AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #41 Skrevet 26. mai 2014 Jeg tror man kan ta det vledig med ro. For det første er det ikke mange muslimer i Norge. For det andre er det bare et fåtall som ønsker noen form for sharia realisert. Selv om trenden skulle vært i retning av de 35% som ønsker sharia blant noen grupper av britiske muslimer, så ville vi i Norge snakket om noen titalls tusen individer i verste fall, og det er ikke akkurat en kraft som kan splitte samfunnet. Sannsynligvis er det langt færre. Jeg tror det er viktig å holde det perspektivet klart. Du har kanskje rett i det, men jeg syntes konsekvensene kan bli kjipe nok selv om de ikke har reell mulighet for å få gjennomslag for sharia lovgivning. De vil uansett representere en organisert motstand mot det etablerte rettsystemet og man kan ikke utelukke at en del vil gjennomføre ulovlige rettssaker basert på sharia når de ikke får viljen sin. Anonymous poster hash: 0bd27...e49
Gjest Gnosis333 Skrevet 26. mai 2014 #42 Skrevet 26. mai 2014 Tatt i betrakning hvor statisk disse tingene faktisk er rundt om kring i verden uavhengig av politisk og kulturell endringer over ekstrem lang tid, tror jeg nok Mann42 sin analyse er bedre. Hvor mange mann måtte til for å snu opp ned på Norge for tre år siden? Hvor mye mer skade ville fem personer uten sperrer med samme vilje og instilling greid? Hva med 50? Et realistisk tall i nær fremtid...500 av dem? Spre dem i difuse nettverk i grupper som jobber uavhengig. Nå er det ikke det at jeg tror det vil skje i Norge. Bare ikke kom her å si at det ikke kan det.
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #43 Skrevet 26. mai 2014 Hvor mange mann måtte til for å snu opp ned på Norge for tre år siden? Hvor mye mer skade ville fem personer uten sperrer med samme vilje og instilling greid? Hva med 50? Et realistisk tall i nær fremtid...500 av dem? Spre dem i difuse nettverk i grupper som jobber uavhengig. Nå er det ikke det at jeg tror det vil skje i Norge. Bare ikke kom her å si at det ikke kan det. Okay, I`ll bite! Det kan ikke det.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #44 Skrevet 26. mai 2014 Du har kanskje rett i det, men jeg syntes konsekvensene kan bli kjipe nok selv om de ikke har reell mulighet for å få gjennomslag for sharia lovgivning. De vil uansett representere en organisert motstand mot det etablerte rettsystemet og man kan ikke utelukke at en del vil gjennomføre ulovlige rettssaker basert på sharia når de ikke får viljen sin. Anonymous poster hash: 0bd27...e49 Vi vil ikke få sharialover i Norge før det er flertall på Stortinget for et slikt vedtak. Muligens vil dette også kreve grunnlovsendring og dermed fordre enda større oppslutning for å bli vedtatt. Anonymous poster hash: 24a5c...b19
sebastianen Skrevet 26. mai 2014 #45 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Feil tråd Endret 26. mai 2014 av sebastianen
Gjest Gunfreak Skrevet 26. mai 2014 #46 Skrevet 26. mai 2014 Hva faen er "breitbart", og hvorfor skulle noen stole på deres "studier". Linken din går til en side som ikke slipper deg videre før du har oppgitt personalia og tatt stilling til om man vil ha deres newsletter. Breitbart er kjent høyre ekstrem side i usa, ekstremt anti mulsim, anti invandring, anti obama.
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #47 Skrevet 26. mai 2014 Breitbart er kjent høyre ekstrem side i usa, ekstremt anti mulsim, anti invandring, anti obama. Å, så da er den en pålitelig one stop shop for oppdatert informasjon om hva den muslimske befolkningen mener om dette og hint?
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #48 Skrevet 26. mai 2014 Vi vil ikke få sharialover i Norge før det er flertall på Stortinget for et slikt vedtak. Muligens vil dette også kreve grunnlovsendring og dermed fordre enda større oppslutning for å bli vedtatt. Anonymous poster hash: 24a5c...b19 Ah, rasjonalitetens røst. Så hyggelig. Kanskje noen av dere andre kan skissere en konstellasjon av partier som vil stemme for innføring av sekterisk religiøs lov og domstoler innen en tidshorisont på 15-20 år? Nei? Trodde ikke det, jeg heller.
