Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok den med i cv'n min under "prosjekter". Har gjort masse oppdrag og da synes jeg det er greit å ta med.

Var på jobbintervju og arbeidsgiveren spurte litt om mystery shoppingen, selv om det ikke var relevant for den jobben.

Du kan jobbe i butikk og mystery shoppe samtidig, men ikke for den samme butikken som du jobber i.

Anonymous poster hash: 2962a...d76

Jeg er litt redd for at det skal bli sett på som negativt? Blir det kanskje det? :klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke negativt :)
Det er en helt ok prosjektbasert jobb, innenfor markedsanalyse.

Må legge til at jeg begynte med dette, fordi jeg hadde så lyst til at de som ga meg god service skulle få tilbakemelding på det.

De fleste oppdragene har resultert i veldig gode kundemøter. Men husker en gang da to ansatte stod bak kassa og snakket høyt om hvor mye de hatet jobben sin og hvor mye de kjedet seg. Ingen av de reagerte da jeg eller andre kunder kom inn i butikken... fail.

• Liker 1
Skrevet

Alle disse er bra. Jeg har alltid fått lønn og ikke opplevd noen problemer.

responsanalyse.no

daymaker.no

gapbuster.com

betterbusiness.se

ukjentkunde.no

Du kan melde deg inn hos alle om du vil. Det er jo bare å melde seg ut igjen om du ikke er fornøyd.

hvorfor krever noen personnummer, andre ikke, noen epost, andre ikke, noen ingenting, andre søknad, osv? hva skjer når man har gitt info, og hva gjør man for å melde seg ut?

hvordan blir dette med selvangivelse og skattekort?

Skrevet

hvorfor krever SeeYou å vite hvor jeg jobber? o.O

AnonymBruker
Skrevet

Praktiske spørsmål om slikt må du spørre hvert enkelt firma om. De svarer raskt på mail.

Oppdragene kommer på mail eller hjemmesidene deres, er bare å ikke ta noen oppdrag så skjer det ikke noe spesielt.

Hvis du ikke vil stå i registeret deres kan du bare sende en mail og si fra.

Skrevet

hva om jeg jobber et sted, men ikke vil si det? kan jeg skrive arbeidsledig?

hva er frilandsavtale?

hvorfor krever noen adresse?

daymaker trekker 30 % av inntekten min til skatt. dafuq?

AnonymBruker
Skrevet

Er det en seriøs jobb? Jeg opplevde SeeYou som veldig seriøse da jeg jobbet gjennom dem for noen år siden.

Er det en jobb med stor etterspørsel/kjent jobb? Nja... Tror det popper opp stadig flere som tilbyr mystery shopping. Antall oppdrag/jobber kommer an på hvor mange firma som leier inn mystery shoppere i området og hvor rask man er til å takke ja til oppdrag (ofte mange om beinet i større byer og områder).

Hva består jobben konkret av? Besøke butikker, apotek, restauranter o.l. og sjekke ting ut i fra instrukser og et skjema du får utdelt på forhånd. Ting du skal sjekke kan være service, renhold, ryddighet i butikken, vareutvalg, vareeksponering og hvor enkelt det er å returnere varer.

Man kan ikke gå rundt med notatbok i butikken..? o.O Nei men dersom du forbereder deg godt til oppdragene vet du hva du skal se etter og legge merke til og da husker du det til du er for deg selv og kan notere. Jeg pleide å lese skjemaet og instruksene grundig rett før jeg gikk inn, gjennomførte oppdraget og noterte i bilen etterpå mens jeg hadde alt ferskt i minne.

Kan man jobbe hos flere samtidig og er de norsktalende? Ja man kan jobbe hos flere. Jeg var fast hos SeeYou i flere år men tok likevel et par oppdrag gjennom to andre firma. Jeg husker ikke navnet på de andre to men jeg opplevde dem ikke som like seriøse som SeeYou. Det ene var internasjonalt og jeg måtte skrive notatene på engelsk, ellers gikk alt på norsk.

Og hva tjener firmaene på konkret? De som gir deg jobben? Firmaene som driver mystery shopping bli typisk leid inn av større konsern som vil sjekke at alt er i orden ute i filialene/avdelingene rundt i landet. De betaler selvsagt MS-firamet for dette og det er derfra lønna til mystery shopperne kommer fra. Jeg reiste en gang rundt til seks apotek i en kjede (tre forskjellige kommuner) fordi apotekkjeden ønsket å sjekke at alt var i orden ute i avdelingene.

sånne utfyllingskjma; de krever mye privat info om deg: http://daymakerapp.se/ObserverApply.aspx?OfficeId=4

yrket virker jo nesten faktisk for godt til å være sant? du får utlegg for alt du kjøper? da kan jeg jo handle av egeninteresser og få betalt for det, i tillegg til lønn? Nei det er vel ikke akkurat sånn det fungerer. Da jeg jobbet som MS fikk jeg beskjed på forhånd om hvilket produkt jeg skulle kjøpe, og måtte ta vare på kvitteringen så jeg kunne få tilbakebetalt utlegget. Så vidt jeg vet kan man ikke kjøpe det man vil på sånne oppdrag. Jeg fikk i tillegg til tilbakebetalt utlegg både lønn pr oppdrag og kjøregodtgjørelse.

Jeg opplevde forøvrig ikke at jeg måtte oppgi så mye personlig info. Det gikk mest på type kjønn, alder, bosted, hvilket område man kan dekke, om man har bil og sertifikat osv. Noen ganger kan det hende man får oppdrag som går på å f.eks. prøvekjøre bil hos en bilforretning. Da må de jo vite på forhånd om du har sertifikat. Du er vel heller ikke nødt til å oppgi personlig info hvis du ikke vil men da kan du gå glipp av oppdrag siden de velger mystery shoppere etter om de passer "kundeprofilen" eller ikke.

er det trygt? Jeg opplevde aldri noe tøys med min faste oppdragsgiver så jeg opplevde det som veldig trygt og seriøst. Du kan jo forhøre deg med folk og google firmaene hvis du er i tvil. Ryktene går fort dersom de driver lyssky business.

står et sted man må ha ''frilandsavtale'' for å få lønn. hva er det? Det har jeg aldri hørt om. Jeg hadde ikke noe sånt

krav til spåkkunnskaper? Jeg klarte meg med norsk hos min faste oppdragsgiver men måtte som sagt skrive rapport på engelsk den ene gangen jeg tok oppdrag hos et annet firma.

Anonymous poster hash: 7753b...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor krever SeeYou å vite hvor jeg jobber? o.O

Krever de det? Jeg har oppfattet det som at de vil vite hvor du ikke kan sendes på oppdrag. Du kan jo ikke ta oppdrag i en butikk du jobber i selv.

Jeg leverte skattekort til SeeYou og så trakk de skatt ut i fra det. Dersom noen firma tar en fast prosent skatt høres det jo litt rart ut da man jo skal levere skattekort.

Forøvrig jobbet jeg i klesbutikk etter at jeg var ferdig som mystery shopper og var ærlig om MS-jobben min både i CVen og overfor daglig leder. Det ble overhodet ikke oppfattet som negativt men faktisk som en styrke. MS er en litt annerledes jobb men fremdeles en ærlig jobb på lik linje med annen type jobb. Jeg skrev det under arbeidserfaring.

Skrevet

Så jeg må ha to skattekort og to selvangivelser, da?

Det står: Min arbeidsgiver* hva skal jeg skrive? bare ''.'' ?

Leste de tok 39 % av skatt på grunn av biinntekter et sted. Da gjelder det vel kun inntekt fra det firmaet, og ikke total-lønningen min generelt?

Merkelig at de kan time seg ned til en sum i det hele tatt (skatt og selvangivelse og inntekt), da du noen ganger skal kjøpe noe, andre ganger ikke, og noen ganger kjøper du, men får ikke godkjent rapporten?

Ukjent Kunde krevde Frilandsavtale for å kunne utbetale lønn, f.eks.

Hvordan er utfyllingsprosessen av skjemaer i forhold til SeeYou? Sende kvittering i posten?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at du må ha to selvangivelser?

Anonymous poster hash: 125da...be1

AnonymBruker
Skrevet

Det står: Min arbeidsgiver* hva skal jeg skrive? bare ''.'' ?

Leste de tok 39 % av skatt på grunn av biinntekter et sted. Da gjelder det vel kun inntekt fra det firmaet, og ikke total-lønningen min generelt?

Merkelig at de kan time seg ned til en sum i det hele tatt (skatt og selvangivelse og inntekt), da du noen ganger skal kjøpe noe, andre ganger ikke, og noen ganger kjøper du, men får ikke godkjent rapporten?

Ukjent Kunde krevde Frilandsavtale for å kunne utbetale lønn, f.eks.

