Gå til innhold

Er du redd for veps?


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Himmel og hav!

Voksne mennesker kan da ikke være redde for veps, edderkopper, mus osv.

Anonymous poster hash: fa99a...78d

Joda, det går fint an :fnise: Har alltid vært redd for veps, og jeg føler det blir verre for hvert år som går. Alltid like gøy å sitte på uteservering når en veps driver og surrer rundt. Sitter jo med hjertet i halsen og spretter opp så fort den nærmer seg. Ser ikke alltid like smart ut... Eller om en veps har forvillet seg inn på bussen. Da er det bare å gå av med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er livredd for veps, i tillegg til at jeg hater de. De er onde, jo! Jeg løper, fekter med armene og piper som en tulling om en er i nærheten.

Men humler synes jeg er søte, i tillegg til at jeg har blitt fortalt gjennom hele oppveksten av min mor som elsket humler, at de ikke er farlige og bare er snille. ... Vet ikke helt om jeg stoler på det, så er litt redd de. Jeg får ikke panikk som med vepsene om jeg møter en, men jeg prøver å holde meg en meter eller to unna, bare for å være sikker. Men akkurat der erkjenner jeg at det bare er jeg som er rar. :sjenert:

Kan også kanskje legge til at jeg er såppass sint og redd for veps at om en er i huset mitt og jeg ikke lett kan slippe den ut vinduet e.l., dreper jeg den med spray. Men humler ville jeg aldri ha gjort det med, de har jeg reddet ut av huset mange ganger, samt reddet de ut av bøtter med vann eller gitt de litt næring mens de har gått og surret rundt på bakken.

Humler er ikke mye snille, nei.

De biter med munnen i motsetning til veps og bier, som stikker med en kort brodd.

Humlen dør heller ikke etterpå. Så en humle kan bite flere ganger, mens bien og vepsen vi dø etter det ene stikket.

Et humlebitt kjennes som å bli brent med kokende vann og bittet gir symptomer lenger enn et bie- og et vepsestikk.

Dessuten har de vepselignende kropp kamuflert av en tykk humlepels. Det er derfor ser de "runde ut."

Men det er bare lange humlehår på en vepselignende kropp og det er derfor humlen kan fly med "for små" vinger.

Dette har forskerne sjekket ut, fordi de ikke skjønte at et sånt insekt kunne fly.

Men da de fjernet pelsen på den skjønte det hvordan den kan dette.

Humler er bare mindre aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humler er ikke mye snille, nei.

De biter med munnen i motsetning til veps og bier, som stikker med en kort brodd.

Oppfordrer deg til å finne en kald og forkommen humle, og mate den med sukkervann eller honning. Da vil du se at den faktisk har en ganske så lang tunge. Eller bare se på videoen jeg postet. Humler har, som veps og bier, en brodd på bakkroppen. De har munn (mandibler) men de bruker brodden til å forsvare seg med.

For ordens skyld, det fins broddløse bier, som faktisk bruker mandiblene til å forsvare seg med.

Humlen dør heller ikke etterpå. Så en humle kan bite flere ganger, mens bien og vepsen vi dø etter det ene stikket.

Du tenker kanskje på bier (honningbier) her? De kan bare stikke en gang, siden brodden har mothaker, og river opp bakkroppen på bien når brodden har festet seg. Veps og bier har helt glatt brodd, som den kan stikke med gjentatte ganger.

Et humlebitt kjennes som å bli brent med kokende vann og bittet gir symptomer lenger enn et bie- og et vepsestikk.

Dessuten har de vepselignende kropp kamuflert av en tykk humlepels. Det er derfor ser de "runde ut."

Men det er bare lange humlehår på en vepselignende kropp og det er derfor humlen kan fly med "for små" vinger.

Dette har forskerne sjekket ut, fordi de ikke skjønte at et sånt insekt kunne fly.

Men da de fjernet pelsen på den skjønte det hvordan den kan dette.

Humler er bare mindre aggressive.

Det fins slektninger av humler som nesten hårløse. Likevel ser man at de har stutte og kraftige kropper.

Skulle gjerne sett en kilde til at forskere har barbert bort håret for å finne ut om humler kunne fly? Etter det jeg har funnet ut, er denne myten heller basert på et simpelt regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv forferdelig redd for veps! Har blitt stukket én gang i mitt liv, og ønsker absolutt ikke flere stikk. Syns veps er ufattelig skumle utseendemessig. Er kanskje på grunn av fargene? Men liker heller ikke "baken" på dem og måten de snevres inn på midten. Jeg grøsser ved tanken. Kan vel nærmest betegne redselen som en fobi - klarer jo ikke engang se et bilde av en veps uten å føle sterkt ubehag og redsel.

Jeg ser, med andre ord, ikke frem til sommeren. Tør knapt å sitte på balkongen i finværet - sitter på nåler hele tiden, lyttende etter bzzzingen. Og hører jeg den, så løper jeg inn og lukker døren panisk bak meg. Ja, det er pinlig, men jeg takler dem virkelig ikke, så da får folk bare le. Hjelper heller ikke at det er en kjempeveps som "camper" på balkongen min når sola er ute nå om dagen. Da går ikke jeg ut, for å si det sånn, mens den prøver å komme inn ved å fly på vinduet. Blodtørstige beist.

Jeg har det på samme måten. Jeg klarer heller ikke å se bilder av veps. Jeg får ståpels og begynner å skjelve med en gang! Blir fysisk og psykisk dårlig. Vepsen har et forferdelig ekkelt utseende, og jeg kan høre lyden av den på femti til hundre meters avstand. Jeg er eksstremt sensitiv ovenfor vepse-summing. Og gang på gang tror folk de kan lure meg ved å påstå at "det bare er en flue". Ha ha, ja, særlig! Jeg hører STOR forskjell på fluer og veps. Blir bare irritert når folk er så dumme at de tror de kan lure meg. Jeg har ALDRI tatt meg selv i å ikke høre forskjell på veps og flue!

Til min store fortvilelse, så ser det ut til at vepsen har en tendens til å bli tiltrukket av meg. Sitter jeg sammen med noen, er det nesten alltid MEG den kommer til. Den utslitte frasen "bare du sitter helt stille, så vil den ikke gjøre deg noe", er bare tull. Jeg har forsøkt flere ganger å forholde meg rolig, men har likevel opplevd at vepsen har angrepet meg. Jeg ser ingen annen løsning, enn å gå i dekning før det er for sent. Blir mye hyl og skrik, men det får så være.

Jeg er redd nesten alle flyvende insekter, unntatt vanlige husfluer, knott og mygg. Til og med marihøner og sommerfugler er jeg redd. Men veps er uten tvil verstingen.

Anonymous poster hash: bb48c...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det ikke så ille i Norge med tanke på veps:

http://no.wikipedia.org/wiki/Japansk_kjempeveps

Anonymous poster hash: 5379d...983

GRØSS!!!! :sjokkert::sjokkert::sjokkert: Det er enda godt det ikke finnes så mange av denne typen i Norge, selv om jeg har hørt rykter om at den er observert her de siste årene. Størrelsen på vepsen er helt klart avgjørende i forhold til min frykt. En bitteliten veps skremmer meg minimalt, mens de litt større fører til full panikk. En gang fikk jeg en enorm vepsedronning inn i leiligheten. Det ble et svare leven, der jeg i vill desperasjon lette etter noe å slå den ihjel med. Jeg rev ned møbler og pyntegjenstander på min desperate let etter et passende "våpen".. Jeg hylte og skrek også. Heldigvis krabbet beistet på 3-4 cm på vinduet, slik at det gikk relativt greit å treffe den med avisen.

Anonymous poster hash: bb48c...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRØSS!!!! :sjokkert::sjokkert::sjokkert: Det er enda godt det ikke finnes så mange av denne typen i Norge, selv om jeg har hørt rykter om at den er observert her de siste årene. Størrelsen på vepsen er helt klart avgjørende i forhold til min frykt. En bitteliten veps skremmer meg minimalt, mens de litt større fører til full panikk. En gang fikk jeg en enorm vepsedronning inn i leiligheten. Det ble et svare leven, der jeg i vill desperasjon lette etter noe å slå den ihjel med. Jeg rev ned møbler og pyntegjenstander på min desperate let etter et passende "våpen".. Jeg hylte og skrek også. Heldigvis krabbet beistet på 3-4 cm på vinduet, slik at det gikk relativt greit å treffe den med avisen.

Anonymous poster hash: bb48c...b16

De er jo stort sett bare nysgjerrige og om du har noe søtt og godt. Søte små dyr egentlig :)

Anonymous poster hash: 5379d...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst vepsesommer i år likevel. De har slått seg til under takrenna på verandaen. Nå fanger jeg dem og får de til å drepe hverandre. (Det burde vært et smilefjes for ond latter). Noen har til og med dukket opp som tilskuere. Da ble de ennå lettere å fange. Jeg har en som er på vei mot championtittel med tre strake siere.


post-82720-0-33858300-1404310629_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst vepsesommer i år likevel. De har slått seg til under takrenna på verandaen. Nå fanger jeg dem og får de til å drepe hverandre. (Det burde vært et smilefjes for ond latter). Noen har til og med dukket opp som tilskuere. Da ble de ennå lettere å fange. Jeg har en som er på vei mot championtittel med tre strake siere.

attachicon.gif20140701_190202.jpg

Huh?

Det er ikke vepser fra forskjellige bol du har under glasset der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd vepsen her nordpå, den er relativt snill, fredelig og stikker ikke med mindre noen oppfører seg tåpelig eller er slemme mot den.

Vepsen som huserer sørpå ( rundt Stavangerområdet) er jeg noe skeptisk til, da jeg ble stukket tre ganger på en uke, uten å ha gjort noe som helst for å fortjene det. Jeg sto/ satt helt stille og ante fred og ingen fare, før de bare stakk i vei.

Lurer på hva det er slags veps de har der nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh?

Det er ikke vepser fra forskjellige bol du har under glasset der?

De angriper i alle fall og prøver å bite av kroppsdeler og stikke hverandre. Fasinerende underholdning egentlig.

