Gå til innhold

Det burde vært religiøs lavalder i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er litt forskjell på bevistløs påvirkning og å gå inn for å forme sine barn.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Jada forsett med bortforklaringer og unnskyldninger

Anonymous poster hash: 04ff7...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:Gjesp: På tide å legge seg?

Anonymous poster hash: 8935a...2ef

Og hva var poenget ditt? :) Til opplysning har jeg sovet veldig godt, ikke at det vedkommer deg når jeg sover og ikke da :)

Hva er det du ikke skjønner med at foreldre velger på vegne av barna, alltid, og at det å velge å ikke melde ungen inn i kirken også er et valg, på lik linje med valget å melde barna inn i kirken?

Er man agnostiker eller ateist, og velger sin måte å oppdra ungene på, er det absolutt ikke noe mer riktig enn å oppdra ungene kristent.

Å melde sine barn inn i kirken er jo et forsøk på å kristne barna, eller for å si det slik, mange kristne drives av en frykt for at barna skal dømmes til helvete om det skulle dø udøpt og uregistrert. I tillegg er veldig mange "kristne" vanedyr og melder sine barn inn med dåp og alt dette fordi det er så inngrodd i hva deres familie gjorde når de var små. Samfunnet forandres, og barn oppmuntres til å tenke mer kritisk og å tenke selv, av gode lærere som lærer barna om alle de ulike religionene som finnes. Mange kristne søker i dag til menigheter som har egne barnehager og skoler, og mange barn blir rett og slett hjernevasket fra babyalder. Jeg kjenner selv til noen tilfeller, hvor disse barna i dag har tatt en sterk avstand fra både menighet og sine foreldre for sine ødeleggende påvirkninger.

Som ikke troende har jeg selv fokusert på å fortelle barn at det viktigste i livet er å gjøre det som kjennes riktig, og at det er best å forsøke å se alle sider ved en sak. Det som er vondt for en, kan være godt for en annen. Og at jeg ikke dømmer barn for å få følelser for et av eget kjønn og hvilken livstro de velger selv når de vokser opp.

Det går fint å oppdra barn uten å lære dem at det bare finnes en Gud (Velg hvilken du vil).

Mener du det samme om folk som skriver sine barn inn på barnehager og skoler med en annen grunntanke/pedagogisk tankesett enn hva vi finner i den offentlige barnehagen/skolen?

Jeg tenker da spesielt på Steinerskolen, og Montesorri, fordi det er disse to jeg kjenner best til, men det finnes sikkert andre tilsvarende barnehager/skoler også.

Steinerskolen og Montesorri kan ikke sammenlignes med religion. Disse retningene legger vekt på at barnet skal utvikle sine naturlige evner. Religion er ikke en evne.

Hvilken frihet har barn om foreldre velger at barn skal være ateister ?

Men jeg er enig i at man ikke skal tvinge på barn sin tro akkurat som man ikke skal tvinge barn på sin mangel av tro. Nå kan det kanskje sies at man ikke kan tvinge et barn til å ikke tro. Men poenget er at barn blir påvirket av hva foreldrene tror enten de er religiøse eller ateister.

La barnet velge selv når det er gammelt nok om det tror eller ikke tror. Det er hva jeg synes.

Hvorfor tror du at foreldre som er ateister velger at barnet skal være ateist? Kanskje det ikke fokuseres på å lære barnet om ateisme i det hele tatt?

Lurer litt på hvem det er som er sneversynt og firkantet, jeg. Det er ikke alltid de religiøse...

Du verden...

Foreldre har rett til og oppdra barna sine slik de vil så lenge barnet ikke tar skade av det, Og de fleste barn\mennesker tar ikke skade av å være med i en kirke eller religiøs orginiasjon eller ha vokst opp i det. Ja det finnes folk som har tatt skade med det er faktisk et mindretall.

Det er faktisk ikke slik at alt religiøs er negativt. Og det sier jeg som en ateist.

Mange foreldre evner ikke å se at de skader sine barn. Jeg kjenner til barn som har tatt full avstand til sin familie pga presset deres religiøse foreldre påla dem. Faktisk oppførte disse barna seg veldig fordomsfulle mot andre mennesker inntil de ble store nok til å tenke litt mer selv og være mer kritisk. Men da var det allerede for sent for familiene.

Nydelig bortforklaring

Når ateister tar en avgjørelse at barnet ikke skal døpe. Da venter de

Når religiøse tar en avgjørelse og døper barnet. Da tvinger de barnet til og bli kristen.

