Gå til innhold

Hvor finnes de dypere mennene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er filosofi før man begynner å tenke dypere? Eller tenker om det man tenker? Å filosofere er å tenke eller metakognisere.

For meg vil ikke det å være kunnskapsrik i seg selv være noe som gjør en person dyp, men at vedkommende makter å se flere sider av saken i en tverrfaglig sammenheng.

Men før man greier å løfte tankene opp til meta-nivåene er det en lang vei som ikke alltid kommer enkelt. Og synes vel at mye som presenteres som tankearbeid eller tenking slett ikke er det. Men men..

Er vel akkurat det problemer jeg har med "dypt" - synes det er alt for diffust og er vel derfor jeg føler det blir et veldig ullent merkelig begrep å bruke. Er dypt alt som ikke er overfladisk? Virker for min del i alle fall at det er rimelig forskjellige definisjoner her angående hva et dypt menneske er.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De sitter hjemme og filisoferer? ;)

Anonymous poster hash: 7eb03...d1e
  • Liker 1
Skrevet

Kommer vel an på hva du mener definerer en "dyp" person? hva slags egenskaper leter du etter i en mann, liksom? :)

Gjest extra
Skrevet (endret)

Men før man greier å løfte tankene opp til meta-nivåene er det en lang vei som ikke alltid kommer enkelt. Og synes vel at mye som presenteres som tankearbeid eller tenking slett ikke er det. Men men..

Er vel akkurat det problemer jeg har med "dypt" - synes det er alt for diffust og er vel derfor jeg føler det blir et veldig ullent merkelig begrep å bruke. Er dypt alt som ikke er overfladisk? Virker for min del i alle fall at det er rimelig forskjellige definisjoner her angående hva et dypt menneske er.

For å si det på en annen måte: alt vi vet om psykologi, sosiologi, biologi, fysikk, kjemi osv. oppstod ikke av seg selv. Newton filosoferte og uttestet ulike hypoteser om gravtasjonskraften; eplet falt ned og skapte mye mer mental furore med andre ord.

Litt satt på spissen: FrP har velgere som kommer med utbasuneringer preget av enkel tankegang. I en filosofisk sammenheng hadde man sett større og videre på en del faktorer. Ikke bare kommet med utsagn som senere blir for dumme (som du sikkert la merke til så motsa jeg meg selv i det jeg skrev. Men det indikerer enda sterkere hvor viktig det er å tenke, og ikke bare kjøpe massens budskap).

Endret av extra
Gjest Leo Nardo
Skrevet

Hvor finner man de dypere kvinnene som har interesser utover Paradise Hotel og ikke er avhengig av 'likes' på sosiale medier og sitter å trykker på en forpult smarttelefon dagen lang?

Har ikke møtt noen enda.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner man de dypere kvinnene som har interesser utover Paradise Hotel og ikke er avhengig av 'likes' på sosiale medier og sitter å trykker på en forpult smarttelefon dagen lang?

Har ikke møtt noen enda.

Virkelig ikke?

Jeg har verken facebook eller Paradise. Men er betydelig eldre enn deg da.

Trodde du møtte litt annen type mennesker når du gå på universitetet.

Anonymous poster hash: 8144c...988

Gjest Leo Nardo
Skrevet

Virkelig ikke?

Jeg har verken facebook eller Paradise. Men er betydelig eldre enn deg da.

Trodde du møtte litt annen type mennesker når du gå på universitetet.

Anonymous poster hash: 8144c...988

Hvordan vet du at jeg går på universitetet? Har jeg en stalker? :)

Jeg går ikke på universitetet (dessverre), men jeg sitter mye av tiden min der og leser. Går på en annen skole hvor studentmassen ikke er mye å skryte av.

Det jeg sa var ikke helt sant, men litt sant. Heldigvis har jeg rimelig intellektuelle venner som jeg kan diskutere de dypere tingene med. Og så har man jo Kvinneguiden! Føler ikke at jeg nødvendigvis trenger en dypt intellektuell kvinne som kjæreste, men jeg hadde nok ikke kunne blitt sammen med en jente som var veldig overfladisk og lite reflektert.

Ellers er det du sier et godt poeng i forhold til hva trådstarter spør om. Om man oppholder seg i et miljø som for eksempel universitetet eller hvor man ellers skulle ha interessene sine, så er nok sannsynligheten større for å møte "de dype mennene".

Skrevet

Det var jo nettopp mangelen på dybde og refleksjon som førte Tyskland ut i uføre....

Anonymous poster hash: 1984e...fbd

Nei, det var mer mangelen på generalevner som brakt Tyskland ut i uføre.

For øvrig er ikke dine subjektive meninger om godt og ondt, hvor det gode er det dype og onde er det grunne, et objektivt kriterium på dyphet og refleksjon.

Skrevet

Hjelper ikke å være dyp hvis alt man bruker den dybden på er massedrap og elendighet... :roll:

Anonymous poster hash: 34eee...d1c

Vel, Adolf Hitler, Augusto Pinochet, Josef Stalin og Suharto også videre hadde nå alle betydelig større tiltrekningskraft på damene enn Audun Lysbakken i hvert fall. Så det er en dyphet som iallfall hjelper med å tiltrekke seg kvinner.

Skrevet

Når man tenker dype menn trenger man ikke se i retning av ABB som er SYK. Odd Børretzen, Per Fugeli osv. er menn som tenker i dype trekk.

På den annen side er påfallende mange av de dype menn som har påvirket historien vært klin gærne.

Gjest extra
Skrevet

På den annen side er påfallende mange av de dype menn som har påvirket historien vært klin gærne.

Altså; i dialektisk sammenheng må man få motstand for at man skal kunne utvikle seg. Bruker man fysisk makt så har man egentlig allerede tapt.

Gjest Tingelinling
Skrevet

Jeg har en følelse av at de dype mennene finner deg og at det ikke er mulig å lete etter dem noe sted.

Det er ikke så ofte man finner ut om noen har dybde før man har snakket med dem en stund og mange av disse mennene blir avvist i første runde fordi de virker litt sære?

I alle fall definerer jeg dybde som evne til å dele noen refleksjoner som er resultat av både innlærte kunnskaper og (egne og andre sine) erfaringer. I tillegg kommer vidsynthet og evne til å ta inn ny læring i løpet av samtaler og erfaringsutvekslinger, evne til undring over livets viderverdigheter og overveiing av at andre synspunkt enn ens egne kan medføre riktighet.

Skrevet

I alle fall definerer jeg dybde som evne til å dele noen refleksjoner som er resultat av både innlærte kunnskaper og (egne og andre sine) erfaringer. I tillegg kommer vidsynthet og evne til å ta inn ny læring i løpet av samtaler og erfaringsutvekslinger, evne til undring over livets viderverdigheter og overveiing av at andre synspunkt enn ens egne kan medføre riktighet.

Rent statistisk ser man at kvinner i praksis fort ser dette som en svakhet hos mannen, og foretrekker i praksis heller den mer standhaftige typen som ikke lar seg så lett vippe av pinnen av andres argumenter. En flipp-flopper er ikke akkurat en damemagnet i det virkelige liv.

• Liker 1
Gjest Tingelinling
Skrevet

Rent statistisk ser man at kvinner i praksis fort ser dette som en svakhet hos mannen, og foretrekker i praksis heller den mer standhaftige typen som ikke lar seg så lett vippe av pinnen av andres argumenter. En flipp-flopper er ikke akkurat en damemagnet i det virkelige liv.

Link gjerne til denne statistikken.

Jeg synes det er en svakhet hos menn dersom de holder fast på sine egne synspunkt, uten å overveie at andre kan ha rett. (Men jeg tror jeg ofte faller utenfor de fleste statistikker.)

• Liker 2
Skrevet

Link gjerne til denne statistikken.

Jeg synes det er en svakhet hos menn dersom de holder fast på sine egne synspunkt, uten å overveie at andre kan ha rett. (Men jeg tror jeg ofte faller utenfor de fleste statistikker.)

Det går mer på egne observasjoner. Skal du ha lenker finner du sikkert noen ved å snuse opp innleggene til Cuckold. Googler du Preben Z. Møller som er en slags rådgiver på partnersøketjenesten Sukker, finner du sikkert også noe.

Uansett hva kvinner offentlig sier at de liker av egenskaper i en mann og hva slags egenskaper de vil ha i en mann, har menn i hvert fall siden syttitallet kunnet observere et stort statistisk avvik i forhold til hvilke menn kvinner velger i praksis. Hvis vi så sammenligner ytterpunktene her, hvor vi har stein døv og ubøyelige bautastein på den siden og verdens største pyse som lar sine meninger bli kuet av et hvert tilløp til motargumenter på den andre siden, er jeg disponert til å tro at selv du ikke ville foretrukket pysa i praksis. Uavhengig om du er tilbøyelig til å tro at du vil det eller fordi dette er politisk korrekt å si for døtre av den feministiske vaginalstaten.

