Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest New_Girl
Skrevet

Selvsagt stemte de fleste som gjorde det på Østerrike pga. skjegget. Tror du de hadde fått like mange stemmer om en vanlig person med tilsvarende sangstemme men ikke noe transe-/homoggreier hadde sunget? Nei, da hadde de havnet et godt stykke ned på lista.

Anonymous poster hash: fb654...93e

Mulig den ikke hadde vunnet, men sangen var god og han har en fantastisk stemme. Og en ting vi som følger med på ESC hvert år har lært er at man kan aldri vite. Så det er ganske håpløst å si "den hadde aldri vunnet om...". Man blir ofte overrasket over hvem som får poeng, det er det som er så gøy med konkurransen.

men da kan vi vel snu det om også; dere hadde sikkert likt sangen bedre om den var sunget av en dame uten skjegg.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt stemte de fleste som gjorde det på Østerrike pga. skjegget. Tror du de hadde fått like mange stemmer om en vanlig person med tilsvarende sangstemme men ikke noe transe-/homoggreier hadde sunget? Nei, da hadde de havnet et godt stykke ned på lista.

Det kan man selvsagt ikke vite. Sangen var bra, stemmen var veldig bra, og skjegget er selvsagt en del av pakka. Sangen handler jo om å være sterk og fri selv om man er annerledes. Hva er galt med å ha et budskap?

Men man kan jo snu på det og si at alle de som ikke stemte på sangen på grunn av skjegget kanskje ville stemt på den hvis skjegget ikke var der, og dermed ville hun vunnet likevel? ;)

men da kan vi vel snu det om også; dere hadde sikkert likt sangen bedre om den var sunget av en dame uten skjegg.

Nettopp.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kunne godt ha stemt på den låta, og det ville vært en kombinasjon av at den var ganske bra, hun sang ganske bra, og at teksten faktisk forteller en historie. Jeg syns det er veldig greit når en poplåt faktisk handler om noe, samtidig som det er pop. Og når teksten er relevant til artisten, og ikke bare et sammensnekra arrangement som hovedsaklig består av et "baby baby, love love"-refreng, så føyer det til enda en positiv dimensjon i og med at man opplever at artisten byr på seg selv.

Så på bakgrunn av det, så syns jeg at Østerrikes bidrag var det beste. Og så var det litt komisk at en artist som er så påfallende transvestitt, kaller seg Conchita Wurst. Würst betyr som kjent "pølse" på tysk. Det var nesten litt overkill i kombinasjon med skjegget, men artig lell.

Men ang selve spørsmålet du stiller: Det er VELDIG vanskelig å si noe om hvordan låta ville gjort det dersom den hadde blitt fremført av en helt annen person, med en helt annen kontekst, og med en annen relevans til artisten. Faktisk så vanskelig at spørsmålet blir meningsløst.

Her er en relevant kommentar fra Ry Zimmerman: What if the Beatles were Irish?

https://www.youtube.com/watch?v=aFjH4ZqwOB4

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Skrevet

Så på bakgrunn av det, så syns jeg at Østerrikes bidrag var det beste. Og så var det litt komisk at en artist som er så påfallende transvestitt, kaller seg Conchita Wurst. Würst betyr som kjent "pølse" på tysk. Det var nesten litt overkill i kombinasjon med skjegget, men artig lell.

Jeg syntes også det var morsomt med pølsereferansen, men så kom jeg over en helt annet begrunnelse for navnevalget:

– I Østerrike bruker vi begrepet «wurst» for å si «jeg bryr meg ikke, det er ikke viktig». Og dét er budskapet mitt. «Conchita» ga en kubansk venn meg. Jeg spurte henne hva de kaller en sexy latin-amerikansk kvinne alle har lyst til å treffe, sier Wurst til Wall Street Journal.

http://www.nrk.no/kultur/slik-ble-tom-til-conchita-1.11711120

Dobbel betydning, kan man kanskje si. :P

• Liker 3
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg kunne godt ha stemt på den låta, og det ville vært en kombinasjon av at den var ganske bra, hun sang ganske bra, og at teksten faktisk forteller en historie. Jeg syns det er veldig greit når en poplåt faktisk handler om noe, samtidig som det er pop. Og når teksten er relevant til artisten, og ikke bare et sammensnekra arrangement som hovedsaklig består av et "baby baby, love love"-refreng, så føyer det til enda en positiv dimensjon i og med at man opplever at artisten byr på seg selv.

Men ang selve spørsmålet du stiller: Det er VELDIG vanskelig å si noe om hvordan låta ville gjort det dersom den hadde blitt fremført av en helt annen person, med en helt annen kontekst, og med en annen relevans til artisten. Faktisk så vanskelig at spørsmålet blir meningsløst.

Her er en relevant kommentar fra Ry Zimmerman: What if the Beatles were Irish?

https://www.youtube.com/watch?v=aFjH4ZqwOB4

Jeg tror den hadde fått en del poeng selv om den var sunget uten skjegg. Det var jo spådd at en ballade skulle vinne i år. Og det kunne jo derfor like gjerne ha vært den.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Samme greia hvert år.

-de vant fordi de og nabolandene alltid stemmer på hverandre

-de vant fordi de hadde et skrekkelig sceneshow som bare østeuropeere ka like, æsj

-de vant fordi hun fikk så mye pr i forkant

-de vant fordi personen spiller på følelsene til folk

Osv

Om Norge vinner så er det selvsagt ene og alene fordi vi var såååå flinke og såååå dyktig sanger

Get over it.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme greia hvert år.

-de vant fordi de og nabolandene alltid stemmer på hverandre

-de vant fordi de hadde et skrekkelig sceneshow som bare østeuropeere ka like, æsj

-de vant fordi hun fikk så mye pr i forkant

-de vant fordi personen spiller på følelsene til folk

Osv

Om Norge vinner så er det selvsagt ene og alene fordi vi var såååå flinke og såååå dyktig sanger

Get over it.

Kan du gi eksempler fra de siste ti årene på:

• Når det har blitt bråk fordi vinneren skal ha vunnet gjennom masse nabostemmer
  • Når noen vant fordi de hadde et skrekkelig sceneshow bare østeuropeere kan like

At skjeggedama vant var kun fordi det var en skjeggedame, det vet da alle.

AnonymBruker
Skrevet

Men man kan jo snu på det og si at alle de som ikke stemte på sangen på grunn av skjegget kanskje ville stemt på den hvis skjegget ikke var der, og dermed ville hun vunnet likevel? ;)

"Alle" de som syntes låten var klart best men som heller stemte på en annen låt pga. skjegget kan nok telles på en hånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes også det var morsomt med pølsereferansen, men så kom jeg over en helt annet begrunnelse for navnevalget:

http://www.nrk.no/kultur/slik-ble-tom-til-conchita-1.11711120

Dobbel betydning, kan man kanskje si. :P

Og i Hellas har de visstnok et munnhell som ordrett betyr "Det er bråk i sigøynerlandsbyen" men som brukes i betydningen "hvem faen bryr seg?" Jeg liker nå fortsatt pølsereferansen bedre. Selv om jeg ikke skal krangle på hovedpersonens redegjørelse.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Kan du gi eksempler fra de siste ti årene på:

• Når det har blitt bråk fordi vinneren skal ha vunnet gjennom masse nabostemmer
  • Når noen vant fordi de hadde et skrekkelig sceneshow bare østeuropeere kan like
At skjeggedama vant var kun fordi det var en skjeggedame, det vet da alle.

Har ikke hukommelse nok til å komme på noen eksempler.

Uansett, det kom kanskje ikke tydelig nok frem i innlegget mitt...jeg mente ikke at det VAR sånn, jeg mente at folk MENTE det fordi de selv ikke vant. Folk skal alltid finne på en eller annen idiotisk greie for at vinnerlandet vant

• Liker 1
Skrevet

"Alle" de som syntes låten var klart best men som heller stemte på en annen låt pga. skjegget kan nok telles på en hånd.

