Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2004 #42 Skrevet 30. juni 2004 Er enig med Eir eg også, sjølvsagt veit ein at det er eit liv som blir fjerna. Det var denne kommentaren eg reagerte på;se på det 12 uker gamle fosteret...tenkt at det faktisk er lov å ta abort inntil uke 12!!
Jens Skrevet 1. juli 2004 #43 Skrevet 1. juli 2004 Syntes hele tråden var unødvendig jeg....Og er ikke helt sikker ennå på hva trådstarter egentlig ville med denne tråden. men, men Gamle Alex! :trøste:
Gjest gjesta Skrevet 1. juli 2004 #44 Skrevet 1. juli 2004 At VG legger ut et bilde som viser hvordan et 12 mnd gammelt foster ser ut er ikke kritikkverdig etter min mening. For noen er det et fantastisk syn som virkeliggjør den litt fjerne følelsen man ofte har når man er gravid, men det ennå ikke vises - for andre vekker det såre minner. Det som er kritikkverdig er å bruke slike bilder for å spille på følelser mtp abort. Facts om et 12 uker gammelt foster bør vi tåle, etter min mening, men vi bør respektere at vi har en 12 ukers grense for abort i dette landet, og som kvinner bør vi være veldig glade for at det er slik. Å koble bildet mot abort er det ikke VG som gjør. Det burde være færre aborter, det burde oppstå færre uønskede svangerskap. Men ingen kan sette seg til doms over et annet menneske og avgjøre hvem som kan ta abort og ikke, abort må få være kvinnes valg!
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #45 Skrevet 1. juli 2004 Det som er kritikkverdig er å bruke slike bilder for å spille på følelser mtp abort. Der sa du vel egentlig det jeg har på en dårlig måte har prøvd å si i x- antall innlegg. føelsene tok litt overhånd, så sakligheten forsvant litt Takk Mie :-)
Tvilling76 Skrevet 1. juli 2004 #46 Skrevet 1. juli 2004 Men jeg mener også at man "må tenke lengre enn nesen rekker" (som noen så fint kaller det)' date=' abort er ikke prevansjon for at man ikke tenkte med rett hode, men nå er jo angrepille uten resept, så det fører nok muligens til ferre aborter "bare" for at man var uheldig...[/quote'] Hva vet du om andres situasjon? Det ER faktisk de som beskytter seg med annet enn p-piller (de kan glemme å ta) eller kondom (som kan sprekke). Ja, jeg har tatt en abort. Ble gravid med han jeg er gift med idag. Det var 7 år siden. Jeg gikk på p-sprøyte. Hva er sjansen for å bli gravid da? Vi beskyttet oss! Valget om abort, var ikke et automatisk valg for oss. Vi var unge, men likevel voksne nok til å vurdere andre alternativer. Adopsjon, beholde det selv... Vi deltok i samtaler hos AAN som det da het. I tillegg var min søster gravid, og de skulle beholde barnet. Det var ikke lett å se magen vokse samtidig som vi skulle ta vårt valg. Jeg gråt. Mannen min gråt. Det var det vanskeligste valget vi noen gang har gjort. Men vi angrer ikke. Det var riktig for oss. Da. Idag venter vi vårt første kjærlighetsbarn. Vi er 15+5. Gift. Fått utdannelser, gode jobber og et sted å bo. Forholdene er lagt mer til rette. Vi har mer å tilby dette barnet. Ikke bare materielt, men også et godt forhold oss imellom. Det er kanskje det viktigste. Hadde vi valgt å beholde det for 7 år siden, er det ikke sikkert vi hadde vært gift idag. Nå er vi sikre på at det er det VI vil. Vi har en solid grunnmur som vi kan bygge en felles fremtid på. Kritikk er greit, men ikke direkte personhets - HMSP, moderator
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #47 Skrevet 1. juli 2004 Det er merkelig at når det gjelder abort så er det bare en mening som er lovlig - nemlig for full selvbestemt abort. 10 - 15 000 aborter hvert år er neppe kun resultat av voldtekt og sprukne kondomer. Å skjelle ut folk her inne da som mener mange bruker abort som en lettvindt løsning og kalle de "slettet" er fryktelig usakelig. Tallene taler vel for seg selv. Selv ble vi nå gravide i en litt uønsket situasjon hvor jeg nettopp var blitt arbeidsledig og leiligheten som vi har kjøpt nylig mangler barnerom da vi hadde tenkt å vente noen år. Men å fjerne ungen av den grunn var allikevel ikke noe alternativ - det ordner seg alltids. Skulle bare barn i meget gode forhold preget av god økonomi, hvor foreldre har rast fra seg, er i trygge og gode jobber, hvor barnerommet står klart etc. etc. være velkomne ble det få barn født her til lands. Det er et lite liv vi snakker om og det lille livets stemme har vel også krav på å bli hørt? Kommer selv fra en vanskelig bakgrunn med en alenemor som var periodedranker og dårlig økonomi, men er ikke i tvil om at jeg allikevel er glad for å få sjansen til å oppleve livet selv om nok mange vil mene det hadde vært bedre for meg å aldri bli født inn i slike vanskelige forhold.