Endret av Lindiana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var lita så var jeg ikke redd, jeg prøvde å fange veps, bier og humler. Gråt når de stakk meg men et par min etterpå så prøvde jeg å fange en ny. Og jeg var en skikkelig pingleunge, redd ca alt.

Men nå er jeg redd de, ikke humler men livredd veps. Aldri sett en bie her jeg bor nå i nord.



Anonymous poster hash: 9611a...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måten. Jeg klarer heller ikke å se bilder av veps. Jeg får ståpels og begynner å skjelve med en gang! Blir fysisk og psykisk dårlig. Vepsen har et forferdelig ekkelt utseende, og jeg kan høre lyden av den på femti til hundre meters avstand. Jeg er eksstremt sensitiv ovenfor vepse-summing. Og gang på gang tror folk de kan lure meg ved å påstå at "det bare er en flue". Ha ha, ja, særlig! Jeg hører STOR forskjell på fluer og veps. Blir bare irritert når folk er så dumme at de tror de kan lure meg. Jeg har ALDRI tatt meg selv i å ikke høre forskjell på veps og flue!

Til min store fortvilelse, så ser det ut til at vepsen har en tendens til å bli tiltrukket av meg. Sitter jeg sammen med noen, er det nesten alltid MEG den kommer til. Den utslitte frasen "bare du sitter helt stille, så vil den ikke gjøre deg noe", er bare tull. Jeg har forsøkt flere ganger å forholde meg rolig, men har likevel opplevd at vepsen har angrepet meg. Jeg ser ingen annen løsning, enn å gå i dekning før det er for sent. Blir mye hyl og skrik, men det får så være.

Jeg er redd nesten alle flyvende insekter, unntatt vanlige husfluer, knott og mygg. Til og med marihøner og sommerfugler er jeg redd. Men veps er uten tvil verstingen.

Anonymous poster hash: bb48c...b16

Kanskje det er noe i det:

Noen arbeidere fungerer som vaktposter utenfor bolet. Ved fare varsler de resten av arbeiderne ved hjelp av feromoner. Enkelte parfymer og sminkestoffer har lukter som minner om disse feromonene. Dette forklarer enkelte tilsynelatende umotiverte angrep av veps, som ellers sjelden stikker unntatt hvis de blir klemt eller forstyrret ved bolet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stikkvepser#Forsesongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppsøker ikke akkurat vepsen, men jeg har nå ingenting imot dem :) Så lenge de ikke stikker meg så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Hva?! Trodde alle nærmest likte humler, jeg. De er jo så lodne og tykke og søte, og veldig fredelige der de brummer rundt nede på bakken rundt blomstene. Jeg har til og med klappet en humle uten at den brydde seg. Den satt på en blomst og passet sine egne saker, og så tok jeg den forsiktig på ryggen. Den bare fortsatte med sitt i fred og fordragelighet. Hvilken veps hadde gjort det?

Humler :hjerte:

Hundeviskeren har jo sitt eget tv program, du burde også hatt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fa*n, nå har marerittet begynt!!!! Vi har fått tropesommer her i nord og vepsen er plutselig overalt, ikke nok med det men de er svære og!! Trodde kanskje jeg skulle få en fredelig sommer i år og kunne ikke skjønne alt snakket om vepsesommer, men så har jeg jobbet ekstremt mye (på dagtid) så langt, og har kanskje derfor ikke fått med meg så mye av beistene. Ikke har vi hatt veldig mange varme dager heller så langt. Men nå har jeg altså tatt ferie.

Satt å koste meg litt med lillegutten foran tv'n med en gang vi sto opp i mårrest, og plutselig hører jeg er bzzzzz lyd veldig svakt. Prøvde å høre nøye etter om lyden ble sterkere og før jeg visste ordet av det var det en megaveps på vei rett mot meg og gutten min. Fikk helt panikk og hev ungen under armene og løp nærmest på gråten inn på soverommet for å vekke mannen. Han blir like irritert hver gang hysteriet startet. Jeg nektet å vrikke meg før han gikk på stuen for å drepe den. Når han gikk forbi veradadøren påpekte han selvsagt at det svermet tre vepser rett utenfor med takrennen.

Så nå kjenner jeg at sommeren er ødelagt for min del og jeg gruer meg noe helt forferdelig til de neste ukene med trope. Før kunne jeg alltids gjemme meg inne hele dagen, men nå som jeg har en aktiv liten gutt på året er det selvagt ikke mulig. Skjønner ikke hvordan i all verden jeg skal takle denne fobien :-( Er det noen som har tips? Hvis det kommer en til veps inn, funker det å spraye hårspray mot den? Tenkte litt på det, men så lurer jeg på om det bare vil irritere den slik at den blir virkelig aggresiv ved å gå til angrep? Har jiff og andre diverse sprayflasker også. Tørr rett og slett ikke å bare gå rundt med en avis i hånda for å ta den. Med min flaks skal jo selvsagt samboer jobbe så hele neste uke at vi blir helt alene, jeg og gutten min. :-(

Endret av Kassiopeia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...