Gå til innhold

Skaffe Au pair for å få mer tid med barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det er selfølgelig helt ok;-)

Er bare alle disse gærne regelrytterne på KG som faktisk tror de vet bedre enn au pairene selv hva de ønsker av oppholdet her i landet ;)

Altså når jeg rett ut spør,

"Do you want to go to a norwegian course" og hun svarer, "No", så regner jeg med at hun ikke er så interessert i norsk kultur.

Og når jeg spør, "do you want to have Christmas dinner with our family, or, do you want to clean up after dinner and we will pay you, or do you want the night off, og de svarer, " clean and earn money" so må du jo være stokk dum om du tror du gjør dem en tjeneste ved å tvinge dem til å ha fri!!

Anonymous poster hash: 9ee4e...3eb

Du har ikke Au Pair, du har en ulovlig innvandrer som har sneket seg inn i landet via visumregler hun ikke kvalifiserer til. Så du er en tilrettelegger for ulovlig import av innvandrere og deres svarte arbeid.

At "Au Pairene" ler og vil vaske mest mulig ekstra, er fordi de ikke er Au Pair. Da kan du ikke ta deres meninger til inntekt for ordningen. De er hushjelper som har funnet et smutthull i arbeidsinnvandringsblokkaden.

En 32 år gammel to-barnsmor fra Filippinene er jo ikke en Au Pair. Enhver idiot klarer å fatte det.

Innlegget er ryddet for personangrep.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er vel rundt 50 kvadrat ( litt usikker)og lys og fin, så hun hadde jo bodd bra.

Anonymous poster hash: 4c5c9...936

12000 for 50 kvm???? Du kan drømme! Her i Bergen er det ca 7000,- for 50 kvm

Anonymous poster hash: e16e2...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au Pair kommer fra fransk og betyr "på lik fot", eller likestilit i hjemmet på bedre norsk.

IKKE HUSHJELP.

En ting er lett husarbeid, men det du snakker om, som vasking av hele huset, klipping av plenen osv. er ikke det samme som lett husarbeid.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan voksne mennesker har problemer med å vaske sin egen skitt og lage sin egen mat! Det er ikke sånn at dere er noe mer verdt eller anderledes laget enn oss andre som gjør dette HVER dag. Jeg kjenner jeg bli kraftig provosert!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ansette en tenåring/student til å hjelpe til noen dager i uken? Om det er lov? Jeg aner ikke. Det kan jo bli billig:) jeg hadde lett gjort det ved siden av skolen:p stryke, vaske, lage litt mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hensikten med denne tråden er å skape en aksept for at hushjelpene er på full fart tilbake i Norge, etter at Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk praktisk talt avskaffet dette yrket rundt midten av forrige århundre, ved å gjøre folk så sinte på misbruk av au pair-ordningen at dette blir den nye moralske standarden for hva som er akseptabelt i forhold til å betale andre for å gjøre husarbeidet.

I store deler av forrige århundre var det å betale andre for å gjøre husarbeidet sett på som umoralsk i seg selv, og i kjølvannet av Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk så forsvant hushjelpene mer eller mindre som yrkesgruppe i Norge etter å ha vært svært vanlig i århundrer før det igjen. Men nå, som følge av at forskjellene igjen vokser seg like store og større enn de var forrige gang hushjelper var vanlig i Norge, først og fremst gjennom innvandring, er hushjelpene igjen på full fart tilbake i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hensikten med denne tråden er å skape en aksept for at hushjelpene er på full fart tilbake i Norge, etter at Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk praktisk talt avskaffet dette yrket rundt midten av forrige århundre, ved å gjøre folk så sinte på misbruk av au pair-ordningen at dette blir den nye moralske standarden for hva som er akseptabelt i forhold til å betale andre for å gjøre husarbeidet.

I store deler av forrige århundre var det å betale andre for å gjøre husarbeidet sett på som umoralsk i seg selv, og i kjølvannet av Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk så forsvant hushjelpene mer eller mindre som yrkesgruppe i Norge etter å ha vært svært vanlig i århundrer før det igjen. Men nå, som følge av at forskjellene igjen vokser seg like store og større enn de var forrige gang hushjelper var vanlig i Norge, først og fremst gjennom innvandring, er hushjelpene igjen på full fart tilbake i Norge.

Hva hensikten med tråden er er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg er enig med deg i at den ikke er fullstendig seriøst ment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror hensikten med denne tråden er å skape en aksept for at hushjelpene er på full fart tilbake i Norge, etter at Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk praktisk talt avskaffet dette yrket rundt midten av forrige århundre, ved å gjøre folk så sinte på misbruk av au pair-ordningen at dette blir den nye moralske standarden for hva som er akseptabelt i forhold til å betale andre for å gjøre husarbeidet.

I store deler av forrige århundre var det å betale andre for å gjøre husarbeidet sett på som umoralsk i seg selv, og i kjølvannet av Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk så forsvant hushjelpene mer eller mindre som yrkesgruppe i Norge etter å ha vært svært vanlig i århundrer før det igjen. Men nå, som følge av at forskjellene igjen vokser seg like store og større enn de var forrige gang hushjelper var vanlig i Norge, først og fremst gjennom innvandring, er hushjelpene igjen på full fart tilbake i Norge.

Jeg vet ikke helt om jeg tror det er noen sjulte hensikter med denne tråden. Jeg tror nok ta oppriktig syns det er en god ide med en au papir som hushjelp.

Tror du har rett i at hushjelpordningen er på vei tilbake til Norge. I første omgang med vaskehjelp som opptrer som hushjelp, deretter får vi nok flere sosialisere slike tjenester. Jeg ser egentlig ikke noe feil med valsehjelp, som gjør litt ekstra som også feks å stryke eller skifte på senga, så lenge personen ikke er underbetalt.

Men fastboende hushjelp som gjør jobben for lite penger håper jeg vi aldri ser igjen.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke mer kvalitetstid med barna TS; dere trenger bare mer tid. "Kvalitetstid" er i mine øyne et begrep brukt av foreldre som har dårlig samvittighet fordi de har for liten tid generelt sammen med barna sine.

Du og mannen din jobber rett og slett altfor mye, og det er hovedproblemet. Et forslag til løsning: En av dere går ned til 80 % stilling, den andre sørger for å i hvert fall ikke overstige full stilling (altså kutt ut overtidsjobbingen). Ved å jobbe 80 % kan du/mannen din enten ha en fridag i uka eller jobbe en eller flere kortere dager. Bruk dagen eller de ekstra timene sammen med barna og få unna husarbeidet. Sett på musikk, og dans, lek og kos dere med husarbeidet. Husarbeidet blir gjort, og dere får vært sammen med barna. Ved å jobbe mindre kan du og mannen ta smårydding og klesvask etter barnas leggetid.

Dersom økonomien på ingen måte tillater at dere går ned i stilling, har dere valgt å leve over evne. Da vil jeg foreslå å selge huset. Et stort hus gir også mer vedlikeholdsarbeid og mer husarbeid. Ingen har vondt av å vokse opp i et rekkehus.



Anonymous poster hash: 20414...a81
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vaskehjelp, så jeg er ikke prinsipielt imot å kjøpe tjenester. Jeg er imot misbruk av en egentlig veldig fin ordning. Jeg har også vært Au Pair, som var en enestående mulighet for meg, som ikke kommer fra en steinrik familie, til å få et lengre utenlandsopphold hvor jeg virkelig ble kjent med kultur, språk og mennesker ved å bli en del av et lokalmiljø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er unødvendig å dra misunnelseskortet her, de fleste av oss er ikke uenig i at TS skal få noen til å ta det meste av husarbeide for seg. Vi er derimot uenig i hvem TS bør ansette for å gjøre det arbeidet, som ikke går inn under lett husarbeide når det gjelder aupairordningen. Vi mener at TS bør få vaskehjelp, gjerne gjennom citymaid om ønskelig, ikke utnytte en aupairordning og på den måten være med på å undergrave den ordningen for unge jenter som vil på kulturutveksling.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er unødvendig å dra misunnelseskortet her, de fleste av oss er ikke uenig i at TS skal få noen til å ta det meste av husarbeide for seg. Vi er derimot uenig i hvem TS bør ansette for å gjøre det arbeidet, som ikke går inn under lett husarbeide når det gjelder aupairordningen. Vi mener at TS bør få vaskehjelp, gjerne gjennom citymaid om ønskelig, ikke utnytte en aupairordning og på den måten være med på å undergrave den ordningen for unge jenter som vil på kulturutveksling.

De er jo ikke unge mennesker som ønsker kulturutveksling! Det er den eneste delen av au pair avtalen som er avleggs. De ønsker å tjene mest mulig penger på et år. Det er rimelig naivt å tro at fattige menneskers største drøm er å komme til norge for kulturens skyld. De drømmer om å brøfø familien. De ville aldri kvallifisert til å komme hit på et arbeidsvisum så den døren er stengt, det nest beste blir å komme og jobbe som au pair...