Tvilling76 Skrevet 1. juli 2004 #48 Skrevet 1. juli 2004 Å skjelle ut folk her inne da som mener mange bruker abort som en lettvindt løsning og kalle de "slettet" er fryktelig usakelig. Jeg tar den til meg, men mener fortsatt det er feil å generalisere alle under samme kam, noe jeg helt klart følte det "slettet" gjorde. Det jeg ville poengere var at det faktisk fantes situasjoner der man hadde beskyttet seg 100% og likevel blitt gravid. Ikke ved uhell som dere så fint påpeker det som. Skulle bare barn i meget gode forhold preget av god økonomi, hvor foreldre har rast fra seg, er i trygge og gode jobber, hvor barnerommet står klart etc. etc. være velkomne ble det få barn født her til lands. For oss er dette viktig. Dersom andre mener/føler/gjør noe annet - vær så god. Jeg kritiserer ingen for det likevel. Er selv oppvokst med en alenemor, hvor jeg er yngst av 3. Dette er trolig årsaken til at jeg nettopp vedlegger slike ting som nevnt ovenfor. Men det er meg, og hva du velger å gjøre. Deg om det.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #49 Skrevet 1. juli 2004 Alle har lov til å ha sin mening ,men å bruke slike bilder for å illustrere poenget sitt- synes jeg er under beltestedet
Tvilling76 Skrevet 1. juli 2004 #50 Skrevet 1. juli 2004 Alle har lov til å ha sin mening ' date='men å bruke slike slike bilder for å illustrere poenget sitt- synes jeg er under beltestedet[/quote']
Anki1971 Skrevet 1. juli 2004 #51 Skrevet 1. juli 2004 Fatter ikke vitsen med å vise fram sånne bilder jeg da... med mindre det er for å gi de som har tatt abort dårlig samvittighet da... Hva f... om babyen er "søtere" når den er 12 uker ... man tar da ikke abort for at ungen ikke er søt, men fordi man ikke har muligheter til å få noe barn da... Det er ikke sånn at alle som tar abort ser på det som en lettvint løsning, skjønner du ... jeg tok selv abort for endel år siden, og det var så langt fra noen lettvint løsning som det kunne bli. Allikevel var det ingen "gal" avgjørelse som ble tatt uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #52 Skrevet 1. juli 2004 Fatter ikke vitsen med å vise fram sånne bilder jeg da... med mindre det er for å gi de som har tatt abort dårlig samvittighet da... Hva f... om babyen er "søtere" når den er 12 uker ... man tar da ikke abort for at ungen ikke er søt, men fordi man ikke har muligheter til å få noe barn da... Det er ikke sånn at alle som tar abort ser på det som en lettvint løsning, skjønner du ... jeg tok selv abort for endel år siden, og det var så langt fra noen lettvint løsning som det kunne bli. Allikevel var det ingen "gal" avgjørelse som ble tatt uansett.
tuji Skrevet 1. juli 2004 #53 Skrevet 1. juli 2004 Tror kanskje vi er enige, Gamle Alex. Jeg ser ikke noe galt i at VG viser bildet av et 12 uker gammelt foster - i seg selv er jo det uskyldig, men er enig i at det er tankeløst og stygt å bruke det for å gi dem som har tatt abort dårlig samvittighet.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #54 Skrevet 1. juli 2004 Da så du poenget mitt- jeg var nok ikke veldig flink til å formiddle det i går, men det bildet var vondt å se og det ga meg et lite støkk
lilje Skrevet 1. juli 2004 #56 Skrevet 1. juli 2004 Hvorfor er det slag under beltestedet å vise bildet av et foster på denne måten? er enig i at det er et slag under beltestedet å kople det direkte opp mot abort, men vi er da alle klar over hva vi gjør når vi tar abort , meg selv inkludert! Å selv om jeg også ser på bildet og føler meg helt jævlig over det jeg har gjort, ser jeg ingen grunn til å skrike høyt over det! Dessuten er det ikke grunnen for å ta abort som ble diskutert her( selv om mange tydeligvis har behov for å forklare seg,eks."jeg var så ung" eller "det passet bare ikke".)Det er hvor utviklet fosteret kan være i uke 12, og det er da ikke kasja-Krabat sitt problem at enkelte føler seg støtt av dette! Og jeg tror heller ikke bildet ble lagt ut for å skape skyld følelse, men for å gjøre oss oppmerksomme på at det ikke nødvendigvis er en celleklump, men et lite menneske!
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #57 Skrevet 1. juli 2004 Dette er vel og koble det dirkete opp mot abort Ta en titt på dette! se på det 12 uker gamle fosteret...tenkt at det faktisk er lov å ta abort inntil uke 12!! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=232780 Hvike grunner folk har er likegyldig for meg, og det er også nesten helt umulig og diskutere- når er det riktig , når er det galt.
lilje Skrevet 1. juli 2004 #58 Skrevet 1. juli 2004 jeg sa ikke at det ikke ble koplet opp mot abort , for det gjorde det, men jeg sa at det er ikke grunnen for å ta abort som blir diskutert! For mange har jo brukt tråden på å forsvare grunnen sin til abort
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #59 Skrevet 1. juli 2004 men du spurte hvorfor jeg mente det var etslag under beltestedet- jo fordi bildet ble koblet opp opp mot abort.
lilje Skrevet 1. juli 2004 #60 Skrevet 1. juli 2004 Dessuten sa jeg at det var ikke for å skape skyldfølelse, det er da ikke trådstarterens problem at folk tar på vei! Hun reagerer på at fosteret er velutviklet og at det da er rart at loven er som den er! Jeg mener loven er grei jeg, men det må da være lov å diskutere abort uten at folk skaper seg gale av den grunn :-x Grunnen til at folk tar abort driter jeg, hver enkelt har sin egen grunn, men ALLE har rett til utringsfrihet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå