Gå til innhold

Skaffe Au pair for å få mer tid med barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Beklager, men det er ikke tilfelle...

Myndighetene i land som Filippinene har feks innført utreisestopp for å være AuPair fordi de vet at nordmenn misbruker ordningen.

Au pair ordningen er også foreslått avskaffet i Norge:

http://foreninger.uio.no/jurk/aktuelt/2012/pressemelding-au-pair.html

http://www.nrk.no/norge/vil-forby-au-pair-ordningen-1.6537174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 32 år gammel to-barnsmor fra Filippinene er jo ikke en Au Pair. Enhver idiot klarer å fatte det.

En "Au Pair" fra Filippinene har bestukket noen for å komme med flyet ut av landet... Det er deres store problem, når de så oppdager at de ikke kan få noen annen jobb i Norge, uten å søke på en stilling fra hjemlandet for så å få oppholds- og arbeidstillatelse og tiltre stillingen, før de så kan komme hit og ha en ordinær jobb...

Å "ta imot" en AuPair fra Filippinene er å tilrettelegge for forsøk på ulovlig arbeidsinnvandring.

Mange av dem som kommer tror nemlig at bare de kommer seg hit, kan de slutte som underbetalt AuPair så fort de finner seg noe annet, ta en språktest (Bergentesten) og begynne som feks sykepleier på sykehjem. Noe som faktisk ikke er tilfelle.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var min professor i sosiologi en gang i tiden.

En fornuftig og rasjonell mann som selvfølgelig er i mot innvandring. Hans bok, Arbeidskraftimport : velferdsstatens redning eller undergang - pax 2005, er å anbefale. Der tar han også opp dette med hushjelpen som forsvant i Norge rundt midten av forrige århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

det KLARER vi jo, vi er bare ikke så interesert i å sette av tid til dette, vi vil heller bruke den tiden på kvalitetstid med barna...

Anonymous poster hash: 4c5c9...936

Kjøp ett mindre hus, dere tilbringer jo uansett så mye av tiden deres på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fornuftig og rasjonell mann som selvfølgelig er i mot innvandring. Hans bok, Arbeidskraftimport : velferdsstatens redning eller undergang - pax 2005, er å anbefale. Der tar han også opp dette med hushjelpen som forsvant i Norge rundt midten av forrige århundre.

Du fortsetter bare å gjenta deg selv, argumenter du kun har lest hos andre. Hva med at du svarer på det du blir spurt om?

Anonymous poster hash: cb5d5...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår at middelklassen har lovlige, underbetalte hushjelper. Jeg spør hvem disse underbetalte, lovlige hushjelpene er?

Det har jeg jo allerede forklart, til og med tre ganger i følge deg, altså de som lovlig jobber for middelklassen som hushjelper.

Endret av Jus sanguinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fornuftig og rasjonell mann som selvfølgelig er i mot innvandring. Hans bok, Arbeidskraftimport : velferdsstatens redning eller undergang - pax 2005, er å anbefale. Der tar han også opp dette med hushjelpen som forsvant i Norge rundt midten av forrige århundre.

Har lest den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hipp! Jeg er for. Å avskaffe den, altså.

Trist for de jentene som ender opp som "student" på en eller annen bibelskole, mens de lurer på hvordan de skal tjene penger de kan sende hjem, etter at de ikke har lov til å være AuPair lenger. (Etter to år, mener jeg det er.)

Penger til å reise hjem har de jo ikke, for de har levd fra hånd til munn i Norge mens de var AuPairer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en au-pair og det fungerer veldig bra :). Hun passer barna kanskje et par timer noen dager i uka. I tillegg går hun på språkkurs og kokkekurs fordi hun har lyst til å lære å lage norsk mat. Hun har ingen faste arbeidsoppgaver i hjemmet, men gjør det som faller seg naturlig når hun er sammen med barna.

Vi har tre barn som alle går på skole eller i barnehage og vi har henne for at barna (og vi) skal lære litt om andre kulturer mm. Det er den tredje vi har og vi har fortsatt veldig god kontakt med de to som har vært hos oss tidligere.

Og det er dette som en AuPair er i Norge for. Kulturutveksling. Hun lærer om Norge, barna lærer om landet hun kommer fra og de voksne knytter vennskap. Utveksling.

Ikke enveis utnytting av utenlandsk arbeidskraft, fordi folk på Slemdal skal ha det behageligst mulig...

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det så mye å bråke om egentlig?

Vi som bruker au pair, gjør det, og dere som mener det er slavearbeid har ikke au pair. Vi blir ikke enige uansett, og dere snakker for døve ører.

Anonymous poster hash: 9ee4e...3eb

Ja, skjønner at vi snakker for døve ører og det er ganske trist.. Ta gjerne en aupair hvis hovedoppgaven hennes er barnepass, ta gjerne en hushjelp hvis det er de andre oppgavene i hjemmet som skal være hovedoppgavene. Men ikke undergrav aupairordningen med å ta inn en aupair som kun skal være en hushjelp. Det er den biten de fleste reagerer på her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det har jeg jo allerede forklart, til og med tre ganger i følge deg, altså de som lovlig jobber for middelklassen som hushjelper.

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg jo allerede forklart, til og med tre ganger i følge deg, altså de som lovlig jobber for middelklassen som hushjelper.

Jeg har aldri opplevd maken til sirkelargumentasjon…

Anonymous poster hash: cb5d5...1f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd maken til sirkelargumentasjon…

Anonymous poster hash: cb5d5...1f5

Det er ikke et argument, men et heller dårlig forsøk på forenklet forklaring for en som ikke forstår det opprinnelige argumentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Det er ikke et argument, men et heller dårlig forsøk på forenklet forklaring for en som ikke forstår det opprinnelige argumentet.

Problemet er at du ikke har noe "opprinnelig argument." ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du ikke har noe "opprinnelig argument." ;)

ikke helt enig i den her diskusjonen siden han har tatt utgangspunkt i Ottar Bronx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

ikke helt enig i den her diskusjonen siden han har tatt utgangspunkt i Ottar Bronx.

Nytter ikke å ta utgangpunkt i noe, hvis man ikke vet hvordan man bruker det. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nytter ikke å ta utgangpunkt i noe, hvis man ikke vet hvordan man bruker det. ;)

Rett skal være rett, han har vært god her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å plassere en au-pair i en 50 kvm leilighet som dere ellers ville leiet ut for 120000 kr, blir også å misbruke denne ordningen noe sykt. Som au-pair skal man bli tatt inn som et nytt familiemedlem på lik linje med resten av dere som bor i huset. Det er deres jobb å inkludere au-pairen slik at hun føler seg som en del av familien. Hun skal føle seg trygg nok til å spise det hun ønsker i skap og skuffer, hun skal føle seg fritt til å gå hvor enn hun vil i huset og gjøre som hun ønsker. DERE skal behandle henne som deres egen og inkludere henne i deres liv, venner, familie og livsstil. Det er en kulturveksling hvor hun skal ta del i det norske liv.

Jeg har jobbet som Au-pair selv, hos fire familier i England. En av disse ble mitt livs beste opplevelse, og 6 år etter jeg har kommet hjem ser jeg fortsatt på dem som familie. Min jobb var ene og alene at jeg skulle ta meg av barnet deres på 2 år når foreldrene jobbet. Jeg lagde bort i mot aldri middag til hele familien, men hjalp alltid med å vaske opp etterpå. Vaske klær gjorde jeg aldri, men kunne gjerne brette klær noen gangen når det var lite å gjøre på dagtid. Ryddet alltid opp etter meg og lillejenta etter en lang dag med lek og kos, men ellers ryddet alle opp etter seg selv. Vasking, klippe plen og slikt gjorde aldri jeg. Innkjøp av mat og diverse gjorde vi sammen. Når familien dro på turer til familie og diverse ble jeg alltid med. På kveldene satt vi voksne sammen med en god serie eller film på tv. Når vertsmor skulle på shopping, var jeg selvsagt alltid med. I helgene når jeg hadde fri var jeg med mine egne britiske venner som de hadde introdusert meg for når jeg først flyttet dit.

De tre andre familiene ble kortvarige, og var skremmende like din grusomme holdning. Du er bedrevitende og har så høye tanker om deg selv at du synes det er greit å utnytte et system slik at du kan få deg en billig slave. Dere nordmenn som driver på med dette er faktisk enda kvalmere enn britene jeg jobbet for, da de fleste au-pairene som kommer til Norge er fattige filippinere som ikke har noe annet valg - da de gjerne har en hel familie i hjemlandet sitt som er avhengig av hennes inntekt.

Jeg fikk mildt sagt sjokk når jeg flyttet inn hos den første familien som forventet at jeg skulle være hushjelpen deres som sprang rundt som en billig slave. Det eneste jeg hadde med barna å gjøre, var å servere dem mat på bordet og vaske opp etter dem. Jeg følte meg overhodet ikke hjemme der, og ble behandlet som om jeg var dritt. Jeg grøsser av tanken på hvordan det ville vært om jeg måtte funnet meg i og bli behandlet slik, for den lille slanten penger man tjener.

TS, få deg en city maid å jobb med menneskesynet ditt. Hvis ikke kommer barna dine til å vokse opp til og bli like ufordragelige ekle mennesker som deg og din mann. Det er skremmende det.

så latterlig at du poengterte at du faktisk ryddet opp etter deg selv. hvem i all verden ville betalt for at du skal leve et liv i sus og dus som datteren i familien og bare hjelpe til littegran når du følte for det. Man får seg au pair fordi man har behov for ekstra HJELP, ingen betaler i dyre dommer for au pair fordi de ønsker nok et lat familiemedlem.

Tror du alternative inntjeningsmåter på Filipinene for å brøfø "en hel familie" er mer lukurative?

Erlig talt altså, det sjokkerer meg hvor naive folk er! jeg kan hisse meg opp over folk som missbruker au pairene sin i form av at de ikke får den betalingen de skal ha, blir tvunget til å jobbe flere timer enn avtalt, fysisk og seksuel mishandling etc... men det som TS beskriver er helt vanlig jobb som alle au pairer må gjøre....

Anonymous poster hash: 079cf...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg jo allerede forklart, til og med tre ganger i følge deg, altså de som lovlig jobber for middelklassen som hushjelper.

Men hvor påstår du at du finner disse? Jeg vet om mange som har vaskehjelp, men jeg har aldri en gang hørt om noen som har hushjelp.

Anonymous poster hash: 8101a...50b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...