Ville syntes låta var best, hvis de bare hadde sett forbi skjegget. Når skjegget først er der så legger jo det selvsagt en del føringer for hvordan trangsynte folk opplever sangen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror den hadde fått en del poeng selv om den var sunget uten skjegg. Det var jo spådd at en ballade skulle vinne i år. Og det kunne jo derfor like gjerne ha vært den.

Helt klart. Men jeg tror nok at kombinasjonen transvestitt/homolover gav den det lille ekstra.

Eller kanskje det er litt spennende med transpersoner? Dana International vant jo ESC i 1998 med "Diva", og hun var også ganske kontroversiell og politisk. Hun hadde vært kjent som transperson siden 1993 og jødiske konservative hatet henne. Det var dødstrusler og whatnot da hun stilte som kandidat for Israel, og da hun vant, dedikerte hun seieren til alle sine venner blant palestinere og homser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dana_International

Litt kontrovers har aldri skada vinnersjansene. Men jeg tror Dana hadde skåret ganske bra selv uten det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Helt klart. Men jeg tror nok at kombinasjonen transvestitt/homolover gav den det lille ekstra.

Eller kanskje det er litt spennende med transpersoner? Dana International vant jo ESC i 1998 med "Diva", og hun var også ganske kontroversiell og politisk. Hun hadde vært kjent som transperson siden 1993 og jødiske konservative hatet henne. Det var dødstrusler og whatnot da hun stilte som kandidat for Israel, og da hun vant, dedikerte hun seieren til alle sine venner blant palestinere og homser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dana_International

Litt kontrovers har aldri skada vinnersjansene. Men jeg tror Dana hadde skåret ganske bra selv uten det.

ESC er jo sirkus. det overrasker meg at fokk er overrasket over at man tyr til overraskelse/kontrovers/provokasjon for å vinne. Polen brukte pupper, Østerrike brukte skjegg. I år vant skjegget. Neste år er det sikkert noe helt annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk skal alltid finne på en eller annen idiotisk greie for at vinnerlandet vant

Skal de det?

Gjorde de det i fjor?

I forfjor?

Osv.

Gjest New_Girl
Skrevet

Skal de det?

Gjorde de det i fjor?

I forfjor?

Osv.

ja, nesten hvert år.

Skrevet (endret)

ESC er jo sirkus. det overrasker meg at fokk er overrasket over at man tyr til overraskelse/kontrovers/provokasjon for å vinne. Polen brukte pupper, Østerrike brukte skjegg. I år vant skjegget. Neste år er det sikkert noe helt annet.

De polske puppene var spitzenklasse, og ville sikkert gått av med seieren om det ikke var for det østerrikske skjegget.

Men jeg håper det ikke går inflasjon i dette med skjegg. Selv om det ikke funka i år, så må vi huske at pupper aldri er helt galt.

https://www.youtube.com/watch?v=44f7BewqNqA

Endret av Mann 42
AnonymBruker
Skrevet

De polske puppene var spitzenklasse, og ville sikkert gått av med seieren om det ikke var for det østerrikske skjegget.

Men jeg håper det ikke går inflasjon i dette med skjegg. Selv om det ikke funka i år, så må vi huske at pupper aldri er helt galt.

https://www.youtube.com/watch?v=44f7BewqNqA

Hvorfor skulle vi kvinnelige seere bry oss om noen forbanna pupper?

Anonymous poster hash: 8872b...b1e

Skrevet

Hvorfor skulle vi kvinnelige seere bry oss om noen forbanna pupper?

Fordi de er okay....? Nei?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er okay....? Nei?

Skjønner bare ikke hva som er så imponerende med smørkjerning og utringning? Var kløften deres usedvanlig fin? Hva er greia?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så ikke på eurovision, men jeg så på skjeggedamas opptreden nå. Jeg synes sangen og oppredenen var faktisk veldig bra jeg. Nå vet jeg ikke hvordan det var i forhold til de andre da...

Anonymous poster hash: 4f21d...070
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...