang tid å gå med et foster som skal fjernes inni seg, kan dere tenke dere den følelsen?

Uansett, aborten ble utført og jeg gråt meg gjennom hele skoleferien, hadde det forjævlig da jeg så barnevogner og nyfødte barn, men har aldri vært i tvil om at vi gjorde det rette. Jeg var selv et barn og hadde dårlige forutsetninger for å ta meg av et barn. Det holder ikke med bare kjærlighet...

Jeg er i dag på vei med mitt tredje barn, har hatt to spontanaborter det siste året og vet hvor vondt det også er. Det er lett å moralisere for oss som er voksne, men kan noen virkelig mene at det er rett av en 15-åring å beholde et barn og kanskje gi det et dårlig liv preget av dårlig økonomi og uansvarlige foreldre? ER det ikke bedre å ta den tunge beslutningen det er å ta en abort? Nå vet jeg at mange tenker at det skulle man tenkt på før man hadde usikker sex osv. Foe mitt vedk. den gangen kan jeg legge til at jeg ble gravid under mensen, noen jeg den gangen ikke trodde var mulig...

Skrevet
grusomt å vite at man har selvbestemt abort til uke 12.

Selvom foreldrene ikke klarer å ta vare på barnet?

Selvom det er det beste for barnet ikke å leve opp?

Det er mye som spiller inn her, og det finnes mange grunner til at noen velger å ta abort. Prøv å husk det også.

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Jaja, så er jeg en feig dame...som noen presterer å si... Og andre prater om å slenge ut og tenke lengre enn nesen rekker... Hmmm... Jeg har aldri vært imot selvbestemt abort og jeg har vært nærmere inne på det enn det dere tror kanskje... poenget med å si så forferdelig at vi har selvbestemt abort inntil uke 12 var at fosteret var så mye mer utviklet enn det jeg trodde, greit å lese at fosteret har utviklet det og det til uke 12, men det var en annen opplevelse å se det! Det liknet så mye mer en baby enn det jeg trodde. Jeg mener at alle som ikke ønsket å bli gravid, har anledning til å ta vare på, er "for" unge, har vært voldtatt, bærer en sterkt misdannet/syk baby osv skulle tatt abort om de ønsket det! Men jeg mener også at man "må tenke lengre enn nesen rekker" (som noen så fint kaller det), abort er ikke prevansjon for at man ikke tenkte med rett hode, men nå er jo angrepille uten resept, så det fører nok muligens til ferre aborter "bare" for at man var uheldig...

Jaja, flere her inne som burde tenke lengre enn nesen rekker når man "hiver" ut kritikk og kommentarer om ting.... og som jeg sa, jeg har vært nermere inne på temaet abort enn det dere tror...

mulig at jeg ordla meg feil og at dette innlegget "retter" opp det at dere tror jeg er, en hjerterå person som ville gni salt i sårene til de som har tatt abort... Som sagt det var følelsen av at man har bært et lite menneske i magen og enten måttet tatt det bort eller gjort det av andre grunner, og det at legen kanskje og har brukt ord som "celleklump" o.l....... for meg vil det alltid være en baby!!

Men takk for mange sterke meninger.... :riste:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er klart du får sterke meninger på et så omtålig tema. Og det er lov!

Som jeg skrev i det første innlegget mitt synes jeg det like ille av Vg og legge ut et sånt bilde, men det er jo ikke så rart for det treffer meg midt i hjertet.

Det bildet har ligget på netthinnen min i hele dag og jeg har en vond klump i magen. Det er ikke din skyld eller vg skyld. Jeg gjorde det jeg måtte for mange mange år siden, ville jeg tatt det samme valget nå- nei mest sannynlig ikke.

Men når du startet et sånt innlegg så må du forvente deg at folk reagerer.

Skjønner at du ikke likte " tenke lengere en nesa rekker" men det var den beste måten jg klarte og formulere meg.

Det er lett å komme frem med pekefingeren i sånne situasjoner for mange har sterke personlige meninger, spes de som ikke kan få barn, men å legge ut en sånt bilde synes jeg er å vri kniven rundt og fullstendig unnødvedig :(

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet
Det er klart du får sterke meninger på et så omtålig tema. Og det er lov!

Som jeg skrev i det første innlegget mitt synes jeg det like ille av Vg og legge ut et sånt bilde, men det er jo ikke så rart for det treffer meg midt i hjertet.

Det bildet har ligget på netthinnen min i hele dag og jeg har en vond klump i magen. Det er ikke din skyld eller vg skyld. Jeg gjorde det jeg måtte for mange mange år siden, ville jeg tatt det samme valget nå- nei mest sannynlig ikke.

Men når du startet et sånt innlegg så må du forvente deg at folk reagerer.

Skjønner at du ikke likte " tenke lengere en nesa rekker" men det var den beste måten jg klarte og formulere meg.

Det er lett å komme frem med pekefingeren i sånne situasjoner for mange har sterke personlige meninger, spes de som ikke kan få barn, men å legge ut en sånt bilde synes jeg er å vri kniven rundt og fullstendig unnødvedig :(

Sådet du sier er at hver gang det kommer inn på temaet abort så vrir vedkommende rundt kniven?? Klart, alle får komme med de meningene de vil...og det får jeg også!?? Dessuten leste du ikke mitt innlegg over?? Jeg mente ikke å vri noen kniv eller strø salt, det jeg mente er at de er forferdelig å tenke på for de som har måttet tatt abort av en eller annen grunn... Spes tenker jeg da på de som har måttet de selv om det var et ønsket barn, for de har tenkt på det voksende embryoet som en baby, mens andre tenker på det som en "celleklump". Og de som tar abort for at de ikke ønsker et barn gjør jo det rette, hvilket liv har de å tilby barnet hvis de innerst inne ikke ønsker å bli mor og far? Men nå skal jeg ikke strø salt til de som har blitt gravide og vurdert abort men beholdt barnet likevel...for selvsagt elsker de sitt barn like mye som alle andre. Det er alt for mange barn som ikke har noe bra utgangspunkt og start i livet, og da har jeg ingen problemer med å se at det beste muligens hadde vært abort.

Samtidig kjenner jeg en som først benyttet angrepille, så fikk en selvbestemt abort og nå er gravid igjen (alt dette iløpet av 5 måneder) og som hun sier selv "bare måtte beholde barnet fordi det ville være for dumt å søke ny abort"...da tenker man ikkke over konsekvensene et ubeskyttet samleie kan få. Og jeg er lei meg for at hun har utsatt seg selv for all den påkjenningen en abort fører med seg, hun har det ikke lett.

Og ja, jeg fikk og bestemme selv, det var mitt valg, føde et stekt misdannet barn eller abort, og aldri kommer jeg til å måtte en så vanskelig avgjørelse igjen i hele mitt liv, men holdningene til legen var at de bare var en cellesamlig og ikke en baby, derfor sier jeg det, jeg ble svært overrasket over at det liknet så mye på et menneske allerede etter 12 uker. og når du sier at neon ikke kan få barn, ja da er jeg enig, det er trist at noen må ta abort mens andre ikke kan bli gravide!

Men at jeg har såret noen eller vært ful med dette innlegget er jeg ikke enig i...kanskje jeg ordla meg feil første gang, men mye unødvendig kritikk har jeg da også fått...

Skrevet
Jeg kjenner jeg blir litt sint på både dere og VG jeg nå!

Jeg synes det blir veldig naivt å forlange at VG ikke skal trykke slike bilder. Skal vi sensurere virkeligheten, fordi vi ikke kan risikere å pirke på følelsene til de som har tatt abort? Jeg mener at alle som tar abort bør være klar over at det er ett liv de fjerner. Jeg er også helt for selvbestemt abort, men mener at det bør være ett bevisst valg, ikke en selvfølge på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...