Gå til innhold

Alkoholfri august


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En trenger ikke ha rusproblemer fordi om en tar seg noen hvite uker eller måneder. Spørsmålet er hva som skjer når den perioden er over. Kaster man seg over drikkevarene igjen og høljer nedpå? Jeg sier ikke dette for å være ufin, men bare et spørsmål man må stille seg selv. Alt med måte, liksom.

Jeg har i utgangspunktet ikke det som mål om å kutte ut alkohol etter dette.

Snarere handler det om å bryte en trend, og finne alternativer i situasjoner jeg i dag forbinder med alkohol. I dag bruker jeg alkohol for å koble av, og fordi det er godt. Jeg drikker ikke for å drukne sorger, eller glemme.

Motivasjonen ligger i at jeg synes det er ubehagelig at ønsket om å drikke ofte skyldes en følelse av tvang, snarere enn lyst. Det er et svært dårlig tegn. I tillegg legger man på seg av alkohol, og ikke minst: det er dyrt. Kan fort bruke nærmere to tusen kroner i måneden på børst. Er unektelig ganske mye annet man heller kunne brukt pengene på...

Så målet med dette er å dannet meg et bilde av min egen situasjon, teste viljestyrken, bryte uvanen.

Å kutte ut alkohol totalt er et alternativ, men den avgjørelsen tar jeg i så fall senere.

Anonymous poster hash: 2e8e7...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er fint å gjøre det du gjør :tommelopp:

Skulle ønske min mann ville gjøre det samme. Får følelsen av at han drikker på samme måte, muligens samme mengder som deg. Han kan fint slutte å drikke selv om han har mer tilgjengelig. Alltid noen dager i uken han ikke drikker noe. Aldri om morgenen. Bare kvelden. Nesten hver helg koser han seg med vin. For mye etter min smak; ca 1, noen ganger nesten 2 flasker vin (jeg drikker 1 glass). Kunne vært hyggelig at det ble helt lagt vekkk over litt lengre tid.

Hyggelig å kose seg med noen få enheter, men for enkelte er det så lett for at det blir litt for mye.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kanskje jeg skulle slenge meg med her. Jeg har vært med på tre slanketråder på KG siden januar i år. På de to første greide jeg slankemålet mitt, men nå i den tredje, har vekten bare gått oppover :(

Når jeg tenker meg om, har den største forskjellen vært at jeg avsto fra alkohol i hele vår (3. jan- 20. juni) mens jeg i sommer har kost meg med vin og øl i sommervarmen. Det er som kjent mye mat i godt drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Two down, 28 to go. :tommelopp:

Anonymous poster hash: 14899...9df

Hm. Lære seg å regne da. Jeg mener 29 to go. :)

Anonymous poster hash: 14899...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Lære seg å regne da. Jeg mener 29 to go. :)

Anonymous poster hash: 14899...9df

TS, jeg skjønner ikke helt hvordan du resonnnerer. Tror du virkelig at du ikke er alkoholiker hvis du klarer å avstå fra alkohol en måned? Det er hvordan du har brukt alkohol som avgjør, ikke om du klarer en liten periode uten.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, jeg skjønner ikke helt hvordan du resonnnerer. Tror du virkelig at du ikke er alkoholiker hvis du klarer å avstå fra alkohol en måned? Det er hvordan du har brukt alkohol som avgjør, ikke om du klarer en liten periode uten.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Mener du at en er alkoholiker selv om man klarer å avstå fra alkohol en hel månder, heller ikke drikker hver dag, og også klarer å sette korken på når man først drikker? Trodde ikke man var alkoholiker da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg skjønner ikke helt hvordan du resonnnerer. Tror du virkelig at du ikke er alkoholiker hvis du klarer å avstå fra alkohol en måned? Det er hvordan du har brukt alkohol som avgjør, ikke om du klarer en liten periode uten.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Jeg har ikke sagt at jeg er alkoholiker. Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke er alkoholiker. Jeg har sagt at jeg skal gå en måned uten alkohol. Punktum.

Anonymous poster hash: 14899...9df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en er alkoholiker selv om man klarer å avstå fra alkohol en hel månder, heller ikke drikker hver dag, og også klarer å sette korken på når man først drikker? Trodde ikke man var alkoholiker da?

Jo, man kan fint være alkoholiker selv om man klarer å pause bruken.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg er alkoholiker. Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke er alkoholiker. Jeg har sagt at jeg skal gå en måned uten alkohol. Punktum.

Anonymous poster hash: 14899...9df

Det du gjør er typisk for alkoholikere i tidlige år av misbruket. Når bruken av alkohol begynner å bli problematisk prøver mange å endre den ved å bytte typen alkohol de drikker eller å ta slike pauser som du skal nå.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TS, om du ikke innrømmer for deg selv at du har et problem med alkohol kan du heller ikke gjøre noe med det.



Anonymous poster hash: 958ac...e93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint å gjøre det du gjør :tommelopp:

Skulle ønske min mann ville gjøre det samme. Får følelsen av at han drikker på samme måte, muligens samme mengder som deg. Han kan fint slutte å drikke selv om han har mer tilgjengelig. Alltid noen dager i uken han ikke drikker noe. Aldri om morgenen. Bare kvelden. Nesten hver helg koser han seg med vin. For mye etter min smak; ca 1, noen ganger nesten 2 flasker vin (jeg drikker 1 glass). Kunne vært hyggelig at det ble helt lagt vekkk over litt lengre tid.

