Gå til innhold

Hvor mange 6'ere er vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går siste året på VGS nå. Jeg lurer litt på hvor mange 6'ere det er vanlig at folk får gjennom hele VGS.

Jeg får totalt 24 karakterer. Hva anser dere som mange 6'ere, helt normalt antall 6'ere og få 6'ere?

Jeg er bare nysgjerrig. Jeg er ikke så ekstremt imponert over mine egne karakterer, men det virker som om det er mange som mener jeg har veldig gode karakterer. Det er ikke meningen at dette skal være en skrytetråd. Jeg har vært så ekstremt opptatt av karakterer de siste tre årene, så jeg har litt vanskelig selv for å faktisk se hva som er bra og ikke. Nå er jo dette også veldig individuelt da, men det er litt artig å høre hva dere andre mener. :)



Anonymous poster hash: aa243...27b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fem seksere. Det varierer jo veldig fra person til person, men de fleste i min klasse hadde ingen, en eller to. Det var fire som hadde flere enn meg om jeg ikke husker feil. Og ei i klassen min hadde seks i alle fag bortsett fra gym ;)

Anonymous poster hash: d75ea...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen :( Ikke så mange av vennene mine heller... Noen hadde en, to eller 3, men kan ikke huske at noen hadde flere enn det.



Anonymous poster hash: 47b44...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Dette viser jo bare gjennomsnitt da. Det sier jo ikke noe om hvor mange 6'ere de har.

Interessant å lese for øvrig. Jeg hører så å si kun om de som får 6'ere i nærmest alle fag og de som skal inn på medisin, så jeg føler at det er så vanlig å få en god del 6'ere. Jeg snakker heller ikke så utrolig mye om karakterene mine med de fleste av vennene mine, men de jeg snakker med har en god del 6'ere de også.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fikk en eller to seksere når jeg fullførte vgs samt en håndfull femmere.



Anonymous poster hash: f44a3...466
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fire seksere, om jeg ikke husker helt feil. Det jeg husker best er at jeg hadde like mange seksere som firere, og resten femmere, slik at snittet mitt ble akkurat fem.

Hvor mange seksere er vanlig? Vanskelig å si, men vil tro gjennomsnittet ligger på sånn 3-4 kanskje, hvert fall i vår klasse, og de jeg har snakka med. (Alle på studiespes.) De fleste har jo et par fag som de virkelig er gode i.



Anonymous poster hash: ee0e0...ebc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sekser i alle fag utenom følgende:

- matte (3)

- gym (5)

- naturfag (4)

- tysk (5)

Lillebroren min hadde ingen seksere. Lillesøsteren min hadde fire.

Det varierer nok mye. Noen får mange, andre ingen.

Anonymous poster hash: d02a7...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående (allmenne, økonomiske og administrative fag) var det få i klassen som fikk en eneste 6'er i standpunkt. Det var imidlertid en del som fikk 6 på eksamen. Dette var forresten en skole med rimelig høyt snitt for å komme inn på 3. året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fire seksere, om jeg ikke husker helt feil. Det jeg husker best er at jeg hadde like mange seksere som firere, og resten femmere, slik at snittet mitt ble akkurat fem.

Hvor mange seksere er vanlig? Vanskelig å si, men vil tro gjennomsnittet ligger på sånn 3-4 kanskje, hvert fall i vår klasse, og de jeg har snakka med. (Alle på studiespes.) De fleste har jo et par fag som de virkelig er gode i.

Anonymous poster hash: ee0e0...ebc

Tror du det? Det virker litt mye... Det er nok flere klasser der det er vanlig, men vil ikke tro det er gjennomsnittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste antallet seksere er naturligvis null. Vet man skal være påtatt beskjeden i sine ungdomsår, og det er greit, men det skjønner TS også utmerket godt. I hovedmål er gjennomsnittet rundt 3.7 i standpunkt og 3.1 på eksamen - og det gjelder studiespesialiserende, det er lavere på yrkesfag. På norsk hovedmålseksamen i 2012 fikk 26 % av elevene karakterene 1 eller 2, mens bare 1.5 % fikk karakteren 6. Nå er riktignok norsk hovedmål kjent for å være vanskelig å få seksere i, men det sier nå uansett litt om hvor landet ligger.

TS har åpenbart karakterer langt over gjennomsnittet. Hun sier ikke noe om karakterene utover sekserne, men jeg antar karaktersnittet hennes er minst fem totalt, og karaktersnittet på landsbasis er vel cirka 3.5 alle fag sett under ett. Det er ikke slik at "alle" har noen seksere og noen toere, akkurat, så du kan lese mye ut av gjennomsnittet. TS er vesentlig nærmere helt perfekt score enn hun er gjennomsnittselevens karakterer.



Anonymous poster hash: e1cea...82d
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke forvente at alle skal få seksere heller nei... Virker som presset er veldig høyt/stort enkelte steder. Jeg er klar over at det skal være gode karakterer for å komme inn på de beste studiene altså ;) Selv hadde jeg ingen seksere, gikk et yrkesfaglig studium som viste seg å være feilvalg for meg, men gjort er gjort. Tror karaktergjennomsnittet hos oss lå på et sted mellom 3 og 4. Skal sies at vi hadde elendige lærere i de fleste fag også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde totalt 22 karakterer og hadde 10 seksere om jeg husker riktig. Gikk studiespesialisering med realfag.

Det var mange i min klasse og vgs som fikk mange seksere, 2 i klassen hadde kun en femmer og resten seksere. Men så var dette en vgs med harde inntakskrav og stort sett veldig flinke elever.



Anonymous poster hash: 4f9e8...8b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanligste antallet seksere er naturligvis null. Vet man skal være påtatt beskjeden i sine ungdomsår, og det er greit, men det skjønner TS også utmerket godt. I hovedmål er gjennomsnittet rundt 3.7 i standpunkt og 3.1 på eksamen - og det gjelder studiespesialiserende, det er lavere på yrkesfag. På norsk hovedmålseksamen i 2012 fikk 26 % av elevene karakterene 1 eller 2, mens bare 1.5 % fikk karakteren 6. Nå er riktignok norsk hovedmål kjent for å være vanskelig å få seksere i, men det sier nå uansett litt om hvor landet ligger.

TS har åpenbart karakterer langt over gjennomsnittet. Hun sier ikke noe om karakterene utover sekserne, men jeg antar karaktersnittet hennes er minst fem totalt, og karaktersnittet på landsbasis er vel cirka 3.5 alle fag sett under ett. Det er ikke slik at "alle" har noen seksere og noen toere, akkurat, så du kan lese mye ut av gjennomsnittet. TS er vesentlig nærmere helt perfekt score enn hun er gjennomsnittselevens karakterer.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Jeg har da heller aldri skrevet at jeg får gjennomsnittskarakterer. Jeg har heller aldri hevdet at "alle" har flere seksere. Det jeg har skrevet, og det jeg mener, er at jeg kun hører om de som får bare 6'ere eller en god del 6'ere, spesielt de som er ute etter å komme inn på medisin i Norge. De venninnene jeg snakker med om karakterer får også en god del 6'ere. Derfor så har jeg et inntrykk av at det er ganske vanlig å få 6'ere dersom en er greit interessert i skolen. Jeg har aldri skrevet at det er sånn. Det er derfor jeg spør her.

Jeg ser ikke helt poenget i å skrive det siste der. Jeg fortalte ikke mine karakterer da jeg ikke synes at dette var relevant for mitt spørsmål. Det er ikke slik at jeg trenger bekreftelse. Jeg ser ikke hvorfor du synser om mine karakterer i det hele tatt. Jeg spør ikke om karakterer generelt, men jeg spør om 6'ere. Det synes jeg ikke er så lett å lese ut fra en gjennomsnittskarakter.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig hvor mange seksere jeg fikk, men jeg gikk ut med et snitt på 5,6. Altså så vidt flere seksere enn femmere, ingen firere. Gikk studiespes med realfag. Tror kanskje 20% av klassa hadde minst en sekser. Det var nok bare jeg og ei til som hadde mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da heller aldri skrevet at jeg får gjennomsnittskarakterer. Jeg har heller aldri hevdet at "alle" har flere seksere. Det jeg har skrevet, og det jeg mener, er at jeg kun hører om de som får bare 6'ere eller en god del 6'ere, spesielt de som er ute etter å komme inn på medisin i Norge. De venninnene jeg snakker med om karakterer får også en god del 6'ere. Derfor så har jeg et inntrykk av at det er ganske vanlig å få 6'ere dersom en er greit interessert i skolen. Jeg har aldri skrevet at det er sånn. Det er derfor jeg spør her.

Jeg ser ikke helt poenget i å skrive det siste der. Jeg fortalte ikke mine karakterer da jeg ikke synes at dette var relevant for mitt spørsmål. Det er ikke slik at jeg trenger bekreftelse. Jeg ser ikke hvorfor du synser om mine karakterer i det hele tatt. Jeg spør ikke om karakterer generelt, men jeg spør om 6'ere. Det synes jeg ikke er så lett å lese ut fra en gjennomsnittskarakter.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Vet ikke helt hvorfor du reagerer så voldsomt. Jeg har aldri så mye som insinuert at du påstår at du får gjennomsnittskarakterer. Jeg sier bare at du etter alle solemerker har svært gode karakterer, og det er bra av deg. Ikke noen skjult agenda eller kritikk.

Derfor skrev jeg også hva gjennomsnittskarakterene er, og til og med også svar på noe av det du lurte på: Prosentandelen som får akkurat karakteren 6. Det er ikke bare enkelt å oppdrive disse tallene for alle mulige fag, men jeg kom med de jeg fant, nemlig om norsk hovedmål. Kommentaren min om at man kan lese mye ut av gjennomsnitt var ikke adressert til deg, TS, snarere til den som sa at de fleste har et par fag de er veldig gode i. Det jeg skrev var utelukkende godt ment, det inkluderte konkrete tall (om enn ikke om alle fag) og er ingenting som helst å ta på vei for.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrytetråd.



Anonymous poster hash: e2227...b2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Dette viser jo bare gjennomsnitt da. Det sier jo ikke noe om hvor mange 6'ere de har.

Interessant å lese for øvrig. Jeg hører så å si kun om de som får 6'ere i nærmest alle fag og de som skal inn på medisin, så jeg føler at det er så vanlig å få en god del 6'ere. Jeg snakker heller ikke så utrolig mye om karakterene mine med de fleste av vennene mine, men de jeg snakker med har en god del 6'ere de også.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Det er ikke "vanlig" å ha mange seksere på vdg. De elevene jeg ser som har flere seksere, skiller seg ut. Men det er ikke uvanlig at flinke folk henger med andre flinke folk, og dermed blir litt blind for hva som er "vanlig". Sånn var det for meg da jeg var yngre, og jeg ser det fortsatt i skolen. Hvis du har mange venner med flere seksere, er det nok fordi du er sammen med folk som er over gjennomsnittet dyktige på skolen/ambisiøse/eventuelt går på en skole som er altfor slepphendt med seksere.

Hilsen lærer i vdg.

Anonymous poster hash: 03519...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvorfor du reagerer så voldsomt. Jeg har aldri så mye som insinuert at du påstår at du får gjennomsnittskarakterer. Jeg sier bare at du etter alle solemerker har svært gode karakterer, og det er bra av deg. Ikke noen skjult agenda eller kritikk.

Derfor skrev jeg også hva gjennomsnittskarakterene er, og til og med også svar på noe av det du lurte på: Prosentandelen som får akkurat karakteren 6. Det er ikke bare enkelt å oppdrive disse tallene for alle mulige fag, men jeg kom med de jeg fant, nemlig om norsk hovedmål. Kommentaren min om at man kan lese mye ut av gjennomsnitt var ikke adressert til deg, TS, snarere til den som sa at de fleste har et par fag de er veldig gode i. Det jeg skrev var utelukkende godt ment, det inkluderte konkrete tall (om enn ikke om alle fag) og er ingenting som helst å ta på vei for.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Jeg reagerte ikke noe voldsomt. Jeg svarte i den tro at du rettet ditt svar mot meg. Det var vanskelig å se at du rettet ditt svar mot noen andre da du ikke siterte.

Skrytetråd.

Anonymous poster hash: e2227...b2b

Hva skryter jeg av?

Anonymous poster hash: 69332...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De venninnene jeg snakker med om karakterer får også en god del 6'ere. Derfor så har jeg et inntrykk av at det er ganske vanlig å få 6'ere dersom en er greit interessert i skolen. Jeg har aldri skrevet at det er sånn. Det er derfor jeg spør her.

Anonymous poster hash: 69332...aca

Det er på ingen måte uvanlig å få noen seksere, men hvis spørsmålet da går på hva som er "vanlig" antall seksere blir det naturlig å anta at svaret er null ut fra den statistikken som finnes. De fleste har flest treere og firere, og av dem har nok en del også en og annen femmer. At gjennomsnittseleven skulle ha seksere, derimot, virker ikke særlig sannsynlig på meg. Jeg ser også at en lærer mener det samme.

Bare for å presisere det: Jeg skjønner at det siste jeg skrev kunne virke kjipt hvis du trodde det var ment som "Jaja, TS bare mener å skryte...". Som du ser omtalte jeg deg imidlertid konsekvent i tredjeperson. Grunnen til det er at det var myntet på en del av svarene over, som helt uten noe tallmateriale å støtte seg på ga uttrykk for at de fleste nok hadde noen seksere. Det du skrev var helt greit, derfor adresserte jeg ikke deg da jeg ba folk innse at gjennomsnittseleven neppe har seksere.

Anonymous poster hash: e1cea...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...