Gå til innhold

Alkoholfri august


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann

Takk for omtanken!

Jeg skriver at jeg finner tanken på å kutte fullstendig vanskelig. Med det mener jeg først og fremst at det blir en sosial utfordring. Det er naturlig nok en del forventinger til at jeg drikker alkohol i sosiale sammenhenger (jobb og privat), og jeg har allerede fått kommentarer som at folk gleder seg til jeg 'kutter ut disse hvit måned-greiene.

Dette er uansett ikke et hvileskjær. Opplevelsen hittil har vært så positiv at jeg virkelig ikke ønsker å falle tilbake til de gamle vanene. Følelsen av mestring har vært så sterk at den har smittet over på jobb og mitt forhold til de rundt meg. Det er en følelse man godt kan like å ha med seg også etter august.

Når jeg ikke allerede nå sier at jeg kommer til å kutte alkohol for alltid er det fordi jeg ikke en gang er halveis i 'prosjektet'. Jeg vil bruke de neste to ukene, for så å være sikker på at jeg kan stå for avgjørelsen om å bli avholdsmenneske, dersom jeg konkluderer med at det er det jeg vil.

Kan si så mye som at jeg heller mer og mer mot å kutte ut alkohol for godt. Ikke fordi jeg føler jeg MÅ, men fordi jeg VIL. Det hadde jeg ikke trodd for to helger siden.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

At andre ser frem til at du skal begynne å drikke sier noe om hvor dårlige venner du har.

Jeg kuttet selv all alkohol for snart 20 år siden. Fremdeles må jeg forklare for nye mennesker at jeg klarer meg helt fint uten alkoholen, men ingen av mine venner har noensinne gledet seg tila t jeg skulle begynne å drikke igjen. Tvert om har noen av mine venner brukt meg som inspirasjon til å ha et mer moderat forhold til alkoholen. Du bør be disse vennene dine passe på seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med dere denne lørdagskvelden?



Anonymous poster hash: 14899...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere denne lørdagskvelden? Anonymous poster hash: 14899...9df

I går kveld hadde jeg lyst på et glass hvitvin. Vi var i en hyggelig setting på kjærstetur med fyr på peisen, stearinlys, god stemning og kald hvitvin i kjøleskapet. Min kjære tok seg et glass øl, mens jeg nøyde meg med en kopp kaffe. Så måneden er fortsatt hvit.

Det slår meg nå at jeg burde ha forutsett at jeg ville få lyst på noe godt å drikke, så til neste gang må jeg ordne med et fristende alkoholfritt alternativ. Hva nå det skulle vært. Noen som har et forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Det slår meg nå at jeg burde ha forutsett at jeg ville få lyst på noe godt å drikke, så til neste gang må jeg ordne med et fristende alkoholfritt alternativ. Hva nå det skulle vært. Noen som har et forslag?

Jeg drikker lite alkohol generelt, og syns alkoholfrie varianter av drinker er minst like gode som "originalen"; mojito, strawberry daquiri, og irish coffee. Kakao og sjokoladesmak i kaffen(cafe mocca etc,) syns jeg er godt. Men det skal kanskje sies at jeg ikke har villet lære meg å like svart kaffe enda. :P

Eventuelt finnes det jo noen alkoholfrie viner? Det har jeg ikke forsket på, så jeg kan ikke anbefale noen, men de har sikkert noen forslag på polet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Det slår meg nå at jeg burde ha forutsett at jeg ville få lyst på noe godt å drikke, så til neste gang må jeg ordne med et fristende alkoholfritt alternativ. Hva nå det skulle vært. Noen som har et forslag?

Kanskje du kan prøve noen alkoholfrie eplecider/most fra vinmonopolet? Tror det finnes en del forskjellige varianter. Jeg har smakt noen (husker dessverre ikke navn) men, de var i alle fall veldig gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker lite alkohol generelt, og syns alkoholfrie varianter av drinker er minst like gode som "originalen"; mojito, strawberry daquiri, og irish coffee. Kakao og sjokoladesmak i kaffen(cafe mocca etc,) syns jeg er godt. Men det skal kanskje sies at jeg ikke har villet lære meg å like svart kaffe enda. :P

Eventuelt finnes det jo noen alkoholfrie viner? Det har jeg ikke forsket på, så jeg kan ikke anbefale noen, men de har sikkert noen forslag på polet? :)

Takk for svar. Jeg har tidligere prøvd noen alkoholfrie viner, men har ikke likt noen av dem, dessverre.

Strawberry daquiri uten alkohol var et godt tips, det skal jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan prøve noen alkoholfrie eplecider/most fra vinmonopolet? Tror det finnes en del forskjellige varianter. Jeg har smakt noen (husker dessverre ikke navn) men, de var i alle fall veldig gode :)

Takk for tips, jeg visste ikke at vinmonopolet solgte alkoholfrie eplecider/most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at tanken på å drikke har begynt å skremme meg. Har hatt mange gode opplevelser i livet, hvor alkohol har vært innvolvert, men også en god del negative minner.