Hyggelig å kose seg med noen få enheter, men for enkelte er det så lett for at det blir litt for mye.

Hvis din mann drikker en-to flasker vin på en kveld har han et problem. Det er altfor mye. Anbefalt maksinntak for menn er 21 enheter per uke. I en flaske vin er det seks. Si at han drikker en og en halv flaske vin tre dager i uka. Det tilsvarer 27 enheter.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt maksinntak for kvinner er lavere enn for menn. Det er på 14. Hvis man drikker en sekspakning øl tilsvarer det ni enheter. Tre sekspakninger (halvlitere) i uka vil da utgjøre 27, som er omtrent det dobbelte av det anbefalte maksinntaket.



Anonymous poster hash: 958ac...e93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis din mann drikker en-to flasker vin på en kveld har han et problem. Det er altfor mye. Anbefalt maksinntak for menn er 21 enheter per uke. I en flaske vin er det seks. Si at han drikker en og en halv flaske vin tre dager i uka. Det tilsvarer 27 enheter.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Ja, og det er ca den mengden det var fredag og lørdag til midten av juli. Midten av juli hadde han sin bror på besøk og drakk i overkant mye. Han innså det selv og tror han ble litt skremt av det at han ble så påvirket, og han var enig med meg at en faske i helgene holdt på oss to (jeg drikker bare et lite glass til maten, vil ikke ha mer). Det har så holdt frem til nå med den mengden. Noen dager ekstra siden han har hatt ferie, men mengden har holdt seg til 1 flaske. Håper det fortsetter. Det er jo ikke så lenge siden han begynte å trappe ned på mengden.

I vårt tilfelle har jeg i hvertfall tro på at det holder. Likevel synes jeg det er kjedelig at det så ofte må være alkohol med inn i bilde for å kose seg og slappe av.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er ca den mengden det var til midten av juli. Midten av juli hadde han sin bror på besøk og drakk i overkant mye. Han innså det selv og tror han ble litt skremt av det at han ble så påvirket, og han var enig med meg at en faske i helgene holdt på oss to (jeg drikker bare et lite glass til maten, vil ikke ha mer). Det har så holdt frem til nå med den mengden. Noen dager ekstra siden han har hatt ferie, men mengden har holdt seg til 1 flaske. Håper det fortsetter. Det er jo ikke så lenge siden han begynte å trappe ned på mengden.

I vårt tilfelle har jeg i hvertfall tro på at det holder. Likevel synes jeg det er kjedelig at det så ofte må være alkohol med inn i bilde for å kose seg og slappe av.

Alkoholisme er en snikende sykdom, dessverre. Jeg prøver ikke å skremme deg opp, men om det var min mann som drakk såpass mye hadde jeg blitt bekymret.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man kan fint være alkoholiker selv om man klarer å pause bruken.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Alkoholisme er en snikende sykdom, dessverre. Jeg prøver ikke å skremme deg opp, men om det var min mann som drakk såpass mye hadde jeg blitt bekymret.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Uff ja, jeg er bekymret, men vet ikke hva og om jeg kan gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff ja, jeg er bekymret, men vet ikke hva og om jeg kan gjøre noe.

Snakk med ham om det, det virker det jo som om du allerede gjør. Det er overraskende kort vei fra å drikke mye i en periode til å drikke mye hele tiden, men det er selvsagt ikke gitt at man har et problem etter en fuktig sommer.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med... Jeg drakk i går, men nå er jeg ferdig. Har et begynnende alkoholproblem, det begynte i fjor sommer man jeg skjerpet meg i vinter, og fikk et normalt forhold til alkohol igjen, men nå har det sklidd ut igjen. Vil ikke ha et jævla alkoholproblem..! Uff, det er så flaut, 22 år og begynnende alkoholproblem.. Såvidt jeg vet har det ikke gått utover venner og familie, det er mest meg det går utover... Jeg vet ikke heller hvorfor det har blitt sånn... Flaut er det, for jeg har vært sint på mamma i mange år fordi hun drikker for mye :(

Jaja. Det er litt deilig å være ferdig med fyllesyken! Så får fadderperioden bare bli litt annerledes enn vanlig. Åh skitt, det var egentlig veldig deilig å ta avgjørelsen.

Og til alle som føler for å komme med pekefingrene: ja jeg vet at man må kutte totalt. Jeg starter i dag og tar hver eneste dag som den kommer. Noe mer enn det får jeg ikke til heller. Jeg kjenner meg selv best og vil gjerne unngå moralprekner, besserwissere osv. Jeg tar i mot råd og tips, mer enn gjerne! Jeg klarer ikke være helt alene om dette, men vær så snill ikke vær frekk eller likenende..

Anonymous poster hash: 8b696...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke et barn du kan ta ut denne trangen til å bedrive oppdragelse på? Jeg er svært lite interessert.

Anonymous poster hash: 958ac...e93

Nei, har du? Fint at du har vært både narkis og alkis og har sett lyset, bla bla bla, men vet du hva? Ingen bryr seg.

Anonymous poster hash: 40ee6...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...