Ignorer det faktum at barnet som blir døpt av kristne foreldre har like stor frihet til og gå ut av kirken som det et barn som ikke blir døt har og bli døpt

Anonymous poster hash: 04ff7...21c

Et barn som er innmeldt i den norske kirke får ikke lov til å melde seg ut før de er 15 år gamle. Er det frihet?

En annen ting som nok ville vært interessant, er hvor mange aktive religiøse finnes det egentlig, dersom de fjerner alle barn under 18 år fra sine lister? Det kunne vært av interesse å finne ut for de som regner ut statsstøtte til trossamfunn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ateist. Dessverre, får jeg lyst til å si, når jeg ser hvor fanatiske og ensporet enkelte ateister kan bli.

Endret av Kosemose
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ateist. Dessverre, får jeg lyst til å si, når jeg ser hvor fanatiske og ensporet enkelte ateister kan bli.

Synes de mest fanatiske er de religiøse. Hva er det som er så skremmende med å ikke døpe barnet? Er de religiøse REDD for at barnet ikke skal ende opp som dem???!!!

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er ateistsmie dominerende i en hjem? ber de ateistbønn om natten? ateisme er ingenting!! til du skjønner det,så kommer du ikke til å forstå hva jeg vil frem til. herregud Anonymous poster hash: 1d397...07c

Det er litt forskjell på bevistløs påvirkning og å gå inn for å forme sine barn. Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Med den iver og glød ateister her forkynner for de stakkars dumme religiøse, har jeg vondt for å tro at deres barn ikke påvirkes. Barn plukker opp holdninger og verdier fra sine foreldre. Om de vokser opp med foreldre som er aggressive mot troende, vil de sannsynligvis bli slik selv. Vokser man opp med foreldre med samme ateistiske iver som man ser her, har de heller ikke noe reelt valg for eget livssyn.

Trangsyntheten kjenner visst ingen grenser? Hvis ateisme ikke kan påvirke et barn, har den ingen verdi som livssyn heller, siden den da tydelig er uten betydning for noe som helst.

Anonymous poster hash: 86177...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den iver og glød ateister her forkynner for de stakkars dumme religiøse, har jeg vondt for å tro at deres barn ikke påvirkes. Barn plukker opp holdninger og verdier fra sine foreldre. Om de vokser opp med foreldre som er aggressive mot troende, vil de sannsynligvis bli slik selv. Vokser man opp med foreldre med samme ateistiske iver som man ser her, har de heller ikke noe reelt valg for eget livssyn.

Trangsyntheten kjenner visst ingen grenser? Hvis ateisme ikke kan påvirke et barn, har den ingen verdi som livssyn heller, siden den da tydelig er uten betydning for noe som helst.

Anonymous poster hash: 86177...349

Virkelig? Isåfall burde jeg blitt kristen da mine foreldre var kristne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med den iver og glød ateister her forkynner for de stakkars dumme religiøse, har jeg vondt for å tro at deres barn ikke påvirkes. Barn plukker opp holdninger og verdier fra sine foreldre. Om de vokser opp med foreldre som er aggressive mot troende, vil de sannsynligvis bli slik selv. Vokser man opp med foreldre med samme ateistiske iver som man ser her, har de heller ikke noe reelt valg for eget livssyn.

Trangsyntheten kjenner visst ingen grenser? Hvis ateisme ikke kan påvirke et barn, har den ingen verdi som livssyn heller, siden den da tydelig er uten betydning for noe som helst.

Anonymous poster hash: 86177...349

Det er (oftest) de religiøse som er trangsynte og aggressive (mot andre troende grupper og ateister, ikke minst). Ateister er de mest forfulgte, mest diskriminerte i hele verden. I mange land blir man slengt i fengsel (og til og med torturert eller drept) hvis man uttaler at gud ikke eksisterer.

Du vil sikkert si at det ikke er slik i Norge, men Islamsk Råd nektet å svare på om de tok avstand fra dødsstraff for homofile! Islam er den andre største religionen i Norge.

Som jeg sa tidligere, er jeg imot å forme barn til å bli det foreldrene vil, enten det er kristen, ateist, advokat, rørlegger eller hindu.

Jeg klarer bare ikke å la være å tro at du er ekstremt fordomsfull mot ateister, når du kan hevde at VI er de som er aggressive og hatske framfor andre! Hallo! Se på verden! Se hvor mye konflikt som finnes mellom ulike religioner!

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (oftest) de religiøse som er trangsynte og aggressive (mot andre troende grupper og ateister, ikke minst). Ateister er de mest forfulgte, mest diskriminerte i hele verden. I mange land blir man slengt i fengsel (og til og med torturert eller drept) hvis man uttaler at gud ikke eksisterer.

Du vil sikkert si at det ikke er slik i Norge, men Islamsk Råd nektet å svare på om de tok avstand fra dødsstraff for homofile! Islam er den andre største religionen i Norge.

Som jeg sa tidligere, er jeg imot å forme barn til å bli det foreldrene vil, enten det er kristen, ateist, advokat, rørlegger eller hindu.

Jeg klarer bare ikke å la være å tro at du er ekstremt fordomsfull mot ateister, når du kan hevde at VI er de som er aggressive og hatske framfor andre! Hallo! Se på verden! Se hvor mye konflikt som finnes mellom ulike religioner!

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Hva mener dere om å true små, uskyldige barn med helvete? Er det ikke vold mot barn å si at hvis de ikke gjør sånn og sånn, så vil de havne i helvete?

Og....... Hva synes dere om at (ifølge bibelen) kvinnen er skapt av mannens ribbein?

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (oftest) de religiøse som er trangsynte og aggressive (mot andre troende grupper og ateister, ikke minst). Ateister er de mest forfulgte, mest diskriminerte i hele verden. I mange land blir man slengt i fengsel (og til og med torturert eller drept) hvis man uttaler at gud ikke eksisterer.Du vil sikkert si at det ikke er slik i Norge, men Islamsk Råd nektet å svare på om de tok avstand fra dødsstraff for homofile! Islam er den andre største religionen i Norge. Som jeg sa tidligere, er jeg imot å forme barn til å bli det foreldrene vil, enten det er kristen, ateist, advokat, rørlegger eller hindu. Jeg klarer bare ikke å la være å tro at du er ekstremt fordomsfull mot ateister, når du kan hevde at VI er de som er aggressive og hatske framfor andre! Hallo! Se på verden! Se hvor mye konflikt som finnes mellom ulike religioner! Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Jeg er nok blitt mer fordomsfull mot ateister etter å ha blitt uhyre respektløst behandlet i debatter her.

Jeg har møtt ateister med respekt, respektert deres synspunkter og ønske om ikke å bli misjonert eller forkynt for. Tilbake er jeg blitt møtt med beskjed om at jeg er dum, ureflektert, lettlurt, mentalt syk, underutviklet og ond, samt at jeg støtter en masse ting jeg tar sterk avstand fra.

Hva mener dere om å true små, uskyldige barn med helvete? Er det ikke vold mot barn å si at hvis de ikke gjør sånn og sånn, så vil de havne i helvete? Og....... Hva synes dere om at (ifølge bibelen) kvinnen er skapt av mannens ribbein? Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Hvem er "dere"?

Dette har aldri jeg opplevd som representativt for min tro og kirke, og jeg kjenner heller ingen som lever i en slik virkelighet.

Er vi tilbake i Hallesby-debatten nå?

Anonymous poster hash: 86177...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok blitt mer fordomsfull mot ateister etter å ha blitt uhyre respektløst behandlet i debatter her.

Jeg har møtt ateister med respekt, respektert deres synspunkter og ønske om ikke å bli misjonert eller forkynt for. Tilbake er jeg blitt møtt med beskjed om at jeg er dum, ureflektert, lettlurt, mentalt syk, underutviklet og ond, samt at jeg støtter en masse ting jeg tar sterk avstand fra.

Hvem er "dere"?

Dette har aldri jeg opplevd som representativt for min tro og kirke, og jeg kjenner heller ingen som lever i en slik virkelighet.

Er vi tilbake i Hallesby-debatten nå?

Anonymous poster hash: 86177...349

Ikke representativt i din kirke? Da følger de ikke bibelen.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke representativt i din kirke? Da følger de ikke bibelen. Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Her må nok noen sette seg nærmere inn i hva de snakker om.

Helveteslæren har ikke noe bibelsk grunnlag, og bokstavtro, ufortolket lesning av Bibelen er det som oftest kun små frikirker som bedriver.

Anonymous poster hash: 86177...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok noen sette seg nærmere inn i hva de snakker om.

Helveteslæren har ikke noe bibelsk grunnlag, og bokstavtro, ufortolket lesning av Bibelen er det som oftest kun små frikirker som bedriver.

Anonymous poster hash: 86177...349

Er du klar over at de fleste muslimer (også i Norge) driver med bokstavtolkninger av koranen og at det ikke er lenge siden kirkene (i Norge og andre land) drev og brant hekser?

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing, persondiskusjon og Anonymbruker-hets

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Den norske statskirken er nok ikke så opptatt av helvete. Men det er ikke bare små frikirkelige menigheter som preker helveteslæren. Den katolske kirke for eksempel, har en levende og virkelig helvetes lære.

Det er imidlertid mye annet som er skadelig med allminnelig religionsutøvelse. Kirken kan ikke unndra seg at de diskriminerer homofile - den stadige debatten om homofilt partnerskap forteller alt om det. Dette gjør de med Bibelen i hånden.

Det er vel og bra å skylde på at noen leser Bibelen bokstavelig og andre tolker den mildere eller mener den må oppdateres til det moderne samfunnet vi lever i. Men dette er faktisk en av de viktigste grunnene til at jeg ikke tror på Gud: at ut fra en bok får man så mange motstridende tolkninger når det skal finnes en allmektig Gud med en mening bak. Det holder ikke at man smeller en bok i bordet for deretter å stikke av og ikke vises igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de mest fanatiske er de religiøse. Hva er det som er så skremmende med å ikke døpe barnet? Er de religiøse REDD for at barnet ikke skal ende opp som dem???!!!

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Du, jeg er egentlig enig med deg, men du trekker din egen sak ned i søla ved å la det gå inflasjon i spørsmåls- og utropstegn. Argumentene står stødigere uten.

Anonymous poster hash: 0f57d...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Hvorfor tror du at foreldre som er ateister velger at barnet skal være ateist? Kanskje det ikke fokuseres på å lære barnet om ateisme i det hele tatt?

Mange foreldre evner ikke å se at de skader sine barn. Jeg kjenner til barn som har tatt full avstand til sin familie pga presset deres religiøse foreldre påla dem. Faktisk oppførte disse barna seg veldig fordomsfulle mot andre mennesker inntil de ble store nok til å tenke litt mer selv og være mer kritisk. Men da var det allerede for sent for familiene.

1. Barn blir påvirket av foreldre også ateistiske foreldre. Det var det som var poenget mitt.

2. Sant nok og vet du hva ateistiske foreldre kan også skade sine barn. Og de fleste mennesker tar ikke skade av religion. Jeg vokste opp i et hjem med jehovas vitner og tok ingen skader av det.

Og det og være ateist betyr ikke at man tenker selv. En som blir ateist blir også påvirket av andre. Det virker som en del av mine felles ateister går rund og inbilder seg at de er totalt uten påvirkning av andre. Noe som bare er tull alle mennesker påvirkes av noe enten man er troende eller ateist.

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Corto Maltese

Jeg er selv ateist. Dessverre, får jeg lyst til å si, når jeg ser hvor fanatiske og ensporet enkelte ateister kan bli.

Ja det som er synd er at det virker ikke som de er i stand til å se det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste mennesker tar ikke skade av religion. Jeg vokste opp i et hjem med jehovas vitner og tok ingen skader av det.

Det gjorde jeg også og jeg tok skade. Hva er poenget ditt? Mange som har vokst opp i skadelige sekter har tatt alvorlig skade av det i form av at man aldri får et normalt forhold til verden rundt seg eller til familien sin etter å ha blitt utstøtt som voksen.

Anonymous poster hash: 33d0e...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Det gjorde jeg også og jeg tok skade. Hva er poenget ditt? Mange som har vokst opp i skadelige sekter har tatt alvorlig skade av det i form av at man aldri får et normalt forhold til verden rundt seg eller til familien sin etter å ha blitt utstøtt som voksen.

Anonymous poster hash: 33d0e...e61

De fleste mennesker tar ikke skade det er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært ulovlig for foreldre å melde inn små barn inn i trossamfunn. Man er livssynsmyndig når man er 15. Hvorfor ikke snu det på hodet og si at man er nådd religiøs lavalder som 15-åring?

Hvorfor er det lovlig for foreldre å melde barn inn i religiøse samfunn og ikke inn i SV, Venstre, KRF, Nei Til EU osv ??? Hva er egentlig forskjellen? Hvorfor skal foreldrene ta avgjørelse for barn angående religion, mens politikk blir sett på som noe "for de voksne"?

Samfunnet er fortsatt ganske primitivt når barnet ikke blir sett på som et eget individ i religionssammenheng.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Er vel for å sikre at barnet får noen verdier å støtte seg til. Ikke alle foreldre som bryr seg med det så da får kirken ta litt ansvar da vet du. ;-)

Anonymous poster hash: 74cf9...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...