Gå til innhold

Hvorfor i all verden vil du føde hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen alternative venninner, og nå ønsker en av de å føde hjemme. Jeg kan virkelig ikke forstå gleden ved det? For det første så kommer sikkert naboene mine sikkert til å høre meg. En annen ting er alt "griseriet". Jeg personlig synes det er fryktelig greit å føde i en sykehusseng, få blod og fostervann på sykehusets laken, også bare glemme hele greia når ungen er ute.
Selv har jeg født to ganger uten smertestillende. Enkle, korte fødsler, uten behov for noe hjelp. Det er først nå jeg har tillit nok til egen kropp og smerteterskel at hjemmefødsel kunne vært et alternativ, så da kan jeg ikke skjønne hvordan folk som min venninne, som mistet en liter blod under fødsel, og hadde epidural, i det hele tatt kan vurdere noe sånt?
Noe jeg i tillegg reagerte på var at ei annen venninne av henne gledet seg til å dele fødselsopplevelsen med den kommende storesøsteren! Er det en gang jeg ikke ønsker å være mamma, så er det når jeg jobber med å bli mamma en gang til. Jeg tror mine barn ville blitt arret hvis de hadde vært med under en fødsel. Hva om barna blir redde, og far må ta de med ut av rommet jeg føder i?

Neida, det blir visst en "flott fødselsopplevelse for storesøsteren også, som får føle seg som en del av familien. Blir så deilig å slappe av hjemme, i rolige omgivelser". Nei, jeg velger heller "bedre føre var, just in case"-scenarioet, der folk vasker opp fostervannet mitt som flyter over alt, der jeg kan skrike hvis jeg føle for det, uten å være redd for å vekke barna mine, eller skremme de. Da drar jeg heller hjem fra sykehuset samme dag.



Anonymous poster hash: 33206...add
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I andre land er det vanlig med hjemmefødsel, men er det jo klart at når man ikke vanligvis hører om det så høres det skremmende og rart ut, det tenkte jeg jo selv før, kunne ikke forstå hvorfor folk valgte det. Nå er jeg mer informert og sykehus er like i nærheten, roen det gir, og bare kunne fortsette hjemme i sitt eget hus uten å måtte dra et annet sted gir for mange fødende mer ro.

Jeg håper å kunne ha hjemmefødsel en gang.



Anonymous poster hash: a648f...267
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg er så enig!

Men for å være helt ærlig, er ikke alt dette "naturlige" en jævla trendgreie?

Alle skal være så sunne og naturlige. Insta flommer over av høygravide som løfter svært vekter, man er svak om man føder med smertestillende osv. Man skal være så spesielle og gå utenfor boksen hele tiden. Puh! Og gjeeeesp!

Anonymous poster hash: 4baa6...187

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er trygt, behagelig og på alle måter en bedre opplevelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg hadde styrtfødsel under transport (i egen bil) sist og ikke vil ha det igjen... Har skikkelig angst for å føde i bilen, det var traumatisk og veldig stressende. Jordmoren som skal hjelpe til har masse erfaring og jeg er helt trygg på henne. Søl ordner vi med plastunderlag.

Og storesøsknene skal ut av huset når jeg føder, ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg er så enig!

Men for å være helt ærlig, er ikke alt dette "naturlige" en jævla trendgreie?

Alle skal være så sunne og naturlige. Insta flommer over av høygravide som løfter svært vekter, man er svak om man føder med smertestillende osv. Man skal være så spesielle og gå utenfor boksen hele tiden. Puh! Og gjeeeesp!

Anonymous poster hash: 4baa6...187

Hva har det med saken å gjøre hvis fødekvinnen føler mer ro hjemme i sitt eget hus?

Anonymous poster hash: a648f...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at hjemmeføderne sikkert synes jeg er svak, men jeg tar imot alt av smertestillende med åpne armer. Deilig å slippe blod og fostervann på stuegulvet også.



Anonymous poster hash: 06f27...708
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig tenke meg til det hvis vi ser bort fra at jeg sist hadde en veldig treg fødsel på over 24 timer, noe som øker faren for komplikasjoner. Også er jeg redd komplikasjoner uansett, kanskje jeg føder fortere neste gang men barnet MÅ ha livreddene hjelp med en gang det kommer ut og at jordmora ikke skjønte det på forhånd. Hadde vurdert det om jeg var nærmeste nabo med sykehuset.

Anonymous poster hash: b6379...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg da fikk den beste jordmora i verden og hun (og barnepleieren som også var med) hadde full fokus på meg, og bare meg. Fordi jeg slapp å stresse meg inn i en bil med rier. Fordi sykehuset sist skapte en situasjon der jeg ikke ble hørt, trodd på, eller passet på slik som jeg skulle. Fordi jeg fikk ligge i egen seng helt til prestene begynte, da flyttet vi oss inn på badet på en madrass med klasser på. Fordi jordmoren ryddet opp og ordnet alt. Jeg bare presset og pustet, ingen fostervann som fløt her nei. Fordi jeg fikk mer fokus på meg og min kropp slik at vi fikk lurt barnet rundt fra stjernekikker til vanlig fødsel. Det gadd de ikke en gang å informere om ved fødselen på sykehuset. Fordi oppfølgingen er tettere hjemme enn ved en sykehusfødsel, så problemer oppdages tidligere og en kan reagere tidligere og dermed slippe stress.

Jeg har tusen grunner. Syns du heller skal spørre venninnen din om hvorfor hun har valgt det, i stedet for å dømme på den måten du gjør. De som føder hjemme er som oftest mye mer opplyste om sitt valg enn de som velger sykehus bare fordi det er det som er vanlig. Det handler om å være bevisst på sine valg og alternativer.

Det å ha søsken med på fødselen er også et stort valg og de blir veldig godt forberedt på situasjonen slik at det ikke skal være skremmende. Det er heller ikke alle barn dette passer for så en må jo vurdere dette i hvert tilfelle.

Det er jo i retningslinjene nå at gravide skal informeres om muligheten til hjemmefødsel, og myndighetene sier det er like trygt som å føde på sykehus. Så hvorfor ikke?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn og er ikke gravid, men jeg har lest og hørt endel om hjemmefødsler. Såvidt jeg forstår, er det mange kvinner som velger dette da de føler at en hjemmefødsel vil si at de kan være hjemme, i en setting de føler seg komfortable og trygge, med en liten gruppe mennesker de er relativt nære med.

I tillegg virker det som om mange kvinner opplever hjemmefødsler som empowering (usikker på hva jeg kan oversette dette til på norsk), altså at kvinnene selv har relativt mye kontroll over fødselsprosessen ved hjemmefødsel i motsetning til på sykehus. I vår tid er det jo slik at den naturlige prosessen som er barnefødsel har blitt mer og mer teknisk og medisinsk - kvinner blir jo nå overvåket og fortalt hva som er riktig og hva de skal/må gjøre fra første stund i en graviditet, og når tiden kommer for å føde blir kvinnene fortalt hvordan de skal ligge, når de skal presse osv. På sykehuset er man omringet mennesker man ikke kjenner og man kan kanskje føle seg overveldet, maktesløs og uviktig i hele prosessen. Ved hjemmefødsel er kvinnen mer i førersetet, selvfølgelig med mye hjelp av jordmor.

Jeg leste en veldig bra avhandling om nettopp dette, der en sosialantropolog fulgte en gruppe britiske kvinner som var gravide. Halvparten fødte på sykehus og den andre halvparten hjemme. Generelt var hjemmefødselsgruppen mye mer fornøyde med fødselen enn sykehus-gjengen, og opplevde fødselen som en positiv opplevelse i mye større grad. Hjemmegjengen rapporterte at de følte seg empowered og sterke gjennom fødselen, og følte at de hadde et utrolig bånd mellom seg selv og barnet gjennom hele fødselen. I motsetning sa flere av de som fødte på sykehus at de følte seg sykeliggjort og maktesløse på sykehuset, og at de følte seg distansert fra hele situasjonen. Kvinnene som fødte på sykehuset revnet også mye mer enn de hjemmefødende, men avhandlingen nevnte ikke om det var identifisert en grunn til dette.

Det var flere av kvinnene i sykehusgruppen som var meget fornøyd med sykehusfødselen og et par av de hjemmefødende som ville prøve sykehus ved neste fødsel, så det virker jo som det kommer veldig an på personen også. Men jeg synes hjemmefødsel høres ut som et greit alternativ sånn sett - dersom jeg skulle føde ville jeg veldig gjerne følt meg i kontroll over situasjonen og ikke bare som en fødemaskin som en gruppe leger kontrollerer. Jeg skal se om jeg kan finne denne avhandlingen på laptopen min et sted og evt. laste den opp her, den var veldig interessant å lese!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du heller skal spørre venninnen din om hvorfor hun har valgt det, i stedet for å dømme på den måten du gjør.

Jeg vet hvorfor venninnen min skal føde hjemme, det er ikke poenget. Jeg dømmer ikke, jeg kommer med mine tanker rundt et fenomen. Denne tråden kunne like godt vært plassert på Skråblikk og Generaliseringer, da det er akkurat det jeg gjør - har et skrått blikk på temaet, og generaliserer.

Jeg vet da at det ikke renner fostervann overalt for alle som føder, jeg trenger ikke mer kunnskap om temaet, jeg bare lufter mine tanker rundt dette med hjemmefødsel.

For en stund siden så så jeg noen fødselsbilder (når man snakker om trener...) av ei som fødte tvillinger hjemme i stua. Hun hadde fått inn et stort basseng, og hadde et team på plass. Tanken slo meg - hvem skal ta ansvaret for å tømme dette bassenget, tørke opp vannet på gulvet og pakke sammen det hele når fødslen er ferdig?

Anonymous poster hash: 33206...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en uplanlagt hjemmefødsel. Altså uten kladder, basseng, eller noenting. Likevel var det ikke masse drit som måtte tørkes opp. Sofaen måtte vaskes, for der gikk vannet. Det kan skje hvem som helst i et svangerskap. Og fikk et håndkle under før babyen kom. Som fanget opp alt det andre. Og opptørkingen tok faren seg av, tok fem minutter.

Du krisemaksimerer.


Tanken slo meg - hvem skal ta ansvaret for å tømme dette bassenget, tørke opp vannet på gulvet og pakke sammen det hele når fødslen er ferdig?

Anonymous poster hash: 33206...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller aldri skjønt at noen ønsker å føde hjemme før jeg fødte ufrivillig hjemme pga styrtfødsel. Det var faktisk helt greit, og jeg er glad jeg slapp alt styret på sykehuset og bilturen dit med vonde rier.

Så innmari mye kliss og gris var det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du krisemaksimerer.

Anonymous poster hash: 33206...add

Nei, jeg setter ting på spissen. Dette er tanker jeg har, med et glimt i øyet. ;)

Anonymous poster hash: 33206...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden så så jeg noen fødselsbilder (når man snakker om trener...) av ei som fødte tvillinger hjemme i stua. Hun hadde fått inn et stort basseng, og hadde et team på plass. Tanken slo meg - hvem skal ta ansvaret for å tømme dette bassenget, tørke opp vannet på gulvet og pakke sammen det hele når fødslen er ferdig?

Anonymous poster hash: 33206...add

Blod, fostervann og gørr ville aldri fått meg til å bli innlagt på sykehus for å føde. Men det kan oppstå plutseluge komplikasjoner i en ellers normal fødsel, hvor jeg og barnet kan være avhengig av hjelp raskt. Derfor takker jeg ikke nei til å ha gynekolog, operasjonsstue og barnelege vegg i vegg. Den tryggheten er for meg viktigere enn muligheten til en optimal fødselsopplevelse i hjemlige omgivelser og med kjent jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har noen alternative venninner, og nå ønsker en av de å føde hjemme. Jeg kan virkelig ikke forstå gleden ved det? For det første så kommer sikkert naboene mine sikkert til å høre meg. En annen ting er alt "griseriet". Jeg personlig synes det er fryktelig greit å føde i en sykehusseng, få blod og fostervann på sykehusets laken, også bare glemme hele greia når ungen er ute.

Selv har jeg født to ganger uten smertestillende. Enkle, korte fødsler, uten behov for noe hjelp. Det er først nå jeg har tillit nok til egen kropp og smerteterskel at hjemmefødsel kunne vært et alternativ, så da kan jeg ikke skjønne hvordan folk som min venninne, som mistet en liter blod under fødsel, og hadde epidural, i det hele tatt kan vurdere noe sånt?

Noe jeg i tillegg reagerte på var at ei annen venninne av henne gledet seg til å dele fødselsopplevelsen med den kommende storesøsteren! Er det en gang jeg ikke ønsker å være mamma, så er det når jeg jobber med å bli mamma en gang til. Jeg tror mine barn ville blitt arret hvis de hadde vært med under en fødsel. Hva om barna blir redde, og far må ta de med ut av rommet jeg føder i?

Neida, det blir visst en "flott fødselsopplevelse for storesøsteren også, som får føle seg som en del av familien. Blir så deilig å slappe av hjemme, i rolige omgivelser". Nei, jeg velger heller "bedre føre var, just in case"-scenarioet, der folk vasker opp fostervannet mitt som flyter over alt, der jeg kan skrike hvis jeg føle for det, uten å være redd for å vekke barna mine, eller skremme de. Da drar jeg heller hjem fra sykehuset samme dag.

Anonymous poster hash: 33206...add

Det blir etter min mening noe overfladisk og betydningsløst å tenke på om "naboene hører", samt hvorvidt blod og fostervann kommer på eget laken, eller på sykehuset sitt.

Det med barn i forhold til fødsel, sykdom, død, begravelse osv er noe hver enkelt forelder må ta stilling til ved sitt barn i forhold til interesse og modenhet, så her blir det svært vanskelig å være med på generaliseringen din.

Det jeg imidlertid er enig i, og som alle bør ha i hodet som sterkeste og viktigste argument for en fødsel på sykehuset, er barnet og morens helse og trygghet under fødsel. Mye kan skje, og lite kan forutsies. Oksygennivået kan synke, barnet kan bli stresset, sitte fast, osv, så man bør absolutt ha helsepersonell og en operasjonsstue tilgjengelig, sammen med et legeteam.

Dette bør overgå drømmende tanker som at det hadde vært vidunderlig å ligge i egen seng, og poppe ut ungen i all idyll.

Senga di kan du ligge i hele resten av livet, etter du har vært på sykehuset og født ungen.

Ferdig snakka.

Endret av Hypnotica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken slo meg - hvem skal ta ansvaret for å tømme dette bassenget, tørke opp vannet på gulvet og pakke sammen det hele når fødslen er ferdig?

Anonymous poster hash: 33206...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tør pga evt problemer som kan oppstå.

Jeg ser biten med trygghet, ro osv, men jeg hadde aldri i livet bevisst satt meg i den situasjonen. Hadde ikke kunne tilgi meg dersom noe skjedde under fødselen, og det kunne vært unngått på sykehus.

Ja, det er sjeldent. Men det skjer.

Anonymous poster hash: 6ba50...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skjedd i Norge. Så det er er relativt dårlig argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...