Gå til innhold

Alkoholfri august


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lykke til alle som deltar!

Og det er fult mulig å klare å få bukt med problemer selv. Hilsen en som klarte å komme ut av både alkohol og medisin avhengighet på egenhånd med å starte med en uke ad gangen.

Anonymous poster hash: c0206...76d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har du tenkt at vi skal rapportere? Hver dag, en gang i uken, eller etter at måneden er omme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt at vi skal rapportere? Hver dag, en gang i uken, eller etter at måneden er omme?

Jeg er ikke TS, men jeg tenker det er greit at folk skriver innlegg når de føler for det?

Foreløpig har det vært gode dager. Må si jeg trodde tanken på å gå uten alkohol skulle bli vanskelig, men i stedet er det det motsatte som er skjedd. Det er gått litt sport i tanken på at dette er en hvit måned, og det mest dekkende ordet er "befriende".

Siden jeg har hatt et forholdsvis tett alkoholkonsum er jeg bekymret for abstinenser, og hvordan det eventuelt blir å stå i mot det, men slik det er nå må jeg innrømme at tanken på å slutte for godt blir mer og mer attraktiv.

Tenker overhodet ikke på 1. september og at det da er "lov" å drikke igjen. Vil tro det er et godt tegn.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmet at jeg drikker for mye. Har nettopp hatt tre ukers ferie og jeg drakk hver eneste dag. Noen dager mye og andre veldig lite, men det ble alkohol hver dag.

Ellers drikker jeg hver helg. På fest kan det bli mye, men en fredag/lørdag foran tv kan det bli en flaske rødvin kanskje.

Midt i uka er det sjeldent jeg tar noe fordi jeg skal på jobb, men det har hendt en sjelden gang at jeg har tatt et glass vin.

Jeg vil ikke være med på denne alkoholfrie mnd fordi jeg rett og slett har for mange helger i august som jeg skal på fester. Tror nok venninna mi blir sur hvis jeg først skal velge hennes 40 årsdag å være alkoholfri på.

Mulig noen vil si at jeg har et problem, men når har man et problem egentlig? Når er man avhengig? Når man ikke klarer seg uten alkohol i 24 timer eller når man ikke klarer seg uten i 30 dager?



Anonymous poster hash: 434e4...aaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvorfor kan man ikke gjennomføre en hvit måned fordi man skal i bryllup eller i en "rund"dag? Jeg mener, er det ikke "lov" å gå i en bursdag uten å drikke alkohol? Hva er det med innstillingen da? Hvis jeg kommer i bryllup til min beste venninne og ber om farris, er jeg festbrems eller utakknemmlig eller surpump? (beklager avsporingen altså...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men hvorfor kan man ikke gjennomføre en hvit måned fordi man skal i bryllup eller i en "rund"dag? Jeg mener, er det ikke "lov" å gå i en bursdag uten å drikke alkohol? Hva er det med innstillingen da? Hvis jeg kommer i bryllup til min beste venninne og ber om farris, er jeg festbrems eller utakknemmlig eller surpump? (beklager avsporingen altså...)

Legitimt spørsmål.

Voksenkulturen i Norge er lagt opp slik at alkohol ikke bare er naturlig, men forventet, i flere sosiale sammenhenger: bryllup, fødselsdager, klokken 06:00 på Gardermoen m.m.

Ikke bare er det forventet at det drikkes alkohol, men også mye av det.

Går man på fest og sier "jeg drikker ikke i dag?" Forventer man tilbakemeldinger av typen "døll eller?" fremfor "OK", noe som gjør at man kvier seg for å ta steget å gå for brus fremfor børst.

Det er synd, for mange som hadde hatt godt av å slutte helt med alkohol sliter nok veldig med tanken på de utallige fremtidige situasjonene hvor man må stå skolerett å forklare at man ikke ønsker å drikke. Jeg vet jeg gjør det.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men jeg tenker det er greit at folk skriver innlegg når de føler for det? Foreløpig har det vært gode dager. Må si jeg trodde tanken på å gå uten alkohol skulle bli vanskelig, men i stedet er det det motsatte som er skjedd. Det er gått litt sport i tanken på at dette er en hvit måned, og det mest dekkende ordet er "befriende". Siden jeg har hatt et forholdsvis tett alkoholkonsum er jeg bekymret for abstinenser, og hvordan det eventuelt blir å stå i mot det, men slik det er nå må jeg innrømme at tanken på å slutte for godt blir mer og mer attraktiv. Tenker overhodet ikke på 1. september og at det da er "lov" å drikke igjen. Vil tro det er et godt tegn. Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

Jo, man kan sikkert gjøre det slik at man skriver innlegg når man føler for det. Men jeg tenkte at det da er fare for at tråden kan dø ut. Jeg ser sammenligningen med slanketråden som relevant. Der er det ganske stille gjennom uken, og så stor aktivitet hver fredag når det er "veiedag". Det er noe med det å måtte rapportere inn som er motiverende. Måtte fortelle hver uke hvordan det har gått siden sist. Det er ikke moro å måtte fortelle at man har gått opp litt, men desto mer tilfredsstillende å kunne fortelle om nedgang.

Det blir litt på samme måte her. Flott å kunne si at denne uken har jeg vært helt uten alkohol, juhu!

Uken etter var det 40-årsdagen til dama mi. Så den ene dagen ble ikke hvit. Men jeg klarte å begrense inntaket, og er likevel fornøyd.

Som med slanking, så planlegger man ikke et etegilde eller en stor drikkefest når perioden er over. Begge deler må ende ut i en livstilendring. Om det så er å holde en lav vekt, eller å begrense alkoholinntaket. Gjerne går man over i en ny slanketråd fordi det endelige målet ikke er nådd. Eller her kan man gå over i en ny hvit måned. Uansett tar man en dag og et delmål om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legitimt spørsmål.

Voksenkulturen i Norge er lagt opp slik at alkohol ikke bare er naturlig, men forventet, i flere sosiale sammenhenger: bryllup, fødselsdager, klokken 06:00 på Gardermoen m.m.

Ikke bare er det forventet at det drikkes alkohol, men også mye av det.

Går man på fest og sier "jeg drikker ikke i dag?" Forventer man tilbakemeldinger av typen "døll eller?" fremfor "OK", noe som gjør at man kvier seg for å ta steget å gå for brus fremfor børst.

Det er synd, for mange som hadde hatt godt av å slutte helt med alkohol sliter nok veldig med tanken på de utallige fremtidige situasjonene hvor man må stå skolerett å forklare at man ikke ønsker å drikke. Jeg vet jeg gjør det.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

Nemlig. Jeg drikker veldig lite selv, men kan fint bli med på fester og byen uten å føle for å drikke. Dette("jeg føler ikke for å drikke i dag, men har lyst til å være sosial likevel") er det veldig vanskelig for andre å forstå. Så ofte når jeg blir med de andre, stiller jeg som sjåfør. (Eventuelt sier at jeg kjører de jeg er sammen med, men har ikke plass i bilen til flere og nekter å kjøre med overlast.) Det virker som at det er den eneste "godkjente" grunnen til å ikke drikke, med unntak av graviditet. I diskusjoner her inne blir man til og med syndebukk, fordi man ødelegger den gode stemningen for de andre. (Man skal ikke innrømme at man blir utilpass av å vite at noen er edru og husker alt dagen etter, må vite.) Å være edru på fest blir til og med likestilt med å være drita i et barneselskap ...

Anonymous poster hash: 97816...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvorfor kan man ikke gjennomføre en hvit måned fordi man skal i bryllup eller i en "rund"dag? Jeg mener, er det ikke "lov" å gå i en bursdag uten å drikke alkohol? Hva er det med innstillingen da? Hvis jeg kommer i bryllup til min beste venninne og ber om farris, er jeg festbrems eller utakknemmlig eller surpump? (beklager avsporingen altså...)

I bryllup og runde dager blir det gjerne servert både alkohol og alkoholfrie drinker, man tar selv det man vil ha. For i slike store selskap er det alltid noen som er sjåfører eller er gravide. Der blir det gjerne ikke stilt spørsmål. Da ser jeg for meg at det er verre når noen venner møtes på puben. Da forventes det virkelig at alle skal ta seg et glass. Jeg ser at det er dumt at det er sånn. Jeg har venner som er helt avholds. For dem tror jeg det fungerer greit, jeg håper ikke de syns det er vanskelig. Men det burde være mulig å stå over, uten å måtte forklare, og uten en naturlig grunn som at man er sjåfør eller gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvorfor kan man ikke gjennomføre en hvit måned fordi man skal i bryllup eller i en "rund"dag? Jeg mener, er det ikke "lov" å gå i en bursdag uten å drikke alkohol? Hva er det med innstillingen da? Hvis jeg kommer i bryllup til min beste venninne og ber om farris, er jeg festbrems eller utakknemmlig eller surpump? (beklager avsporingen altså...)

Det blir litt som å si at du trenger egentlig ikke å spise godteri og spise feit mat på julaften. Det er jo lov å spise salat også.

Skal jeg i bryllupp eller bursdag så har jeg lyst til å kose meg med det de serverer der. Også alkohol. Jeg MÅ ikke, men nå MÅ heller ikke du spise usundt i jula.

Anonymous poster hash: 434e4...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på mange av de første svarene i denne tråden. Der de påstår at TS må ha et alkoholproblem, og at han må søke hjelp. Det sier noe om holdningen til alkohol, at man forventer at man må ha et alkoholproblem fordi man velger å ta en hvit måned.

Jeg har ikke alkoholproblem, men likevel syns jeg det kan være greit å stå over en måned. I sommer ble det en del mer alkohol enn ellers, noe som muligens gjorde utslag på vekten. Så da er det greit å starte høsten med å bli alkoholfri igjen. Jeg blir alt sett på som litt kjip på jobb fordi jeg står over kaker (det serveres alt for ofte, ved bursdager og andre markeringer). Så noen skjeve blikk pga å stå over alkohol spiller liten rolle nå ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å si at du trenger egentlig ikke å spise godteri og spise feit mat på julaften. Det er jo lov å spise salat også. Skal jeg i bryllupp eller bursdag så har jeg lyst til å kose meg med det de serverer der. Også alkohol. Jeg MÅ ikke, men nå MÅ heller ikke du spise usundt i jula. Anonymous poster hash: 434e4...aaa

Ja, du kan kose deg med det som serveres, men du trenger ikke å fråtse. Det er forskjell på å spise alt, og å nøye seg med en liten porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du allerede innrømmer at du drikker for mye, drikker hver helg og ikke klarer å gå i selskap uten å drikke, så starter det nok å grense til et problem. At det ikke er mulig å ta seg en hvit måned "fordi" en eller annen grunn er ikke positivt.

Anonymous poster hash: c0206...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan kose deg med det som serveres, men du trenger ikke å fråtse. Det er forskjell på å spise alt, og å nøye seg med en liten porsjon.

Den jeg svarte snakket om å ikke drikke noe alkohol.

Anonymous poster hash: 434e4...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er nødt til å ta en alkoholfri mnd, så har man et alkoholproblem. Du/ dere som er nødt til det narrer dere selv.

En alkoholiker klarer fint å ta en alkoholfri periode. Dere har den gulroten at 1 september kan dere drikke alkohol igjen å tro at dere ikke er alkoholikere.



Anonymous poster hash: b2a16...a16
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den jeg svarte snakket om å ikke drikke noe alkohol. Anonymous poster hash: 434e4...aaa

Ja. Og du sammenlignet det med å spise festmat. Som jeg trakk videre. Siden utgangspunktet var alkohol, trodde jeg du skjønte at det var det jeg også mente. Du kan nøye deg med et glass, du trenger ikke å tømme flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er nødt til å ta en alkoholfri mnd, så har man et alkoholproblem. Du/ dere som er nødt til det narrer dere selv.En alkoholiker klarer fint å ta en alkoholfri periode. Dere har den gulroten at 1 september kan dere drikke alkohol igjen å tro at dere ikke er alkoholikere. Anonymous poster hash: b2a16...a16

Der gjør du samme feilen som de tidligere i denne tråden. Du antar at man må være nødt til å ta en alkoholfri måned for å velge å gjøre det. Man kan velge å gjøre det, selv om man ikke må. På samme måte som man kan velge å slanke seg selv om man er innenfor normal BMI. Du trenger ikke å vente til du er overvektig før du justerer vekten. En som vil ned 2 kg har like stor rett til å slanke seg som en som skal ned 40 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der gjør du samme feilen som de tidligere i denne tråden. Du antar at man må være nødt til å ta en alkoholfri måned for å velge å gjøre det. Man kan velge å gjøre det, selv om man ikke må. På samme måte som man kan velge å slanke seg selv om man er innenfor normal BMI. Du trenger ikke å vente til du er overvektig før du justerer vekten. En som vil ned 2 kg har like stor rett til å slanke seg som en som skal ned 40 kg.

Å likestille alkoholisme og slanking blir for dumt. Det er to vidt forskjellige ting, men det er vel en måte å slippe å innrømme alkoholismen sin på. Ansvarliggjøre andre enn seg selv.

Anonymous poster hash: b2a16...a16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...