MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 #1 Skrevet 12. mai 2014 Ett betydelig problem har blitt større og større i de nyere tider. Teknologisk fremgang har gjort at folk gjør mindre kroppsarbeid og blir mer passive. I tillegg blir næring både billigere og enklere å få tak i særlig junkfood, brus og godterier. Dette har blant annet ført til at et problem har blitt mer utbredt i samfunnet, nemlig overvekt. Overvekt kan føre med seg uheldige konsekvenser som søvnproblemer, gallestein, type to diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol som igjen kan føre til hjerte og karsykdommer blant annet hjerneslag. Det at flere og flere blir overvektig vil føre til at vårt helsevesen vil bli mer belastet enn det, det allerede er. Den kommende overvektepidemien om noen år, kommer antagelig til å bli en veldig stor utfordring å håndtere. Det kommer til å kreve mye midler. En måte å finansiere dette på kan være ved gjøre det samme som med rusmidler. Legge ekstra avgifter på mat som det allerede er på tobakk og alkohol. Problemet med dette er selvsagt at det finnes mennesker som ikke er overvektige og dermed ikke bidrar til en ekstra byrde på helsevesenet ved å spise usunn mat. En løsning på dette kunne være å opprette et gottermonopol for alt av søtsaker, slikkerier, snaks og sjokolade. Kravet for å handle der burde være at man har under 25 BMI. Der man tar mennesker som man er usikre på inn på vekta for kontroll. Denne muligheten er gjennomførbar, men vil trolig funke dårlig da borgere med dårlig samfunnsmoral ville distribuert godis til overvektige mennesker uansett. Derfor er mitt forslag alle burde få en økning på 2 prosentpoeng i skatt helt til de kan dokumentere for lege at de ikke er overvektige. På denne måten kunne vi beskatte selektivt overvektige mennesker på samme måte som vi selektivt beskatter folk som ødelegger kroppen sin på andre måter, som ved røyk eller alkohol. . 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #2 Skrevet 12. mai 2014 Så staten skal gå inn og styre dette også! Anonymous poster hash: 8ce25...a82 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #3 Skrevet 12. mai 2014 Problemet med dette er selvsagt at det finnes mennesker som ikke er overvektige og dermed ikke bidrar til en ekstra byrde på helsevesenet ved å spise usunn mat. En løsning på dette kunne være å opprette et gottermonopol for alt av søtsaker, slikkerier, snaks og sjokolade. Kravet for å handle der burde være at man har under 25 BMI. Der man tar mennesker som man er usikre på inn på vekta for kontroll. Denne muligheten er gjennomførbar, men vil trolig funke dårlig da borgere med dårlig samfunnsmoral ville distribuert godis til overvektige mennesker uansett. Mener du virkelig at mennesker som gir godteri til folk med litt ekstra fett på kroppen er umoralske? Nei vet du hva, jeg syns sånne som deg bør ti stille om meningene sine. Anonymous poster hash: 70553...28a 7
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2014 Mener du virkelig at mennesker som gir godteri til folk med litt ekstra fett på kroppen er umoralske? Nei vet du hva, jeg syns sånne som deg bør ti stille om meningene sine. Ja, jeg ser på litt som å gi vin til en alkoholiker. Alkoholikeren blir glad der og da, men det man gjør er ikke snilt. Man bidrar til at personen ødelegger for seg selv og andre. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #5 Skrevet 12. mai 2014 Jeg håper for ts`sin skyld at det bare er en litt dårlig og forvirret dag for vedkommende i dag. Anonymous poster hash: bb1b5...6e2 10
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2014 Så staten skal gå inn og styre dette også! Staten styrer allerede mer viktige ting i livet enn hva de kan avgiftslegge deg for. Så jeg syns ikke det ville være unaturlig at de også skulle styre dette.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Haha, interessant forslag. Men hva med følgene? Folk kommer til å valfarte til Sverige for å handle snop, de kommer til å handle snop på nettet og tollerne og politiet får enda mer å gjøre. Godterimafia og svart marked, er du forberedt på det? Anonymous poster hash: 5098f...01c 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Ja, jeg ser på litt som å gi vin til en alkoholiker. Alkoholikeren blir glad der og da, men det man gjør er ikke snilt. Man bidrar til at personen ødelegger for seg selv og andre. La folk få lov til å gjøre hva de vil med kroppen sin. Det er ikke din eller samfunnets oppgave å passe på. Så ufattelig arrogant av deg å sammenlikne rusmisbruk og det at tykke mennesker spiser usunt. Anonymous poster hash: 70553...28a 6
Mann 42 Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tror heller man kunne satt oppavgiftene på sukker og fett til matvareindustrien. Grunnen til at mye bearbeida mat er så intenst usunn, er jo at den er full av sukker, fett og salt for at det skal smake godt. Dessuten er det billige ingredienser. 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Ta deg en bolle med sukker og kanel! Anonymous poster hash: 8ce25...a82 6
