Gå til innhold

Mange sykepleiere som klager over lønna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet som ufaglært hjelpepleieassistent på et sykehjem som bijobb ved siden av studiene og fikk mer utbetalt i måneden enn moren min som har lektorutdannelse (7 år) og har jobbet i mange år. Jeg fikk egentlig litt sjokk.

Så hører man da om sykepleier som klager over at de tjener så lite...

Hvis det er noen som burde tjene penger er det de som arbeider i skolen. :P

For hvem er det som underviser sykepleiere?

Anonymous poster hash: 8ee26...e01

Dette var da utrolig lite reflektert, du har f.eks ikke korrigert for skatt. Dessuten betyr dette at din mor tjener svært dårlig og at du fikk veldig bra betalt, eller så lyger du. Jeg har flere lektorer i familien og de tjener alle bedre enn meg som sykepleier (og nå er det viktig å skille mellom brutto og netto lønn, som jeg heller ikke tror du har gjort). Lurer virkelig på hva du fikk betalt pr time? Det kan umulig ha vært vanlig sats, for jeg jobbet også som pleieassistent ved siden av studiene, og kom aldri over mine foreldre i lønn, og de tjener begge mindre enn en lektor.

Dessuten, sykepleiere underviser sykepleiere ;) Og de fleste er elendige lærere som forlot yrket for mange, mange år siden for å ta mastergrader og doktorgrader, og aner ikke lenger hva som foregår i den virkelige sykepleierverden, de har for lengt begravd seg urealistiske teorier og synsing. Ofte er det faktisk slik at man må "avlære" studenter prosedyrer skolen har lært dem feil og lære det rett i praksis, eller driver oppdatering på behandling som ble endret for mange år siden uten at disse høyskolelektorene har fått det med seg.

Anonymous poster hash: 3c17e...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har de selvfølgelig ikke. Er høyskolelektor med to mastergrader og ni års ansiennitet på institusjonen. Min netto årslønn er lavere enn mange sykepleierne som tar videreutdanning på høyskolen jeg jobber ved. Min jobb krever mye kvelds- og helgearbeid uten at det genererer en krone i tillegg.

Sett deg litt mer inn i saken

http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-B/Videregaende/Tarifflonn/Lektor-med-sju-ars-utdanning-timelonn-17630/

https://www.forskerforbundet.no/om-oss/pressekontakt/pressemeldinger/frykter-larerflukt-fra-hogskolene-til-videregaende-skole/

Anonymous poster hash: eb1ea...743

Den første du linker til er om lektorer i videregående. De høgskolelektorene jeg kjenner til tjener alle over 500.000. Men jeg ser at det er noen som må dra ned snittet noe enormt. Det er litt vanskelig å si noe om tallmaterialet når bibliotekarer og amanuensiser også er med i utvalget. Må nesten se en tabell som kun er med høgskolelektorer.

Anonymous poster hash: 2a843...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de selvfølgelig ikke. Er høyskolelektor med to mastergrader og ni års ansiennitet på institusjonen. Min netto årslønn er lavere enn mange sykepleierne som tar videreutdanning på høyskolen jeg jobber ved. Min jobb krever mye kvelds- og helgearbeid uten at det genererer en krone i tillegg.

Sett deg litt mer inn i saken

http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-B/Videregaende/Tarifflonn/Lektor-med-sju-ars-utdanning-timelonn-17630/

https://www.forskerforbundet.no/om-oss/pressekontakt/pressemeldinger/frykter-larerflukt-fra-hogskolene-til-videregaende-skole/

Anonymous poster hash: eb1ea...743

Skal man sammenligne lønn så må den sammenlignes brutto, ikke netto. Du har ikke en jobb som kompenserer for kveld/natt/helg/høytid da dette ikke er pålagte arbeidstider, som de fleste andre lærere enten det er på høyskole eller i grunnskole, derimot har du lang ferie. Du likner til saker om lektorer fra vgs som ikke kan sies å sammenlignes, mener du hat du har så dårlig lønn så har noen lurt det i ansettelsesprosessen, eller så må du få øynene opp for andres reelle lønnslinje. Legger ved tabellen til ks, så kan du jo se hvor mye mer du tjener enn en vanlig sykepleier eller en sykepleier med viderutdanning, det er faktisk en hel del. https://www.nsf.no/Content/1222514/NSF-%23356239-v1-Minstel%C3%B8nn_1_5_2013_KS_-_til_nettside.pdf

Anonymous poster hash: 3c17e...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første du linker til er om lektorer i videregående. De høgskolelektorene jeg kjenner til tjener alle over 500.000. Men jeg ser at det er noen som må dra ned snittet noe enormt. Det er litt vanskelig å si noe om tallmaterialet når bibliotekarer og amanuensiser også er med i utvalget. Må nesten se en tabell som kun er med høgskolelektorer.

