Gå til innhold

Svømmefruen......la ut bilde, baby født 2,5 mnd for tidlig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men har kommentarfeltet alltid vært stengt på bloggen?

Jeg skjønner ikke helt given med å blogge uten kommentarfelt om målet er flest mulig lesere?

Og hvordan kan man kalle seg verdens beste far når man har vært pappa i ei uke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi oversvømmes av tynne kropper hver eneste dag, hele tiden. Det er derfor poengløst å legge ut slike bilder hvis man passer inn i dagens skjønnhetsideal. De som er utenfor, f.eks. overvektige, er det et poeng i å legge ut bilder for, fordi de da bidrar til å motvirke spammingen av "perfekte" kropper vi utsettes for absolutt hele tiden.

De som ligger innenfor idealet og legger ut bilde av kroppen sin bidrar bare til å bekrefte idealet og dermed utstøte de som ikke er innenfor.

:klappe:

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oversvømmes av tynne kropper hver eneste dag, hele tiden. Det er derfor poengløst å legge ut slike bilder hvis man passer inn i dagens skjønnhetsideal. De som er utenfor, f.eks. overvektige, er det et poeng i å legge ut bilder for, fordi de da bidrar til å motvirke spammingen av "perfekte" kropper vi utsettes for absolutt hele tiden.

De som ligger innenfor idealet og legger ut bilde av kroppen sin bidrar bare til å bekrefte idealet og dermed utstøte de som ikke er innenfor.

Endelig noen som tør å si det som dessverre alt for mange tydeligvis tenker.

Fyflate for noen fordommer. Så siden jeg har en kropp som for mange ansees som å være innenfor idealet så får jeg altså ikke lov å vise den frem.

Hjelper det at jeg har blitt mobbet hele barne/ungdomsskolen for kroppen min? Hjelper det at jeg ble fritatt fra å være med i svømming på ungdomsskolen og VGS? Hjelper det at jeg ikke turde å vise meg i bikini, singlet og i det hele tatt vise hud før jeg nærmet meg 25 år? Har jeg "lidd" nok eller skal jeg fremdeles gjemme kroppen min?

Blir søren meg kvalm. Det hadde aldri vært sosialt akseptabelt å si noe slikt om de som veier for mye. Det er akkurat som om vi som er tynne tåler å høre alt fordi vi passer innenfor dette såkalte idealkroppen mange av dere kaller det. Dere er jo egentlig de aller verste.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som tør å si det som dessverre alt for mange tydeligvis tenker.

Fyflate for noen fordommer. Så siden jeg har en kropp som for mange ansees som å være innenfor idealet så får jeg altså ikke lov å vise den frem.

Hjelper det at jeg har blitt mobbet hele barne/ungdomsskolen for kroppen min? Hjelper det at jeg ble fritatt fra å være med i svømming på ungdomsskolen og VGS? Hjelper det at jeg ikke turde å vise meg i bikini, singlet og i det hele tatt vise hud før jeg nærmet meg 25 år? Har jeg "lidd" nok eller skal jeg fremdeles gjemme kroppen min?

Blir søren meg kvalm. Det hadde aldri vært sosialt akseptabelt å si noe slikt om de som veier for mye. Det er akkurat som om vi som er tynne tåler å høre alt fordi vi passer innenfor dette såkalte idealkroppen mange av dere kaller det. Dere er jo egentlig de aller verste.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

Det var ikke jeg som skrev innlegget du siterer, men du misforstår.

Det er ikke fordommer, og du får selvfølgelig LOV til å vise frem kroppen. Men poenget er at det ikke er en modig, viktig handling. Du er tynn og bekrefter det snevre idealet på skjønnhet vi har, som vi blir bombardert med kontinuerlig. Når ser du tykke folk blir representert? Nesten aldri. Dette er fordi tynne mennesker er det vi assosierer med skjønnhet, og når du viser frem din tynne kropp bekrefter du bare dette. Men du får selvfølgelig LOV til å gjøre hva du vil, vis gjerne kroppen din frem, det er ikke det som er poenget.