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. mai 2014 La folk få lov til å gjøre hva de vil med kroppen sin. Det er ikke din eller samfunnets oppgave å passe på. Så ufattelig arrogant av deg å sammenlikne rusmisbruk og det at tykke mennesker spiser usunt. Det er en god sammenlikning da. Rusmisbrukere og matmisbrukere koster samfunnet ufattelig mye ressurser i helsevesenet. Det er heller ikke den eneste likheten, ingen av dem pleier å være et pent syn heller. Det er i praksis ingen stor forskjell å ødelegge seg med røyk, øl, sprit, heroin, limsniffing og chicken macnuggets. 2
Mann 42 Skrevet 12. mai 2014 #12 Skrevet 12. mai 2014 Haha, interessant forslag. Men hva med følgene? Folk kommer til å valfarte til Sverige for å handle snop, de kommer til å handle snop på nettet og tollerne og politiet får enda mer å gjøre. Godterimafia og svart marked, er du forberedt på det? Anonymous poster hash: 5098f...01c Jeg syns jeg ser det. Smugling av sarah bernard-kaker over svenskegrensen. Og tollere med spesialtrente sjokoladehunder. 9
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #13 Skrevet 12. mai 2014 Jeg tror heller man kunne satt oppavgiftene på sukker og fett til matvareindustrien. Grunnen til at mye bearbeida mat er så intenst usunn, er jo at den er full av sukker, fett og salt for at det skal smake godt. Dessuten er det billige ingredienser. Dette igjen påvirker folk som ikke er overvektige negativt. Folk som er aktive kan spise mat med mye fett og sukker uten at det nødvendigvis er usunt for dem, nettopp fordi de trenger næringen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #14 Skrevet 12. mai 2014 Det er en god sammenlikning da. Rusmisbrukere og matmisbrukere koster samfunnet ufattelig mye ressurser i helsevesenet. Det er heller ikke den eneste likheten, ingen av dem pleier å være et pent syn heller. Det er i praksis ingen stor forskjell å ødelegge seg med røyk, øl, sprit, heroin, limsniffing og chicken macnuggets. Matmisbrukere!?! Bare fordi jeg er noen verdier for høy på vekta og unner meg litt god mat en gang i blandt så vil jeg ha meg frabedt å bli sammenliknet med limsniffere og heroinister! Hvem er nå du for en spinkel drittunge som mener at du er så mye bedre enn alle oss som er overvektige? Anonymous poster hash: 70553...28a 6
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #15 Skrevet 12. mai 2014 Matmisbrukere!?! Bare fordi jeg er noen verdier for høy på vekta og unner meg litt god mat en gang i blandt så vil jeg ha meg frabedt å bli sammenliknet med limsniffere og heroinister! Hvem er nå du for en spinkel drittunge som mener at du er så mye bedre enn alle oss som er overvektige? Vell, jeg passer på kroppen min. Jeg lar den ikke forfalle med vilje. Tenk på det hvis du en eller annen gang får blodpropp i hjerte/lunger og må transplantere. Da bruker du opp ett organ som kunne vært brukt til å redde noen som faktisk har vært uheldige, istedet for å kaste det bort på noe som er selvforskyldt og lett unngåelig. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #16 Skrevet 12. mai 2014 Vell, jeg passer på kroppen min. Jeg lar den ikke forfalle med vilje. Tenk på det hvis du en eller annen gang får blodpropp i hjerte/lunger og må transplantere. Da bruker du opp ett organ som kunne vært brukt til å redde noen som faktisk har vært uheldige, istedet for å kaste det bort på noe som er selvforskyldt og lett unngåelig. Nå er du bare stor i kjeften. Klokken er kvart over seks, burde ikke du se på barnetv nå? Anonymous poster hash: 70553...28a 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #17 Skrevet 12. mai 2014 Overvekt er ikke en samfunnsbyrde. Fedme er en samfunnsbyrde. Lær deg forskjellen. Uansett betaler vi alle skatt, både normalvektige, overvektige og undervektige, så vi alle skal nye godt av godene i helsevesenet uansett om man har tatt gale valg i livet. Jeg synes det er rettferdig. Anonymous poster hash: 88cfc...683 7
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 12. mai 2014 Nå er du bare stor i kjeften. Klokken er kvart over seks, burde ikke du se på barnetv nå? Stor i kjeften, hah! Det er ikke jeg som sluker alt jeg kommer over. 2
MajorasMaske Skrevet 12. mai 2014 Forfatter #19 Skrevet 12. mai 2014 Overvekt er ikke en samfunnsbyrde. Fedme er en samfunnsbyrde. Lær deg forskjellen. Uansett betaler vi alle skatt, både normalvektige, overvektige og undervektige, så vi alle skal nye godt av godene i helsevesenet uansett om man har tatt gale valg i livet. Jeg synes det er rettferdig. Det er vell ett fett det vell. Saken er at overvektige krever mye mer ressurser enn det friske mennesker krever. Til tross for at de betaler like mye i skatt hvis de tjener likt. Det er jo allerede slik i samfunnet at de som tar gale valg, som å drikke eller røyke blir avgiftsbelagt ekstra hardt. Uansett hvor godt det høres ut at alle skal nyte godt av godene uansett om man tar gale valg så er det ikke gjennomførbart. 1
BritneyBitch Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 Stor i kjeften, hah! Det er ikke jeg som sluker alt jeg kommer over. Det gjør ikke jeg heller, selv om du sikkert vil betegne meg som overvektig. Jeg har lenge slitt med sykdom som har gjort at jeg har lagt på meg, og er sannsynligvis sunnere enn deg. Det er dessverre helt åpenbart at hjernen din ikke får riktig mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå