Gå til innhold

Hvorfor i all verden vil du føde hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har aldri skjedd i Norge. Så det er er relativt dårlig argument.

Og det er vel fordi det er såpass få hjemmefødsler, fordi vi har så bra sykehus osv.

Og folk generelt vil ikke ta den risikoen.

Da er det naturligvis begrenset med slike tilfeller. Heldigvis.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har aldri skjedd i Norge. Så det er er relativt dårlig argument.

Hva har aldri skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har aldri skjedd?

Uhell ved hjemmefødsler. Visstnok.

Jeg har mine tvil.

Uansett kommer jeg aldri til å frivillig risikere noe mer enn jeg må ifm fødsel, og for meg er det kun dumhet dersom det ikke ligger noe spesielt til grunn for det (overgrep el.l)

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell ved hjemmefødsler. Visstnok.

Jeg har mine tvil.

Uansett kommer jeg aldri til å frivillig risikere noe mer enn jeg må ifm fødsel, og for meg er det kun dumhet dersom det ikke ligger noe spesielt til grunn for det (overgrep el.l)

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Skader/død er vel bedre ord enn uhell forresten.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortaliteten for mor og barn ved hjemmefødsler i Norge = 0. "Uhell"? Fødsler som viser tegn til å ikke gå riktig for seg har blitt overført til sykehus uten "uhell". Jeg vet om en dystocia som har blitt vellykket forløst i hjemmet, men hadde man visst om dette på forhånd hadde selvsagt kvinnen blitt overført til sykehus. Derav nødvendigheten for svært erfarne jordmødre under hjemmefødsler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortaliteten for mor og barn ved hjemmefødsler i Norge = 0. "Uhell"? Fødsler som viser tegn til å ikke gå riktig for seg har blitt overført til sykehus uten "uhell". Jeg vet om en dystocia som har blitt vellykket forløst i hjemmet, men hadde man visst om dette på forhånd hadde selvsagt kvinnen blitt overført til sykehus. Derav nødvendigheten for svært erfarne jordmødre under hjemmefødsler.

Å bli overført til sykehuset forutsetter jo at man bor nærme et sykehus.

Ja, man kan forsvare det om man bor to min unna, men de som bor en time unna er i mine øyne mindre oppegående.

Hver sin smak.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli overført til sykehuset forutsetter jo at man bor nærme et sykehus.

Ja, man kan forsvare det om man bor to min unna, men de som bor en time unna er i mine øyne mindre oppegående.

Hver sin smak.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Spiller ingen rolle hva du syns. Du vet jo ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en uplanlagt hjemmefødsel. Altså uten kladder, basseng, eller noenting. Likevel var det ikke masse drit som måtte tørkes opp. Sofaen måtte vaskes, for der gikk vannet. Det kan skje hvem som helst i et svangerskap. Og fikk et håndkle under før babyen kom. Som fanget opp alt det andre. Og opptørkingen tok faren seg av, tok fem minutter.

Du krisemaksimerer.

Tanken slo meg - hvem skal ta ansvaret for å tømme dette bassenget, tørke opp vannet på gulvet og pakke sammen det hele når fødslen er ferdig?

Anonymous poster hash: 33206...add

Du virker veldig sur hele tiden..

Anonymous poster hash: 57fc1...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva du syns. Du vet jo ingenting.

I alle dager. Fordi jeg ikke er enig?

Det ER jo i mange tilfeller en større risiko. Selvom barn/mødre ikke har dødd, så er det garantert tilfeller der ring hadde gått smoothere ved sykehusfødsel.

Jeg sier at JEG syns at folk som bevisst føder hjemme er mindre oppegående, men det har jeg tydeligvis ikke lov til.

Så kan du sitte på din høye hest og flåse.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig sur hele tiden..

Anonymous poster hash: 57fc1...7f6

Enig, det blir bare for dumt.

Er ikke folk enig med deg, så blir du nebbet med en gang. Skal jeg si deg noe? Du vet faktisk ikke alt.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen grunn til å bli ufine mot hverandre her. Denne diskusjonen sier ingenting om noens intelligens eller humør.

Som jeg skrev i HI så er det først nå som jeg har hatt to fødsler uten smertestillende at jeg tør å stole såpass mye på egen kropp og smerteterskel at hjemmefødsel kunne vært et alternativ. Det er ingen garanti for at min neste fødsel blir like kjapp og enkel som mine to første, men jeg får jo en pekepinn. Så jeg skjønner virkelig ikke folks tankegang når de velger hjemmefødsel første gang de føder, eller hvis de bare brukt epidural før.

Ingen LIKER å tilbringe tid på sykehus, sykehus har masse syke mennesker, noen dødssyke. Men jeg foretrekker å være i nærheten av et legeteam som kan hjelpe meg hvis noe går galt. Jeg vil heller ta kjøreturen til sykehuset før fødselen starter, enn midt i fødselen fordi noe er galt. Det må være en jævlig biltur.



Anonymous poster hash: 33206...add
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg vil føde hjemme?

-Utfallet er bedre statistisk, dvs det er tryggere for lavrisikogravide å føde hjemme.

-Jeg er ikke syk, jeg trenger ikke innlegges.

-Jeg vil ikke føde i skjorta noen døde i igår, kall meg barnslig, men jeg har jobbet i helsevesenet og sett nok terminale i de skjortene til at de ikke gir meg assosiasjoner til den freske styrkeprøven en fødsel er.

-Jeg vil bli vartet opp, ikke måtte ligge alene å dra i snora på flermannsrom.

-Jeg har sittet i bil mer rier en gang, det var så jævlig at det gjør jeg ikke igjen med mindre det står om livet. Man flytter ikke en ku som kalver, det er det en grunn til.

-Jeg vil slippe å stresse med hva jeg skal ha med, og når jeg kan dra uten risiko for å bli sendt hjem igjen (ingen som har blitt sendt hjem pga for lite åpning en gang har lyst på en reprise av den skuffelsen).

-Jeg vil ha apple-tv'en, kaffemaskinen, mykt dopapir etc tilgjengelig.

-Jeg vil slippe de kjipe redningsflåtene av noen senger på sykehuset, IKKE gøy å ligge på plast når man hormonsvetter.

-Jeg vil ha EN jordmor å forholde meg til, som jeg kjenner fra før. I stedet for å få den som er på vakt, og risikere vaktskifte underveis i fødselen.

-Jeg vil slippe sykehusmat.

-Jeg har det best hjemme når jeg må gjennom noe vondt og ubehagelig.

-Jeg liker ikke sykehuslukta.

-Jeg vil ha privatliv.

-Jeg vil slippe å bli eksponert for de forbanna korka barnepleierne.

Kommer ikke på mer i farta, men vet det er mer.

Tenker på om det er noe jeg kommer til å savne hjemme, må jo være hvis jeg er maks uheldig og noe ekstremt skjer som gjør at det står om minutter, men jeg lar metaanalysene tale for seg (de som gjelder land som kan sammelignes med norge), de sier det er trygt, om ikke tryggere, med planlagt hjemmefødsel. Dessuten bor jeg nær sykehus og har født uten problemer før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortaliteten for mor og barn ved hjemmefødsler i Norge = 0. "Uhell"? Fødsler som viser tegn til å ikke gå riktig for seg har blitt overført til sykehus uten "uhell". Jeg vet om en dystocia som har blitt vellykket forløst i hjemmet, men hadde man visst om dette på forhånd hadde selvsagt kvinnen blitt overført til sykehus. Derav nødvendigheten for svært erfarne jordmødre under hjemmefødsler.

Totalmortaliteten for norske mødre er vel 0-3 årlig, eller deromkring. Hvor mange føder årlig hjemme egentlig, planlagt? Jeg kjenner minst 1 av dem som ikke hadde overlevd hjemme, og komplikasjonen kom ikke før litt etter at ungen var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totalmortaliteten for norske mødre er vel 0-3 årlig, eller deromkring. Hvor mange føder årlig hjemme egentlig, planlagt? Jeg kjenner minst 1 av dem som ikke hadde overlevd hjemme, og komplikasjonen kom ikke før litt etter at ungen var ute.

I følge linken på første side så var det visst 1% av fødende kvinner som velger hjemmefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge linken på første sideså var det visst 1% av fødende kvinner som velger hjemmefødsel.

Det er ca 600 fødsler. Da er det ikke så rart at de 0-3 mødredødsfallene så langt har skjedd i den andre gruppen på 99%, som også innbefatter kjente høyrisikogravide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Fordi jeg ikke er enig?

Det ER jo i mange tilfeller en større risiko. Selvom barn/mødre ikke har dødd, så er det garantert tilfeller der ring hadde gått smoothere ved sykehusfødsel.

Jeg sier at JEG syns at folk som bevisst føder hjemme er mindre oppegående, men det har jeg tydeligvis ikke lov til.

Så kan du sitte på din høye hest og flåse. Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Jeg tenker at det Silfen prøver å si er at det er ganske tydelig at det er mye du ikke vet når det kommer til informasjon som hjemmefødende setter seg inn i. Argumentasjonene dine hadde du ikke kommet med om du hadde satt deg grundig inn i informasjonen tilgjengelig for både hjemmefødsel og sykehusfødsler.

De som velger å føde hjemme er som oftest mye mer opplyste om fødesituasjonen både på sykehus og hjemme, før de tar det endelige valget. Det er mange viktige faktorer som spiller inn i denne avgjørelsen. Hvor mangelvare dersom føder på sykehus fordi det er det som er vanlig, setter seg inn i den risikoen dette medfører? For det er faktisk mange risikoer med å føde på sykehus også. Høyere risiko for intervensjoner, keisersnitt, må føde etter klokken, tidlig avnavling, osv....med en gang man får en intervensjon så er en klassifisert som høyrisiko. Det sier litt om at det er alvorlige ting dette her.

Jordmødrene som driver med hjemmefødsler er de mest reflekterte og intelligente jordmødrene jeg har møtt. Å kalle disse for mindre oppegående viser bare at du ikke har nok kunnskap til å uttale deg om emnet. Når myndighetene også sier at å føde hjemme er et trygt alternativ, da har du enda mindre å bygge utsagnet ditt på.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det Silfen prøver å si er at det er ganske tydelig at det er mye du ikke vet når det kommer til informasjon som hjemmefødende setter seg inn i. Argumentasjonene dine hadde du ikke kommet med om du hadde satt deg grundig inn i informasjonen tilgjengelig for både hjemmefødsel og sykehusfødsler.

De som velger å føde hjemme er som oftest mye mer opplyste om fødesituasjonen både på sykehus og hjemme, før de tar det endelige valget. Det er mange viktige faktorer som spiller inn i denne avgjørelsen. Hvor mangelvare dersom føder på sykehus fordi det er det som er vanlig, setter seg inn i den risikoen dette medfører? For det er faktisk mange risikoer med å føde på sykehus også. Høyere risiko for intervensjoner, keisersnitt, må føde etter klokken, tidlig avnavling, osv....med en gang man får en intervensjon så er en klassifisert som høyrisiko. Det sier litt om at det er alvorlige ting dette her.

Jordmødrene som driver med hjemmefødsler er de mest reflekterte og intelligente jordmødrene jeg har møtt. Å kalle disse for mindre oppegående viser bare at du ikke har nok kunnskap til å uttale deg om emnet. Når myndighetene også sier at å føde hjemme er et trygt alternativ, da har du enda mindre å bygge utsagnet ditt på.

:)

Jeg har absolutt forståelse for det du sier, men jeg mener fortsatt at det er helt tullete. Som sagt, bor du 2 min unna sykehus, så ser jeg den. Men langt unna? For all del, alle gjør sine valg. Jeg kunne ikke levd med meg selv dersom noe galt skjedde.

Og Silfen er ikke kjent for å være saklig når noen er uenige, så derfor jeg blir ekstra provosert. At jeg mener noe annet enn henne må bære lov.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt forståelse for det du sier, men jeg mener fortsatt at det er helt tullete. Som sagt, bor du 2 min unna sykehus, så ser jeg den. Men langt unna? For all del, alle gjør sine valg. Jeg kunne ikke levd med meg selv dersom noe galt skjedde.

Og Silfen er ikke kjent for å være saklig når noen er uenige, så derfor jeg blir ekstra provosert. At jeg mener noe annet enn henne må bære lov.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Jeg føler også at man ikke kan forholde seg til statistikk på samme måte her, ettersom det er såpass få hjemmefødsler.

For all del, jeg forstår at noen vil det! Men jeg klarer ikke å se bort fra risikoen.

Men vi er alle forskjellige og gjør forskjellige valg.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at man ikke kan forholde seg til statistikk på samme måte her, ettersom det er såpass få hjemmefødsler.

For all del, jeg forstår at noen vil det! Men jeg klarer ikke å se bort fra risikoen.

Men vi er alle forskjellige og gjør forskjellige valg.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Men du ser bort i fra risikoen med å føde på sykehus? For det er en risiko med det også, som en ikke har ved en hjemmefødsel.

Avstand til sykehus er jo også noe som er med i vurderingen når en ser på hjemmefødsel, så dette blir jo tatt med i regningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser bort i fra risikoen med å føde på sykehus? For det er en risiko med det også, som en ikke har ved en hjemmefødsel.

Avstand til sykehus er jo også noe som er med i vurderingen når en ser på hjemmefødsel, så dette blir jo tatt med i regningen.

Ser absolutt ikke bort fra den. Hele greia er en skummel sak spør du meg :)

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...