lilje Skrevet 1. juli 2004 #61 Skrevet 1. juli 2004 Okey, sorry, missforstod svaret ditt :oops: Ikke meningen å være krass, drar bare frem følelser i meg :cry:
Gjest Eir Skrevet 1. juli 2004 #62 Skrevet 1. juli 2004 Jeg er enig i at det kan være litt ufint å koble ett slikt bilde opp mot en abort-debatt, og jeg synes at ett graviditets-forum er ett veldig snodig sted å gjøre det også...
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #63 Skrevet 1. juli 2004 Jeg har ikke lest alle innleggene, men det var jo aldri meningen at disse bildene skulle bli brukt i anti-abort sammenheng. Jeg synes det er trist at de har det, da en ofte ikke har mulighet til å ta abort så tidlig som en skulle ønske. Det er jo ingen som vil vente så lenge som mulig med å ta abort. Min venninde gikk på p-pillen da hun ble gravid og hadde fortsatt månedlige blødninger. Hun tok abort i uke 12, men hadde selvsagt helst gjort det mye tidligere. Kroppen begynner jo å "føles" gravid og rundt den tiden og den hormonelle omveltnigen var forferdelig. Jeg har ingen tro på at bort er en lettvint løsning for noen.
Gjest Tex Skrevet 1. juli 2004 #64 Skrevet 1. juli 2004 Pussig at alle de som ikke liker bildet/ avisreportasjen er de som har tatt abort.......
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #65 Skrevet 1. juli 2004 Jeg skrev innlegget over, og jeg har ikke tatt abort, jeg MISLIKER ikke bildet heller, men synes det har blitt litt misbrukt. For min egen del, som er 19 uker gravid, er det alltid interessant å følge med på hvordan fosteret utvikler seg, selv om jeg ikke synes det er nødvendig til enhver tid å vite hver eneste lille ting som skjer, det blir litt mye..
Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2004 #66 Skrevet 1. juli 2004 Pussig at alle de som ikke liker bildet/ avisreportasjen er de som har tatt abort....... Eg mislikte ikkje bildet, men reagerte på samanhengen det vart satt inn i.
MorStine Skrevet 2. juli 2004 #67 Skrevet 2. juli 2004 Eg mislikte ikkje bildet, men reagerte på samanhengen det vart satt inn i. Helt som om jeg skulle sagt det selv, ja... Nå som jeg har barn og er gravid i uke 24, synes jeg det er fantastisk å se barnets utvikling i bilder, og at det erså utviklet. Men det ble misbrukt i denne sammenhengen og i VG var det jo ikke i forbindelse med abort... Der var Kajsa-Krabat som vinklet det dit hen og fikk igang denne debatten...
Linselus Skrevet 2. juli 2004 #68 Skrevet 2. juli 2004 Bare en tanke: Er det ikke en idè å tro _litt_ på legestanden i Norge da!? Har de sagt at abort inntil uke 12 er "greit" så har de nok grunnlag for å mene dette. Det har vel blant annet noe å gjøre med når barnet regnes som levedyktig osv. Til alt det andre som er skrevet her: noen tar sikkert abort uten å tenke seg om, og dessverre finnes det mange på "begge" sider av en i mine øyne lettere underlig debatt om selvbestemt abort som er villig til å bruke mange triks for å vinne "velgere for seg selv". Hvis man tar med i betraktningen hvilken avis som har dette bildet med så skulle det vel ikke tilsi annet enn at dette er enda en agurknyhet for en avis som ikke satser på annet enn å være daglig dose med Se og Hør. Verken for eller i mot abort, bare for å fylle opp spalteplass.
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #69 Skrevet 2. juli 2004 Pussig at alle de som ikke liker bildet/ avisreportasjen er de som har tatt abort....... Jeg har ikke tatt abort, men reagerer like fullt. Bildet var fint, men helt feil i forhold til hvordan et foster i uke 12 faktisk ser ut. Ikke noe galt med reportasjen, men virkelgi stygt å koble det opp mot abort. Bare det at folk kobler vanskelighetsgraden av å ta abort opp mot hvor PENT/IKKEPENT et foster er , er for meg helt uforståelig.
MorStine Skrevet 2. juli 2004 #70 Skrevet 2. juli 2004 Bare det at folk kobler vanskelighetsgraden av å ta abort opp mot hvor PENT/IKKEPENT et foster er ' date=' er for meg helt uforståelig.[/quote'] Helt enig Poirot!!!
tuji Skrevet 2. juli 2004 #71 Skrevet 2. juli 2004 Jeg har ikke tatt abort, men reagerer like fullt. Bildet var fint, men helt feil i forhold til hvordan et foster i uke 12 faktisk ser ut. Bare lurer på hvordan du vet det, jeg.
Gjest Eir Skrevet 2. juli 2004 #72 Skrevet 2. juli 2004 Bare en tanke: Er det ikke en idè å tro _litt_ på legestanden i Norge da!? Har de sagt at abort inntil uke 12 er "greit" så har de nok grunnlag for å mene dette. Det har vel blant annet noe å gjøre med når barnet regnes som levedyktig osv. Mitt inntrykk er at denne grensen kun er symbolsk, fordi man må sette en grense ett sted. Det finnes ikke noe medisinsk grunnlag for den, men den er jo satt med god margin i forhold til når fosteret er levedyktig. Ett 12 uker gammelt foster har ferdig utviklet det meste av funksjoner, og har igjen å vokse resten av tiden. Og hvorvidt man tar abort eller ikke har vel strengt tatt lite med hvor utviklet fosteret er? Jeg tror neppe det føles så mye bedre å ta abort etter 8 uker enn etter 12 uker? Abort er en slags nødløsning, fordi alle andre alternativer har slått feil.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #73 Skrevet 2. juli 2004 Barnet er vel ikke levedyktig før ca i uke 24-25. Og da med intensiv behandling. For noen år siden overlevde barnet sjelden hvis det ble født før uke 28. Fakta: uke 6: Hjerte uke7: Kjønnsorganer uke8: Ansikt uke12: Nyrer og urinveier uke24: Mage og tarmtraktus uke28: Hjerne uke 28: Lunger Begynner å anta menneskelige trekk ved slutten av 8 svangerskapsuke. I uke 12 er fosteret ca 9 cm og veier ca 30 gram. I uke 24 er barnet ca 30 cm og veier ca 650 gram.
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #74 Skrevet 2. juli 2004 Bare lurer på hvordan du vet det, jeg. Jeg har sett bilder av fostre i uke 12 tatt for medisinsk bruk. (Var forøvrig en annen i denne tråden som skrev noe liknende). Her er et bilde: http://privat.webjournalist.no/12.php
Anki1971 Skrevet 2. juli 2004 #75 Skrevet 2. juli 2004 Ikke noe galt med reportasjen, men virkelgi stygt å koble det opp mot abort. Bare det at folk kobler vanskelighetsgraden av å ta abort opp mot hvor PENT/IKKEPENT et foster er , er for meg helt uforståelig. Kunne ikke vært mer enig! :enig_animasjon:
Linselus Skrevet 2. juli 2004 #76 Skrevet 2. juli 2004 Mitt inntrykk er at denne grensen kun er symbolsk, fordi man må sette en grense ett sted. Det finnes ikke noe medisinsk grunnlag for den, men den er jo satt med god margin i forhold til når fosteret er levedyktig. Ett 12 uker gammelt foster har ferdig utviklet det meste av funksjoner, og har igjen å vokse resten av tiden. Og hvorvidt man tar abort eller ikke har vel strengt tatt lite med hvor utviklet fosteret er? Jeg tror neppe det føles så mye bedre å ta abort etter 8 uker enn etter 12 uker? Abort er en slags nødløsning, fordi alle andre alternativer har slått feil. Uttrykte meg kanskje litt klønete: innlegget var mest rettet mot blant annet trådstarter som skrev "se på bildet, kan ikke skjønne at noen vil ta abort i uke 12", derfor mente jeg at om det hadde vært en "håpløs" avgjørelse i uke 12 ville det vel ikke vært da grensen var satt. Men den er vel selvsagt ikke satt bare grunnet levedyktighet osv. heller, men sikkert også med hensyn til andre forhold (hva vet jeg, doktor er jeg iallfall ikke) Men ellers er jeg helt enig med deg, jeg tviler på at fosterets utseende har noe å si for om man tar abort. (og jeg ber pent om at jeg aldri måtte behøve å havne i en situasjon hvor jeg føler at det er et valg, for jeg tror sannelig ikke det er noe gøy..) Nefretiti, som ikke prøver å støte noen, men er litt dårlig til å uttrykke seg for øyeblikket!!
Frk. Lykkelig Skrevet 9. juli 2004 #77 Skrevet 9. juli 2004 Jeg var på frivillig ultralyd i uke 12 + 3 dager, og det så allerede ut som en baby. Fosteret kneppet hender, tok hendene til munnen og var veldig aktiv. Fikk også bilde med meg.
Gjest agurk Skrevet 9. juli 2004 #78 Skrevet 9. juli 2004 [Jeg har ikke tatt abort, men reagerer like fullt. Bildet var fint, men helt feil i forhold til hvordan et foster i uke 12 faktisk ser ut. . Mistet i uke 15 engang. Barnet var da dødd noen uker før. Altså i uke 12 ca. Barnet var helt utviklet og så ut som ett vanlig barn i miniatyr. Ikke spesielt ulikt bildet. Forøvrig er vel uke tolv en grei plass å ha grensen på. Jeg tror ikke det gjør noen forskjell for barnet i uke ni eller tolv, uansett hvor utviklet det er eller ikke!
Gjest agurk Skrevet 9. juli 2004 #79 Skrevet 9. juli 2004 Og hvorfor er det slik at med en gang enkelte ser ett bilde av ett foster skal det kobles sammen med abort? Gled dere om hvordan det ser ut, og la mennesker ta de valgene de vil!
tuji Skrevet 9. juli 2004 #80 Skrevet 9. juli 2004 Og hvorfor er det slik at med en gang noen ser ett bilde av ett foster skal det kobles sammen med abort? Gled dere om hvordan det ser ut' date=' og la mennesker ta de valgene de vil![/quote'] Er det slik, da? Jeg tenker aldri på abort når jeg ser bilde av et foster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå