Gå til innhold

Alkoholfri august


Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Å likestille alkoholisme og slanking blir for dumt. Det er to vidt forskjellige ting, men det er vel en måte å slippe å innrømme alkoholismen sin på. Ansvarliggjøre andre enn seg selv. Anonymous poster hash: b2a16...a16

Så raskt du stempler andre, uten noen som helst info. Jeg kan ikke innrømme en alkoholisme som jeg ikke har.

Du ønsker virkelig ikke å forstå. Da er det ikke vits i å kaste bort tid på deg. Case closed.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg heier på dere.

Selv drikker jeg ikke ofte og aldri fordi jeg føler jeg må.

Det er en utfordring at en i Norge må forklare hvorfor en drikker brus / vann / juice i festlig lag. Hvordan endrer vi den trenden? Tror vi at vi har påvirkningskraft nok til det? "Skal du bare ha juice i dag, Blondie, hvorfor det". " Det skal du drite langt og tynt i/la være å stikke nesen din i/Hvorfor spør du?"

AnonymBruker
Skrevet

Så raskt du stempler andre, uten noen som helst info. Jeg kan ikke innrømme en alkoholisme som jeg ikke har.

Du ønsker virkelig ikke å forstå. Da er det ikke vits i å kaste bort tid på deg. Case closed.

Benektelser og løgn er vanlig for en alkoholiker.

Anonymous poster hash: b2a16...a16

  • Liker 4
Skrevet

Benektelser og løgn er vanlig for en alkoholiker.

Anonymous poster hash: b2a16...a16

Og svart/hvitt tenking er vanlig for folk som liker å generalisere :)

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og svart/hvitt tenking er vanlig for folk som liker å generalisere :)

Det er jo åpenbart at TS er alkoholiker, da. Spørsmålet er når hun skal innrømme det for seg selv.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på mange av de første svarene i denne tråden. Der de påstår at TS må ha et alkoholproblem, og at han må søke hjelp. Det sier noe om holdningen til alkohol, at man forventer at man må ha et alkoholproblem fordi man velger å ta en hvit måned.

Jeg har ikke alkoholproblem, men likevel syns jeg det kan være greit å stå over en måned. I sommer ble det en del mer alkohol enn ellers, noe som muligens gjorde utslag på vekten. Så da er det greit å starte høsten med å bli alkoholfri igjen. Jeg blir alt sett på som litt kjip på jobb fordi jeg står over kaker (det serveres alt for ofte, ved bursdager og andre markeringer). Så noen skjeve blikk pga å stå over alkohol spiller liten rolle nå ;)

TS beskriver et helt annet forhold til alkohol enn du gjør, så ikke sammenlignbart.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alkoholfri i et halvt år pga kyssesyken, så ja jeg er med uten problem😊

Anonymous poster hash: eeff7...23a

Skrevet

Det er jammen enten eller her inne. Fordi man har en hvit mnd er man alkoholiker - punktum? Det ER ikke så svart hvitt. Jeg, for eksempel, er ung, og har brukt sommeren blant annet på diverse festivaler og ferier med venner. Det har blitt mye alkohol, og jeg følte veldig behov for et par hvite uker med sunn mat og mye trening for å rydde opp i kroppen. En periode i fjor vinter koste vi oss med vin til middag hver helg, både fredag og lørdag, og selv om det bare var et par glass følte vi behov for å ta noen uker uten. Jeg skal ikke svare for andre i tråden, men det handler ikke nødvendigvis om å slutte med et destruktivt drikke mønster, men å unngå at det blir det. Eller rett og slett utfordre en vane - "nå koser vi oss, så da tar vi et glass vin".

  • Liker 5
Skrevet

Det er jo åpenbart at TS er alkoholiker, da. Spørsmålet er når hun skal innrømme det for seg selv. Anonymous poster hash: 958ac...e93

Jeg er ikke TS, og det var meg AB omtalte som alkoholiker. Om TS er alkoholiker eller ei, tar jeg ikke stilling til. Men jeg reagerer kraftig på at ikke "normale" kan slenge seg med på en hvit måned, uten dermed å få slengt i trynet at de må være alkoholikere.

  • Liker 2
Skrevet

Alkoholfri august fortsetter.

Er overrasket over hvor enkelt det har vært å bryte mønsteret.

For å være helt ærlig har jeg ikke savnet alkohol i det hele tatt. Jeg har blitt ganske hektet på følelsen av mer overskudd, de sparte pengene og fraværet av skam de siste to helgene har gitt meg. Dette er fryktelig overraskende, da alkohol har hatt en forholdsvis stor plass i livet mitt, og jeg var innstilt på at dette skulle bli tøft - desto deiligere at det viser seg at det bare handlet om å ta en avgjørelse og stå ved den.

Lefler mer og mer med tanken på å kutte alkohol helt og holdent, men trenger mer tid på å tenke på det.

Uansett er det deilig å registrere at humøret er bedre, energinivået høyere og lommeboken tykkere.

Alkoholfri august har vært en suksess så langt!



Anonymous poster hash: 2e8e7...b92
  • Liker 4
Skrevet

Tror mange har godt av en hvit måned jeg, man trenger ikke være alkoholiker bare fordi man bestemmer seg for å være helt avholds en periode.

Det er rart med dette "drikkepresset" blandt voksne mennesker når man er i ulike lag. Har selv opplevd mange ganger at det har gått rykter om graviditet bare pga jeg ikke har hatt lyst på alkohol på ei jobbfest/bryllup/40-årslag. Kan ikke voksne mennesker få la vær å drikke alkohol uten at det skal være en årsak til det?

Merkelige greier.

  • Liker 2
Skrevet

TS, jeg skjønner ikke helt hvordan du resonnnerer. Tror du virkelig at du ikke er alkoholiker hvis du klarer å avstå fra alkohol en måned? Det er hvordan du har brukt alkohol som avgjør, ikke om du klarer en liten periode uten.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Haha herregud. Da er det mange alkoholikere her i verden. Meg også.

Gjest Blondie65
Skrevet

Alkoholfri august fortsetter. Er overrasket over hvor enkelt det har vært å bryte mønsteret. For å være helt ærlig har jeg ikke savnet alkohol i det hele tatt. Jeg har blitt ganske hektet på følelsen av mer overskudd, de sparte pengene og fraværet av skam de siste to helgene har gitt meg. Dette er fryktelig overraskende, da alkohol har hatt en forholdsvis stor plass i livet mitt, og jeg var innstilt på at dette skulle bli tøft - desto deiligere at det viser seg at det bare handlet om å ta en avgjørelse og stå ved den. Lefler mer og mer med tanken på å kutte alkohol helt og holdent, men trenger mer tid på å tenke på det. Uansett er det deilig å registrere at humøret er bedre, energinivået høyere og lommeboken tykkere. Alkoholfri august har vært en suksess så langt! Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

Så utrolig bra. <tommel opp>

Skrevet

Jeg trenger å ta stilling til mitt eget alkoholforbruk og har bestemt meg for å la august være alkoholfri. Klarer jeg meg gjennom måneden uten å røre alkohol kan jeg senke skuldrene litt, men klarer jeg det ikke så må jeg gjøre noe drastisk.

Er du med?

Anonymous poster hash: 14899...9df

Nei, jeg er tørst. :ol:

Skrevet

Kopiert fra avogtil.no (klikk på Rekordvarme).

"Tegn på at du har drukket for mye i ferien:

Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld.

Du synes det er vanskelig å sovne og falle til ro hvis du ikke har drukket.

Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå enn det du gjorde før ferien startet.

Du har flere ganger i løpet av ferien lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg.

Du har gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker.

Du har merket at andre har reagert på feriedrikkingen din."

Jeg kan heldigvis ikke skrive JA til noen av disse punktene. Kan dere?

Siden gir også noen gode råd:

"Gode alkovett-råd for å bli kvitt ferievanene:

Få en oversikt over hvor mye du drikker og hvordan du drikker.

Få på plass andre hverdagsrutiner som for eksempel det å legge seg til et bestemt klokkeslett og stå opp samtidig hver dag.

Dersom du vanligvis trener er det bare å hoppe i det selv om sommeren har vært lang.

Hvis du synes det er vanskelig å si nei: Unngå typiske drikkesituasjoner i en periode. Hvis du skal være sosial, gjør noe som ikke involverer alkohol.

Tenk over på forhånd om du vil og eventuelt hvor mye du vil drikke, dersom du skal i middag eller andre anledninger hvor du vet at det vil bli servert alkohol. Drikk mye vann i løpet av kvelden.

Ikke bruk alkohol som belønning eller trøst. Finn heller andre ting eller aktiviteter som kan få deg til å føle deg bedre.

Tenk over fordelene ved å drikke mindre. Du får bedre søvn, du går ikke så lett opp i vekt og du vil antageligvis føle deg mer opplagt dagen derpå."

Skrevet

Haha herregud. Da er det mange alkoholikere her i verden. Meg også.

Ja, det er mange alkoholikere og rusmisbrukere her i verden. De fleste fornekter at de har et problem, kun et fåtall erkjenner sitt problem og oppsøker hjelp.

Anonymous poster hash: 2a0ff...b85

Skrevet

Alkoholfri august fortsetter.

Er overrasket over hvor enkelt det har vært å bryte mønsteret.

For å være helt ærlig har jeg ikke savnet alkohol i det hele tatt. Jeg har blitt ganske hektet på følelsen av mer overskudd, de sparte pengene og fraværet av skam de siste to helgene har gitt meg. Dette er fryktelig overraskende, da alkohol har hatt en forholdsvis stor plass i livet mitt, og jeg var innstilt på at dette skulle bli tøft - desto deiligere at det viser seg at det bare handlet om å ta en avgjørelse og stå ved den.

Lefler mer og mer med tanken på å kutte alkohol helt og holdent, men trenger mer tid på å tenke på det.

Uansett er det deilig å registrere at humøret er bedre, energinivået høyere og lommeboken tykkere.

Alkoholfri august har vært en suksess så langt!

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

Jeg håper for din del at du kutter ut alkoholen fullstendig og at denne måneden ikke kun blir et hvileskjær for deg.

Anonymous poster hash: 2a0ff...b85

Skrevet

Jeg håper for din del at du kutter ut alkoholen fullstendig og at denne måneden ikke kun blir et hvileskjær for deg. Anonymous poster hash: 2a0ff...b85

Takk for omtanken!

Jeg skriver at jeg finner tanken på å kutte fullstendig vanskelig. Med det mener jeg først og fremst at det blir en sosial utfordring. Det er naturlig nok en del forventinger til at jeg drikker alkohol i sosiale sammenhenger (jobb og privat), og jeg har allerede fått kommentarer som at folk gleder seg til jeg 'kutter ut disse hvit måned-greiene.

Dette er uansett ikke et hvileskjær. Opplevelsen hittil har vært så positiv at jeg virkelig ikke ønsker å falle tilbake til de gamle vanene. Følelsen av mestring har vært så sterk at den har smittet over på jobb og mitt forhold til de rundt meg. Det er en følelse man godt kan like å ha med seg også etter august.

Når jeg ikke allerede nå sier at jeg kommer til å kutte alkohol for alltid er det fordi jeg ikke en gang er halveis i 'prosjektet'. Jeg vil bruke de neste to ukene, for så å være sikker på at jeg kan stå for avgjørelsen om å bli avholdsmenneske, dersom jeg konkluderer med at det er det jeg vil.

Kan si så mye som at jeg heller mer og mer mot å kutte ut alkohol for godt. Ikke fordi jeg føler jeg MÅ, men fordi jeg VIL. Det hadde jeg ikke trodd for to helger siden.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

  • Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis man ikke klarer å holde måten - dvs drikke i sosiale settinger på jobb og fritid med måte - så bør man vurdere å kutte helt. Det samme gjelder hvis alkohol sniker seg inn som daglig konsum.

De aller fleste er ikke alkoholikere, men noen få har et problemer med et normalt forbruk, de klarer ikke å stoppe etter en eller to enheter, men drikker for mye hver gang.

En hvit måned forteller veldig mye om en persons forhold til alkohol. Er det "tvangstanker" som fører til "tvangshandlinger" involvert så vil de dukke opp eller kanskje til og med gjøre at en bryter forsettet om en hvit måned.

Og ja, en hvit måned er bare en begynnelse. Men man vet også på slutten av denne om en gleder seg til å begynne å drikke igjen eller om dette var helt greit.

Venner som ikke støtter en og som sier at de gleder seg til en slutter med "tullet" om ens forsøk på å finne ut av sitt alkoholforbruk bør en revurdere som venner. De har kanskje et alkoholproblem selv som de blir minnet på av ditt avhold? Uansett støtter de deg ikke i noe som kunne vært en vanskelig og sårbar situasjon og hadde noen sagt noe slikt om eller til en av mine venner så hadde jeg satt vedkommende på plass.

Skrevet

Hvis man ikke klarer å holde måten - dvs drikke i sosiale settinger på jobb og fritid med måte - så bør man vurdere å kutte helt. Det samme gjelder hvis alkohol sniker seg inn som daglig konsum.

De aller fleste er ikke alkoholikere, men noen få har et problemer med et normalt forbruk, de klarer ikke å stoppe etter en eller to enheter, men drikker for mye hver gang.

En hvit måned forteller veldig mye om en persons forhold til alkohol. Er det "tvangstanker" som fører til "tvangshandlinger" involvert så vil de dukke opp eller kanskje til og med gjøre at en bryter forsettet om en hvit måned.

Og ja, en hvit måned er bare en begynnelse. Men man vet også på slutten av denne om en gleder seg til å begynne å drikke igjen eller om dette var helt greit.

Venner som ikke støtter en og som sier at de gleder seg til en slutter med "tullet" om ens forsøk på å finne ut av sitt alkoholforbruk bør en revurdere som venner. De har kanskje et alkoholproblem selv som de blir minnet på av ditt avhold? Uansett støtter de deg ikke i noe som kunne vært en vanskelig og sårbar situasjon og hadde noen sagt noe slikt om eller til en av mine venner så hadde jeg satt vedkommende på plass.

Veldig godt skrevet, spesielt siste avsnitt. Jeg er helt enig. Venner som prøver å motarbeide et så gidt forsett, er ikke mye å samle på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...