Gå til innhold

Ønsker å bli foreldre i ung alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et vennepar som ble kjærester som 15 åringer, han var hennes første. De fikk første barn når de var var 21 år, andre tre år etter. Giftet seg når de var 25 år, og er nå 34 år. Det er 19 år sammen til nå, og de lever i beste velstand. Fornøyd?

Anonymous poster hash: 03f58...92b

Legg også merke til at dette venneparet er noe som du finner så sjeldent at det omtrent blir en myte. :)

Mine foreldre var sammen i 32 år og plutselig ikke lenger etter det. De kranglet ikke og er ikke uvenner den dagen i dag. :)

Anonymous poster hash: 8a36a...bf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg merke til at de som kommer med positive oppfordringer kun er ett til tre år inn i foreldrelivet selv.

Det er alltid slik i disse trådene. Det kommer en drøss jenter på 20 - 23 år som skriver "fikk første da jeg var 19 og det gikk dødsbra! Bare å peise på ;)"

Så kommer det damer i 30 - 40 årene som skriver "fikk første da jeg var 19. Fant drømmemannen og fikk nytt barn ti år senere. Å få barn som voksen i trygge rammer er himmel og hav forskjell mot å få det som veslevoksen ungjente, selv om jeg der og da mente det gikk fint. Vil anbefale å vente"

Ikke tvil om hvem jeg hadde tatt i mot råd fra, hvertfall.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid slik i disse trådene. Det kommer en drøss jenter på 20 - 23 år som skriver "fikk første da jeg var 19 og det gikk dødsbra! Bare å peise på ;)"

Så kommer det damer i 30 - 40 årene som skriver "fikk første da jeg var 19. Fant drømmemannen og fikk nytt barn ti år senere. Å få barn som voksen i trygge rammer er himmel og hav forskjell mot å få det som veslevoksen ungjente, selv om jeg der og da mente det gikk fint. Vil anbefale å vente"

Ikke tvil om hvem jeg hadde tatt i mot råd fra, hvertfall.

De unge gidder ikke høre på "oss gamlinger"... ;) (meg=gamling, men uten drømmemannen)

De ønsker å oppleve det selv og heller lære av sine egne feil for så om 10 år å fortelle om sin erfaring til andre unge jenter...

Its the circle of life :romeo:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid slik i disse trådene. Det kommer en drøss jenter på 20 - 23 år som skriver "fikk første da jeg var 19 og det gikk dødsbra! Bare å peise på ;)"

Så kommer det damer i 30 - 40 årene som skriver "fikk første da jeg var 19. Fant drømmemannen og fikk nytt barn ti år senere. Å få barn som voksen i trygge rammer er himmel og hav forskjell mot å få det som veslevoksen ungjente, selv om jeg der og da mente det gikk fint. Vil anbefale å vente"

Ikke tvil om hvem jeg hadde tatt i mot råd fra, hvertfall.

My point exactly. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Kan vi ikke bare alle bli enige om at det aldri er noen ideell tid og at det ikke finnes noen fasit for når man bør få barn? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge gidder ikke høre på "oss gamlinger"... ;) (meg=gamling, men uten drømmemannen)

De ønsker å oppleve det selv og heller lære av sine egne feil for så om 10 år å fortelle om sin erfaring til andre unge jenter...

Its the circle of life :romeo:

Samme med damene som klager og sutrer over at det er så synd i dem som ikke har funnet drømmemannen å få barn med når de har kommet i 30 årene og endelig er ferdig med alt de ønsket å oppnå i livet før familielivet er uaktuelt. Så finner kanskje noen av dem endelig en mann med prøvingen tar for lang tid at de ikke får noen barn.

