Gå til innhold

Hvor mange 6'ere er vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De aller fleste i klassen min fikk ikke en eneste sekser, i alle fall ikke i standpunkt - litt lettere å få det på eksamen. Selv fikk jeg 12 seksere, uten at jeg synes det er noen stor prestasjon. Videregående i Norge er jo ganske slapt...



Anonymous poster hash: 5f23f...ed9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke "vanlig" å ha mange seksere på vdg. De elevene jeg ser som har flere seksere, skiller seg ut. Men det er ikke uvanlig at flinke folk henger med andre flinke folk, og dermed blir litt blind for hva som er "vanlig". Sånn var det for meg da jeg var yngre, og jeg ser det fortsatt i skolen. Hvis du har mange venner med flere seksere, er det nok fordi du er sammen med folk som er over gjennomsnittet dyktige på skolen/ambisiøse/eventuelt går på en skole som er altfor slepphendt med seksere.

Hilsen lærer i vdg.

Anonymous poster hash: 03519...646

Det har du nok fullstendig rett i. Det er litt vanskelig å se når man er omringet av slike personer som konsekvent får 6'ere. Jeg forstår jo selvfølgelig at de fleste ikke får 6'ere hele tiden. Så er det jo også slik at man hører mer om de som får 6'ere hele tiden enn de andre.

Det er på ingen måte uvanlig å få noen seksere, men hvis spørsmålet da går på hva som er "vanlig" antall seksere blir det naturlig å anta at svaret er null ut fra den statistikken som finnes. De fleste har flest treere og firere, og av dem har nok en del også en og annen femmer. At gjennomsnittseleven skulle ha seksere, derimot, virker ikke særlig sannsynlig på meg. Jeg ser også at en lærer mener det samme.

Bare for å presisere det: Jeg skjønner at det siste jeg skrev kunne virke kjipt hvis du trodde det var ment som "Jaja, TS bare mener å skryte...". Som du ser omtalte jeg deg imidlertid konsekvent i tredjeperson. Grunnen til det er at det var myntet på en del av svarene over, som helt uten noe tallmateriale å støtte seg på ga uttrykk for at de fleste nok hadde noen seksere. Det du skrev var helt greit, derfor adresserte jeg ikke deg da jeg ba folk innse at gjennomsnittseleven neppe har seksere.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Ja, jeg ser at det ble litt dårlig formulert. Det jeg i hovedsak var ute etter var erfaringene til brukerne her inne samt deres subjektive oppfatning. Det burde jeg ha understreket i HI.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare én 6'er, og det var i norsk. Jobbet utrolig lite med fagene og norsk er det eneste faget jeg kan få 6 i på vgs-nivå uten å gjøre særlig innsats. Vil tro at det er ganske normalt å ikke ha 6'ere i det hele tatt, men det er også sannsynlighet for at de som får 6 i et fag, generelt sett jobber bedre med skolearbeid - og dermed har flere. Ikke i mitt tilfelle, selvfølgelig.



Anonymous poster hash: 3a87a...ddd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at det ble litt dårlig formulert. Det jeg i hovedsak var ute etter var erfaringene til brukerne her inne samt deres subjektive oppfatning. Det burde jeg ha understreket i HI.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Greit nok om du heller vil høre folks egne erfaringer, det kan jeg forstå, men håper likevel du kan se litt på statistikken også. Den er mer presis enn anonyme innlegg fra et selektivt utvalg på nett.

Her er noen andre andeler seksere på eksamen i forskjellige fag, dette ifølge Utdanningsdirektoratet selv:

Norsk sidemål 0.8%, matematikk R1 4.5%, matematikk R2 5.3%, matematikk S1 1%, matematikk S2 1%, engelsk VG1 5.6%.

Støtter vel forsåvidt opp under teorien om at det gjerne er de samme, flinke elevene som får mange seksere, siden andelen seksere er langt større i det vanskeligste mattefaget enn i det enklere.

Selv ville jeg fokusert mer på den nasjonale statistikken over andelen seksere enn andre- og tredjepartsberetninger fra de som velger å svare her, men det gjør man som man vil med. Det finnes også flere fag enn disse, men offisiell statistikk viser altså at det er vanligst med 1-5 % seksere. Dermed er det vanlig med høyst en eller to seksere i et gitt fag i en skoleklasse på 30 elever, og i en del fag må man gjerne opp i tre-fire skoleklasser for å finne en eneste. Med mindre sekserne er ganske jevnt fordelt utover samtlige i klassen er det derfor neppe vanlig å ha seksere.

Et annet inntrykk skyldes antagelig a) at flinke elever vanligvis oftest omgås andre elever over gjennomsnittet, b) at flinke elever antagelig er mer villige til å fortelle om sine karakterer og c) at enkelte (særlig svakere elever) i tenårene fint kan finne på å skryte på seg bedre karakterer enn de har. Derfor er den offisielle statistikken ganske grei å bruke. Håper det kan være nyttig.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Hvis du får over 4 seksere så skulle jo det være bra, mne i realiteten tror jeg du må ligge på over 8 for at det skal regnes som bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare én 6'er, og det var i norsk. Jobbet utrolig lite med fagene og norsk er det eneste faget jeg kan få 6 i på vgs-nivå uten å gjøre særlig innsats. Vil tro at det er ganske normalt å ikke ha 6'ere i det hele tatt, men det er også sannsynlighet for at de som får 6 i et fag, generelt sett jobber bedre med skolearbeid - og dermed har flere. Ikke i mitt tilfelle, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 3a87a...ddd

Ja, det er det jeg også har inntrykk av. Jeg forstår selvfølgelig at de fleste som ikke bryr seg noe særlig om VGS ikke får så mange 6'ere. Så kan jo andre faktorer også spille inn selvfølgelig.

Greit nok om du heller vil høre folks egne erfaringer, det kan jeg forstå, men håper likevel du kan se litt på statistikken også. Den er mer presis enn anonyme innlegg fra et selektivt utvalg på nett.

Her er noen andre andeler seksere på eksamen i forskjellige fag, dette ifølge Utdanningsdirektoratet selv:

Norsk sidemål 0.8%, matematikk R1 4.5%, matematikk R2 5.3%, matematikk S1 1%, matematikk S2 1%, engelsk VG1 5.6%.

Støtter vel forsåvidt opp under teorien om at det gjerne er de samme, flinke elevene som får mange seksere, siden andelen seksere er langt større i det vanskeligste mattefaget enn i det enklere.

Selv ville jeg fokusert mer på den nasjonale statistikken over andelen seksere enn andre- og tredjepartsberetninger fra de som velger å svare her, men det gjør man som man vil med. Det finnes også flere fag enn disse, men offisiell statistikk viser altså at det er vanligst med 1-5 % seksere. Dermed er det vanlig med høyst en eller to seksere i et gitt fag i en skoleklasse på 30 elever, og i en del fag må man gjerne opp i tre-fire skoleklasser for å finne en eneste. Med mindre sekserne er ganske jevnt fordelt utover samtlige i klassen er det derfor neppe vanlig å ha seksere.

Et annet inntrykk skyldes antagelig a) at flinke elever vanligvis oftest omgås andre elever over gjennomsnittet, b) at flinke elever antagelig er mer villige til å fortelle om sine karakterer og c) at enkelte (særlig svakere elever) i tenårene fint kan finne på å skryte på seg bedre karakterer enn de har. Derfor er den offisielle statistikken ganske grei å bruke. Håper det kan være nyttig.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Jeg forstår hva du mener, og takk for så utfyllende svar! Jeg har sett svært mye på disse statistikkene du lister opp allerede. Dette går jo også mer ut på enkeltfagene og ikke eleven totalt sett. Det er det sistnevnte som jeg i hovedsak er ute etter nå.

Helt enig når det gjelder det siste avsnittet.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hva du mener, og takk for så utfyllende svar! Jeg har sett svært mye på disse statistikkene du lister opp allerede. Dette går jo også mer ut på enkeltfagene og ikke eleven totalt sett. Det er det sistnevnte som jeg i hovedsak er ute etter nå.

Helt enig når det gjelder det siste avsnittet.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Det skjønner jeg. Poenget mitt er vel egentlig mest at det er vanskelig å finne helt klare fakta her. Ingen her kan gi et 100 % sikkert svar, så du får bare se på totalen - og da er nok statistikken også grei å ha med i tillegg til folks egne erfaringer. Folkets input her er nyttig den, bare man husker på at det også ikke er helt tilfeldig hvem som svarer. Jeg går på jusstudiet i Oslo, og da vi pratet om videregående hadde folk flest der inntrykk av at "alle" hadde en bråte seksere, og det skjønner vi jo alle hvorfor skjer.

Men jeg forstår som sagt at du vil høre hva folk selv har inntrykk av. Mitt personlige inntrykk er litt farget av statistikken, men jeg gikk på en VGS i Oslo med et ganske høyt inntakskrav, og vi var vel vanligvis tre-fire i klassen med seksere på en gitt prøve. De fleste av mine egne venner hadde en sekser eller to, jeg bare tilskriver det først og fremst valget av vennegjeng.