Anonymous poster hash: 079cf...b89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg er butikksjef på Rema 1000. Kan jeg ansette en person som kassemedarbeider og få henne til å ta på seg mitt personalansvar, stå i ferskvaredisken og rengjøre lokalene hver morgen i stedet for å sitte i kassa?"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å skaffe oss en au pair rett og slett fordi kabalen ikke går opp og det går med så massse tid til husarbeid etc... Anonymous poster hash: 4c5c9...936

Flytt i et mindre hus

Anonymous poster hash: 2fa2c...4d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

De er jo ikke unge mennesker som ønsker kulturutveksling! Det er den eneste delen av au pair avtalen som er avleggs. De ønsker å tjene mest mulig penger på et år. Det er rimelig naivt å tro at fattige menneskers største drøm er å komme til norge for kulturens skyld. De drømmer om å brøfø familien. De ville aldri kvallifisert til å komme hit på et arbeidsvisum så den døren er stengt, det nest beste blir å komme og jobbe som au pair...

Anonymous poster hash: 079cf...b89

Og nettopp derfor viser det hvorfor man ikke bør misbruke au-pair ordningen. For disse fattige som ønsker å brødfø familien, som ikke kvalifiserer til arbeidsvisum, og som gjerne ønsker å jobbe mot underbetaling - det er nettopp dem man ikke vil ha som au pairer. Man vil ikke ha misbruk. Men fordi det har blitt slik, og fordi folk som TS totalt ignorerer regelverket og dermed bidrar til at det fortsetter, risikerer man at hele au pair-ordningen forsvinner. For staten Norge vil ikke ha det slik.

Og forsvinner au pair-ordningen, så går det utover de, som nå er i mindretall, som ønsker en faktisk kulturutveksling. Det ødelegger for de familiene i Norge som faktisk ønsker en ekte au pair, en som blir en del av familien, som bidrar i hverdagen uten å være en hushjelp. Takket være egoistiske, gjerrige folk som ikke kan betale skikkelig for tjenestene sine risikerer vi å miste denne ganske så flotte muligheten.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel rundt 50 kvadrat ( litt usikker)og lys og fin, så hun hadde jo bodd bra.

Anonymous poster hash: 4c5c9...936

Men å plassere en au-pair i en 50 kvm leilighet som dere ellers ville leiet ut for 120000 kr, blir også å misbruke denne ordningen noe sykt. Som au-pair skal man bli tatt inn som et nytt familiemedlem på lik linje med resten av dere som bor i huset. Det er deres jobb å inkludere au-pairen slik at hun føler seg som en del av familien. Hun skal føle seg trygg nok til å spise det hun ønsker i skap og skuffer, hun skal føle seg fritt til å gå hvor enn hun vil i huset og gjøre som hun ønsker. DERE skal behandle henne som deres egen og inkludere henne i deres liv, venner, familie og livsstil. Det er en kulturveksling hvor hun skal ta del i det norske liv.

Jeg har jobbet som Au-pair selv, hos fire familier i England. En av disse ble mitt livs beste opplevelse, og 6 år etter jeg har kommet hjem ser jeg fortsatt på dem som familie. Min jobb var ene og alene at jeg skulle ta meg av barnet deres på 2 år når foreldrene jobbet. Jeg lagde bort i mot aldri middag til hele familien, men hjalp alltid med å vaske opp etterpå. Vaske klær gjorde jeg aldri, men kunne gjerne brette klær noen gangen når det var lite å gjøre på dagtid. Ryddet alltid opp etter meg og lillejenta etter en lang dag med lek og kos, men ellers ryddet alle opp etter seg selv. Vasking, klippe plen og slikt gjorde aldri jeg. Innkjøp av mat og diverse gjorde vi sammen. Når familien dro på turer til familie og diverse ble jeg alltid med. På kveldene satt vi voksne sammen med en god serie eller film på tv. Når vertsmor skulle på shopping, var jeg selvsagt alltid med. I helgene når jeg hadde fri var jeg med mine egne britiske venner som de hadde introdusert meg for når jeg først flyttet dit.

De tre andre familiene ble kortvarige, og var skremmende like din grusomme holdning. Du er bedrevitende og har så høye tanker om deg selv at du synes det er greit å utnytte et system slik at du kan få deg en billig slave. Dere nordmenn som driver på med dette er faktisk enda kvalmere enn britene jeg jobbet for, da de fleste au-pairene som kommer til Norge er fattige filippinere som ikke har noe annet valg - da de gjerne har en hel familie i hjemlandet sitt som er avhengig av hennes inntekt.

Jeg fikk mildt sagt sjokk når jeg flyttet inn hos den første familien som forventet at jeg skulle være hushjelpen deres som sprang rundt som en billig slave. Det eneste jeg hadde med barna å gjøre, var å servere dem mat på bordet og vaske opp etter dem. Jeg følte meg overhodet ikke hjemme der, og ble behandlet som om jeg var dritt. Jeg grøsser av tanken på hvordan det ville vært om jeg måtte funnet meg i og bli behandlet slik, for den lille slanten penger man tjener.

TS, få deg en city maid å jobb med menneskesynet ditt. Hvis ikke kommer barna dine til å vokse opp til og bli like ufordragelige ekle mennesker som deg og din mann. Det er skremmende det.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

De tre andre familiene ble kortvarige, og var skremmende like din grusomme holdning. Du er bedrevitende og har så høye tanker om deg selv at du synes det er greit å utnytte et system slik at du kan få deg en billig slave. Dere nordmenn som driver på med dette er faktisk enda kvalmere enn britene jeg jobbet for, da de fleste au-pairene som kommer til Norge er fattige filippinere som ikke har noe annet valg - da de gjerne har en hel familie i hjemlandet sitt som er avhengig av hennes inntekt.

Åh, du skulle hatt mange plusser!!! TS kommer neppe til å forstå dette innlegget uansett, hun vil vel argumentere med at au pairen tross alt selv ønsker å være underbetalt hushjelp, så da er det jo greit. :roll:

Lurer på om TS og hennes naboer bruker samme argumenter om andre ting? Jammen, arbeidsgiveren min ville betale meg svart, og jeg ville motta betaling svart, så da er det greit at vi snyter på skatten? Jammen, barnearbeiderne VIL jo jobbe, så da er det vel greit at jeg benytter meg av underbetalt barnearbeid?

Jeg har ingenting imot at fattige utlendinger kommer til Norge for å jobbe som hushjelp. Men da skal man kalle en spade for en spade, og betale deretter. Ikke kamuflere det som en au pair for å snike seg unna reglene og slippe å betale skikkelig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avskaff au-pair ordningen nå! Ellers må den i hvertfall skrives om så det blir slutt på dette slave-smutthullet.

Når det gjelder TS og fruen fra Vinderen i denne tråden blir jeg oppriktig kvalm. En annen populær tråd om dagen handler horekunder. Vel, menneskesynet til horekundene fremstår, om ikke bra, så 100 ganger mer realt enn deres.



Anonymous poster hash: d4db6...8e2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ikke unge mennesker som ønsker kulturutveksling! Det er den eneste delen av au pair avtalen som er avleggs. De ønsker å tjene mest mulig penger på et år. Det er rimelig naivt å tro at fattige menneskers største drøm er å komme til norge for kulturens skyld. De drømmer om å brøfø familien. De ville aldri kvallifisert til å komme hit på et arbeidsvisum så den døren er stengt, det nest beste blir å komme og jobbe som au pair...

Anonymous poster hash: 079cf...b89

Greit nok, men det er uansett ikke en aupair TS behøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg er butikksjef på Rema 1000. Kan jeg ansette en person som kassemedarbeider og få henne til å ta på seg mitt personalansvar, stå i ferskvaredisken og rengjøre lokalene hver morgen i stedet for å sitte i kassa?"

:ler:

Fantastisk, men du glemte "Hun vil det jo selv, så da er det vel greit?" :fnise:

Anonymous poster hash: fb9f7...ba6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke noe feil med valsehjelp, som gjør litt ekstra som også feks å stryke eller skifte på senga, så lenge personen ikke er underbetalt.

Vaskehjelpen må nødvendigvis være underbetalt dersom middelklassen har råd til vaskehjelp og/eller finner det regningssvarende med vaskehjelp.

Årsaken til at hushjelpene/vaskehjelpene praktisk talt forsvant som yrkesgruppe i Norge i midten av forrige århundre, var nettopp fordi Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte at middelklassemarkedet ikke var villig til å betale for vaskehjelp/hushjelp når man måtte betale dem skikkelig.

Når så stadig større deler av middelklassen igjen finner det regningssvarende med vaskehjelp/hushjelp, er det nødvendigvis fordi man igjen kan underbetale andre mennesker for å gjøre husarbeid i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...