Gjest Gnosis333 Skrevet 26. mai 2014 #49 Skrevet 26. mai 2014 Ah, rasjonalitetens røst. Så hyggelig. Kanskje noen av dere andre kan skissere en konstellasjon av partier som vil stemme for innføring av sekterisk religiøs lov og domstoler innen en tidshorisont på 15-20 år? Nei? Trodde ikke det, jeg heller. Ja, det var på demokratisk måte Islam slukte "hele" Midt Østen på et øyeblikk. Demokratisk da de forsøkte å spise Europa og... Bekymringen er at om mange nok av dem skulle ville det prøver de å ordne det uten å bry seg om slike uvesentlige ting som storting, demokrati og grunnlover..
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #50 Skrevet 26. mai 2014 Ja, det var på demokratisk måte Islam slukte "hele" Midt Østen på et øyeblikk. Demokratisk da de forsøkte å spise Europa og... Bekymringen er at om mange nok av dem skulle ville det prøver de å ordne det uten å bry seg om slike uvesentlige ting som storting, demokrati og grunnlover.. Ehrm, Midtøsten var i det alt vesentlige muslimsk til å begynne med. Det er ikke mulig å trekke paralleller fra prosessene i Egypt eller Tyrkia til Europa, blant annet pga de relativt enorme kulturelle forskjellene, de lange demokratiske tradisjonene, den overveiende sekulære eller kristne befolkningen, og tusen millioner andre små og store forskjeller. Og noen muslimsk revolusjon i hjertet av Europa? ikke spesielt sannsynlig.
Gjest Gnosis333 Skrevet 26. mai 2014 #51 Skrevet 26. mai 2014 Ehrm, Midtøsten var i det alt vesentlige muslimsk til å begynne med. Det er ikke mulig å trekke paralleller fra prosessene i Egypt eller Tyrkia til Europa, blant annet pga de relativt enorme kulturelle forskjellene, de lange demokratiske tradisjonene, den overveiende sekulære eller kristne befolkningen, og tusen millioner andre små og store forskjeller. Og noen muslimsk revolusjon i hjertet av Europa? ikke spesielt sannsynlig. Det var en noe merkelig tolkning av historien... Nei, jeg tror heller ikke at et forsøk på islamisering av Europa vil lykkes. Jeg er ikke like optimistisk når det gjelder spørsmålet om det vil bli gjort forsøk på det. Vil helst slippe at det skjer. Eller skal vi bare la de gjøre et forsøk kanskje
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #52 Skrevet 26. mai 2014 Det var en noe merkelig tolkning av historien... Nei, jeg tror heller ikke at et forsøk på islamisering av Europa vil lykkes. Jeg er ikke like optimistisk når det gjelder spørsmålet om det vil bli gjort forsøk på det. Vil helst slippe at det skjer. Eller skal vi bare la de gjøre et forsøk kanskje Tenker du på noen annen historie enn den relativt moderne? Ikke si at du vil tilbake til den første muslimske ekspansjonen da det ottomanske riket ble til? Det er en patent umulighet i dagens verden.
Gjest Gnosis333 Skrevet 26. mai 2014 #53 Skrevet 26. mai 2014 Tenker du på noen annen historie enn den relativt moderne? Ikke si at du vil tilbake til den første muslimske ekspansjonen da det ottomanske riket ble til? Det er en patent umulighet i dagens verden. Det jeg prøver å si er at det er en "formel" i denne ideologien som klart viser oss ... Om vi ser på historien.. At... Om det på et tidspunkt er nok muslimer i et vestlig land som vil/krever sharia/islamisering så er ikke det å få det demokratisk vedtatt deres stil. Og resten av poenget slettet jeg fordi jeg holdt jeg sovnet midt i en setning. Tror det var like greit... Sweet dreams..
Mann 42 Skrevet 26. mai 2014 #54 Skrevet 26. mai 2014 Det jeg prøver å si er at det er en "formel" i denne ideologien som klart viser oss ... Om vi ser på historien.. At... Om det på et tidspunkt er nok muslimer i et vestlig land som vil/krever sharia/islamisering så er ikke det å få det demokratisk vedtatt deres stil. Og resten av poenget slettet jeg fordi jeg holdt jeg sovnet midt i en setning. Tror det var like greit... Sweet dreams.. Ideologien deres avstedkommer ingen forandringer. Forandringer i måten et samfunn fungerer på, er en funksjon av antall, og det gjelder like godt for revolusjonære forandringer som for demokratiske. Og muslimene er ikke mange nok til å være en massebevegelse, og ikke ekstreme nok til å ønske å være det. Og hvordan i all verden ser du for deg at en minoritet skulle ta seg til rette og "islamisere" noe som helst uten storsamfunnets velsignelse?
Klossmajor Skrevet 27. mai 2014 #55 Skrevet 27. mai 2014 Selv om jeg absolutt ikke er uenig med Lysbakkens uttalelser i forbindelse med denne saken, finner jeg det litt paradoksalt at uttalelsene hans er temmelig like utsagn andre gjerne blir stemplet som rasister for å fremføre.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #56 Skrevet 27. mai 2014 Flere i Norge som ønsker seg sharia lover. http://www.dagbladet.no/2014/05/23/nyheter/pluss/nyheter_pluss/norske_islamister/syria/33436383/ At en kvinne ønsker det, ser jeg på som selvmål. Anonymous poster hash: b2af8...124
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #57 Skrevet 27. mai 2014 Jeg tror man kan ta det vledig med ro. For det første er det ikke mange muslimer i Norge. For det andre er det bare et fåtall som ønsker noen form for sharia realisert. Selv om trenden skulle vært i retning av de 35% som ønsker sharia blant noen grupper av britiske muslimer, så ville vi i Norge snakket om noen titalls tusen individer i verste fall, og det er ikke akkurat en kraft som kan splitte samfunnet. Sannsynligvis er det langt færre. Jeg tror det er viktig å holde det perspektivet klart. Nei, kanskje ikke splitte samfunnet. Men likevel et potensielt grunnlag for en betydelig mengde bråk og eventuell grobunn for radikalisering. Anonymous poster hash: 0bd27...e49
Mann 42 Skrevet 27. mai 2014 #58 Skrevet 27. mai 2014 Nei, kanskje ikke splitte samfunnet. Men likevel et potensielt grunnlag for en betydelig mengde bråk og eventuell grobunn for radikalisering. Anonymous poster hash: 0bd27...e49 Det er ikke bråk og radikalisering vi diskuterer her. Det er innføringen av sharia lov i norsk rettssystem. Det kommer aldri til å skje.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #59 Skrevet 27. mai 2014 Det er ikke bråk og radikalisering vi diskuterer her. Det er innføringen av sharia lov i norsk rettssystem. Det kommer aldri til å skje. Bråk og radikalisering er potensielle konsekvenser når en større gruppe som ikke er mange nok til å skape "momentum" får innfridd sine ønsker. Enkelte elementer vil kunne bruke dette som en påstand til at "vesten er mot oss" for å rekruttere flere inn i radikale miljøer. Og nei, jeg tror ikke at halvparten at alle muslimer ønsker å bli radikale, som du stadig forsøker å legge i munnen på dine meningsmotstandere. Poenget er at selv noen få ekstra radikale muslimer er ille nok med tanke på hva de kan finne på å gjøre. Anonymous poster hash: 0bd27...e49
Mann 42 Skrevet 27. mai 2014 #60 Skrevet 27. mai 2014 Bråk og radikalisering er potensielle konsekvenser når en større gruppe som ikke er mange nok til å skape "momentum" får innfridd sine ønsker. Enkelte elementer vil kunne bruke dette som en påstand til at "vesten er mot oss" for å rekruttere flere inn i radikale miljøer. Og nei, jeg tror ikke at halvparten at alle muslimer ønsker å bli radikale, som du stadig forsøker å legge i munnen på dine meningsmotstandere. Poenget er at selv noen få ekstra radikale muslimer er ille nok med tanke på hva de kan finne på å gjøre. Anonymous poster hash: 0bd27...e49 Det var ikke noe av dette som gav noen mening, i fht den diskusjonen vi fører her. Du vil tydeligvis ha en "muslimer er farlige, og vi må være på vakt mot terror"-diskusjon, men det får du heller ta i en annen tråd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå