AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #21 Skrevet 12. mai 2014 Morsomt hvordan du tror at det kun er de overvektige som "belaster staten med sitt sukkerinntak". Kjenner en som er utrolig tynn, men som sliter med alle mulige typer sykdommer knyttet til livsstilen hans. Han spiser så og si bare godteri og ferdigmat. Anonymous poster hash: 6f881...318 6
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #22 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Det gjør ikke jeg heller, selv om du sikkert vil betegne meg som overvektig. Jeg har lenge slitt med sykdom som har gjort at jeg har lagt på meg, og er sannsynligvis sunnere enn deg. Det er dessverre helt åpenbart at hjernen din ikke får riktig mat. Du er sunnere enn meg, men allikevel overvektig? Er vrangforestillinger også en del av sykdommen din? Endret 12. mai 2014 av MajorasMaske 5
globalagogo Skrevet 12. mai 2014 #23 Skrevet 12. mai 2014 Ett betydelig problem har blitt større og større i de nyere tider. Teknologisk fremgang har gjort at folk gjør mindre kroppsarbeid og blir mer passive. I tillegg blir næring både billigere og enklere å få tak i særlig junkfood, brus og godterier. Dette har blant annet ført til at et problem har blitt mer utbredt i samfunnet, nemlig overvekt. Overvekt kan føre med seg uheldige konsekvenser som søvnproblemer, gallestein, type to diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol som igjen kan føre til hjerte og karsykdommer blant annet hjerneslag. Det at flere og flere blir overvektig vil føre til at vårt helsevesen vil bli mer belastet enn det, det allerede er. Den kommende overvektepidemien om noen år, kommer antagelig til å bli en veldig stor utfordring å håndtere. Det kommer til å kreve mye midler. En måte å finansiere dette på kan være ved gjøre det samme som med rusmidler. Legge ekstra avgifter på mat som det allerede er på tobakk og alkohol. Problemet med dette er selvsagt at det finnes mennesker som ikke er overvektige og dermed ikke bidrar til en ekstra byrde på helsevesenet ved å spise usunn mat. En løsning på dette kunne være å opprette et gottermonopol for alt av søtsaker, slikkerier, snaks og sjokolade. Kravet for å handle der burde være at man har under 25 BMI. Der man tar mennesker som man er usikre på inn på vekta for kontroll. Denne muligheten er gjennomførbar, men vil trolig funke dårlig da borgere med dårlig samfunnsmoral ville distribuert godis til overvektige mennesker uansett. Derfor er mitt forslag alle burde få en økning på 2 prosentpoeng i skatt helt til de kan dokumentere for lege at de ikke er overvektige. På denne måten kunne vi beskatte selektivt overvektige mennesker på samme måte som vi selektivt beskatter folk som ødelegger kroppen sin på andre måter, som ved røyk eller alkohol. . How about no. 5
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #24 Skrevet 12. mai 2014 Morsomt hvordan du tror at det kun er de overvektige som "belaster staten med sitt sukkerinntak". Kjenner en som er utrolig tynn, men som sliter med alle mulige typer sykdommer knyttet til livsstilen hans. Han spiser så og si bare godteri og ferdigmat. Spesielle enkelt individer finnes. Men en person er slettes ikke et stort samfunnsproblem. Hvis vi ser på gruppene overvektige oppimot undervektige vil vi se at gruppene er i veldig forskjellig størrelse og deres betydning i samfunnet er også forskjellig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #25 Skrevet 12. mai 2014 Det ville nok vært mer kostbart å gjennomføre noe slik, enn det hadde vært besparende. De sterkt overvektige kan heller gjøre samfunnsnytte for seg ved å f. eks stille seg til disposisjon som ballast i skipstrafikken. Anonymous poster hash: 0014e...97b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #26 Skrevet 12. mai 2014 Overvekt er ikke en samfunnsbyrde. Fedme er en samfunnsbyrde. Lær deg forskjellen. Uansett betaler vi alle skatt, både normalvektige, overvektige og undervektige, så vi alle skal nye godt av godene i helsevesenet uansett om man har tatt gale valg i livet. Jeg synes det er rettferdig. Anonymous poster hash: 88cfc...683 Jeg synes at det å skattlegge overvekt var en god idé. For å skille mellom overvekt og fedme burde skattetillegget gjøres større jo høyere BMI er over 25. Sammenhengen trenger likevel ikke å være lineær, av hensyn til de tykkeste som trolig har lavere gjennomsnittsinntekt enn andre. For