Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2015


Nautika

Anbefalte innlegg

Snart er jeg vel eneste som ikke har født i denne gruppa :P

Nåja, har ikke født jeg heller! :P 40+6 i dag og han holder seg inne. Hadde en del tak i går, men de gav seg akkurat i det jeg øynet håp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nåja, har ikke født jeg heller! :P 40+6 i dag og han holder seg inne. Hadde en del tak i går, men de gav seg akkurat i det jeg øynet håp. :P

Ah, jeg er "bare" 40+1 :klo: termin på lørdag. Virker ikke som om noe er i gjæret her helt enda. Er ikke utålmodig enda da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg er "bare" 40+1 :klo: termin på lørdag. Virker ikke som om noe er i gjæret her helt enda. Er ikke utålmodig enda da :)

Like greit å ikke være det. :) Er det første? Da jeg ventet nr en så var jeg ikke så veldig utålmodig, men denne gangen så mye mer. Har nok med at dette svangerskapet har vært fysisk tyngre på alle måter. Psykisk sett har det vært mye bedre da. :)

Men ja, jeg er i hundre % ventemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke født jeg heller...

41+3 i dag - vært på overtidskontroll hos gynekolog på sykehuset. Ikke veldig moden, ca 1 cm åpning. Ble strippet, og har kjent en del murring etterpå. Ctg og ultralyd så fint ut, lillejenta ble estimert til 10% under snittet. Fikk time til ballong-indusering på søndag - så samboer og jeg har "high-fivet" over fødsel på mandag. Vi er klar over at det brått kan dra ut noen dager til, men hårete mål er bra ;)

Var en tur på føden på tirsdag kveld også, fordi jeg syns jeg hadde kjent så lite liv. De så dette godt på ctg også, og tilkalte lege for ultralyd. Etter ultralyden ble det ny ctg, og da våknet hun plutselig til, og det ble "full" fest. Men de skrøt veldig av meg for at jeg hadde reagert, og gyn sa i dag at hvis det skulle bli mindre livat før søndag, måtte jeg ringe på nytt. Så jeg føler meg ivaretatt, selv om jeg begynner å bli litt lei.

Skjønner at du venter, Teriyaki - nå er du vel på overtid i forhold til storebrors fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å ikke være det. :) Er det første? Da jeg ventet nr en så var jeg ikke så veldig utålmodig, men denne gangen så mye mer. Har nok med at dette svangerskapet har vært fysisk tyngre på alle måter. Psykisk sett har det vært mye bedre da. :)

Men ja, jeg er i hundre % ventemodus.

Det er nr. 2, men jeg ønsket å gå fram til termin denne gangen og få kjenne litt på hvordan det er å gå og vente på fødsel og lete etter tegn.. samtidig begynner jeg jo nå å bli litt bekymret for at fødselen ikke setter igang av seg selv og at den må induseres slik som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger innom en snartur for å fortelle at vår lille prinsesse kom med rumpa først sent på kveld den 19. februar, etter en lang dags jobbing. Skulle settes igang samme kveld, så det passet veldig fint å komme igang av seg selv =)
Kom hjem for to dager siden etter en litt treg start på melkeproduksjonen.
Nå er produksjonen i full gang, men jeg sliter veldig med såre brystvorter :(
Bruker skjold, men hun lager nye sår annenhver dag, så vi varierer litt mellom amming og pumping.
Det går seg forhåpentligvis til ganske snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du venter, Teriyaki - nå er du vel på overtid i forhold til storebrors fødsel?

Nei ikke helt enda. Sist gikk jeg fire dager over termin, og det er i morgen. Hadde trodd jeg skulle gå litt tidligere i det minste, men virker ikke sånn. :)

Skjønner du er lei også. Får håpe det starter av seg selv før søndag da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger innom en snartur for å fortelle at vår lille prinsesse kom med rumpa først sent på kveld den 19. februar, etter en lang dags jobbing. Skulle settes igang samme kveld, så det passet veldig fint å komme igang av seg selv =)

Kom hjem for to dager siden etter en litt treg start på melkeproduksjonen.

Nå er produksjonen i full gang, men jeg sliter veldig med såre brystvorter :(

Bruker skjold, men hun lager nye sår annenhver dag, så vi varierer litt mellom amming og pumping.

Det går seg forhåpentligvis til ganske snart

Gratulerer så masse med jenta :)

Et tips mot såre brystvorter: Legg på kålblader, det hjelper! Vanlig hodekål som du stikker hull i med gaffel. Jeg slet også med såre brystvorter denne gangen, og kål hjalp faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så msse februarfrøken85! :laugh:

I dag er lillegullet 4 uker gammel (!) og jeg ga han 2 ml tran etter anbefaling fra HS. 10 minutter senere kom den i retur.. sammen med masse melk.. Hans første sprutgulp :( ALT måtte vaskes.. Dynetrekk, dyne, teppe, klær og han(!). Melk + tran lukter ikke godt :fnise: Kjenner at jeg har lite lyst å prøve igjen...

Er d-vitamin dråper "like bra" hvis jeg er flink til å spise fet fisk (evnt. ta tran) så han får omega-3 gjennom melka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så msse februarfrøken85! :laugh:

I dag er lillegullet 4 uker gammel (!) og jeg ga han 2 ml tran etter anbefaling fra HS. 10 minutter senere kom den i retur.. sammen med masse melk.. Hans første sprutgulp :( ALT måtte vaskes.. Dynetrekk, dyne, teppe, klær og han(!). Melk + tran lukter ikke godt :fnise: Kjenner at jeg har lite lyst å prøve igjen...

Er d-vitamin dråper "like bra" hvis jeg er flink til å spise fet fisk (evnt. ta tran) så han får omega-3 gjennom melka?

Tror ikke omega-3 går gjennom melken? Det er jo fettsyrer, så ser ikke for meg at det går over på samme måte som andre næringsstoffer. Men kan være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke omega-3 går gjennom melken? Det er jo fettsyrer, så ser ikke for meg at det går over på samme måte som andre næringsstoffer. Men kan være jeg tar feil.

Nå måtte jeg sjekke opp :fnise:

"Regelmessig inntak av fet fisk eller tilskudd av tran vil øke mengden av de viktige omega-3-fettsyrene i morsmelken" fra HER

Og siden jeg spør her først og ikke googler først så fant jeg også:

"- Barn som fullammes, eller får det meste av energibehovet sitt dekket med morsmelk, vil få nok omega- 3 gjennom melken. Det er imidlertid lite vitamin D i morsmelk, slik at ammede barn trenger tilskudd. Tran er en god kilde til vitamin D, sier Arnhild Haga Rimestad, seniorrådgiver i avdeling global helse hos Helsedirektoratet." HER

Tror jeg satser på d-vitamin dråper jeg... Tran-gulp anbefaler jeg ingen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg sjekke opp :fnise:

"Regelmessig inntak av fet fisk eller tilskudd av tran vil øke mengden av de viktige omega-3-fettsyrene i morsmelken" fra HER

Og siden jeg spør her først og ikke googler først så fant jeg også:

"- Barn som fullammes, eller får det meste av energibehovet sitt dekket med morsmelk, vil få nok omega- 3 gjennom melken. Det er imidlertid lite vitamin D i morsmelk, slik at ammede barn trenger tilskudd. Tran er en god kilde til vitamin D, sier Arnhild Haga Rimestad, seniorrådgiver i avdeling global helse hos Helsedirektoratet." HER

Tror jeg satser på d-vitamin dråper jeg... Tran-gulp anbefaler jeg ingen :fnise:

Aha. Da funker jo D-vitamin bra. :) Vi brukte også de dråpene til storebror, for han var skikkelig gulpeunge, så å gi tran fungerte ikke. Ødela jo alt av klær og tepper med den tranlukten. Det er vanskelig å få bort lukten av trangulp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinger innom en snartur for å fortelle at vår lille prinsesse kom med rumpa først sent på kveld den 19. februar, etter en lang dags jobbing.

Gratulerer så mye med den lille 😄
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med dere, damer? 😊

Begynner egentlig å bli klar for å få kroppen tilbake jeg nå :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det stort sett veldig greit. Lillemann spiser godt og legger godt på seg, han er et skikkelig matvrak! Skulle veldig gjerne fått litt mer sammenhengende søvn på natta, er stort sett et par timer mellom hver amming. Er jo ikke så greit å få sovet frampå heller med to små som er klar for å starte dagen kl 7, men mannen tar dem de dagene han ikke er på jobb, så det hjelper jo litt på.

Lillemann er veldig mye våken i forhold til hva de to andre var når de var så små, så det er også utfordrende å få gjort alt husarbeid. Heldigvis ser han ut til å trives godt i vogna, så vi får håpe det blir noen lange lurer der etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg en uke over termin. Helt umoden, så er satt opp på igangsetting på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror har blitt forkjølet 😞 mest sannsynlig smittet av storesøster. Vært hos legen da han er veldig tett og hoster, men de fant ikke noe. Håper det går fort over. Hører at han er helt tørr i halsen når han hoster 😞 ellers går det veldig bra. Han sover masse på dagen og natta. Er alt fra 2-4 timer mellom amming på natta og er egentlig glad for det for vil ha mest mulig melk til han 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått brev fra sykehuset idag. Det sto at morkaken var mindre enn forventet i uke 38, og at den hadde forandringer som kunne forklare hvorfor babyen var liten. Må begynne på albyl-e fra uke 12 om jeg skal ha flere barn.

Lurer fælt på hva og hvorfor her...det kunne jo stått litt mer info :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått brev fra sykehuset idag. Det sto at morkaken var mindre enn forventet i uke 38, og at den hadde forandringer som kunne forklare hvorfor babyen var liten. Må begynne på albyl-e fra uke 12 om jeg skal ha flere barn.

Lurer fælt på hva og hvorfor her...det kunne jo stått litt mer info :fnise:

Såpass ja. Bra du ble fulgt så godt opp! :) Albyl-e får du nok for å hindre blodpropp i morkaken slik at den ikke skal få infarkter som kan redusere funksjonen. I verste fall så kan jo infarkt i morkaken være fatalt for den lille. Så veldig bra de vil være føre var neste gang. :) Da går det nok fint skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...