Its the circle of life ja, de har ingenting å klage over :tommelsmil:

Anonymous poster hash: 03f58...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, drømmen om å bli ung mamma er der. Jeg er psykisk og fysisk klar for barn. Jeg er 20, men jeg vil ikke få noe barn før jeg er godt etablert i livet. Derfor er det helt uaktuelt for meg å få barn før fylte 31-32. Hvis alt går etter planen min er det rundt den alderen jeg er mest tryggest økonomisk, og jeg vil IKKE at mine barn skal bli født i et liv hvor penger må begrenses. Jeg har opplevd det selv, og det er ikke noe gøy.

Men om jeg hadde hatt rævva full av penger nå, og et stabilt forhold, så hadde jeg likevel ventet til jeg var minst 24. Når du er 21 er du altfor ung, hvorfor haste? Og hvor lenge har dere vært sammen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med damene som klager og sutrer over at det er så synd i dem som ikke har funnet drømmemannen å få barn med når de har kommet i 30 årene og endelig er ferdig med alt de ønsket å oppnå i livet før familielivet er uaktuelt. Så finner kanskje noen av dem endelig en mann med prøvingen tar for lang tid at de ikke får noen barn.

Its the circle of life ja, de har ingenting å klage over :tommelsmil:

Anonymous poster hash: 03f58...92b

En gylden middelsvei er lov å finne da. :)

Jeg er yngste mor i klassen til barnet mitt, eldste mora i klassen har et barn på min alder også.

Det er ikke farlig å vente et par år slik man kan være kjærester og gjøre ferdig studiene sine. Vi ønsker å gi barna våre verden, og det er faktisk ikke lett å gjøre når du går på skolen og likevel må ut med mange 1000 kr i mnd. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke men ble det likevel.

Har gått greit, men har måtte sette mye mer på vent enn hva jeg trodde, og forholdet mellom jeg og barnefar ble veldig anstrengt. Hadde jeg hatt et valg ville jeg mer enn gjerne ventet noen år..! Handler ikke om modenhet eller kjærlighet, det er så mye mer å bli mamma/pappa.

Veier det opp med at barnet er smarteste i klassen og er veldig opptatt av at mobbing ikke er lov og er veldig opptatt av rettferdighet og likeverd. :) Helt klart en ressurs for klassen og for skolen.

Anonymous poster hash: 8a36a...bf3

Og for verden! For en fantastisk oppdragelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at de som kommer med positive oppfordringer kun er ett til tre år inn i foreldrelivet selv.

Og så?

Dersom det skulle bli slutt en dag mellom meg og min samboer så vil det ikke ha noe med at vi fikk barn i ung alder å gjøre. Jeg tror jeg som mor til en snart treåring og gravid med nummer to, og nylig ferdig med bachelor kan si noe om hvordan det hsr gått å få barn i ung alder.

Men som sagt så er det ikke noe jeg nødvendigvis anbefaler da ikke alle klarer seg like bra som vi har, og det tross alt ikke skader å vente litt.

Edit: Vi har klart oss helt fint økonomisk og sønnen vår har ikke manglet noe hva anhpr klær, leker, sko etc.

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for verden! For en fantastisk oppdragelse :)

Håper vi har gjort det riktig...! :fnise:

Vi har alltid vært veldig opptatt av etikk, menneskeverd og å kjempe for en bedre hverdag. De som studerer barnevern og er på utplassering har opp til flere ganger brukt barnet mitt som eksempel i innleveringer og som samtaleemne. Det synes jeg er litt kult!

Anonymous poster hash: 8a36a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi har gjort det riktig...! :fnise:

Vi har alltid vært veldig opptatt av etikk, menneskeverd og å kjempe for en bedre hverdag. De som studerer barnevern og er på utplassering har opp til flere ganger brukt barnet mitt som eksempel i innleveringer og som samtaleemne. Det synes jeg er litt kult!

Anonymous poster hash: 8a36a...bf3

Blir nesten litt rørt over at det fortsatt finnes slike mennesker. Det er absolutt slike verdier jeg vil lære bort mine barn når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt rørt over at det fortsatt finnes slike mennesker. Det er absolutt slike verdier jeg vil lære bort mine barn når den tid kommer :)

Med hardt arbeid så kommer du til å klare det du og!

Jeg vil påpeke at jeg aldri ville fått et så flott barn uten pappaen, vi har vært hverandres pådrivere også selv om vi ikke er samboende lenger. :)

Anonymous poster hash: 8a36a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi ikke bare alle bli enige om at det aldri er noen ideell tid og at det ikke finnes noen fasit for når man bør få barn? ;)

Det finnes ingen fasit eller ideell tid, men det er noen tidspunkt som er mer "riktige" eller mer ideelle enn andre. De aller fleste vil være enige i at det er lurt å vente til etter man er fylt 20 med å få barn, de aller fleste vil også være enige i at man burde ha et stabilt og langvarig forhold, samt andre gode rammefaktorer som stabil boplass, økonomisk trygghet, sosialt nettverk, osv. Mange av disse oppnås kun over tid, og gjør altså at litt høyere alder er mer ideelt 99 av 100 ganger.

(Og obligatorisk disclaimer for alle de hårsåre: Det er ikke nødvendigvis sånn at man er dårlige foreldre fordi man får barn på et lite ideelt tidspunkt.)

Anonymous poster hash: c1aa0...1b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo 20-22-23-åringer som har slt det der på plass, da. For noen 20-åringer er det alt for tidlig å få barn, mens det for andre passer helt fint. Så har du de 30'åringer som enda ikke har disse tingene på plass, men som likevel får barn.

Det må være mulig å se litt mer nyansert på ting og ikke bare sette en grense for når det er ok og ikke. Det kommer veldig an på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. Så lenge forholdet er stabilt og dere har trygge inntekter. Å få barn i begynnelsen av 20-årene er da ikke så ungt...

Anonymous poster hash: 6293d...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi begynte å prøve da jeg var 22 og han 26, men det klaffet ikke før etter to år, og fikk jenta vår rett etter at jeg fylte 25.

Samboer og jeg er gamske like, ingen av oss som følte at vi måtte sette noe på vent eller har hatt noe særlig behov for å rase fra oss, vi er stort sett rolige folk som trives i sofaen enten hjemme eller hos venner med film på TV-en og snacks på bordet. :P

Vi hadde vært sammen siden jeg var 17 og han 21, så vi hadde noen år bak oss sammen først i avstandsforhold, se-hverandre-hver-helg-forhold og bo-oppå-hverandre-i-to-år-forhold og det gikk veldig bra, så det var ikke så vanskelig valg etterhvert. :)

Fortsatt sammen i dag, og venter straks nummer to, nå er vi 27 og 31.

Ikke kjempeunge, men vi startet jo å prøve unge. Følte oss veldig klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo 20-22-23-åringer som har slt det der på plass, da. For noen 20-åringer er det alt for tidlig å få barn, mens det for andre passer helt fint. Så har du de 30'åringer som enda ikke har disse tingene på plass, men som likevel får barn.

Det må være mulig å se litt mer nyansert på ting og ikke bare sette en grense for når det er ok og ikke. Det kommer veldig an på.

Ikke sant, alt handler ikke om alder, det er så mye annet som spiller inn. Jeg og du Teriyaki, vi har alt på plasd f.eks. Håper alle fordømmende mennesker i denne tråden hater meg nå. Vi eier leilighet, stasjonsvogn, har begge faste jobber og vi har vært kjærester siden jeg var 17, samboere siden jeg var 19, og vi skal nå ha barn :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, alt handler ikke om alder, det er så mye annet som spiller inn. Jeg og du Teriyaki, vi har alt på plasd f.eks. Håper alle fordømmende mennesker i denne tråden hater meg nå. Vi eier leilighet, stasjonsvogn, har begge faste jobber og vi har vært kjærester siden jeg var 17, samboere siden jeg var 19, og vi skal nå ha barn :nigo:

Må du huske på at det du nå sier ikke er troverdig før du er minst 30 år. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du huske på at det du nå sier ikke er troverdig før du er minst 30 år. ;)

Var sånn det var ja... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...