Gå til innhold

Det burde vært religiøs lavalder i Norge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, de jeg kjenner som har meldt barna inn i Human-Etisk Forbund er islaminister og ortordokse jøder...

:sarkasme:

Anonymous poster hash: ef162...7bb

tullekopp, HEF kan man ikke melde seg i før man er 15!

Anonymous poster hash: 1d397...07c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Corto Maltese

Ingen foreldre har rett til å oppdra sine barn under religiøse former. INGEN. Du kan ikke sammenligne religiøs oppdragelse med grunnleggende oppdragelse. INGEN foreldre har rett til å pålegge et barn et religiøst livssyn fra spedbarnsalder. Noe de nettopp gjør ved å la barnet skrives inn i sin kirke.

Foreldre har rett til og oppdra barna sine slik de vil så lenge barnet ikke tar skade av det, Og de fleste barn\mennesker tar ikke skade av å være med i en kirke eller religiøs orginiasjon eller ha vokst opp i det. Ja det finnes folk som har tatt skade med det er faktisk et mindretall.

Det er faktisk ikke slik at alt religiøs er negativt. Og det sier jeg som en ateist.

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Det er for.skjell å lære barn opp om et livssyn, og å melde de inn i et. Ateister ditt og ateister datt, det er da ikke ateister som melder barna inn i noe som helst?

Anonymous poster hash: 1d397...07c

Jeg kan garantere deg at det er ateistister som melder sine barn inn i ting. Ikke religiøse ting men i andre ting som f,eks fotball, håndball, musikk og andre ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at det er ateistister som melder sine barn inn i ting. Ikke religiøse ting men i andre ting som f,eks fotball, håndball, musikk og andre ting

javel

Anonymous poster hash: 1d397...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for.skjell å lære barn opp om et livssyn, og å melde de inn i et. Ateister ditt og ateister datt, det er da ikke ateister som melder barna inn i noe som helst?

Anonymous poster hash: 1d397...07c

Nå er ikke jeg praktiserende religiøs, men synes du det er naturlig for en kristen familie å la være å døpe barnet sitt? Dåp blir sett på som Guds gave, og kristne familier døper barna sine på grunn av at det var det Jesus ba disiplene sine om å gjøre. Kjærlighet til Gud blir satt høyest av alt blant mange kristne. Hvordan kan man da si at de ikke får lov til å døpe barna sine?

Uansett så synes jeg dette er tullete. Jeg er døpt og ble altså meldt inn i den norske kirke da jeg var spedbarn. Likevel så finnes jeg ikke religiøs i dag. Grunnen til dette er at jeg ikke har vokst opp i et religiøst hjem. Dersom jeg hadde vokst opp i et religiøst hjem hadde saken naturligvis stilt seg annerledes. Det er egentlig det samme hvorvidt en blir meldt inn eller ikke i religiøse eller politiske foreninger. Holdninger, meninger og handlingsmønstre er noe som barn tar etter foreldrene. Det er ikke noe ukjent fenomen.

Anonymous poster hash: 5b97c...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, dåpen var vel originalt for voksne, de små barna ble bare velsignet. Så fikk de døpe seg senere når de ble voksne.

Anonymous poster hash: 0f57d...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visse ting som foregår i menigheter som barn burde skånes for. Både i de fanatsiske muslime og de fanatiske kristne menighetene. Indoktrinering / hjernevask og avstraffelsesmetoder er noe å nevne her.



Anonymous poster hash: af042...48c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse ting som foregår i menigheter som barn burde skånes for. Både i de fanatsiske muslime og de fanatiske kristne menighetene. Indoktrinering / hjernevask og avstraffelsesmetoder er noe å nevne her. Anonymous poster hash: af042...48c

Er du mot fanatisme eller mot tro? Det går nemlig ikke særlig klart frem.

Anonymous poster hash: 86177...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse ting som foregår i menigheter som barn burde skånes for. Både i de fanatsiske muslime og de fanatiske kristne menighetene. Indoktrinering / hjernevask og avstraffelsesmetoder er noe å nevne her.

Anonymous poster hash: af042...48c

Men dette gjelder jo et fåtall mennesker i forhold til hvor mange religiøse det er. De fleste oppdrar barna sine som alle andre, bare at de har en religiøs tro i tillegg.

Avstraffelsesmetoder er ofte knyttet vel så mye opp til tradisjon og kultur enn det er direkte til religion. Og når det gjelder indoktrinering så gjelder det mer enn bare religion - og man kan egentlig argumentere for at foreldrenes påvirkningskraft ovenfor egne barn er så stor at ALL oppdragelse er en form for indoktrinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikke religiøs, men det er faktisk like mye påvirkning for barna og vokse opp i et ateistisk hjem og bli lært at det ikke finnes noen gud enn det er å vokse opp i et religiøst hjem og lære at det finnes en form for gud.

Feil.

Ateisme er fravær av tro, og er ikke en ideologi i seg selv. Å gi barnet en "ateistisk" oppvekst vil si at man ikke tvinger det til å tro på noe som helst. Barnet selv får bestemme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men mine barn vil bli oppdratt til å være kritiske og tenke selv. Ikke bare angående religion men mer som en generell holdning og ikke ta alt folk sier for god fisk. Det vil vel i sin tur føre til at barna blir ateister eller agnostikere.577926d1288978552-mongoose-deception-rea

Litt OT men likevel relevant.



Anonymous poster hash: eef01...278
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, snakk om og være totalt låst i eget perspektiv som den Store Sannheten.

Jeg er selv ikke religiøs, men det er faktisk like mye påvirkning for barna og vokse opp i et ateistisk hjem og bli lært at det ikke finnes noen gud enn det er å vokse opp i et religiøst hjem og lære at det finnes en form for gud.

Fra et ateistisk ståsted er selvsagt det første det Eneste Rette. Det samme kan ofte sies om det religiøse ståstedet. Alle oppdrar sine barn utfra eget livssyn og eget perspektiv.

Det jeg synes er mer snevert og bakstrevers, er og nekte de man er uenig med og oppdra barn etter eget perspektiv og livssyn. Det er ikke et samfunn jeg ønsker og leve i.

Man skal ikke oppdra barn til å tenke sånn, man skal oppdra dem til å tenke selv. Finne sin egen sannhet. Å oppdra barna i at ateismen er riktig, og alt annet er feil, kan være hemmende for refleksjonsevnen til barnet. Det samme gjelder å oppdra barnet i at islam er rett og alt annet (jødedom, ateisme, kristendom, buddhisme osv) er feil. Det skaper forakt for verden.

Man burde lære barn om alle religioner og livssyn.

Det kan ikke være noe hemmelig politi som går rundt og sjekker hvordan barn blir oppdratt i hjemmet. Det funker ikke. Men det burde være forbudt å melde barn inn i religiøse grupper og livssynsorganisasjoner (inkludert human-etisk forbund). Religion og livssyn burde vært noe for de voksne, akkurat som politikk!

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle står naturligvis fritt til å lære barna sine hva de vil om kristendom og blå politikk, selv om man ikke tvangsinnmelder spedbarn i kirken og FrP. Man blir ikke automatisk ateist bare fordi navnet ikke står på medlemslistene til kirken fra fødselen av.

Anonymous poster hash: 0f57d...3d6

Er klar over det. Det er i prinsippet fritt for foreldre å lære barn alt. Men samfunnet burde ikke tilrettelegge at foreldrene skal "forme" barna sine til det de vil. De burde ikke gi statsstøtte til søndagsskoler, koranskoler osv.

Selv om man kan lære barna alt mulig om blå politikk, får man ikke melde inn babyen i Høyre. Der går grensen. Samfunnet tilrettelegger ikke at foreldre skal hjernevaske barn når det gjelder politikk, men det gjør de med religion.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det religiøse ikke skjønner er at ateisme ikke kan sammenlignes på samme måte som religion.

Det finnes ingen dogmer, seremonier eller høytider knyttet til ateisme. Man "lærer" ikke ungen å "ikke tro" for "ikke tro" er ingenting.

Når var det sist en kristen satte seg ned med ungen sin for å lære dem å "ikke tro" på islam? hinduismen? jødedom? Det skjer ikke. Man lærer bare ungen opp i det man selv tror,noe som er naturlig.

Forskjellen er at religiøse melder dem inn fra de er spebarn og sånn skal det bare være. Ateisten kan ikke melde barn inn i "ikke tro"

Det religiøse ser for seg, er at ateister bare slenger dritt til ungene sine om andre religioner.
Det er like sant som at religiøse slenger dritt om andre religioner eller ateisme.

Det skjer,selvsagt. Men da kommer det ann på personen og ikke religion, eller fraværene av religion.

Alle gode foreldre forteller barna tre ting:

1. Hva de selv tror.

2. Å respektere andre sine tro

3 å tenke kritisk

Dette har ingenting å si om du er religiøs eller ikke religiøs. Men igjen: forskjellen er at religion er mer dominerende i et hjem enn "ikke religion".



Anonymous poster hash: 1d397...07c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Du ser ikke at du er blind av eget perspektiv, og vil at ditt perspektiv skal styre hvordan andre foreldre skal oppdra sine barn.

Jeg som trodde at mange ateister pratet så høyt om frihet, som de mener religiøse ikke har. Ser ut som om denne friheten bare gjelder frihet til å velge det DE mener er riktig.

Det du ikke ser er at friheten skal også gjelde barnet! Er du klar over at barnet faktisk er et individ? Barn er ikke foreldrenes eiendom.

Jeg er for all verdens frihet. Alle skal ha rett til å praktisere sin egen religion så mye de vil, bare de ikke dytter den over på andre, inkludert deres barn! De religiøse voksnes frihet skal ikke gå foran barnets rett til selvstendig tankegang.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke ser er at friheten skal også gjelde barnet! Er du klar over at barnet faktisk er et individ? Barn er ikke foreldrenes eiendom.

Jeg er for all verdens frihet. Alle skal ha rett til å praktisere sin egen religion så mye de vil, bare de ikke dytter den over på andre, inkludert deres barn! De religiøse voksnes frihet skal ikke gå foran barnets rett til selvstendig tankegang.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

Gjelder dette ateister som påvirker sine barn ?

Anonymous poster hash: 04ff7...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil.

Ateisme er fravær av tro, og er ikke en ideologi i seg selv. Å gi barnet en "ateistisk" oppvekst vil si at man ikke tvinger det til å tro på noe som helst. Barnet selv får bestemme.

Fravær av tro er mangel på tro som også er en tro at det ikke er noe. Om man ikke kan vite noe 100% så er det en tro.

Anonymous poster hash: 04ff7...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette ateister som påvirker sine barn ?

Anonymous poster hash: 04ff7...21c

du,ser du virkelig ikke forskjell på å si ting ungen din "det finnes en gud" og "det finens en gud,han skal du tilbe,derfor har jeg meldt deg inn i hans trossamfun før du kunne snakke eller gå eller tenke for deg selv,versågod!" Virkelig? ingen forskjell? ingen? wow

Anonymous poster hash: 1d397...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye barn ikke har bedt om, som foreldrene bestemmer. Klær, skolevalg, hvor man skal bo, noen ganger venner, mat, leggetid, livssyn, oppdragelsesmetoder osv. Foreldre er forskjellige, og vi kan ofte være uenige i måten barn oppdras på og livssynet til foreldrene. Det gir oss likevel ikke rett til å tvinge barna til å oppdras på den ene måten vi mener er rett.

Jeg vet at barn ikke kan ta alle avgjørelser selv, men hvorfor skal samfunnet tilrettelegge at foreldrene skal ta avgjørelser om barns religion og ikke politikk? På hvilket sett er religion og politikk forskjellige?

Angående venner og oppdragelsesmetoder:

Det er helt forkastelig å fortelle barna sine at de ikke får leke med det og det barnet fordi det har en annen hudfarge, tilhører en annen religion, er overvektig osv. Det kaller jeg barnemishandling! Å nekte barn å leke med andre barn er helt forkastelig og skaper bare krig i denne verden!

Noen oppdragelsesmetoder er 100% forkastelige.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, tenk så grusomt, å være medlem av kirken! Det er virkelig et verdensproblem. Spørs om ikke man kan få traumer og ptsd av det.

Det er mange som har fått traumer, PTST og langt verre pga totalitær, religiøs tvang. Mange unge homofile, lesbiske, bifile og transpersoner vokser opp med skyld og skam og mange mennesker (av alle legninger) blir ødelagt for livet av religion. Mange må gå flere år i terapi etter å ha brutt ut av religion.

Anonymous poster hash: 1b89d...b08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...