Jeg har veldig respekt for alkoholens evne til å snike seg til mer og mer plass i livet. Når det nå er 18 dager siden jeg drakk sist virker det patetisk at jeg for bare noen måneder siden kunne sitte på jobben og allerede på formiddagen begynne å glede meg til kveldens første drink. Eller hva med å kjøre ni timer i bil fra vestlandet og kun ha tanker for det som venter i kjøleskapet hjemme? Uvirkelig. Det er lett å se nå at mitt forhold til alkohol har vært svært unaturlig.

Frykten er at det over tid vil skli ut, dersom jeg nøyer meg med å sette kjøreregler for mitt alkoholforbruk, fremfor å kutte tvert.

18 dager er ikke lenge, men det er nok til å se at jeg trives svært mye bedre med meg selv, slik jeg har det nå. Det vanskeligste gjenstår, men jeg tør si at jeg har drukket alkohol for siste gang. Mye må ofres med den avgjørelsen, men jeg vil få desto mer igjen.

Alea iacta est:)



Anonymous poster hash: 2e8e7...b92
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd som inspirerer. Nå er det ikke lenge av august, men jeg henger meg på. I løpet av ferien drakk jeg kun tre glass vin fordelt over to dager, men etter ferien har det igjen tatt litt av. Kiloene har begynt å legge seg på igjen og pengene flyr raskt ut av lomma. I tillegg merker jeg det på humøret og formen. Jeg gleder meg ikke til noenting og det meste føles som et ork. Jeg er uføretrygdet, bor alene og dagene er lange og jeg ser at alkoholen i seg selv er en brems for mer aktivitet, trening og intiativ til foreksempel frivillig arbeid. Alternativer til alkoholfritt er viktig. Te, kaffe, sukkerfri juice, smooties, farris, varm sjokolade. Dette er min dag nummer en. I går hadde jeg en flaske vin i kjøleskapet, men jeg inviterte over en venn og delte den istedet for å sitte alene og dempe fyllesyken. Mitt mål er å være alkoholfri ut måneden og kanskje hele september. Eva<br />

Anonymous poster hash: 9e75b...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen, on 18 Aug 2014 - 14:25, said:

Velkommen med i tråden, Eva!

Takk for det. Hyggelig med en inspirasjonstråd som denne. :) Eva Anonymous poster hash: 9e75b...8c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig den rette måneden vi hadde valgt oss da, den eneste i manns minne som inneholder fem hele helger. :) 829 år til neste gang.

Her går det veldig bra, har kjent blaff av akutt øltørste to ganger og det var veldig nyttig å kunne identifisere hvorfor de blaffene kom. Man lærer litt om seg selv på denne måten.

Artig å se at flere har blitt med og at det går så bra.



Anonymous poster hash: 14899...9df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gode alternativer til alkohol:

Clausthaler

Erdunger alkoholfrei

Balholm eplejuice

Sjekk din lokale litt store matvarebutikk - ofte finnes der godsaker. Europris har veldig god cider - jeg kommer bare ikke på hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min første alkoholfrie helg på 3 mnd.. og det bekymrer meg litt. Ikke det at jeg har vært på fylla hver helg i sommer, men det har ofte blitt noen øl etter jobb, vin til middag i tillegg til at jeg har festet en del. Har en vennegjeng som elsker å drikke og feste og jeg får nå mye pes or at jeg vil roe ned drikkingen. What to do?

Jeg har gått opp mye i vekt i sommer,både pga alkohol, mat og godteri. Derfor vil jeg være med dere i denne tråden og være edru :)



Anonymous poster hash: 435ca...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt hvit august, håper det samme gjelder dere andre. Men jeg merket at det var fristende å tenke at det ikke var så farlig å ta i mot, da mannen min på lørdagskvelden kom med to kalde øl.

Hvilke utfordringer hadde dere i uken som gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stor aktivitet i denne tråden.

Men nå er måneden snart omme, vi erinne i siste lørdagskveld. Håper dere andre også fortsatt er alkoholfrie. Fortell gjerne hvordan det har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo helt glemt å oppdatere her! August gikk veldig bra, bortsett fra at jeg var på jobbsamling den siste helga og da ble det servert rødvin til maten. Orket ikke å lage noe oppstyr, så jeg tok et halvt glass til lammet. Sånn sett ble ikke august helt hvit, men nesten, og det er godt å kjenne at det går helt fint å ha helger og sosiale tilstelninger uten alkohol.

Hvordan har det gått med dere andre?

TS



Anonymous poster hash: 14899...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg har det gått heller dårlig. Uten at jeg helt vet hva som skjedde, så hadde jeg plutselig alkohol i hus. Og den har jeg drukket av annenhver dag. Dag to; angre, kjenne seg dum og slapp. Dag tre, kjenne seg bedre, plutselig lyst på alkohol igjen. Og sånn går no dagan... :/



Anonymous poster hash: 8f4eb...0b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele august ble hvit. Men jeg tok noen lettvinte løsninger et par ganger. Sørget for å kjøre bil for å ha grunn til å være alkoholfri. Og et par ganger kjøpte jeg alkoholfri vin. Det burde ikke være vanskelig å si at jeg bare ikke ville ha alkohol, men merket at det satt litt langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det nå som august er over?

Ønsker å trappe ned selv. Blir noen med på en generell tråd eller evt. en oktobertråd?



Anonymous poster hash: 4217a...ae7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...