AnonymBruker Skrevet 27. mai 2014 #101 Skrevet 27. mai 2014 Problemet er vel at folk i dag ikke spiser for å gi kroppen næring, men alt handler om å kose seg til alle døgnets tider. Folk er heller ikke vant med å gå sultne og tror de dør om det går 1 1/2 time mellom to måltid. Når du sitter på en lesesal hele dagen og spiser kanelboller til frukost og gomler søtsaker frem til du spiser hamburger til lunsj, så kan du ikke skylde på dårlig forbrenning (en velkjent unnskyldning) når kiloene raser på. Så bra at du slengte på den der smileyen på slutten for nå holdt jeg nesten på å ta deg alvorlig. Problemet er bare at man faktisk ikke trenger å spise verken mye eller ofte for å bli tjukk. Man kan lett spise to-tre små måltider om dagen og likevel ese sakte men sikkert ut. Små porsjoner med kaloritett mat er jo ikke bedre enn store måltider. For noen vil en kombinasjon av uvitenhet om kaloriinnhold i maten og en stillesittende livsstil være nok til at kiloene sniker seg på til de sitter der tjukk og ulykkelig. Det er samme greia som at enkelte tynne påstår at de spiser alt de klarer og har lyst på men likevel aldri legger på seg; de spiser bare mer kalorifattig mat enn de tror og har en mer aktiv hverdag enn de tenker over. Forbrenning er ikke noen unnskyldning uansett om man er tykk eller tynn. Men kunnskapsløshet finnes det mye av, både blant tykke, tynne og tydeligvis også i denne tråden. Anonymous poster hash: 88cfc...683
absinthia Skrevet 27. mai 2014 #102 Skrevet 27. mai 2014 Jeg tror nok at det er bedre med flere lett tilgjengelige turløyper som kan brukes av både gående, rullestolbrukere og folk med barnevogn, samt flere skikkelige gangveier utenfor de største byene. Det er mange som rett og slett ikke gidder å røre seg særlig mye fordi de bor for langt unna/ ikke har råd til treningssenter og er nødt til å bruke bil til jobben og butikk pga avstand. Det er vel derfor det er flere overvektige i spredt befolkede fylker.
småsei Skrevet 28. mai 2014 #103 Skrevet 28. mai 2014 Jeg tror nok at det er bedre med flere lett tilgjengelige turløyper som kan brukes av både gående, rullestolbrukere og folk med barnevogn, samt flere skikkelige gangveier utenfor de største byene. Det er mange som rett og slett ikke gidder å røre seg særlig mye fordi de bor for langt unna/ ikke har råd til treningssenter og er nødt til å bruke bil til jobben og butikk pga avstand. Det er vel derfor det er flere overvektige i spredt befolkede fylker. Hahahahaha. Gå og jogge kan en gjøre overalt!!!!!!! En kan bruke div hjemme utstyr som ergometersykkel og romaskin feks. Manualer får en kjøpt for slikk og ingenting. Trening kan være både billig, gratis og akkurat der du er. Bare du VIL. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2014 #104 Skrevet 28. mai 2014 Det er mange som rett og slett ikke gidder å røre seg særlig mye fordi de bor for langt unna/ ikke har råd til treningssenter og er nødt til å bruke bil til jobben og butikk pga avstand. Det er vel derfor det er flere overvektige i spredt befolkede fylker. Dørstokkmila er en bedre unnskyldning enn at det er for langt. De fleste i Norge kan bare gå ut døra for å få litt aktivitet. En halvtimes kveldstur i nærområdet er alt som skal til, uansett om det er tettbygd eller utpå landet. Problemet er at folk foretrekker sofaen og overkompliserer og tror det ikke teller med mindre de har med primus og pølser og blir ute hele dagen. Anonymous poster hash: 8715e...5f0 1
NoFuss Skrevet 28. mai 2014 #105 Skrevet 28. mai 2014 Dørstokkmila er en bedre unnskyldning enn at det er for langt. De fleste i Norge kan bare gå ut døra for å få litt aktivitet. En halvtimes kveldstur i nærområdet er alt som skal til, uansett om det er tettbygd eller utpå landet. Problemet er at folk foretrekker sofaen og overkompliserer og tror det ikke teller med mindre de har med primus og pølser og blir ute hele dagen. Anonymous poster hash: 8715e...5f0 Man trenger ikke sitte i sofaen for å se på tv, stå med rockeringen eller gjør andre øvelser mens du følger med på tv. Dørstokkmila er lengre jo større man er tror jeg, det er nok mange som kvier seg for å gå ut på grunn av størrelsen sin. De fleste overvektige vet hvorfor de er det, og trenger ingen til å fortelle dem at de bør droppe den sjokoladen. Overvektige må også få lov til å spise sjokolade en gang i blant, alt handler om mengden man spiser. Jeg antar at TS snakker om de som er betydelig overvektige her og jeg tror at de, på samme måte som de med anoreksi, lider av en form for spiseforstyrrelse. Så hvordan skal man gripe tak i problemet? Noen har nok godt av å snakke med fagpersoner for å løse opp det underliggende problemet. For jeg tror at for noen er det et mer sammensatt bilde enn kun et matproblem. Vi kan jo starte med å behandle folk med respekt, uansett størrelse.
absinthia Skrevet 28. mai 2014 #106 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Hahahahaha. Gå og jogge kan en gjøre overalt!!!!!!! En kan bruke div hjemme utstyr som ergometersykkel og romaskin feks. Manualer får en kjøpt for slikk og ingenting. Trening kan være både billig, gratis og akkurat der du er. Bare du VIL. vel, jeg har bodd ett sted hvor de hadde lett tilgjengelige områder 1-3 kilometer unna sentrum, en trimrunde på 3,5-5,5 kilometer og rullestoltilgjengelig løype. Det var sjeldent noen som ikke hadde gått noen av disse strekningene i løpet av en måned og mange tok seg en tur flere ganger i uka. Det var vanlig at folk tok seg tid til en runde rett etter jobb, sammen, fordi det var mulig å gjøre det unna på en halvtime. Her jeg bor nå, er det mange flotte områder om en vil traske gjennom litt ulendt terreng først ( ulendt terreng betyr her mer enn 10% stigning og et godt stykke gjennom krattskog) de fleste må kjøre til steder der det er fint å gå tur, ellers har man valget om å traske langs veien, for så å snu og gå den samme strekningen tilbake igjen, på en vei det ferdes mye trailere og store biler - det er mange færre folk å se gående, til tross for at det bor flere folk. Grunnen er nok at det rett og slett er kjedelig og at det er lite sosialt, da det ikke er så lett å få folk til å være med. De som allerede er ivrige med å trene, trener selvsagt. Men det er jo ikke dem vi vil stimulere til å røre seg mer. Det er forresten forsket på dette, så jeg synes ikke at det er noen grunn til å håne folk som ikke blir inspirert av å trene alene i stua. Her er noe om tilrettelegging http://www.frifo.no/file=5641http://www.frifo.no/file=1400 Endret 28. mai 2014 av absinthia
Gjest Nanne70 Skrevet 29. mai 2014 #107 Skrevet 29. mai 2014 (endret) Synes det er morsomt at i enhver debatt om overvekt, så kommer enkelte drassende med det eviggamle "folk kan være overvektige pga sykdom og medisiner". JA, det kan de, men det er faktisk de aller FÆRRESTE av dagens overvektige som er det pga medisinske årsaker. Og til og med da kan man ikke bare fraskrives alt ansvar, det er ikke akkurat som det er weightgainers de får tildelt av medisiner. Man har selv ansvar for å holde matinntaket på et nivå som gjør at man ikke legger på seg om man inntar medisiner med nedsatt forbrenning som bivirkning. Blir helt matt av det argumentet. Anonymous poster hash: 7a861...625 . Ja, jeg kom "drassende" med det argumentet. Hvor lite er det meningen at man skal spise da, hvis man er i den uheldige situasjonen at man må ta medisiner som fører til vektøkning? Siden du, TS og Småsei er så kunnskapsrike på feltet, så vet dere selvsagt at sult/metthetsfølelse, fettforbrenning og fettlagring først og fremst styres av hormoner. Mange av de medisinene som fører til vektøkning, "klusser" med disse hormonene sånn det faktisk omtrent ikke spiller noen rolle hvor lite man spiser, fordi det ikke er energitilførselen (altså matinntak) som fører til overvekt i disse tilfellene. Jeg er ikke uenig at fedme/sykelig overvekt er et problem i dagens samfunn, og jeg er heller ikke uenig i at det for de fleste sikkert i stor grad skyldes dårlig kosthold og for mye stillesitting. Jeg synes bare at mange av påstandene om overvekt og overvektige her inne er lite nyanserte, for det er faktisk ikke slik at alle overvektige er dønn late og spiser store mengder drittmat 24/7. Jeg kan anbefale boka "Hjelp, vi blir tjukkere" av den anerkjente vitenskapsjournalisten Gary Taubes, som bl.a. tar for seg en del av den nyere forskningen på årsakene til fedmeepidemien i den vestlige verden. Endret 29. mai 2014 av Nanne70
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå