Gå til innhold

Kan man ta med mat inn på norwegian fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det pleier jeg alltid å gjøre. Det er da ingen som ser hva du har i sekken. Pleier alltid å kjøpe baguetter og drikke, som jeg har med på flyet. Aldri hatt noe problem med det.

Jeg tror spørsmålet til ts var om man kunne ta med mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 114df...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier alltid å ta med mat ombord, enten hjemmelaget eller kjøpt utenfor flyplassen. Bare pass på at det ikke er mat de definerer som væske eller "pasta" og å ikke pakke det i metallfolie eller metallbokser så går det fint. Sist hadde jeg wraps med kalkun, pesto og salat med hjemmefra, pakket i plastfolie. Og så kjøpte vi panini og en pakke kjeks med på veien hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nå litt. Jeg reiser mye og i alle tilfeller forsvant maten min.

Jeg er på fly i snitt 4 ganger i uka, pendler med jobben.

Og har som regel mat i veska for å spise på veien, eller fordi jeg kjøper med meg god mat fra utlandet. Alt fra sushi, bauetter, salater fra dagligvaren og veldig mye annet rart. Fløy hjem fra Paris fredag, med kjøtt, grønnsaker og oster i ryggsekken, ikke noe problem.

I de tilfellene du har blitt fratatt maten er det fordi det er flytende, så om du opplever dette som vanskelig hjelper det kanskje å lese deg opp på reglene for hva man kan ta med?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på fly i snitt 4 ganger i uka, pendler med jobben.

Og har som regel mat i veska for å spise på veien, eller fordi jeg kjøper med meg god mat fra utlandet. Alt fra sushi, bauetter, salater fra dagligvaren og veldig mye annet rart. Fløy hjem fra Paris fredag, med kjøtt, grønnsaker og oster i ryggsekken, ikke noe problem.

I de tilfellene du har blitt fratatt maten er det fordi det er flytende, så om du opplever dette som vanskelig hjelper det kanskje å lese deg opp på reglene for hva man kan ta med?

Det har ikke vært flytende nei. Heller veldig strenge sikkerhetsvakter. Det er snakk om vanlige baghuetter kjøpt i butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med meg mat mange ganger, både brødskiver og rundstykker. Har også hatt med fylte horn og boller. Aldri vært noe problem det. Har riktignok aldri hatt "flytende" pålegg (kaviar, syltetøy, etc.) på.

Er bare å se her:
http://www.gardermoen.no/no/reise/reisetips/V%C3%A6skeforbud,+taxfreevarer,+barnemat+og+flytende+medisiner.b7C_wljO1g.ips



Anonymous poster hash: 34754...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært flytende nei. Heller veldig strenge sikkerhetsvakter. Det er snakk om vanlige baghuetter kjøpt i butikken

Da er de ikke bare streng, men de har gjort FEIL. For mat ER lov å ha med

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Dette var jo en interessant tråd for meg også siden jeg skal fly på fredag og skal bake med kjeks og muffins til kjæresten som jeg gjerne vil ha i håndbagasjen. Satser på at det går fint jeg tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud. Har du misforstått innlegget mitt? Jeg skrev at man har lov ETTER å ha passert sikkerhetskontrollen

Mitt første svar var ikke til deg, men et svar på ts sitt spørsmål. Om det er lov å ha med mat inn på flyet. Veldig mange steder står det faktisk at det ikke er lov å ha med medbrakt mat. På samtlige charterturer jeg har vært på har det stått at det ikke er lov å ha med medbrakt mat. Jeg har likevel alltid hatt med mat kjøpt på flyplassen, hatt det i sekken, og spist det ombord. Det er som sagt ingen som sjekker hva du har i sekken før du går om bord i flyet, selv om det står i bestillingspapirene at det ikke er lov å ha med mat.

Det var du som begynte å kverulere på mitt svar, som ikke var til deg, men til ts. Selvfølgelig, ellers ville jeg kanskje sitert deg...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Vi pleier å ha mat til ungene fra hjemme. Wasa sandwicher, rosiner, bananer og små drikkeyoghurter som går inn under veskebegrensningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror spørsmålet til ts var om man kunne ta med mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 114df...64d

Spørsmålet til ts var om man kan ta med mat inn på flyet. Enten kjøpt eller laget, skriver hun. Da tolker jeg at hun vil vite om hun kan kjøpe seg mat (hvor det måtte være) og ta det med inn på flyet. Ellers ville vel spørsmålet vært om det er lov å ta med mat gjennom sikkerhetskontrollen. Og svaret er at man kan fint ta med mat inn på flyet, det står ingen og nekter deg det ved ombordstigning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første svar var ikke til deg, men et svar på ts sitt spørsmål. Om det er lov å ha med mat inn på flyet. Veldig mange steder står det faktisk at det ikke er lov å ha med medbrakt mat. På samtlige charterturer jeg har vært på har det stått at det ikke er lov å ha med medbrakt mat. Jeg har likevel alltid hatt med mat kjøpt på flyplassen, hatt det i sekken, og spist det ombord. Det er som sagt ingen som sjekker hva du har i sekken før du går om bord i flyet, selv om det står i bestillingspapirene at det ikke er lov å ha med mat.

Det var du som begynte å kverulere på mitt svar, som ikke var til deg, men til ts. Selvfølgelig, ellers ville jeg kanskje sitert deg...

Og jeg kan godt si det en gang til. Jo, det er lov til å ha med mat på flyet hvis du har kjøpt det etter å ha passert sikkerhetskontrollen. Ingen sjekker hva du har i sekken etter det; da kan du kjøpe hva enn du ønsker og ta det med inn i flyet. De vil bare ta fra deg mat (noen ganger, tydeligvis) og drikke som du har med deg hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil bare ta fra deg mat (noen ganger, tydeligvis) og drikke som du har med deg hjemmefra.

De vil ikke ta fra deg mat som er tatt med hjemme. Så lenge du ikke bryter reglene om konsistens på maten.

Anonymous poster hash: dea06...62b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke ta fra deg mat som er tatt med hjemme. Så lenge du ikke bryter reglene om konsistens på maten.

Anonymous poster hash: dea06...62b

Tro hva enn du vil. Jeg har hvertfall blitt fratatt baghuetter før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg kan godt si det en gang til. Jo, det er lov til å ha med mat på flyet hvis du har kjøpt det etter å ha passert sikkerhetskontrollen. Ingen sjekker hva du har i sekken etter det; da kan du kjøpe hva enn du ønsker og ta det med inn i flyet. De vil bare ta fra deg mat (noen ganger, tydeligvis) og drikke som du har med deg hjemmefra.

De vil ikke ta fra deg mat.

Selvfølgelig uheldig for din del at du har opplevd dette, men som beskrevet over har du nok missforstått hva som er lov med tanke på konsistens eller innpakking. Det er ingen forskjell på mat og en ekstra genser, eller lommeboka di, i securitas sine øyne.

Jeg har aldri måttet diskutere mat. Men har blant annet måtte tilkalle en overordnet da jeg tok med meg en neglesaks, og en gang jeg tok med meg vinåpner. Begge disse gangene vant jeg diskusjonen da bladene på kniven og saksa var under 6cm. De har regler å forholde seg til, og vi som passasjerer har rettigheter til å ta med det vi vil så lenge vi ikke bryter disse reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke ta fra deg mat.

Selvfølgelig uheldig for din del at du har opplevd dette, men som beskrevet over har du nok missforstått hva som er lov med tanke på konsistens eller innpakking. Det er ingen forskjell på mat og en ekstra genser, eller lommeboka di, i securitas sine øyne.

Jeg har aldri måttet diskutere mat. Men har blant annet måtte tilkalle en overordnet da jeg tok med meg en neglesaks, og en gang jeg tok med meg vinåpner. Begge disse gangene vant jeg diskusjonen da bladene på kniven og saksa var under 6cm. De har regler å forholde seg til, og vi som passasjerer har rettigheter til å ta med det vi vil så lenge vi ikke bryter disse reglene.

Jeg har ikke misforstått noen ting. Jeg vet at man kan ta med noen typer mat. Jeg forteller om min erfaring av at noen faktisk tar alt av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel oppsummere det slik:

Ja, du kan ta med mat som ikke er flytende. Slik er reglene. Du risikerer imidlertid å møte på en jævlig streng sikkerhetsvakt som tar den likevel, men sjansen for det bør ikke være så stor.

Jeg har også blitt fratatt helt vanlig fast føde en gang, så det skjer iblant. Jeg vet at det ikke var etter reglementet, men gadd ikke krangle for å få det tilbake.

Det er lov å ta med fast føde, mens væske i beholdere over 100 ml (samme hvor lite som er igjen) blir tatt. Det sier reglene. De fleste håndhever dem riktig, men unntak finnes.



Anonymous poster hash: 693a6...55f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest constance90

Jeg har ikke misforstått noen ting. Jeg vet at man kan ta med noen typer mat. Jeg forteller om min erfaring av at noen faktisk tar alt av mat.

De kan selvfølgelig være forskjellsbehandlinger. Kjæresten jeg reiste med ble fratatt eggerøre smørbrødet fordi det var for flytende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke misforstått noen ting. Jeg vet at man kan ta med noen typer mat. Jeg forteller om min erfaring av at noen faktisk tar alt av mat.

Tja, reglene er klare, og andre her forteller om sine erfaringer. Jeg reiser med fly 2-3 ganger i uken, har ofte med mat gjennom kontrollen, har aldri blitt fratatt den og aldr hørt om andre som har blitt det.

Hva tror du er mest sannsynlig? At du som den eneste er uheldig og gang på gang møter vakter som gjør feil, eller at du har misforstått og tatt med noe feil/ulovlig? Hmm, hard one...

Anonymous poster hash: 3f33f...381

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å ta med vanlig mat innenlands, men ble stoppet i scanningområdet og måtte legge igjen alt sammen før jeg fikk gå videre. Skulle ikke tro at oppkuttet frukt og en halvliter vann ville by på problemer for noen... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, reglene er klare, og andre her forteller om sine erfaringer. Jeg reiser med fly 2-3 ganger i uken, har ofte med mat gjennom kontrollen, har aldri blitt fratatt den og aldr hørt om andre som har blitt det.

Hva tror du er mest sannsynlig? At du som den eneste er uheldig og gang på gang møter vakter som gjør feil, eller at du har misforstått og tatt med noe feil/ulovlig? Hmm, hard one...

Anonymous poster hash: 3f33f...381

Hvis du leser gjennom her så ser du at flere har blitt fratatt lovlig mat. Unødvendig å komme med spydigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...