Anonymous poster hash: 2a843...5c9

De høgskolelektorene du kjenner er ikke tverrsnittet av gruppen i Norge. Faktum er at det å være lektor på høgskole innebærer fra 60'000 og oppover mindre betalt, tilsvarende sin motpart i videregående skole.

Ja, det er problematisk at amanuensier inkluderes, for det er en enda mer kvalifisert stilling. Dermed er problemstillingen mer tydelig. Er man førstelektor eller har tatt doktorgrad/Dr.Philos så burde man selvsagt ha steget mer enn tre lønnstrinn.

Anonymous poster hash: eb1ea...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenligne lønn så må den sammenlignes brutto, ikke netto. Du har ikke en jobb som kompenserer for kveld/natt/helg/høytid da dette ikke er pålagte arbeidstider, som de fleste andre lærere enten det er på høyskole eller i grunnskole, derimot har du lang ferie. Du likner til saker om lektorer fra vgs som ikke kan sies å sammenlignes, mener du hat du har så dårlig lønn så har noen lurt det i ansettelsesprosessen, eller så må du få øynene opp for andres reelle lønnslinje. Legger ved tabellen til ks, så kan du jo se hvor mye mer du tjener enn en vanlig sykepleier eller en sykepleier med viderutdanning, det er faktisk en hel del. https://www.nsf.no/Content/1222514/NSF-%23356239-v1-Minstel%C3%B8nn_1_5_2013_KS_-_til_nettside.pdf

Anonymous poster hash: 3c17e...ec5

Du viser til lønn på videregående skole. Så vidt jeg vet utdannes ikke sykepleiere på videregående skole. Høgskolesektoren henger langt etter. Man har for øvrig ikke lang ferie, man avspaserer. Arbeidstiden for de som underviser er langt høyere enn de fleste yrkesgrupper.

Anonymous poster hash: eb1ea...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at sykepleiere tjener så lite eller bare syter de mer enn alle andre?

Anonymous poster hash: 5e6b2...395

En av grunnene til at du opplever at mange sykepleiere syter pga dårlig lønn, er jo at sykepleiergruppa som sådann er så stor. I dag er det knapt 150 000 sykepleiere, mot feks fysioterapeuter som det finnes rundt 15 000 av. Når mange av disse sykepleierne ikke får full stilling, så er det klart at man opplever å tjene dårlig, og å tjene for lite til å forsørge egen familie. Selv har jeg mer enn 20 års ansiennitet og videreutdanning, men har likevel utbetalt like under 25k. Synes ikke det er mer enn det MÅ være.....

Anonymous poster hash: 9c31e...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange andre sier - problemet er jo ikke grunnlønna, men at det er utrolig dårlig betalt for ugunstige arbeidstider og svært krevende yrke. Å jobbe turnus dag-kveld-natt, med helg og helligdager, er lite kompensert for i sykepleierlønna. Det går ikke an å sammenligne det å jobbe slik med å jobbe dagtid/hverdager, selv med mye arbeidspress og overtid. Det er rett og slett skadelig, og utrolig krevende for kropp og psyke.

Hilsen Ikke-Sykepleier.

Anonymous poster hash: 88767...f64

Vel... Jeg jobber selv kveld, natt og helg/helligdager, har til tider mye stress på jobben, og jeg tjener ganske mye mindre enn en sykepleier. Hører noen meg klage? Ehnei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser til lønn på videregående skole. Så vidt jeg vet utdannes ikke sykepleiere på videregående skole. Høgskolesektoren henger langt etter. Man har for øvrig ikke lang ferie, man avspaserer. Arbeidstiden for de som underviser er langt høyere enn de fleste yrkesgrupper.

Anonymous poster hash: eb1ea...743

Altså første henviser du selv til vgs, så er det galt når andre gjør det... Poenget med tabellen er at den viser forskjellen på stillinger med krav om bachelor og mastergrad, og at det ved krav om mastergrad lønnes høyere. Og dette med avspasering vet jeg, men du mener jo selv du ikke blir lønnet for å jobbe kveld og helg, men det er jo nettopp det avspaseringen er! Hva klager du over da? Skulle alle sykepleiere tatt ut kveld/natt/helg/helligdag i avspasering om sommeren så hadde helsevesenet vært totalt ikke eksisterende i flere måneder, så det der blir en latterlig sammenligning. Og jeg kjenner flere som jobber i universitet/høyskolesystemet med både mindre, lik og mer utdanning enn deg, og de tjener fremdeles bedre i brutto lønn enn det en vanlig sykepleier gjør.

