Gå til innhold

Linnea Myhre

Lillemy23

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kommer sent inn i tråden, og det meste er sikkert skrevet allerede, men likevel;

Jeg er enig med "Espen" i at det er litt tidstypisk å innta en offerrolle for å slippe ansvar, men synes ikke Myhre inntar en ansvarsløs offerrolle, selv om hun på en personlig måte beskriver hvordan en spiseforstyrret person resonnerer.

Man velger ikke om man vil ha en spiseforstyrrelse eller ikke. Dette er folk som har store issues med kropp og følelser, ikke ansvarsløse slappfisker som kan ta seg sammen bare de anstrenger seg litt. Folk med ulike spiseforstyrrelser er som gruppe ikke kjent for å være av den mest selvdyrkende ansvarsløse sorten, heller. Det krever viljestyrke og lite selvmedlidenhet, skal man orke å pine seg selv over tid, noe mange av dem gjør uten å innrømme at de har noe som helst problem.

Myhre kjemper ikke for "retten til ikke å bli forvirret", som Espen hevder. Myhre mener Bornstein, en kommersiell aktør, PT og "kroppformingsekspert" med troverdighet på feltet, gir råd som er så ekstreme at de begynner å bli farlige. 

Når Bornstein beskriver enkelte matvarer som om det var hennes skumleste fiende, en som må kontrolleres voldsomt for at ikke kroppen skal sette i gang med fettlagring og gi økt fettprosent (skrekk og gru) er dét etter mitt skjønn uttrykk for en større tidstypisk utfordring enn at Myhre reagerer på det som formidles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sent inn i tråden, og det meste er sikkert skrevet allerede, men likevel;

Jeg er enig med "Espen" i at det er litt tidstypisk å innta en offerrolle for å slippe ansvar, men synes ikke Myhre inntar en ansvarsløs offerrolle, selv om hun på en personlig måte beskriver hvordan en spiseforstyrret person resonnerer.

Man velger ikke om man vil ha en spiseforstyrrelse eller ikke. Dette er folk som har store issues med kropp og følelser, ikke ansvarsløse slappfisker som kan ta seg sammen bare de anstrenger seg litt. Folk med ulike spiseforstyrrelser er som gruppe ikke kjent for å være av den mest selvdyrkende ansvarsløse sorten, heller. Det krever viljestyrke og lite selvmedlidenhet, skal man orke å pine seg selv over tid, noe mange av dem gjør uten å innrømme at de har noe som helst problem.

Myhre kjemper ikke for "retten til ikke å bli forvirret", som Espen hevder. Myhre mener Bornstein, en kommersiell aktør, PT og "kroppformingsekspert" med troverdighet på feltet, gir råd som er så ekstreme at de begynner å bli farlige. 

Når Bornstein beskriver enkelte matvarer som om det var hennes skumleste fiende, en som må kontrolleres voldsomt for at ikke kroppen skal sette i gang med fettlagring og gi økt fettprosent (skrekk og gru) er dét etter mitt skjønn uttrykk for en større tidstypisk utfordring enn at Myhre reagerer på det som formidles.

Takk, nå fikk jeg tilbake troen på menneskeheten. For slik som du har lest dette, er slik jeg leste det, så jeg har ikke helt klart å få hold i den kritikken han der karen kom med. Men, så tenkte jeg at muligens jeg tolket LM på en helt egen måte, som ingen andre. Men, du har lest den på samme måte som meg, så da er jeg ikke helt fjern i hodet læll :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det i tidsånden et ønske om å bli forskånet mot det som kan være ubehagelig når man leser en tekst? Det finnes allerede Trigger warnings i pensumlisten på enkelte universiteter. Dette er blitt foreslått av studentene selv. http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Kravet-om-trigger-warnings-er-den-nye-overfolsomheten-8239781.html Må helseblogger, skjønnhetsblogger ol. ha Trigger warnings for å hindre at sårbare personer skal lese noe de(selv mener) ikke har godt av?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gubbjævel, "årets mest usmakelige", fatshaming av matvarer (?), "PT-Bornstein er veldig redd", "bedritent", "gubbete"...det renner jo over av drittslenging, både kjønnet og aldersrelatert, samt en fullstendig overdrivelse av Bornsteins ståsted. Hvordan i all verden er dette genialt? På den annen side legger hun seg vel litt på samme linja som Myhre, kanskje det var hensikten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myhre mener Bornstein, en kommersiell aktør, PT og "kroppformingsekspert" med troverdighet på feltet, gir råd som er så ekstreme at de begynner å bli farlige. 

Men var det så ekstremt? Jeg hadde vel egentlig tiltro til at Bornsteins kritikere hadde sitt på det tørre, men så leste jeg innlegget hennes. Hun skriver ingenting som du ikke hadde funnet i en lærebok. Det aller meste er rent faktuelt. At fakta er så støtende at folk blir forstyrret av å lese det er litt forstyrrende i seg selv. Myhre, og nå Aabel, har kanskje noen poenger, men de drukner jo fullstendig i personangrepene de kommer med.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant innlegget jeg tenkte på og tenkte å poste det her, men det ser ut for at det ikke er mulig å poste når man er utlogget fra Facebook, evt når man ikke er med i gruppen. Men det er bare å melde seg inn og søke opp "Sophie Elise" så får du med deg alt som blir sagt der inne. Velkommen :-)

Når det gjelder de andre greiene du driver på med her, så må du bare ha meg unnskyldt. Jeg klare ikke å ta deg seriøst. Du skriver om horeri og bruker ord som patetisk uten å egentlig forsøke å finne ut hva jeg eller andre sier. Et visst minstemål av respekt må vi få kreve av deg som motpart i debatt, dersom vi skal bruke tid på å svare.