Du får uansett ha lykke til fremover :)

Anonymous poster hash: e1cea...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har 5.3 i snitt (rent karaktersnitt) som privatist, som kun har karakterer via eksamen. Snittet til VGS elever på eksamen er jo bare rundt 3.0?! Mens standpunkt ligger over 4 for studiespesialiserende.

Uansett, om du faktisk jobber hardt med fagene er det null problem å få 8-10 seksere på et vitnemål.



Anonymous poster hash: 12ae3...d1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går gode karakterer er privligerte som har levd med en mor og far som har motivert de på en god måte. Før du dømmer og sier at det er ens egen feil at man har gjort det dårlig så ber jeg tenke på at miljøet man vokser opp i er avgjørende.



Anonymous poster hash: ff809...30c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går gode karakterer er privligerte som har levd med en mor og far som har motivert de på en god måte. Før du dømmer og sier at det er ens egen feil at man har gjort det dårlig så ber jeg tenke på at miljøet man vokser opp i er avgjørende.

Anonymous poster hash: ff809...30c

Absolutt, og dette finnes det plenty av statistikk på innad i Norge. Foreldres bakgrunn er den viktigste faktoren når det kommer til om du får gode eller dårlige karakterer i vgs.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om du faktisk jobber hardt med fagene er det null problem å få 8-10 seksere på et vitnemål.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Du, det er ikke sant det du sier der. Vi mennesker er ikke blanke ark, og det er ikke bare hardt arbeid som skiller oss. Jeg vet om mange elever som jobber svært hardt for å oppnå en treer. Så du sprer ikke bare feilinformasjon som får deg til å virke dum, du får andre til å virke dumme også.

Anonymous poster hash: 03519...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og dette finnes det plenty av statistikk på innad i Norge. Foreldres bakgrunn er den viktigste faktoren når det kommer til om du får gode eller dårlige karakterer i vgs.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Det er vel kontroversielt å si det, men like fullt sant: Nå er det jo slik at de med mest evnerike foreldre gjerne også er mest evnerike selv. Det er en arvelig, genetisk komponent der også. Man får gode vaner, god hjelp og alt mulig fra ressurssterke foreldre, men man har også naturlig bedre anlegg for å prestere akademisk. Det er selvsagt massevis av unntak, men det er tendensen.

Eksempelvis viser studier på adoptivbarn at de jevnt over har et evnenivå som er nærmere dere biologiske foreldre sitt enn deres adoptivforeldre sitt. For all del, jeg setter ikke likhetstegn mellom generelt evnenivå og karakterer på VGS, men det er ikke bare hjelp og støtte hjemme som skiller barn av ressurssterke foreldre og barn av mindre ressurssterke foreldre. På samfunnsnivå. På individnivå er det naturligvis store variasjoner, det ligger i sakens natur.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går gode karakterer er privligerte som har levd med en mor og far som har motivert de på en god måte. Før du dømmer og sier at det er ens egen feil at man har gjort det dårlig så ber jeg tenke på at miljøet man vokser opp i er avgjørende.

Anonymous poster hash: ff809...30c

Nå har jeg vel heller aldri hevdet det hvis det var meg (TS) du siktet til. Jeg skrev at det er flere faktorer.

Kan dere la være å gjøre dette til den diskusjon om ulike faktorer som spiller inn på hva slags karakterer en får? Det er allerede utrolig mange slike tråder.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel kontroversielt å si det, men like fullt sant: Nå er det jo slik at de med mest evnerike foreldre gjerne også er mest evnerike selv. Det er en arvelig, genetisk komponent der også. Man får gode vaner, god hjelp og alt mulig fra ressurssterke foreldre, men man har også naturlig bedre anlegg for å prestere akademisk. Det er selvsagt massevis av unntak, men det er tendensen.

Eksempelvis viser studier på adoptivbarn at de jevnt over har et evnenivå som er nærmere dere biologiske foreldre sitt enn deres adoptivforeldre sitt. For all del, jeg setter ikke likhetstegn mellom generelt evnenivå og karakterer på VGS, men det er ikke bare hjelp og støtte hjemme som skiller barn av ressurssterke foreldre og barn av mindre ressurssterke foreldre. På samfunnsnivå. På individnivå er det naturligvis store variasjoner, det ligger i sakens natur.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Den kommer hver eneste gang jeg nevner at det finnes statistikk på det. Men intelligens kan testes, og statistikk angående karakterer opp mot intelligens blir utarbeidet.

Du nevner og undersøkelser angående adoptivforeldre og barn. Har lest om det, og det i seg selv er også interessant.