Anonymous poster hash: 3c17e...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste av disse du nevner foruten vernepleiere jobber dagtid. dvs at de kan ha en 100% stilling

Ja. Men sykepleie er en relativt kort utdannelse og lønnen reflekterer dette. Man visste inderlig godt lønnsnivået da man valgte å ta utdannelsen. Jeg syns det er unødvendig mye syt.

Og helt umulig er det ikke å jobbe 100%. (Har veldig mange sykepleiere rundt meg, så litt innsikt har jeg). Om ikke fast stilling så kan man ta ekstravakter slik at man kommer opp i full prosent. Dessuten er det så mange sykepleier som føler at de jobber så mye. En sykepleier jeg kjenner var så sliten for hun hadde jobbet så mye den siste måneden....da jobbet hun 70%. Tror turnusarbeid gjør at man føler man jobber mer enn man gjør.

Jeg syns sykepleier gjør en flott jobb, men jeg syns ikke de fortjener noe mer i lønn enn feks vernepleiere, ergoterapeuter og tannpleiere.

Anonymous poster hash: 99762...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

Ja. Men sykepleie er en relativt kort utdannelse og lønnen reflekterer dette. Man visste inderlig godt lønnsnivået da man valgte å ta utdannelsen. Jeg syns det er unødvendig mye syt.

Og helt umulig er det ikke å jobbe 100%. (Har veldig mange sykepleiere rundt meg, så litt innsikt har jeg). Om ikke fast stilling så kan man ta ekstravakter slik at man kommer opp i full prosent. Dessuten er det så mange sykepleier som føler at de jobber så mye. En sykepleier jeg kjenner var så sliten for hun hadde jobbet så mye den siste måneden....da jobbet hun 70%. Tror turnusarbeid gjør at man føler man jobber mer enn man gjør.

Jeg syns sykepleier gjør en flott jobb, men jeg syns ikke de fortjener noe mer i lønn enn feks vernepleiere, ergoterapeuter og tannpleiere.

Anonymous poster hash: 99762...061

nei jeg er enig, de fortjener ikke noe mer lønn enn de du nevner, men generelt fortjener disse yrkene noe kompetanse for at de ofte blir utslitt før de går av med pensjon. vs mange andre mannsdominerte utdannelser med samme lengde og tyngde på utdannelsen

det er mulig med ekstravakter, men man kan ikke basere seg på at man får det, dessuten får man ikke lån som tilsvarer den inntekten man har. om man da ikke har en mann som kan bidra sliter flere av de med evt leiemarked og høye leiepriser. da blir man plutselig litt "fattigere" med en 50% stilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså første henviser du selv til vgs, så er det galt når andre gjør det... Poenget med tabellen er at den viser forskjellen på stillinger med krav om bachelor og mastergrad, og at det ved krav om mastergrad lønnes høyere. Og dette med avspasering vet jeg, men du mener jo selv du ikke blir lønnet for å jobbe kveld og helg, men det er jo nettopp det avspaseringen er! Hva klager du over da? Skulle alle sykepleiere tatt ut kveld/natt/helg/helligdag i avspasering om sommeren så hadde helsevesenet vært totalt ikke eksisterende i flere måneder, så det der blir en latterlig sammenligning. Og jeg kjenner flere som jobber i universitet/høyskolesystemet med både mindre, lik og mer utdanning enn deg, og de tjener fremdeles bedre i brutto lønn enn det en vanlig sykepleier gjør.

Anonymous poster hash: 3c17e...ec5

Jeg postet feil link, den beklager jeg. Her er den jeg mente:

http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-A/Meninger/Innspill/Ogsa-hogskolelektorer-tjener-for-lite/?mode=print

Lønn for lektor i videregående er ikke dårlig, på samme måte som lønn for sykepleiere ikke er dårlig. Utover det får du også tillegg for eksempelvis være kontaktlærer, fagleder eller avdelingsleder i skoleverket. De fleste høgskoler opererer ikke med dette. Derfor er det hensiktsmessig å skille mellom høgskolelekter og annen lektor.

*******

Jeg klager ikke på lønnen min, dette er ikke en tråd for det. Det ble feilaktig hevdet at de som utdanner sykepleiere tjener mer, det er ikke korrekt. Jeg jobber faktisk med det. For noen ja, men da har de oftest veldig lang arbeidstid. Jeg har selv erfaring fra helseforetak, og grunnlønnen min er lavere på høgskole, selv om jeg har mer relevant utdannelse i henhold til å jobbe med undervisning enn pleie.

Igjen så har du "jeg kjenner" fenomenet. Det er ikke relevant. De fleste høgskolelektorere har nær dobbel så lang utdanning som en "vanlig" sykepleier som du kaller det.

Hva som er latterlig å sammenligne er sykepleier og ingeniører. Likevel gjør man det hele tiden. Det er mer hensiktsmessig å sammenligne en sykepleier, og den som utdanner han/hun. Der er det et inntektsgap.

Anonymous poster hash: eb1ea...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elle82

Vel... Jeg jobber selv kveld, natt og helg/helligdager, har til tider mye stress på jobben, og jeg tjener ganske mye mindre enn en sykepleier. Hører noen meg klage? Ehnei...

Hva jobber du som da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer virkelig på hva du fikk betalt pr time? Det kan umulig ha vært vanlig sats, for jeg jobbet også som pleieassistent ved siden av studiene, og kom aldri over mine foreldre i lønn, og de tjener begge mindre enn en lektor

Jeg fikk 240kr timen.

Anonymous poster hash: 8ee26...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermoren min har vært sykepleier i 40 år å hun sier at denne sytingen om lønnen til sykepleire er bare tull. Hun sier de tjener veldig godt og har mange gode ordninger via kommunen. Bestevenninen min er også sykepleier å hun skryter også av ekstremt god lønn å tillegg. En mnd fikk hun 80.000 utbetalt. Beklager kjære sykepleiere men dere er ikke leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist jeg sjekket trengte man ikke noe særlig med utdannelse for å bli vekter? Når det er sagt så synes jeg selvsagt at alle som må jobbe på ugunstige tider burde få bedre tillegg.

Jeg har jo videreutdanning i ledelse, så synes absolutt jeg har spesialkompetanse.

Anonymous poster hash: 2652b...79e

En assistent på et sykehjem har et nattillegg på 85 kr timen. Denne assistenten har ikke nødvendigvis vgs engang. En vekter har ofte fagbrev, eller iallefall studiekompetanse.

Synes ikke det går så mye på utdannele, for grunnlønna reflekterer den. Men tilleggene burde heves for enkelte yrkesgrupper.

Anonymous poster hash: 764d3...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket trengte man ikke noe særlig med utdannelse for å bli vekter? Når det er sagt så synes jeg selvsagt at alle som må jobbe på ugunstige tider burde få bedre tillegg.

Jeg har jo videreutdanning i ledelse, så synes absolutt jeg har spesialkompetanse.

Anonymous poster hash: 2652b...79e

Jeg er vernepleier (tjener likt som sykepleier) og jeg har ca 440-450 000 kr i året med helge og kveldstillegg. Noe mer da jeg har helligdager. Jeg vurderer en videreutdanning og får da 10-30 000 ekstra i året i samme stilling. Jeg jobber ikke natt.

Med tanke på at en leder, med så mye ansvar, får bare noen få Tusen mer enn meg i året, i tillegg til de da ofte har videreutdanning, synes jeg er hårreisende.

Anonymous poster hash: f4169...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermoren min har vært sykepleier i 40 år å hun sier at denne sytingen om lønnen til sykepleire er bare tull. Hun sier de tjener veldig godt og har mange gode ordninger via kommunen. Bestevenninen min er også sykepleier å hun skryter også av ekstremt god lønn å tillegg. En mnd fikk hun 80.000 utbetalt. Beklager kjære sykepleiere men dere er ikke leger.

En sykepleier med 80 000 kr utbetalt, selv med Oslo tariff, mye natt/helg/kveld/hellidagstillegg og med forskjøvet vakter og overtid så vil det aldri komme opp i 80 000 etter skatt. Da må denne venninnen din ha en utrolig godt betalt jobb i en privatsektor. Jeg tror på deg hvis du hadde sagt 30-40 000 men ikke 80 000. Aldri 80 000. Jeg ligger på samme lønnstrinn som sykepleiere og jeg Harvard hørt noen som har fått 80 000 kr utbetalt. Jeg jobber også med et par sykepleiere og har en del i familien og venner som er sykepleiere.

Anonymous poster hash: f4169...1c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elle82

Svigermoren min har vært sykepleier i 40 år å hun sier at denne sytingen om lønnen til sykepleire er bare tull. Hun sier de tjener veldig godt og har mange gode ordninger via kommunen. Bestevenninen min er også sykepleier å hun skryter også av ekstremt god lønn å tillegg. En mnd fikk hun 80.000 utbetalt. Beklager kjære sykepleiere men dere er ikke leger.

Her viser du en utrolig mangel på kunnskap om lønn og arbeidsliv generelt. Håper for din del at du bare er 15 år, men selv da er en slik uttalelse pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...