Akkurat, så du går på Espen som person fordi du ikke klarer å imøtegå det han faktisk skriver. Var det respekt du skrev om?

Videre klarer du ikke å finne noe av denne saklige kritikken du påstår finnes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er ironisk hvordan noen av de største Ff-kritikerne (som påpeker at omtrent alt CBE og LK gjør og ikke gjør er dobbeltmoralsk), ser ut til å støtte LM fordi hun fremstår som mer sympatisk. 

I likhet med CBE har LM slitt med spiseforstyrrelser. I likhet med CBE har LM stilt opp på photoshoots hvor hun vet at bildene blir redigerte. Forskjellen er at hun klager over dem i ettertid - som i sakene med 'Mann' og 'Cosmopolitan.' Jeg finner det ironisk å kritisere andre for å dele usunne bilder når hun selv på sitt sykeste delte bilder av seg selv og kun skrev at hun spiste lompe. Ja - hun var syk, men tror dere virkelig at hun er den eneste? 

For ordens skyld, jeg er ingen CBE-fan, men de som pirker på CBE og andre på mikroperspektiv  mister i mine øyne en del kred når de forsvarer LM med at hun 'jo er likandes' og 'ikke redigerer selv.' 

Hvem er disse kritikerne?

Har LM løyet om redigering av bilder? Har LM blitt tatt på fersken i å lyve på seg titler og utdanning? Har LM blitt tatt på fersken i løgner når hun har forsøkt å slippe unna med løgner om titler og utdanning? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Innlegg i dette forumet blir da moderert for mindre saftige uttalelser enn det kvinnfolket der kommer med i kronikken.

Legg merke til hvordan maktpersonene støtter hverandre og går til nedrige angrep på vanlige mennesker som kommer med velbegrunnet kritikk mot makten. De rotter seg sammen og bruker sin makt til å knuse den vanlige mann eller kvinne som våger å åpne kjeften.

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, så du går på Espen som person fordi du ikke klarer å imøtegå det han faktisk skriver. Var det respekt du skrev om?

Videre klarer du ikke å finne noe av denne saklige kritikken du påstår finnes.

Joda. Jeg leste ditt siste innlegg, hvor du innrømte å ha funnet kritikken selv. Jeg hadde lurt på å gi deg noen konkrete eksempler, men jeg var i tvil om hva slags nytte det egentlig ville ha. Det virker på meg som at det du egentlig er ute etter her inne, er å ta folk på ting. Hva som helst liksom. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Og innen jeg rakk å svare, ble innlegget ditt (av forståelige årsaker) redigert bort.

Nå er du tydeligvis i gang igjen. Og jeg har dessverre ikke tid til å gi deg mer av min omsorg eller oppmerksomhet. Men du skal få en lenke til noe jeg vet at har funket på elendig humør siden lenge før internett ble til:

https://www.apotek1.no/produkter/toilax-klyster-5x5ml-32722p

God helg til deg :smilyblomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du siterer én setning fra et innlegg som omhandler "Espens" påstand om at Myhre inntar en offerrolle når hun kritiserer Bornstein, og jeg må bare presisere at jeg kommenterer innlegget til Espen, ikke bloggen til Bornstein eller om hun har rett i at man ikke bør spise banan eller i alle fall ikke mer en maks en tredjedels banan.

Jeg tenker at folk leser og tolker Bornstein på ulike måter, alt etter hvilket forhold de selv har til kropp/trening/ernæring/mat, og hvilke ernæringsfaglig interesse, kunnskap og bakgrunn de har. Jeg har googlet og lest litt av Bornsteins budskap og retorikk ifm Myhres reaksjon, og synes hun til tider er ekstrem i sosiale medier (ikke kun blogg). Jeg forstår godt at folk, inkl folk med trenings- og ernæringsfaglig bakgrunn, reagerer på hennes rådgivning.

Kritikken til Myhre handler jo ikke ene og alene om viktigheten av å styre unna bananer, det handler om mye mer av det Bornstein formidler. Jeg har dessverre ikke tid til å lete frem eksempler på råd og retorikk, men mener å huske at det fnnes noen eksempler i Bornsteintråden på Rampelys, hentet fra Bornsteins sosiale medier.

Forøvrig har nok Bornstein vært inne og redigert bloggnnlegget sitt, så det nå ser ut for at det er overvektige som er målgruppe for budskapet.

Edit: Det ble noe feil med siteringen, beklager.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Evans

Får håpe hun fortsetter! Ville vært spennende å se hvordan hun har utviklet seg på den perioden hun ikke har blogget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Evans

Nå har jeg lest innlegget - det var etter min mening akkurat samme stil som tidligere. Svatt nesten av første setning (jeg har tydeligvis blitt veldig gammel). At hun har samme stil er vel både positivt og negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...