Jeg er selv slank, og har vært det hele livet. Har ofte hørt hvor stygt det er med beinrangel også videre, og det er ikke kult. Men jeg er likevel heldig - jeg passer inn i idealet. Jeg ser "rett" ut. Skjønner du?

Jeg skjønner ikke hva du synes er så jævlig slemt sagt med det du siterte, og hvorfor du blir kvalm. jabx sier jo ikke at tynne er stygge - bare at det å legge ut et lettkledd bilde av en tynn, trent kropp ikke er modig eller viktig.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som skrev innlegget du siterer, men du misforstår.

Det er ikke fordommer, og du får selvfølgelig LOV til å vise frem kroppen. Men poenget er at det ikke er en modig, viktig handling. Du er tynn og bekrefter det snevre idealet på skjønnhet vi har, som vi blir bombardert med kontinuerlig. Når ser du tykke folk blir representert? Nesten aldri. Dette er fordi tynne mennesker er det vi assosierer med skjønnhet, og når du viser frem din tynne kropp bekrefter du bare dette. Men du får selvfølgelig LOV til å gjøre hva du vil, vis gjerne kroppen din frem, det er ikke det som er poenget.

Jeg er selv slank, og har vært det hele livet. Har ofte hørt hvor stygt det er med beinrangel også videre, og det er ikke kult. Men jeg er likevel heldig - jeg passer inn i idealet. Jeg ser "rett" ut. Skjønner du?

Jeg skjønner ikke hva du synes er så jævlig slemt sagt med det du siterte, og hvorfor du blir kvalm. jabx sier jo ikke at tynne er stygge - bare at det å legge ut et lettkledd bilde av en tynn, trent kropp ikke er modig eller viktig.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

Nei, brukeren sier ikke vi er stygge. Men at de av oss som er slank/har denne såkalte idealkroppen som mange kaller det bidrar til å utstøte de som ikke har denne kroppen og at vi derfor ikke bør vise frem kroppen vår. Og jeg synes det er ganske ufint.

Ansvarsfraskrivelse vil jeg kalle det.

Det er jo vi forbrukerne som skaper denne såkalte idealkroppen. Jeg misliker for det første det ordet veldig sterkt fordi det burde ikke finnes noe ideal. Det at tykke folk ikke blir representert er fordi flesteparten av forbrukerne ikke "kjøper det" om jeg kan si det slik. Aktører vet hva som selger. Hvem er det som kan snu dette? Vi forbrukerne ved å "tillate" alle slags kropper. At man da i det hele tatt sier at Du som er tynn bidrar til dette idealet er for meg helt på jordet. Og det er heller ingen som nekter noen på bakgrunn av kroppsformen å vise seg frem (joda, jeg vet at noen er såpass ekle men man kan ikke la seg diktere av idioter).

Skal jeg (og andre som er tynne) gå rundt til en hver tid å tenke at Dette bildet kan jeg ikke legge ut på fb, noen som er tykke kan bli støtt av det. Det er jo bare med på å eskalere dette kroppshysteriet, uansett om man i utgangspunktet for enkelte har idealkropp. Det får ikke meg til å føle meg heldig eller bedre iallefall.

Synes det er rart at det i en debatt om kropp alltid skal pekes ut en svarteper (ofte de som er tynne for de tåler jo alt siden de har den "perfekte" kroppen...), noe som virker totalt mot sin hensikt. Det er jo ikke jeg som påstår jeg har den perfekte kroppen, det er jo de som roper ut om kroppspress/hysteri som sier. Og det er ganske ironisk i mine øyne.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brukeren sier ikke vi er stygge. Men at de av oss som er slank/har denne såkalte idealkroppen som mange kaller det bidrar til å utstøte de som ikke har denne kroppen og at vi derfor ikke bør vise frem kroppen vår. Og jeg synes det er ganske ufint.

Ansvarsfraskrivelse vil jeg kalle det.

Det er jo vi forbrukerne som skaper denne såkalte idealkroppen. Jeg misliker for det første det ordet veldig sterkt fordi det burde ikke finnes noe ideal. Det at tykke folk ikke blir representert er fordi flesteparten av forbrukerne ikke "kjøper det" om jeg kan si det slik. Aktører vet hva som selger. Hvem er det som kan snu dette? Vi forbrukerne ved å "tillate" alle slags kropper. At man da i det hele tatt sier at Du som er tynn bidrar til dette idealet er for meg helt på jordet. Og det er heller ingen som nekter noen på bakgrunn av kroppsformen å vise seg frem (joda, jeg vet at noen er såpass ekle men man kan ikke la seg diktere av idioter).

