Gå til innhold

Kan man ta med mat inn på norwegian fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, reglene er klare, og andre her forteller om sine erfaringer. Jeg reiser med fly 2-3 ganger i uken, har ofte med mat gjennom kontrollen, har aldri blitt fratatt den og aldr hørt om andre som har blitt det.

Hva tror du er mest sannsynlig? At du som den eneste er uheldig og gang på gang møter vakter som gjør feil, eller at du har misforstått og tatt med noe feil/ulovlig? Hmm, hard one...

Anonymous poster hash: 3f33f...381

Jeg mistet en vanlig baguette med ost og skinke. Ikke anelse av fukt på den, det var ikke smør engang, ei heller noe grønt med mye vann i. Drikke tar jeg naturligvis ikke med, jeg er veldig klar over reglene for alt flytende: Maks 100 ml., og det hjelper heller ikke om den er nesten tom dersom du har noe på en flaske på 125 ml. Så det hender at man støter på en helt jævlig kontrollør. Men jeg flyr også mye, og det har bare skjedd en eneste gang, så tillatt er det utvilsomt.

Anonymous poster hash: 693a6...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forsøkt å ta med vanlig mat innenlands, men ble stoppet i scanningområdet og måtte legge igjen alt sammen før jeg fikk gå videre. Skulle ikke tro at oppkuttet frukt og en halvliter vann ville by på problemer for noen... :klo:

Det er ikke lov til å ha med en halvliter vann eller annen drikke gjennom sikkerhetskontrollen. Med mindre du putter det på 100 ml flasker før du går gjennom..

Anonymous poster hash: e257f...2a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke misforstått noen ting. Jeg vet at man kan ta med noen typer mat. Jeg forteller om min erfaring av at noen faktisk tar alt av mat.

Du starter med å si at det ikke er lov å ta med mat, så ror du stadig mer.

Jeg tviler sterkt på at du er så uheldig nesten hver gang du er gjennom sikkerhetskontrollen. Kanskje en gang. Og det hadde nok løst seg helt fint dersom du fikk snakket med en overordnet. Med mindre du faktisk hadde brutt regler.

Som sagt har jeg ca 200 flyreiser i året, og har med meg mat nesten hver gang. Jeg har aldri blitt fratatt mat. Selv om de selvfølgelig noen ganger i løpet av et år har lyst til å ta en titt på ha jeg har med.

Mat er lovlig. Det at en og annen her inne har møtt på en vakt som ikke kan jobben sin er en annen sak. Det blir omtrent som å diskutere at man blir tatt for å kjøre 55kmt i 60 sone fordi man har møtt på en politimann som ikke kan fartsgrensene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser gjennom her så ser du at flere har blitt fratatt lovlig mat. Unødvendig å komme med spydigheter.

Tja, i ditt første innlegg påstår du jo at mat er ulovlig med mindre du kjøper den etter sikkerhetskontrollen...

Anonymous poster hash: 3f33f...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å ha med en halvliter vann eller annen drikke gjennom sikkerhetskontrollen. Med mindre du putter det på 100 ml flasker før du går gjennom.. Anonymous poster hash: e257f...2a8

Jeg hadde nok misforstått det da. Trodde at det man hadde kjøpt etter sikkerhetssjekk (i ventesonen) på flyplass nummer èn, var klarert for å ta med videre med neste fly innenlands. Oppkuttet frukt i plastbeger er ikke flytende. :klo: Må finlese reglene til neste gang jeg skal på vingene. :)

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i ditt første innlegg påstår du jo at mat er ulovlig med mindre du kjøper den etter sikkerhetskontrollen...

Anonymous poster hash: 3f33f...381

Tja, i følge noen sikkerhetsvakter så er det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kjører da hele baggen gjennom kontrollen og scanner innholdet, kjære deg. Så jo, de vet hva du har i baggen

Kjære deg! Det går an å handle etter sikkerhetskontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Det går an å handle etter sikkerhetskontrollen.

Du har virkelig ikke fått med deg hva jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører da hele baggen gjennom kontrollen og scanner innholdet, kjære deg. Så jo, de vet hva du har i baggen

De vet ikke hva du har i bagen...de vet bare at du høyst sannsynlig ikke har noe ulovlig i den. Har hatt baguetter, frukt og til og med ei flaske med vann i bagen uten at det ble oppdaget.

Anonymous poster hash: dc97d...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet ikke hva du har i bagen...de vet bare at du høyst sannsynlig ikke har noe ulovlig i den. Har hatt baguetter, frukt og til og med ei flaske med vann i bagen uten at det ble oppdaget.

Anonymous poster hash: dc97d...43a

Jo, det vet de. Jeg har sett åssen skjermen ser ut idet sekken går gjennom. De ser alt som ligger inni.

Det ville ikke vært veldig sikkerhetsmessig, eller?

Endret av Fame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bag`en går igjennom scanneren ser de innholdet skulle jeg tro.

Det er liksom poenget med det hele. Akkurat som sko og jakke etc. Alt gjennomlyses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det vet de. Jeg har sett åssen skjermen ser ut idet sekken går gjennom. De ser alt som ligger inni.

Det ville ikke vært veldig sikkerhetsmessig, eller?

Ja, men det vet ikke nøyaktig hva alt er, bare at det har en gitt form og denslags. Den ser ikke nødvendigvis forskjell på et eple og en tennisball...

Anonymous poster hash: dc97d...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det vet ikke nøyaktig hva alt er, bare at det har en gitt form og denslags. Den ser ikke nødvendigvis forskjell på et eple og en tennisball...

Anonymous poster hash: dc97d...43a

Hvis de ser noe som de mener bryter reglene så sjekker de det. Da åpnes sekken og alt annet blir sjekket i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de ser noe som de mener bryter reglene så sjekker de det. Da åpnes sekken og alt annet blir sjekket i tillegg.

Ja, har jeg sagt noe annet?

Anonymous poster hash: dc97d...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jeg sagt noe annet?

Anonymous poster hash: dc97d...43a

Du sa at de ikke kan se hva som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal egentlig ikke ha med mat på fly pga allergier osv, de aller fleste charterselskaper har som regel at medbrakt mat ikke er lov på flyet. Men har aldri sett de ta fra noen det man har med seg da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sa at de ikke kan se hva som er der.

Ja, de kan jo ikke se nøyaktig hva det er, men de kan få en anelse og hvis de mener det er mistenkelig så åpner de bagen for å se hva det er. F.eks. om det er et eple eller en tennisball. Men hvis de ikke åpner bagen så vet de jo ikke hva det er.

Anonymous poster hash: dc97d...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok misforstått det da. Trodde at det man hadde kjøpt etter sikkerhetssjekk (i ventesonen) på flyplass nummer èn, var klarert for å ta med videre med neste fly innenlands. Oppkuttet frukt i plastbeger er ikke flytende. :klo: Må finlese reglene til neste gang jeg skal på vingene. :)

Kommer du fra utlandet og skal ha innenriks videre i Norge så kan du ikke ha væske med deg nei (utover grensen). Da du må ut av sikker sone for så å gå inn igjen. Dog kan du ha med deg flytende varer du har handlet på taxfree. Men de må da være i en plombert gjennomsiktig pose. Dette skal gjøres i taxfree butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig å kverulere så mye for et så enkelt spørsmål? Folk har jo såklart forskjellige erfaringer, men det ER lov med medbrakt mat utenfra.

Hadde jeg blitt fratatt matpakka mi (som ikke innholder noe flytende), hadde jeg kranglet meg til å beholde den, det får da være måte på til strenge kontrollører... Jeg har cøliaki da, så er ofte helt avhengig av den matpakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg nå denne ballen død. TS har for lengst fått svar på spørsmålet sitt!



Anonymous poster hash: bf725...b02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...