Hvordan er utfyllingsprosessen av skjemaer i forhold til SeeYou? Sende kvittering i posten?

Når du får skattekort så får du jo ett til hovedarbeidsgiver og to til biarbeidsgivere. Det første leveres til den arbeidsgiveren du hovedsakelig jobber hos (størst stillingsprosent f.eks.) og så kan du be om at de andre leveres til biarbeidsgiverne (ekstrajobbene). Hvis du lurer på dette så bør du jo høre med skatteetaten. Der får du bedre hjelp enn her. Du skal selvsagt ikke levere flere selvangivelser. En og samme selvangivelse dekker jo alt av jobb og inntekt, du må bare eventuelt se over at alt er riktig.

Dersom du har en annen jobb, skriver du den jobben under arbeidsgiver. Hvis ikke kan du jo notere at mystery shopping fungerer som din hovedjobb.

Jeg har aldri opplevd at en rapport ikke ble godkjent, så hva som skjer da vet jeg ikke. Vil tro du får mulighet til å rette opp feil eller tilføye det som eventuelt mangler, og så kommer lønna som avtalt. Tilbakebetaling av utgifter ved kjøp er ikke skattelagt da det ikke anses som lønn, på lik linje med kjøregodtgjørelse.

Da jeg jobbet gjennom SeeYou foregikk alt på internett der jeg fikk egen profil. Der ble alt av oppdrag lagt ut og alle rapporter og kjøregodgjørelse ble registrert. Kvitteringer ble scannet inn og sendt som vedlegg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bør helst ha skanner og/eller skriver i eie fra før, altså?

Lurer som sagt på om det trekkes 39 % av lønnen min fra SeeYou, eller totallønningen min på alle arbeidsgivere?

Jeg har bare, og har bare fått, ETT skattekort? o.O

Er det slik at SeeYou ALDRI driver med kjøp av varer?

Vil helst ikke skrive så detaljert som arbeidsgiver. Kan jeg skrive noe så kort som; ''Klesbutikk'' i stedet for H&M *sted*? Staten fremfor spesifikk kommune? Osv?

Er man garantert jobb?

Må man oppgi fødselsnummerte, hele, og bankkontonummer?

og bør jeg oppgi alle opplysninger de ber om, f.eks. bosted osv. selv om de ikke er obligatoriske?

Endret av Spinat
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør helst ha skanner og/eller skriver i eie fra før, altså?

Lurer som sagt på om det trekkes 39 % av lønnen min fra SeeYou, eller totallønningen min på alle arbeidsgivere?

Jeg har bare, og har bare fått, ETT skattekort? o.O

Er det slik at SeeYou ALDRI driver med kjøp av varer?

Vil helst ikke skrive så detaljert som arbeidsgiver. Kan jeg skrive noe så kort som; ''Klesbutikk'' i stedet for H&M *sted*? Staten fremfor spesifikk kommune? Osv?

Er man garantert jobb?

Må man oppgi fødselsnummerte, hele, og bankkontonummer?

og bør jeg oppgi alle opplysninger de ber om, f.eks. bosted osv. selv om de ikke er obligatoriske?

Herregud! :laugh:

Anonymous poster hash: 125da...be1

• Liker 7
Skrevet

svar...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør helst ha skanner og/eller skriver i eie fra før, altså? Du kan bruke et kamera.

Lurer som sagt på om det trekkes 39 % av lønnen min fra SeeYou, eller totallønningen min på alle arbeidsgivere? Du blir trukket i skatt pr arbeidsgiver.

Jeg har bare, og har bare fått, ETT skattekort? o.O Du kan bestille flere om du trenger.

Er det slik at SeeYou ALDRI driver med kjøp av varer? De har oppdrag med eller uten kjøp.

Vil helst ikke skrive så detaljert som arbeidsgiver. Kan jeg skrive noe så kort som; ''Klesbutikk'' i stedet for H&M *sted*? Staten fremfor spesifikk kommune? Osv? Spør det aktuelle MS-firmaet om det er noe du lurer på.

Er man garantert jobb? Du kan stå i arkivene hos hvem du vil. Men om du får oppdrag avhenger av hvor rask du er til å melde deg på når de legges ut. I løpet av 24 timer er blir som regel oppdragene tatt.

Må man oppgi fødselsnummerte, hele, og bankkontonummer? Hvordan har du tenkt å få lønn uten bankkontonummer?

og bør jeg oppgi alle opplysninger de ber om, f.eks. bosted osv. selv om de ikke er obligatoriske? Spør firmaene direkte.

Skrevet

hvordan får jeg dette på selvangivelsen?

må jeg gi hele fødselsnummeret?

med videregående utdanning; mener man også yrkesfag inkludert?

tror du jeg bare kan skrive yrkestype; f.eks. vaskehjelp elns?

Skrevet

det er ikke svindelyrke håper jeg. at arbeidsgiverne egentlig bare er tull osv..

er mange useriøse har jeg hørt

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes yrket høres mistenkelig ut og du er redd for at det bare er et tulleyrke, hvorfor vurderer du å jobbe som MS da?

Jeg har som sagt vært borti tre firma og ingen av dem virket useriøse. Det eneste jeg reagerte på var at det ene firmaet var veldig opptatt av at man skulle registrere navnet på kundebehandleren. Hvis man ikke så noe navneskilt skulle man skrive hvordan de så ut så de kunne gjenkjennes. SeeYou hadde motsatt policy; at man ikke skulle skrive noe som kunne identifisere kundebehandler, ikke en gang kjønn. Det syntes jeg føltes greiere.

Fødselsnummeret ditt identifiserer deg og er en sikkerhet for arbeidsgiveren for at du er den du gir deg ut for å være. Selv om du skal verne om fødselsnummeret ditt og ikke gi det til hvem som helst må du nok tåle å gi det i fra seg når du søker jobb, inkludert som mystery shopper. Jeg kan med sikkerhet si at SeeYou er seriøse og har alt på stell. Ikke noe svindel eller svart arbeid der i gården. De andre du har nevnt vet jeg ikke noe om så der må du nesten google eller undersøke på egen hånd.

Hva du velger å skrive under nåværende jobb må du bestemme selv, men husk at det å lyve eller holde tilbake info ser veldig rart ut. Vær i såfall forberedt på å forklare hvorfor.

Da jeg skulle begynne som MS måtte jeg gjennom et prøveoppdrag, som vi måtte gå gjennom over telefon før jeg fikk jobben. Dette er en slags opptaksprøve for å se om du tar jobben seriøst, klarer fint å spille troverdig kunde og også om du har god skriftlig fremstillingsevne. De fleste burde klare å bli ansatt men selvfølgelig kan firmaet bestemme at du ikke er den de er ute etter. Det er som ved andre jobber; du må vise at du ønsker jobben og tar den seriøst.

Ellers så foreslår jeg at du i stedet for å bombardere oss med spørsmål om alskens detaljer, heller sjekker de forskjellige byråene/firmaene. Google og jungeltelegrafen er din venn, så forhør deg rundt om du er usikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan får jeg dette på selvangivelsen?

må jeg gi hele fødselsnummeret?

med videregående utdanning; mener man også yrkesfag inkludert?

tror du jeg bare kan skrive yrkestype; f.eks. vaskehjelp elns?

Det kommer automatisk på selvangivelsen nå som dette med skattekort går av seg selv (sendes rett fra skatteetaten til arbeidsgiver). Så lenge de har skattekortet ditt skal det gå av seg selv. Skulle de skje noe feil så det ikke dukker opp på selvangivelsen, kan du jo bare skrive det inn selv før du leverer.

Ja gi hele fødselsnummeret så de slipper å lure på om du er den du gir deg ut for å være eller ikke.

Videregående utdanning er all utdanning du mener er relevant, inkludert yrkesfag.

Igjen: du skriver vel hva du vil på CVn din angående jobb men å lyve eller dekke over ser veldig suspekt ut. Hvorfor er det så fælt å skrive hvor du jobber?

Skrevet

Har jobbet en del som det, og det er jævlig stress! Mye jobb.. Må sette seg inn i det bedriften står for, fylle ut skjema og skrive anmeldelse i ettertid. Masse å huske på når man skal ut for å observere. Og det verste er at man gjerne må oppholde ekspeditøren i en forretning i 15 minutter, for å si "takk for informasjon, skal tenke på det, evt komme tilbake", eller gjøre et kjøp for så å levere tilbake varen dagen etterpå! Får ikke noen saker gratis nei. Mysteri shopping- jobb handler ikke om å shoppe gratis med lønn for de som trodde det. Dårlig betalt er det og.. Men lett å få oppdrag. Hvertfall viss man skriver gode(nøyaktige og beskrivende) anmeldelser. Har blitt nedringt igjen og igjen etter at jeg har sagt krystallklart ifra om at jeg ikke er interessert i å ta et eneste oppdrag til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...