Skal jeg (og andre som er tynne) gå rundt til en hver tid å tenke at Dette bildet kan jeg ikke legge ut på fb, noen som er tykke kan bli støtt av det. Det er jo bare med på å eskalere dette kroppshysteriet, uansett om man i utgangspunktet for enkelte har idealkropp. Det får ikke meg til å føle meg heldig eller bedre iallefall.

Synes det er rart at det i en debatt om kropp alltid skal pekes ut en svarteper (ofte de som er tynne for de tåler jo alt siden de har den "perfekte" kroppen...), noe som virker totalt mot sin hensikt. Det er jo ikke jeg som påstår jeg har den perfekte kroppen, det er jo de som roper ut om kroppspress/hysteri som sier. Og det er ganske ironisk i mine øyne.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg vil anbefale deg å lese litt stoff om samfunnstrukturer, idealer og kroppspress, og hvordan det fungerer. Det er greit at du synes det "ikke burde finnes et ideal", men det gjør det jo. Og det idealet er relativt uoppnåelig. Hvor mange kvinner føler seg ikke dårlig over kroppen sin? Det er egentlig helt vanvittig når man begynner å tenke over det. Jeg kjenner ikke EN kvinne som elsker kroppen sin. Det er alltid noe som skal fikses på, fjernes, slankes. Og det er fordi det idealet vi har, og ser OVERALT, er så utrolig snevert.

Jeg vil kommentere et par ting du skriver:

"Det er ingen som nekter noen på bakgrunn av kroppsformen å vise seg frem". Nei, selvfølgelig nekter ingen noen det. Men det er relativt vanlig og akseptert å gjøre narr av tykke. Har du sett bilder på nettet av tykke folk i bikini (facebook, instagram, 9gag, blogger, reddit o.l), og hva folk skriver? I tillegg er det mye vanskeligere å vise seg frem når man ikke passer inn i normen.

"Det er jo ikke jeg som påstår at jeg har den perfekte kroppen, det er de". Ja, men så lenge du er tynn og pen så passer du inn i idealet. Det er et faktum, ikke en mening. Skjønnhet er subjektiv og bla bla, men i forhold til normidealet så passer du inn.

Det er du selv som gjør deg til en svarteper, med å ta det så utrolig personlig. Dette er ikke kritikk mot DEG som er tynn. Eller meg - jeg er også tynn. Det er kritikk mot samfunnet og idealkvinnen. Det er kritikk mot et ideal som er uoppnåelig for de fleste, og ikke fører noe positivt med seg. Det er kritikk mot en struktur.

Vis frem kroppen så mye du vil. Bare ikke lat som du gjør noe revolusjonerende.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig noen som tør å si det som dessverre alt for mange tydeligvis tenker.

Fyflate for noen fordommer. Så siden jeg har en kropp som for mange ansees som å være innenfor idealet så får jeg altså ikke lov å vise den frem.

Jeg har ikke sagt at du ikke skal vise den frem og det er ingen som hindrer deg i å gjøre det, men jeg påpeker hvorfor det er poengløst at du gjør det, og hvorfor det er naturlig at det kommer flere positive reaksjoner når noen utenfor idealet tør å vise frem kroppen sin enn når de innenfor gjør det.

Det er ikke en meningsfull handling når noen innenfor idealet legger ut bilde av kroppen sin (ta bildet som diskuteres her som utgangspunkt), men det er det når noen utenfor gjør det.

Hjelper det at jeg har blitt mobbet hele barne/ungdomsskolen for kroppen min? Hjelper det at jeg ble fritatt fra å være med i svømming på ungdomsskolen og VGS? Hjelper det at jeg ikke turde å vise meg i bikini, singlet og i det hele tatt vise hud før jeg nærmet meg 25 år? Har jeg "lidd" nok eller skal jeg fremdeles gjemme kroppen min?
Her er det snakk om å legge ut bilder på nettet, f.eks. Instagram, blogger, osv.
Blir du mobbet for kroppen din i dag? Har du samme kropp i dag som da du gikk på barne- og ungdomsskolen?

Blir søren meg kvalm. Det hadde aldri vært sosialt akseptabelt å si noe slikt om de som veier for mye. Det er akkurat som om vi som er tynne tåler å høre alt fordi vi passer innenfor dette såkalte idealkroppen mange av dere kaller det. Dere er jo egentlig de aller verste.
Nå prater du bare tull. Overvektige blir stadig utsatt for hets på grunn av kroppen sin. Og hvem er det som fremstilles som henholdsvis vellykkede og mislykkede i f.eks. underholdsningsindustrien? De tynne er de vellykkede, og de overvektige er de mislykkede.
Du kan snakke om mobbing, men jeg tror ikke du har evne til å se saken fra andre perspektiver.
Endret av jabx
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du selv som gjør deg til en svarteper, med å ta det så utrolig personlig. Dette er ikke kritikk mot DEG som er tynn. Eller meg - jeg er også tynn. Det er kritikk mot samfunnet og idealkvinnen. Det er kritikk mot et ideal som er uoppnåelig for de fleste, og ikke fører noe positivt med seg. Det er kritikk mot en struktur.

Vis frem kroppen så mye du vil. Bare ikke lat som du gjør noe revolusjonerende.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

Men hvordan skal denne kritikken vinne frem ved å si at; Greit nok, vis deg frem selv om du er tynn men vær bevisst at du da er med på å utstøte de som ikke har den kroppen. Hvordan i all verden skal det hjelpe på noe som helst? Hvordan skal det løse problemet? Det blir jo litt av det samme som å si at det beste er at du som er tynn ikke viser kroppen din. Ingen vil vel ha den følelsen av at man er med på å utstøte noen bare fordi man har den kroppen man har.

Og jeg synes det er å gjøre en gruppe til svarteper når noen sier at; De som ligger innenfor idealet og legger ut bilde av kroppen sin bidrar bare til å bekrefte idealet og dermed utstøte de som ikke er innenfor.

Selvfølgelig har jeg sett hetsende ord om tykke mennesker. Men jeg synes ikke løsningen er at de som er tynne skal bli fortalt at hver gang de viser frem kroppen så vil det støte noen. Og forøvrig finnes det hest av alle kroppstyper så skjønner ikke hvorfor det er et argument kun for de tykke.. Det bare bekrefter at vi om er tynne skal liksom tåle alt. Virker som om det er greit med hets av oss som er tynne fordi vi har jo den såkalte idealkroppen så vi klarer oss allikevel.

Ja, jeg passer sikkert inn i følge enkelte. Skal jeg da gremmes? Skal jeg da måtte tenke at nå får noen en kjip følelse? Nei, det eneste jeg kan gjøre er å forsøke å få frem at et ideal er noe vi brukerne skaper og bør ta avstand i fra ved å ikke hetse noen for kroppen de har.

Og det der med å late som om jeg ikke gjør noe revolusjonerende..den skjønte jeg ærlig talt ikke.

Ps. Ser teksten blir rar men vet ikke hvordan jeg endrer det.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du mobbet for kroppen din i dag? Har du samme kropp i dag som da du gikk på barne- og ungdomsskolen?

Ikke i den grad jeg ble på barne/ungdomsskolen. Men jeg opplever nå og da, fra voksne mennesker som sier; Herlighet, ser ikke forskjellen på deg og langkosten. Herreguuuud så tynn du er (med et ansiktsutrykk som tilsier at det ikke var et kompliment). Ikke mobbing, men utrolig sårende for en som er usikker på sin kropp.

Jeg har også et nært familiemedlem som er overvektig og som ved nesten samtlige familiesammenkomster påpeker forskjellen på kroppsfasongene våre så mye at jeg får en følelse av at jeg bør gjemme meg og skamme meg, at det er jeg som påfører denne personen dårlig selvtillit. Og din uttalelse bekrefter jo dette. Vi tynne støter ut de som ikke er tynne ved å vise frem kroppen vår. Og da blir jeg provosert over at det faktisk ser ut til å være slik. Og det provoserer meg at det er liksom det som er løsningen; at vi skal huske at noen kan bli lei seg om vi viser kroppen vår.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hallo, hvem har ikke liten mage etter at en føder prematur da. Dette blir bare for dumt. Noen som så dette i Dagbladet? Babyen kom ut 2,5 mnd før tiden og så skryter hun av flat mage. Magen var da ikke ferdig utvokst om hun fullførte hele svangerskapet. Riktig usmaklig er det,

Anonymous poster hash: 250cd...5f0

man kan være ganske diger når man er 6-7 mnd på vei da. Forskjell på folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal denne kritikken vinne frem ved å si at; Greit nok, vis deg frem selv om du er tynn men vær bevisst at du da er med på å utstøte de som ikke har den kroppen. Hvordan i all verden skal det hjelpe på noe som helst? Hvordan skal det løse problemet? Det blir jo litt av det samme som å si at det beste er at du som er tynn ikke viser kroppen din. Ingen vil vel ha den følelsen av at man er med på å utstøte noen bare fordi man har den kroppen man har.

Og jeg synes det er å gjøre en gruppe til svarteper når noen sier at; De som ligger innenfor idealet og legger ut bilde av kroppen sin bidrar bare til å bekrefte idealet og dermed utstøte de som ikke er innenfor.

Selvfølgelig har jeg sett hetsende ord om tykke mennesker. Men jeg synes ikke løsningen er at de som er tynne skal bli fortalt at hver gang de viser frem kroppen så vil det støte noen. Og forøvrig finnes det hest av alle kroppstyper så skjønner ikke hvorfor det er et argument kun for de tykke.. Det bare bekrefter at vi om er tynne skal liksom tåle alt. Virker som om det er greit med hets av oss som er tynne fordi vi har jo den såkalte idealkroppen så vi klarer oss allikevel.

Ja, jeg passer sikkert inn i følge enkelte. Skal jeg da gremmes? Skal jeg da måtte tenke at nå får noen en kjip følelse? Nei, det eneste jeg kan gjøre er å forsøke å få frem at et ideal er noe vi brukerne skaper og bør ta avstand i fra ved å ikke hetse noen for kroppen de har.

Og det der med å late som om jeg ikke gjør noe revolusjonerende..den skjønte jeg ærlig talt ikke.

Ps. Ser teksten blir rar men vet ikke hvordan jeg endrer det.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

Jeg tror vi diskuterer med forskjellig bakgrunn. Du diskuterer med bakgrunn i at du er tynn og du vil vise/være stolt av kroppen din uten å få "hets fordi du er tynn" (noe folk sjeldent får, men ok). Jeg diskuterer fra et samfunnsperspektiv, ikke basert på individer men "hele bildet", et makroperspektiv. Det samme gjør brukereren du siterte i starten. Skjønner du hva jeg mener? Derfor tror jeg vi diskuterer litt forbi hverandre.

Jeg synes ikke den setningen du siterte bidrar til å gjøre noen til en svarteper. Det er mer et faktum basert på normer. Det gir ikke oss tynne SKYLDEN, det bare konstanterer at vi er en del av idealet.

Men legger du ut et bilde av deg selv på instagram hvor du er i bikini, og du har la oss si 70 følgere, så gjør det ingenting fra eller til. Det er mer problematisk at mennesker som har mange, mange følgere og blir sett på som forbilder gjør dette hele tiden (og like etter fødsel, som temaet er nå), det bidrar mye mer til kroppspress. Du har neppe særlig påvirkningskraft som privatperson. Legg ut bilder i fleng med god samvittighet. Og det du sier om at løsningen er at tynne skal skjemmes over kroppen sin er det ingen som har sagt. Jeg er helt enig i at det ikke er en løsning. Ingen skal skjemmes over kroppen sin!

Du sier også at alle kroppstyper kritiseres, men det er et faktum at tykke kritiseres mer enn slanke, vanlige jenter. Går du ut på byen i en liten, kort kjole får du kanskje lange blikk fra menn og komplimenter. Går en overvektig jente ut i samme kjolen, kan hun risikere stygge kommentarer og å bli ledd av. Tykke mennesker skal skjule kroppen og ikke tro de er noe. Og du sier at tynne får mye hets - er det virkelig sant? Jeg er tynn, og jeg får aldri hets. Kanskje jeg kommer over noen bilder på nettet der det står "real men like curves" eller lignende. Det blar jeg bare forbi. Det er en bagatell.

Angående det du skrev om familiesammenkomster, med din overvektige slektning. Du føler kanskje litt dårlig samvittighet, og det er ikke godt. Men hva tror du den overvektige føler, som blir sammenlignet med en tynn, pen jente? Det er sikkert like (om ikke mer) vondt for henne å bli sammenlignet med deg! Du vil ikke ha kroppen hennes, men hun vil kanskje ha din. Hun er den "mislykkede" i samfunnets øyne fordi hun ikke passer inn i idealet. Men jeg er enig i at det ikke er greit å kritisere tynne for å være tynn! Hvis familiemedlemmene dine gjør det, får du sette dem på plass. Kroppslig kritikk er aldri greit, enten det er rettet mot tykk eller tynn.

Det jeg mente med revolusjonerende, er at tynne pene jenter som viser frem kroppen sin ikke er revolusjonerende eller modig eller nytt. Det er først når mennesker som skiller seg ut fra normen gjør det, at det er snakk om modig.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi diskuterer med forskjellig bakgrunn. Du diskuterer med bakgrunn i at du er tynn og du vil vise/være stolt av kroppen din uten å få "hets fordi du er tynn" (noe folk sjeldent får, men ok). Jeg diskuterer fra et samfunnsperspektiv, ikke basert på individer men "hele bildet", et makroperspektiv. Det samme gjør brukereren du siterte i starten. Skjønner du hva jeg mener? Derfor tror jeg vi diskuterer litt forbi hverandre.

Jeg synes ikke den setningen du siterte bidrar til å gjøre noen til en svarteper. Det er mer et faktum basert på normer. Det gir ikke oss tynne SKYLDEN, det bare konstanterer at vi er en del av idealet.

Men legger du ut et bilde av deg selv på instagram hvor du er i bikini, og du har la oss si 70 følgere, så gjør det ingenting fra eller til. Det er mer problematisk at mennesker som har mange, mange følgere og blir sett på som forbilder gjør dette hele tiden (og like etter fødsel, som temaet er nå), det bidrar mye mer til kroppspress. Du har neppe særlig påvirkningskraft som privatperson. Legg ut bilder i fleng med god samvittighet. Og det du sier om at løsningen er at tynne skal skjemmes over kroppen sin er det ingen som har sagt. Jeg er helt enig i at det ikke er en løsning. Ingen skal skjemmes over kroppen sin!

Du sier også at alle kroppstyper kritiseres, men det er et faktum at tykke kritiseres mer enn slanke, vanlige jenter. Går du ut på byen i en liten, kort kjole får du kanskje lange blikk fra menn og komplimenter. Går en overvektig jente ut i samme kjolen, kan hun risikere stygge kommentarer og å bli ledd av. Tykke mennesker skal skjule kroppen og ikke tro de er noe. Og du sier at tynne får mye hets - er det virkelig sant? Jeg er tynn, og jeg får aldri hets. Kanskje jeg kommer over noen bilder på nettet der det står "real men like curves" eller lignende. Det blar jeg bare forbi. Det er en bagatell.

Angående det du skrev om familiesammenkomster, med din overvektige slektning. Du føler kanskje litt dårlig samvittighet, og det er ikke godt. Men hva tror du den overvektige føler, som blir sammenlignet med en tynn, pen jente? Det er sikkert like (om ikke mer) vondt for henne å bli sammenlignet med deg! Du vil ikke ha kroppen hennes, men hun vil kanskje ha din. Hun er den "mislykkede" i samfunnets øyne fordi hun ikke passer inn i idealet. Men jeg er enig i at det ikke er greit å kritisere tynne for å være tynn! Hvis familiemedlemmene dine gjør det, får du sette dem på plass. Kroppslig kritikk er aldri greit, enten det er rettet mot tykk eller tynn.

Det jeg mente med revolusjonerende, er at tynne pene jenter som viser frem kroppen sin ikke er revolusjonerende eller modig eller nytt. Det er først når mennesker som skiller seg ut fra normen gjør det, at det er snakk om modig.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

Ja vi diskuterer nok ut ifra forskjellig bakgrunn. For min del så har det å være tynn opplevdes mest som negativt. Jeg har nok bidratt til det selv også ved å ikke "seile" på den at man som tynn sikkert kan høste godord. Jeg er over 30 år og kvier meg fremdeles for å ta på meg en bikini.

Jeg er ikke uenig i det som blir sagt. De som er tynn og slank har sikkert en slags sær form for fordeler.Samtidig så har min opplevelse med det å være tynn vært mer negativt enn positivt. At man da attpåtil leser at det faktisk er de tynne som får de tykke til å føle seg verre synes jeg er sårt. Ja, mulig det er dumt av meg å ta det personlig. Men det er akkurat disse tankene og meningene jeg er redd folk skal tenke de få gangene jeg viser meg i tettsittende klær, bikini osv. Og så viser det seg at det er slik.

Jeg hadde aldri aldri turt å vise meg i bikini sammen med det familiemedlemmet jeg snakket om. Jeg er livredd for å virke hoverende, at personen skal føle seg enda verre (ikke at jeg er så voldsom fin for det synes jeg ikke). Og etter å ha lest her, uansett hvordan dere forsøker å legge det frem, så mister jeg enda mer lyst til å forsøke å være stolt over kroppen min. Noen kommer til å føle seg kjip av den grunn. Og jeg vet så alt for godt hvor kjip den følelsen er.

Anonymous poster hash: ce4a0...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: real betyr i denne sammenhengen virkelig. Ikke ekte. Stor forskjell. Rart at folk ikke skjønner den..

Anonymous poster hash: a0e54...4bd

Hva er forskjellen på en ekte kvinne og en virkelig kvinne?

Anonymous poster hash: 7921e...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på en ekte kvinne og en virkelig kvinne?

Anonymous poster hash: 7921e...cfc

"Ekte" kvinne: en kvinne som representerer hvordan kvinner skal være. Av den type "den her kvinnen har rett utseende" (og alt annet er feil).

Virkelig kvinne: en kvinne som viser hvordan kvinner gjennomsnittlig og faktisk er.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner med respekt for seg selv legger seg ikke naken, eller halvnaken ut på internett!! Slik er det bare. Slike kvinner feiler noe, mangler respekt og elsker ikke seg selv. De er trash som må kle seg naken for å tro at først da blir de likt og elsket, men nei. De blir ikke elsket av å vise seg naken!!!



Anonymous poster hash: 250cd...5f0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner med respekt for seg selv legger seg ikke naken, eller halvnaken ut på internett!! Slik er det bare. Slike kvinner feiler noe, mangler respekt og elsker ikke seg selv. De er trash som må kle seg naken for å tro at først da blir de likt og elsket, men nei. De blir ikke elsket av å vise seg naken!!!

Anonymous poster hash: 250cd...5f0

Kvinner med respekt for seg selv gjør hva faen de vil, og driter i hva andre sier.

Anonymous poster hash: 8f153...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kritikken til Svømmefrue handler om er er logisk å sammenligne en kropp som har vært gravid i 40 uker mot en som føder 2,5 mnd før termin.

Det handler ikke om at hun er slank og veltrent fra før, men om hvilken setting hun tar bildet.

Slike bilder øker presset på nybakte mødre om bruke barseltiden på å bekymre seg om å bli kvitt babyvekten i stedet for å nyte babyen og alt ansvaret som følger med der.

Svømmefrue sitt halleluja-kommetarfelt på instagram viser at det er mange som mener at om man ikke mister vekten jobber man ikke hardt nok, at man rettferdiggjør overvekt og at fokus er å få kroppen tilbake.

At om man har strekkmerker og løs hud har man ikke passet godt nok på seg selv.