Men bunnlinjen er at intelligens i seg selv har veldig lite å si for karakteroppnåelse på videregående nivå, men mye å si for karakteroppnåelse i høyere utdanning.

Mens foreldres utdanningsnivå derimot har svært mye å si for karakteroppnåelse i videregående hos biologiske barn, men ikke for adoptivbarn. Men i høyere utdannelse, så vil foreldres utdanningsnivå ha lite å si for karakteroppnåelse men svært mye å si for gjennomføringsgrad og progresjon.

Så det er en liten disconnect her. At foreldre har så mye å si for biologiske barn men ikke i nærheten av like mye for adoptivbarn er svært merkelig. Men samtidig så har intelligens lite å si for karakterer i videregående, så man kan ikke si at det er gener i seg selv. Og samtidig kan man ikke avfeie intelligenstestene siden de plukker de riktige individene på høyere nivåer. xD

Kanskje det rett og slett handler om modenhet, heller enn intelligens. At noen epler gror fortere enn andre, og derfor modnes tidligere og ender opp med bedre karakterer på videregående nivå. Det ville ha forklart genetikken på tross av intelligenstester.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 75 % seksere.



Anonymous poster hash: f3c04...e10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Siterer ikke hele innlegget, men skal bare si at jeg ikke er uenig med deg i det du sier her. Innlegget mitt er forsåvidt litt på siden, det handler mest om at enkelte (tydeligvis ikke du!) har en forestilling om at det er helt tilfeldig hvem som er intelligente, og når jeg innbiller meg at det insinueres går alarmene av i hodet på meg med en gang. Jeg skal på ingen måte si at høy intelligens og gode karakterer er det samme, for tro meg: Det mener jeg virkelig ikke. Jeg tror nok intelligens spiller inn om vi kun ser på et gjennomsnitt, men jeg vet også for eksempel at ungdom med høy IQ er sterkt overrepresentert blant de som faller ut av skolen, selv om drop-outs som gruppe scorer lavere enn gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siterer ikke hele innlegget, men skal bare si at jeg ikke er uenig med deg i det du sier her. Innlegget mitt er forsåvidt litt på siden, det handler mest om at enkelte (tydeligvis ikke du!) har en forestilling om at det er helt tilfeldig hvem som er intelligente, og når jeg innbiller meg at det insinueres går alarmene av i hodet på meg med en gang. Jeg skal på ingen måte si at høy intelligens og gode karakterer er det samme, for tro meg: Det mener jeg virkelig ikke. Jeg tror nok intelligens spiller inn om vi kun ser på et gjennomsnitt, men jeg vet også for eksempel at ungdom med høy IQ er sterkt overrepresentert blant de som faller ut av skolen, selv om drop-outs som gruppe scorer lavere enn gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Yeh, godt mulig vi begge har lest for mange av Ystnes linker? ^^ Var godt over 20 selv før jeg fikk tatt meg i sammen og fullført videregående. (Betalte 50000 til Sonans for tilgang til nettgymnas så jeg kunne få stipend, logget aldri inn en gang, leste selv og det gikk fint...)

Jeg er i gruppen du nevner selv. Datt ikke akkurat av men hadde i overkant av 5 mnd fravær i løpet av et skoleår og fullførte yrkesfag med over gjennomsnittet karakterer. Men manglet påbygning så da tok jeg like gjerne alt fra starten av for å få det snittet jeg trengte.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeh, godt mulig vi begge har lest for mange av Ystnes linker? ^^ Var godt over 20 selv før jeg fikk tatt meg i sammen og fullført videregående. (Betalte 50000 til Sonans for tilgang til nettgymnas så jeg kunne få stipend, logget aldri inn en gang, leste selv og det gikk fint...)

Jeg er i gruppen du nevner selv. Datt ikke akkurat av men hadde i overkant av 5 mnd fravær i løpet av et skoleår og fullførte yrkesfag med over gjennomsnittet karakterer. Men manglet påbygning så da tok jeg like gjerne alt fra starten av for å få det snittet jeg trengte.

Anonymous poster hash: 12ae3...d1a

Jeg fullførte heller ikke på normert tid, og jeg var vel egentlig ikke en useriøs fyr på pur faen. For å si det sånn. Vi er nok i samme båt :)

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde åtte eller ni 6'ere på vitnemålet, inkludert 6'er på skriftlig eksamen. Flere venner hadde minst like mange; noen fler.



Anonymous poster hash: 40a55...71a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 19 seksere, 3 femmere og 1 firer. Jeg var den som hadde flest 6ere det året jeg gikk ut av vgs, så det å ha 24 er over det som er normalt hvis det var det du lurte på.



Anonymous poster hash: 13b48...3e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...