Gå til innhold

Skaffe Au pair for å få mer tid med barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Au Pair kommer fra fransk og betyr "på lik fot", eller likestilit i hjemmet på bedre norsk.

IKKE HUSHJELP.

En ting er lett husarbeid, men det du snakker om, som vasking av hele huset, klipping av plenen osv. er ikke det samme som lett husarbeid.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan voksne mennesker har problemer med å vaske sin egen skitt og lage sin egen mat! Det er ikke sånn at dere er noe mer verdt eller anderledes laget enn oss andre som gjør dette HVER dag. Jeg kjenner jeg bli kraftig provosert!

Jepp, det hjelper ikke å sitte i en viktig jobb hvis du er hjelpesløs når det kommer til slike dagligdagse sysler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Når så stadig større deler av middelklassen igjen finner det regningssvarende med vaskehjelp/hushjelp, er det nødvendigvis fordi man igjen kan underbetale andre mennesker for å gjøre husarbeid i Norge.

Men det er jo nettopp det man ikke kan, lovlig sett. Å bruke en au pair som hushjelp er ikke lov. At mange gjør det i praksis blir det nok en slutt på etterhvert, for au pair-ordningen kommer ikke til å fortsette slik hvis folk fortsetter å misbruke den.

Mange betaler også hushjelpa svart. Noe man kan gjøre, men ikke etter loven.

Sukk, skal ikke være lett å være middelklassen i Norge, som bare ønsker et rent hjem. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det man ikke kan, lovlig sett. Å bruke en au pair som hushjelp er ikke lov. At mange gjør det i praksis blir det nok en slutt på etterhvert, for au pair-ordningen kommer ikke til å fortsette slik hvis folk fortsetter å misbruke den.

Mange betaler også hushjelpa svart. Noe man kan gjøre, men ikke etter loven.

Sukk, skal ikke være lett å være middelklassen i Norge, som bare ønsker et rent hjem. ;)

Hushjelp/vaskehjelp forsvant ikke praktisk talt fra Norge rundt midten av forrige århundre fordi det ble forbudt å bruke au pair som hushjelp, men fordi Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte at middelklassen ikke lenger kunne underbetale andre mennesker for å gjøre husarbeidet sitt.

Når middelklassen måtte betale vaskehjelper/hushjelper skikkelig, så fant middelklassen det ganske enkelt ikke regningssvarende å betale andre for å gjøre husarbeidet og sluttet ganske enkelt å etterspørre vaskehjelp/hushjelp.

Årsaken til at stadig større deler av middelklassen igjen begynner å etterspørre vaskehjelp/hushjelp, er at middelklassen igjen kan underbetale andre for å gjøre husarbeidet sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hushjelp/vaskehjelp forsvant ikke praktisk talt fra Norge rundt midten av forrige århundre fordi det ble forbudt å bruke au pair som hushjelp, men fordi Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte at middelklassen ikke lenger kunne underbetale andre mennesker for å gjøre husarbeidet sitt.

Når middelklassen måtte betale vaskehjelper/hushjelper skikkelig, så fant middelklassen det ganske enkelt ikke regningssvarende å betale andre for å gjøre husarbeidet og sluttet ganske enkelt å etterspørre vaskehjelp/hushjelp.

Årsaken til at stadig større deler av middelklassen igjen begynner å etterspørre vaskehjelp/hushjelp, er at middelklassen igjen kan underbetale andre for å gjøre husarbeidet sitt.

Godt poeng, faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.folkehjelp.no/Vaart-arbeid/Asyl-og-integrering/Au-Pair-Center/Rettigheter-og-plikter/Til-au-pair

På denne siden står det litt om reglene for au pair i Norge. Det står altså at de skal hjelpe til med lettere arbeidsoppgaver i hjemmet.

Enig med de over, det du vil ha er hushjelp, ikke au pair.

Anonymous poster hash: c3d6d...f5e

Å støvsuge og tørke støv og klippe plen i blant bør jo betenges som lettere arbeidsoppgaver? Men å overlate alt til au-pairen blir for mye. Er hun et medlem av husstanden, må også de som bor der ta sin del, en ekstra i huset tilsier ikke at man må støvsuge og vaske oftere. Enkelt prinsipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000 for 50 kvm???? Du kan drømme! Her i Bergen er det ca 7000,- for 50 kvm

Anonymous poster hash: e16e2...b73

jeg leier en leilighet på 50kvm 20 min uttafor Bergen til 9000,- mnd. Strøm kommer utenom :) Og da jeg leitet etter leilighet, var faktisk denne det beste tilbudet i denne str med ok bad+kjøkken som var tilgjengelig. Så alt ettersom hvor leiligheten ligger, og hvordan den ser ut og hva som er inkludert er ikke 12000 helt urealistisk.

Anonymous poster hash: 7b4a3...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Årsaken til at stadig større deler av middelklassen igjen begynner å etterspørre vaskehjelp/hushjelp, er at middelklassen igjen kan underbetale andre for å gjøre husarbeidet sitt.

Det jeg prøver å si er at det ikke er så mange i middelklassen som har en lovlig, underbetalt hushjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at det ikke er så mange i middelklassen som har en lovlig, underbetalt hushjelp.

Det jeg prøver å forklare er at det er nettopp en lovlig underbetalt hushjelp de har, ettersom middelklassen ikke etterspør hushjelptjenester når de ikke kan underbetale for det, slik middelklassen i Norge så godt som helt sluttet å etterspørre hushjelptjenester rundt midten av forrige århundre, den gangen Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte en betraktelig lavere forskjell mellom arbeiderklassen og middelklassen enn i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det jeg prøver å forklare er at det er nettopp en lovlig underbetalt hushjelp de har, ettersom middelklassen ikke etterspør hushjelptjenester når de ikke kan underbetale for det, slik middelklassen i Norge så godt som helt sluttet å etterspørre hushjelptjenester rundt midten av forrige århundre, den gangen Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte en betraktelig lavere forskjell mellom arbeiderklassen og middelklassen enn i dag.

Hvilken lovlige, underbetalte hushjelp er det du snakker om? Du har gjentatt dette tre ganger nå, men du snakker i ring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å forklare er at det er nettopp en lovlig underbetalt hushjelp de har, ettersom middelklassen ikke etterspør hushjelptjenester når de ikke kan underbetale for det, slik middelklassen i Norge så godt som helt sluttet å etterspørre hushjelptjenester rundt midten av forrige århundre, den gangen Arbeiderpartiets sosioøkonomiske utjevningspolitikk medførte en betraktelig lavere forskjell mellom arbeiderklassen og middelklassen enn i dag.

Du har lest Ottar Bronx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS egentlig ikke har behov for au-pair, men prøver å finne grunner til å rettferdiggjøre det, slik at de ikke føler seg utenfor, siden de andre i gata har! Særlig siden det først var for å få det billigere enn en profesjonell vasketjeneste, men så var det plutselig snakk om 20 000 i måneden. Hvis du for 20 000 i måneden ikke kan få ganske så mye vasking av et rengjøringsbyrå da har du det bra skittent, og skal ha det ekstremt plettfritt.

Endret av TrickyCicci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det så mye å bråke om egentlig?

Vi som bruker au pair, gjør det, og dere som mener det er slavearbeid har ikke au pair. Vi blir ikke enige uansett, og dere snakker for døve ører.



Anonymous poster hash: 9ee4e...3eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lest Ottar Bronx?

Ottar Brox, ja, en av de ytterst få fornuftige og rasjonelle sosialistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få barne er ikke en pyntegjentand man kan ta frem når det passer. Har man så dårlig tid og for mye jobb så ikke få de stakkars barna. Barna blir vedheng, og det ser fint ut på en CV. Har man ikke tiden til dette, så igjen ikke få dem. Barn er ikke en ting, de skal inkluderes i familien, de skal føle seg ønsket og få være sammen med familien. Ikke bli overlatt til en hushjelp og fulltids barnehage.



Anonymous poster hash: 2dfd5...b38
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottar Brox, ja, en av de ytterst få fornuftige og rasjonelle sosialistene.

Han var min professor i sosiologi en gang i tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Men, er det så mye å bråke om egentlig?

Vi som bruker au pair, gjør det, og dere som mener det er slavearbeid har ikke au pair. Vi blir ikke enige uansett, og dere snakker for døve ører.

Anonymous poster hash: 9ee4e...3eb

Dere ødelegger jo for de som vil ha en skikkelig au pair, og dere ødelegger for de som faktisk ønsker å være en skikkelig au pair, og ikke en hushjelp i forkledning. Så at de som bryr seg om ordningen, og ikke ønsker at dere ødelegger den fullstendig og gjør at den snart forsvinner helt, lager bråk er ganske forståelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken lovlige, underbetalte hushjelp er det du snakker om? Du har gjentatt dette tre ganger nå, men du snakker i ring.

I den grad jeg snakker i ring er det fordi du spør i ring. Har du noen innvendinger mot det jeg skriver, må du nesten ta tak i det argumentet jeg fremfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å skaffe oss en au pair rett og slett fordi kabalen ikke går opp og det går med så massse tid til husarbeid etc...

Men er det noen regler som sier at au pairer skal jobbe med barn? For vi ønsker jo i så tilfelle at hun skal ta allt ikke barnerelatert arbeid, slik at vi får tilbringe mer kvalitetstid sammen. Ønsker for eks. at hun stryker, støvsuger, vasker, klipper plen etc. slik at den lille fritiden vi har som familie blir tilbrakt sammen. Er dette noe man kan forvente av en au pair?

Anonymous poster hash: 4c5c9...936

Reglene sier at en AuPair kommer til en norsk familie fordi hun/han skal få innsyn i norsk kultur og lære språk.

Intensjonen er kulturutveksling. Ikke at du skal ha en underbetalt vaskehjelp som bor hos deg mens du koser deg med barna.

Tar du imot en AuPair skal den personen ha mulighet til å delta i alt du gjør sammen med ungene, og ikke brukes til å frigjøre deg for oppgaver hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det så mye å bråke om egentlig?

Vi som bruker au pair, gjør det, og dere som mener det er slavearbeid har ikke au pair. Vi blir ikke enige uansett, og dere snakker for døve ører.

Anonymous poster hash: 9ee4e...3eb

Beklager, men det er ikke tilfelle...

Myndighetene i land som Filippinene har feks innført utreisestopp for å være AuPair fordi de vet at nordmenn misbruker ordningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

I den grad jeg snakker i ring er det fordi du spør i ring. Har du noen innvendinger mot det jeg skriver, må du nesten ta tak i det argumentet jeg fremfører.

Du påstår at middelklassen har lovlige, underbetalte hushjelper. Jeg spør hvem disse underbetalte, lovlige hushjelpene er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...