Anonymous poster hash: 458af...cd0
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal denne kritikken vinne frem ved å si at; Greit nok, vis deg frem selv om du er tynn men vær bevisst at du da er med på å utstøte de som ikke har den kroppen. Hvordan i all verden skal det hjelpe på noe som helst? Hvordan skal det løse problemet? Det blir jo litt av det samme som å si at det beste er at du som er tynn ikke viser kroppen din. Ingen vil vel ha den følelsen av at man er med på å utstøte noen bare fordi man har den kroppen man har.

Du er ikke med på å utløse noe fordi du har kroppen du har, men du er med på å bidra til en forming av hva idealet skal være ved å faktisk vise den frem (om enn i liten grad, se avsnittet under). Som denne idioten av en kvinne som trente tross legens advarsler, fødte for tidlig, og nå poserer med den tynne idealkroppen sin i offentligheten. Hun bidrar naturligvis i mye større grad som enkeltperson enn du ville gjort hvis du la ut et slikt bilde fordi hun er en ganske kjent person og det blir slått opp i media.

Hvis du bare slenger ut et bilde på Instagram som ingen ser har det naturligvis ingen stor effekt, men det er ikke noe poeng i å gjøre det heller. Hvilket bidrag gjør du, og til hva? Hva oppnår du ved å legge ut et slikt bilde?

Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det og jeg sier ikke at du ødelegger selvbildet til en overvektig person fordi du legger ut et bilde, men jeg påpeker hvorfor denne diskusjonen oppstår.

Selvfølgelig har jeg sett hetsende ord om tykke mennesker. Men jeg synes ikke løsningen er at de som er tynne skal bli fortalt at hver gang de viser frem kroppen så vil det støte noen.

Det blir de da heller ikke. Vi spammes som nevnt med idealkropper hele tiden. Vi overeksponeres for kropper innenfor et visst spekter. Det er derfor, nok en gang, ganske poengløst å vise frem enda flere av dem. Det er derimot et stort poeng i å vise kropper utenfor idealet for å motvirke spammingen av idealkropper.

Og forøvrig finnes det hest av alle kroppstyper så skjønner ikke hvorfor det er et argument kun for de tykke.. Det bare bekrefter at vi om er tynne skal liksom tåle alt. Virker som om det er greit med hets av oss som er tynne fordi vi har jo den såkalte idealkroppen så vi klarer oss allikevel.

Det er et "argument kun for de tykke" fordi de innenfor idealet allerede er overrepresentert. Vi spammes som nevnt med det absolutt hele tiden. Du kan nesten ikke skru på en TV eller gå ut av døren uten å få idealkropper trykt opp i trynet.

For all del, jeg digger kvinnekropper og for min del kan dere gjerne gå nakne alle sammen. Har ingenting imot å se på digge kropper personlig. Kan glo til øynene triller ut av skallen. Men skal man se på det fra et samfunnsperskeptiv, og svare på spørsmålet om hvorfor overvektige blir applaudert når de viser kroppen men ikke de innenfor idealet, så er det altså det jeg svarer på.

Jeg har også et nært familiemedlem som er overvektig og som ved nesten samtlige familiesammenkomster påpeker forskjellen på kroppsfasongene våre så mye at jeg får en følelse av at jeg bør gjemme meg og skamme meg, at det er jeg som påfører denne personen dårlig selvtillit. Og din uttalelse bekrefter jo dette. Vi tynne støter ut de som ikke er tynne ved å vise frem kroppen vår. Og da blir jeg provosert over at det faktisk ser ut til å være slik. Og det provoserer meg at det er liksom det som er løsningen; at vi skal huske at noen kan bli lei seg om vi viser kroppen vår.

Du har altså ett familiemedlem som kommer med ubehagelige kommentarer. Overvektige blir derimot spammet konstant med påminnelser om hvordan idealkroppen skal være, og at de ikke er slik. De har et helt samfunn mot seg.

Jeg har forøvrig ikke sagt at du skal skamme deg fordi du ligger innenfor idealet.

Endret av jabx
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye innlegg dere, HEIA KJÆRLIGHETEN! :hjerte::hjerte: :hjerte: :hjerte::hjerte:



Anonymous poster hash: 96dc1...982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun forresten virkelig utdannet journalist? Virker ikke slik på språket hennes?



Anonymous poster hash: 8f153...a2d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...