Men for all del, du kan jo være unntaket som bekrefter regelen.

Gjest Tingelinling
Skrevet

Det går mer på egne observasjoner. Skal du ha lenker finner du sikkert noen ved å snuse opp innleggene til Cuckold. Googler du Preben Z. Møller som er en slags rådgiver på partnersøketjenesten Sukker, finner du sikkert også noe.

Ja, hurra! Dette er jo mennene som VIRKELIG er kjente for å være oppmerksomme på at ting kan forholde seg på andre måter enn det de selv mener...

• Liker 1
Skrevet

Ja, hurra! Dette er jo mennene som VIRKELIG er kjente for å være oppmerksomme på at ting kan forholde seg på andre måter enn det de selv mener...

Hvorfor er egentlig det så viktig for deg? Handler det mer om at du ønsker å bli respektert som den kvinnelige partneren enn at du egentlig liker svakheten i mannen, som det nødvendigvis glir over til å bli dersom han forholder seg for mye til andres måter å se ting på enn sin egen?

Gjest Tingelinling
Skrevet

Hvorfor er egentlig det så viktig for deg? Handler det mer om at du ønsker å bli respektert som den kvinnelige partneren enn at du egentlig liker svakheten i mannen, som det nødvendigvis glir over til å bli dersom han forholder seg for mye til andres måter å se ting på enn sin egen?

Nei. Det handler om min definisjon av dybde hos mennesker. Å kunne overveie om andre synspunkter kan være riktige er (for meg) en viktig egenskap hos begge kjønn. Jeg synes altså at denne egenskapen er motsatt av svakhet. Å overveie hvorvidt andre kan ha mer rett enn en selv, betyr ikke at man alltid ender opp med at andre alltid har rett? Nei?

• Liker 2
Gjest .-L-.
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å sitte ord på hva jeg mener en dyp person er selv. Slik jeg ser det er en person dyp dersom personen er reflektert rundt sine egne og andres følelser og handler i takt med dem.

Skrevet

For å si det på en annen måte: alt vi vet om psykologi, sosiologi, biologi, fysikk, kjemi osv. oppstod ikke av seg selv. Newton filosoferte og uttestet ulike hypoteser om gravtasjonskraften; eplet falt ned og skapte mye mer mental furore med andre ord.

Litt satt på spissen: FrP har velgere som kommer med utbasuneringer preget av enkel tankegang. I en filosofisk sammenheng hadde man sett større og videre på en del faktorer. Ikke bare kommet med utsagn som senere blir for dumme (som du sikkert la merke til så motsa jeg meg selv i det jeg skrev. Men det indikerer enda sterkere hvor viktig det er å tenke, og ikke bare kjøpe massens budskap).

Var nettopp det jeg prøvde å si - mye som presenteres som dype tanker er i grunn ikke et resultat av selvstendig tankearbeid men gjentakelse uten refleksjon, det er massenes budskap allikevel - selv om det presenteres som noe annet. Ikke at vi kan unngå gjentakelse, vår kunnskap er kumulativ så vi bygger alltid på noe - men det er viktig å analysere og kunne gjøre en slags syntese av det og opprettholde en kritisk holdning.

Hvorvidt man kommer fram til hypoteser og teorier av ren filosofering, dvs kun tanker, eller observasjon i kombinasjon med elsisterende kunnskap er nok en lengre debatt om vitenskapsteori som kanskje egner en separat tråd.

Men sånn ellers, TS - hvis man leter etter en partner som er interessert i kunnskap og verden, om man kaller det dyp eller noe annet - let i stedene der dette settes pris på og ta det derfra. Jeg kjenner faktisk få som ikke har interesse for kunnskap, men så har jeg tilbringet alt for mange år i høyere utdanning og jobber nå med kunnskap - og største deler av vennene har kommet derfra.

Men om du går for nettdating - hva er det du ser etter? Har du vurdert kriteriene som du har lagt i grunn? (Og det er absolutt ikke sånn at alle intelligente mennesker er stygge og de pene er dumme, men det er noe med måten man presenterer seg selv og interessene sine)

Har du vurdert å melde deg på et kurs om noe spennende der du oan treffe likesinnende? Bli aktiv som frivillig? Hvor treffer du menn ellers?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...