eksempel kunne en hatt 4% ekstraskatt pr BMI-poeng fra 25 til 30, 2% fra 30 til 35, deretter 1% økning pr BMI-poeng. Anonymous poster hash: 652b9...510 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #27 Skrevet 12. mai 2014 Det er vell ett fett det vell. Saken er at overvektige krever mye mer ressurser enn det friske mennesker krever. Til tross for at de betaler like mye i skatt hvis de tjener likt. Det er jo allerede slik i samfunnet at de som tar gale valg, som å drikke eller røyke blir avgiftsbelagt ekstra hardt. Uansett hvor godt det høres ut at alle skal nyte godt av godene uansett om man tar gale valg så er det ikke gjennomførbart. Nei det er ikke "ett fett". Nå er det faktisk sånn at mange overvektige er så friske at de knapt vet hva legen sin heter, mens mange normalvektige er kronisk syke og belaster helsevesenet i stor grad. Å være overvektig er ikke ensbetydende med å være syk og belaste samfunnet, og å være normalvektig er ikke ensbetydende med å være frisk og aldri belaste samfunnet. Vi betaler avgift på alt i Norge, både en og to ganger, så joda det er fullt gjennomførbart at alle kan nyte godt av godene. Det eneste det skorter på er viljen til deg og enkelte andre. Anonymous poster hash: 88cfc...683 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #28 Skrevet 12. mai 2014 Må si jeg gleder meg over dagens unge generasjon som ikke bare skal fø på de som pensjonerer seg etter å ha levd godt på gullalderen, men også de som eter seg syke. Anonymous poster hash: a8924...340 2
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #29 Skrevet 12. mai 2014 Jeg synes at det å skattlegge overvekt var en god idé. For å skille mellom overvekt og fedme burde skattetillegget gjøres større jo høyere BMI er over 25. Sammenhengen trenger likevel ikke å være lineær, av hensyn til de tykkeste som trolig har lavere gjennomsnittsinntekt enn andre. For eksempel kunne en hatt 4% ekstraskatt pr BMI-poeng fra 25 til 30, 2% fra 30 til 35, deretter 1% økning pr BMI-poeng. Jeg ser logikken bak det. Men jeg liker det ideen din i linjær form bedre rett og slett fordi det hadde ført til at ekstremt overvektige mennesker ikke hadde hatt råd til å kjøpe nok mat til å vedlikeholde vekten sin.
BritneyBitch Skrevet 12. mai 2014 #30 Skrevet 12. mai 2014 Du er sunnere enn meg, men allikevel overvektig? Er vrangforestillinger også en del av sykdommen din? Man kan være sunn selv om man er overvektig. Men det vet jo ikke du noe om, du kan jo ingenting om ernæring. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #31 Skrevet 12. mai 2014 Tror du skulle tatt deg en tur innom helsevesenet selv. Psykiatrien behandler slike som deg også skal du vite. Ta kontakt med fastlegen og fortell om fettfobien din og om dine ideer til å reformere og få slutt på samfunnsbyrden du babler om her..Mulig legen tar å ringer etter bilen ganske kjapt. Og så var det kostnadene. Hva regningen kommer på i ditt tilfelle? Nja... billig blir det nok ikke . Her går det nok med endel ressurser Anonymous poster hash: 0c36a...db1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #32 Skrevet 12. mai 2014 Må si jeg gleder meg over dagens unge generasjon som ikke bare skal fø på de som pensjonerer seg etter å ha levd godt på gullalderen, men også de som eter seg syke. Er ingenting å glede seg over. Hvis de ikke greier det, er det nemlig oss gamle det går utover, ikke dem. Anonymous poster hash: 70553...28a
Påfugl Skrevet 12. mai 2014 #33 Skrevet 12. mai 2014 Jeg ser logikken bak det. Men jeg liker det ideen din i linjær form bedre rett og slett fordi det hadde ført til at ekstremt overvektige mennesker ikke hadde hatt råd til å kjøpe nok mat til å vedlikeholde vekten sin. Men ofte er jo usunn mat rimelig billig, så da ville de altså bare blitt enda tykkere? Med din logikk burde vel ikke bare overvektige fått ekstra skatt men også røykere, folk som liker vintersport (hallo, urettferdig at staten skal betale for benbrudd i hytt og pine), folk som tar solarium, folk som drikker mye osv. Utrolig fornuftig
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #34 Skrevet 12. mai 2014 Man kan være sunn selv om man er overvektig. Men det vet jo ikke du noe om, du kan jo ingenting om ernæring. Klart, en med mangelsykdommer er i dårligere helsemessig stand enn en overvektig uten mangelsykdommer. Må nok le litt. Folk som har greie på ernæring er ikke overvektige. .
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #35 Skrevet 12. mai 2014 Er ingenting å glede seg over. Hvis de ikke greier det, er det nemlig oss gamle det går utover, ikke dem. Anonymous poster hash: 70553...28a Den kampen er vel allerede tapt? De som er relativt unge i dag må nok forberede seg på en heller begredelig alderdom med mindre man legger seg opp egne midler. Ingen/lite olje igjen, det meste annet outsourcet til lavkostland og generelt bare "drittjobber" i servicebransjen igjen som ikke akkurat gir stor kjøpekraft og påfølgende skatteinngang. Anonymous poster hash: 0014e...97b
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #36 Skrevet 12. mai 2014 Men ofte er jo usunn mat rimelig billig, så da ville de altså bare blitt enda tykkere? Med din logikk burde vel ikke bare overvektige fått ekstra skatt men også røykere, folk som liker vintersport (hallo, urettferdig at staten skal betale for benbrudd i hytt og pine), folk som tar solarium, folk som drikker mye osv. Utrolig fornuftig Altså 4 prosentprosent i skatteøkning per BMI over 25 hadde gjort de med 30-35 så lut fattig att de ikke hadde hatt råd til nok mat til å vedlikeholde så høy vekt. 40 prosentpoeng i skatteøkning ved 35 BMI oppå vanlig skatt er ikke lite.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #37 Skrevet 12. mai 2014 Den kampen er vel allerede tapt? De som er relativt unge i dag må nok forberede seg på en heller begredelig alderdom med mindre man legger seg opp egne midler. Ingen/lite olje igjen, det meste annet outsourcet til lavkostland og generelt bare "drittjobber" i servicebransjen igjen som ikke akkurat gir stor kjøpekraft og påfølgende skatteinngang. Synd, men sant. Anonymous poster hash: 70553...28a 2
Gjest BabyBlue Skrevet 12. mai 2014 #38 Skrevet 12. mai 2014 Hadde kanskje dette vært noe? The law that went into effect April 1 forces companies and government, the two sources of health insurance in Japan, to measure the body fat of employees ages 40 to 74. Og HER er en artikkel fra i år som sier at ja, loven som ble innført i 2008 funket fett (no pun intended). Hadde ikke sett problemet i en slik ordning, spesielt når man kommer i en alder hvor det kan være fare for hjerte og kar sykdommer.
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #39 Skrevet 12. mai 2014 Tror du skulle tatt deg en tur innom helsevesenet selv. Psykiatrien behandler slike som deg også skal du vite. Ta kontakt med fastlegen og fortell om fettfobien din og om dine ideer til å reformere og få slutt på samfunnsbyrden du babler om her..Mulig legen tar å ringer etter bilen ganske kjapt. Og så var det kostnadene. Hva regningen kommer på i ditt tilfelle? Nja... billig blir det nok ikke . Her går det nok med endel ressurser Legen min er også en fitnessfacist, så han hadde elsket dette påfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #40 Skrevet 12. mai 2014 Det er ikke bare søtsaker som gjør folk overvektige. Mange spiser for mye, og det kan være helt vanlig mat. Hvordam vil TS kontrollere det? Utdeling av rasjoner til hver enkelt? Anonymous poster hash: 0ac0f...315 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå