Gå til innhold

Tror ikke kristne på det som står i Det gamle testamentet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag på jobb, hadde jeg en diskusjon med en kristen kollega. Hun kunne fortelle meg at kristne ikke følger DGT, men kun Det nye testamentet der det står om Jesus. Jeg ble litt overrasket, og fikk ikke spurt henne så mye om det før plutselig dagen var over.

Hva er greia med dette? Tror ikke kristne på Noa, eller hva med De ti bud og skapelsesfortellingen? Noen som kan forklare meg?



Anonymous poster hash: ae96f...ac0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det handler om at man ikke tror på det som står i GT. Handler vel mer om at Jesus ble født i NT og kommer med et nytt budskap som ikke ble snakket så mye om i GT, nemlig tilgivelse og nestekjærlighet. I GT så står det jo at man skal hevne seg på de som gjør deg vondt (eller noe i den duren) og straffe urettferdighet hardt, imens det i NT står at man skal vende det andre kinnet til og være glad i alle.



Anonymous poster hash: 84a50...ff5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

I dag på jobb, hadde jeg en diskusjon med en kristen kollega. Hun kunne fortelle meg at kristne ikke følger DGT, men kun Det nye testamentet der det står om Jesus. Jeg ble litt overrasket, og fikk ikke spurt henne så mye om det før plutselig dagen var over.

Hva er greia med dette? Tror ikke kristne på Noa, eller hva med De ti bud og skapelsesfortellingen? Noen som kan forklare meg?

Anonymous poster hash: ae96f...ac0

Det mye testamentet er en "nye pakt med gud" de gamle testamentet er der bare for å legge grunnlag for det nye.

Men hvor mye en kristen tror/følger det gamle testamentet varierer.

Du har bibel literalister som mener alt i bibelen er sant, også det i det gamle testamentet.

Som med alle religioner velger man det man liker og kaster bort det man ikke liker, derfor en del konservative på peker lover i mosebøkene om at homofile er ekle og gud hater dem, men overser at samme sted i mosebøkene skal man ikke spise gris eller skalldyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Det er jo stor forskjell på å tro på, og å følge! GT legger jo fundamentet for NT og kristendommen. Men det er veldig få protestantiske kristne (som jeg regner med at du mener?) som følger alt som står i GT. Dessuten tillater jo kristendommen å tolke de hellige tekstene, hvilket betyr at mange plukker ting her og der, gjerne ut av kontekst, og bruker det for å fremme sitt syn på ting.

Som for eksempel at skilsmisse ble sett veldig ned på i GT, noe heller få følger i dag, samtidig som de samme gjerne synes det er helt grusomt med homofili og henter frem det lille stedet det står noe om det i GT (det er vel ikke nevnt noe om det i det hele tatt i NT? Nå merker jeg det er lenge siden jeg hadde Kristendom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boltiten

Skilsmisse var faktisk tillatt etter Moseloven. Se Matt 19.8.

Det er vel ingen kristne som i dag følger alle lovene fra Moses - fordi disse er en del av "den gamle pakt" som gjaldt i en bestemt tid - det samfunnet som ligger nærmest er vel adventistene. De ti bud er derimot stående som allmenne lover til alle mennesker, og er derfor fremdeles en bærebjelke i kristen etikk. Utover dette gjelder vanligvis hovedregelen om at GT-lovene gjelder dersom de blir bekreftet i NT.

I den første kristne tida etter Jesu død var det mye debatt blant jødene om de (og hedningene) skulle følge de gamle reglene. Man kom fram til at dette ikke var nødvendig i og med at Jesus hadde innstiftet en ny pakt. Se f.eks. Apg 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilsmisse var faktisk tillatt etter Moseloven. Se Matt 19.8.

Det er vel ingen kristne som i dag følger alle lovene fra Moses - fordi disse er en del av "den gamle pakt" som gjaldt i en bestemt tid - det samfunnet som ligger nærmest er vel adventistene. De ti bud er derimot stående som allmenne lover til alle mennesker, og er derfor fremdeles en bærebjelke i kristen etikk. Utover dette gjelder vanligvis hovedregelen om at GT-lovene gjelder dersom de blir bekreftet i NT.

I den første kristne tida etter Jesu død var det mye debatt blant jødene om de (og hedningene) skulle følge de gamle reglene. Man kom fram til at dette ikke var nødvendig i og med at Jesus hadde innstiftet en ny pakt. Se f.eks. Apg 15.

Unnskyld at jeg kræsjer inn i tråden med noe helt irrelevant og OT, men Boltiten var bare det beste brukernavnet jeg har sett på hele KG. :fnise:

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmisse var faktisk tillatt etter Moseloven. Se Matt 19.8.

Det er vel ingen kristne som i dag følger alle lovene fra Moses - fordi disse er en del av "den gamle pakt" som gjaldt i en bestemt tid - det samfunnet som ligger nærmest er vel adventistene. De ti bud er derimot stående som allmenne lover til alle mennesker, og er derfor fremdeles en bærebjelke i kristen etikk. Utover dette gjelder vanligvis hovedregelen om at GT-lovene gjelder dersom de blir bekreftet i NT.

I den første kristne tida etter Jesu død var det mye debatt blant jødene om de (og hedningene) skulle følge de gamle reglene. Man kom fram til at dette ikke var nødvendig i og med at Jesus hadde innstiftet en ny pakt. Se f.eks. Apg 15.

Men det er jo også en litt merkelig tolkning, i mine øyne (og noen kristne jeg kjenner) at man kan plukke det man vil fra det gamle testamentet. For å sitere bibelen:

Matt.5.17-18: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!

Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår,

skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

Anonymous poster hash: 99349...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg ikke på, og føler ikke GT.. blir for hardt og fiendtlig spør du meg..
Gamle testamentet er jo før jesus tid, og kristendommen ble opprettet etter jesus fødsel og er basert på jesus, altså det nye testamentet.

Desutten, tviler på at kristne som tror på GT, tror på Noa og lignende,
Det meste som står i bibelen er ikke bokstavelig ment, det er metaforer.

Noa f.eks er metafor på at det skjedde en stor øddelegelse (stor flodbølge e.l.), og at et stort antall dyr og mennesker derfor døde. Det er ikke bokstavelig at han bygde en stor båt av trær og hadde masse dyr og snille folk med seg, som seilte sammen....

:) Men personlig tror jeg mer på NT, enn det gamle.. Om man først tror på Gud, så er det mer forståelig at man tror at Gud ønsker å spre neste kjærlighet, istedenfor ''en tann for en tann'', det ligger ikke så mye tilgivelse og godhet i sistnevnte ;)



Anonymous poster hash: a5d1e...e1b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Som med alle religioner velger man det man liker og kaster bort det man ikke liker, derfor en del konservative på peker lover i mosebøkene om at homofile er ekle og gud hater dem, men overser at samme sted i mosebøkene skal man ikke spise gris eller skalldyr.

Eller mine favoritter, la skjegget gro, ikke sitt på samme stol som en menstruerende kvinne, og stein naboen din til døde hvis han jobber på sabbaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på jobb, hadde jeg en diskusjon med en kristen kollega. Hun kunne fortelle meg at kristne ikke følger DGT, men kun Det nye testamentet der det står om Jesus. Jeg ble litt overrasket, og fikk ikke spurt henne så mye om det før plutselig dagen var over.

Hva er greia med dette? Tror ikke kristne på Noa, eller hva med De ti bud og skapelsesfortellingen? Noen som kan forklare meg?

Anonymous poster hash: ae96f...ac0

Øøø.

Epic fail av henne.

Hvor tar de ellers all hetsen av homofile fra?

Eller alle formaningene kristne menn får om å ikke onanere?

Ingen sex før eksteskapet er også en greie som er ekstremt poppis.

Nei til prevensjon i den katolske kirke?

Pro-israels propagandaen de driver med.

Du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære din nestes ektemake...

Erkekristne amerikanere som tviholder på at jorda faktisk ble skapt på sju dager.

Listen bare fortsetter og fortsetter.

Uten profetiene i det gamle testamentet kan de heller ikke belegge at Jesus var Messias..

Beklager altså, men jeg ville tatt alt den dama sier med en spiseskje salt. Hun høres kraftig manipulerende ut.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmisse var faktisk tillatt etter Moseloven. Se Matt 19.8.

Det er vel ingen kristne som i dag følger alle lovene fra Moses - fordi disse er en del av "den gamle pakt" som gjaldt i en bestemt tid - det samfunnet som ligger nærmest er vel adventistene. De ti bud er derimot stående som allmenne lover til alle mennesker, og er derfor fremdeles en bærebjelke i kristen etikk. Utover dette gjelder vanligvis hovedregelen om at GT-lovene gjelder dersom de blir bekreftet i NT.

I den første kristne tida etter Jesu død var det mye debatt blant jødene om de (og hedningene) skulle følge de gamle reglene. Man kom fram til at dette ikke var nødvendig i og med at Jesus hadde innstiftet en ny pakt. Se f.eks. Apg 15.

Ok, så man velger det man selv ønsker å følge i GT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på jobb, hadde jeg en diskusjon med en kristen kollega. Hun kunne fortelle meg at kristne ikke følger DGT, men kun Det nye testamentet der det står om Jesus. Jeg ble litt overrasket, og fikk ikke spurt henne så mye om det før plutselig dagen var over.

Hva er greia med dette? Tror ikke kristne på Noa, eller hva med De ti bud og skapelsesfortellingen? Noen som kan forklare meg?

Anonymous poster hash: ae96f...ac0

Bibelen beskriver tre pakter etter syndefallet :

* Pakten med Noa og de som fulgte han

* Pakten med Abraham og hans slekt (grunnlaget for jødedommen)

* Pakten med Jesus død på korset.

For hver pakt blir reglene nye. Man forkaster ikke den gamle pakten, men man erstatter en del av konseptene. Derfor vi en kristen respektere de 10 bud så lenge de ikke er i konflikt med Jesu ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo også en litt merkelig tolkning, i mine øyne (og noen kristne jeg kjenner) at man kan plukke det man vil fra det gamle testamentet. For å sitere bibelen:

Matt.5.17-18: Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!

Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår,

skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

Anonymous poster hash: 99349...53b

Man kan vitterlig ikke plukke ut enkelte vers fra konteksten de står i på denne måten heller, bare for å styrke det argumentet man vil ha fram der og da...

Det er når folk begynner sånn at de kommer opp med de merkeligste tolkninger av hva de mener står i de bøkene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Svaret finner du i Matteus 5:17, hvor Jesus sier:

"Do not think that I came to abolish the Law or the Prophets; I did not come to abolish but to fulfill. 18"For truly I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest letter or stroke shall pass from the Law until all is accomplished.…"

Ergo, den kristne venninnen din tar litt feil.
(Med loven, mener Jesus Torah, som kristne i dag kaller "gamle testamentet".)

Lurt å være klar over at Jesus mest sannsynlig var en liberal Jøde :)



Anonymous poster hash: 81bc7...fac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen beskriver tre pakter etter syndefallet :

* Pakten med Noa og de som fulgte han

* Pakten med Abraham og hans slekt (grunnlaget for jødedommen)

* Pakten med Jesus død på korset.

For hver pakt blir reglene nye. Man forkaster ikke den gamle pakten, men man erstatter en del av konseptene. Derfor vi en kristen respektere de 10 bud så lenge de ikke er i konflikt med Jesu ord.

Nå er det vel konsensus om at Jesus ER Gud. Så det Gud ikke har sagt noe om at skal forstås på en ny måte etter å ha inngått en ny pakt med israelitter, det er fortsatt Guds sanne ord og befaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei TS. Svaret finner du i Matteus 5:17, hvor Jesus sier:

"Do not think that I came to abolish the Law or the Prophets; I did not come to abolish but to fulfill. 18"For truly I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest letter or stroke shall pass from the Law until all is accomplished.…"

Ergo, den kristne venninnen din tar litt feil.

(Med loven, mener Jesus Torah, som kristne i dag kaller "gamle testamentet".)

Lurt å være klar over at Jesus mest sannsynlig var en liberal Jøde :)

Anonymous poster hash: 81bc7...fac

Du må informere om det som står i kapitlene før og etter disse versene også, så vi kan fastslå om det verset du har valgt deg ut faktisk handler om det du påstår det handler om...

(Med mindre du går for å bli Jehovas Vitne, da.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man velger det man selv ønsker å følge i GT?

Nei, du må se på det som står om de ulike paktsinngåelsene og hvordan vilkårene forandrer seg.

Man kan ikke plukke og velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel konsensus om at Jesus ER Gud. Så det Gud ikke har sagt noe om at skal forstås på en ny måte etter å ha inngått en ny pakt med israelitter, det er fortsatt Guds sanne ord og befaling.

Det er vel stort sett ikke konsensus om en eneste ting når det gjelder kristendommen; den strekker seg fra religioner som har tung forankring jødisk tro, over to rettninger som er relativt forskjellige og har vært i direkte krig siden de ble skilt (Protestanter og katolikker) og inn i det direkte tåpelige som Mormonere og Jehovas vitner.

Mye bra hadde kommet ut av litt konsensus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag på jobb, hadde jeg en diskusjon med en kristen kollega. Hun kunne fortelle meg at kristne ikke følger DGT, men kun Det nye testamentet der det står om Jesus. Jeg ble litt overrasket, og fikk ikke spurt henne så mye om det før plutselig dagen var over.

Hva er greia med dette? Tror ikke kristne på Noa, eller hva med De ti bud og skapelsesfortellingen? Noen som kan forklare meg?

Anonymous poster hash: ae96f...ac0

Det er vel stort sett ikke konsensus om en eneste ting når det gjelder kristendommen; den strekker seg fra religioner som har tung forankring jødisk tro, over to rettninger som er relativt forskjellige og har vært i direkte krig siden de ble skilt (Protestanter og katolikker) og inn i det direkte tåpelige som Mormonere og Jehovas vitner.

Mye bra hadde kommet ut av litt konsensus her.

Dersom du påstår det ikke er konsensus om at Jesus er Gud, da tor jeg ikke du har så mye å melde som vi trenger å ta seriøst... For da mangler du elementær kunnskap.

TS: Si til kollegaen din at uten Det Gamle Testamente har ikke kristendommen hennes et eneste bein å stå på. Mer komplisert er det faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...