Gå til innhold

Mat for 250 kr i uka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Hinkelpinkel

Ja, sant. Men så må man også se på hvor mye man faktisk blir å spise. F. eks kiloprisen på Norvegia er høyere hvis du kjøper de ferdig skivet. Men om du ikke spiser mye ost kan dette være bedre enn å kjøpe en stor ost også klarer du ikke spise alt før den blir dårlig. :)

Ost kan fryses, så det går fint ann å dele den i to og fryse den ene delen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Taffelost er veldig dyrt da, så dårlig eksempel. Brød får du ned i 4 kroner, og skinke er bare rimelig dersom du kjøper billigmerker.

Anonymous poster hash: 1fa8c...f6c

Hvor kan man finne brød til 4 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg vil ta opp denne tråden igjen! Hvor mye bruker dere på mat i uka? Jeg er student og spiser ikke kjøtt. Tips til billige og gode middagsretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et budsjett på 500 kroner i uken. Da dekker dette også husholdningsartikler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis

Jeg vet ikke for å være ærlig, men ikke så mye. Blir ofte bedt på middag og/eller lunsj hos familie så det hjelper på. Spiser mest havregrøt, suppe, sunne pannekaker eller knekkebrød når jeg er hjemme. Lager kanskje middag to ganger i uka bare til meg selv. Skal jammen meg begynne å regne på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fått mye inspirasjon her i denne tråden! Får dele mitt når jeg får litt "oversikt" over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjoppa

Det året jeg var singel og uten samboer hadde jeg ett matbudsjett på 150-350kr uken, inkl husholdningsartikler. Mye frukt og grønnsaker (300-500g for dag), ris, bønner, linser, egg, havregryn, og ikke minst mat fra bunnen og fornuftige mengder kjøtt gjorde nok utslaget (100g rødt kjøtt pr kjøttmåltid er nok for meg), og det at jeg ikke har problemer med å spise billig, frossen fisk i perioder. Jeg handlet datovarer og attraktive kampanjevarer når det var å få tak i, frøs ned det som kunne fryses (som er alt). Lite/ingen snop.

Skal sies at det gikk ca 1-2 proteinshake for dag på grunn av treningsmengden, men som jeg har lært av disse politikerne er det viktig å holde budsjettene adskilt, og at det gikk inn under trening/velvære.

Nå har jeg samboer, og vi svir fort av 1000-1500kr i uka, har lagt på oss begge to og handler alt for mye brus og drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne tråden har blitt hentet opp igjen, men lurer på hvor realistisk denne summen er nå i 2016? Her jeg bor har i hvert fall maten blitt mye dyrere det siste året, og jeg som lett holdt et budsjett på 400 kroner i uka for alt som handles på matbutikken i 2014 føler at det går mye penger på mat nå, særlig dersom man skal spise sunt. F.eks. mager kesam som kostet 13 kroner for en boks på 300 gram, koster nå 33 kroner for 420 gram. Knekkebrødene som kostet åtte kroner for en to-pakning koster nå 15 kroner. En kilo havregryn har gått fra 13 til 20 kroner. Eplene koster rundt 30 kroner kiloen mot rundt 20 kroner før, agurken 20 kroner per stykk, 13-16 før, kyllingkjøttdeigen har gått opp fra 25 til 35 og sånn kunne jeg fortsatt. Men sjokolade, nugatti, oboy og posebrownies er det priskrig på...

Skal forsøke å leve billig denne måneden for å ha litt ekstra til å bruke i ferien, men tror at 250 er ganske urealistisk selv om jeg har en del i skap og fryser. Blir spennende å se hvor mye (lite) jeg klarer å bruke. Tipper jeg kommer et godt stykke over 1000 på måneden selv med planlegging og selvdisiplin!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. juni 2016 at 16.38, Thorn skrev:

Ser at denne tråden har blitt hentet opp igjen, men lurer på hvor realistisk denne summen er nå i 2016? Her jeg bor har i hvert fall maten blitt mye dyrere det siste året, og jeg som lett holdt et budsjett på 400 kroner i uka for alt som handles på matbutikken i 2014 føler at det går mye penger på mat nå, særlig dersom man skal spise sunt. F.eks. mager kesam som kostet 13 kroner for en boks på 300 gram, koster nå 33 kroner for 420 gram. Knekkebrødene som kostet åtte kroner for en to-pakning koster nå 15 kroner. En kilo havregryn har gått fra 13 til 20 kroner. Eplene koster rundt 30 kroner kiloen mot rundt 20 kroner før, agurken 20 kroner per stykk, 13-16 før, kyllingkjøttdeigen har gått opp fra 25 til 35 og sånn kunne jeg fortsatt. Men sjokolade, nugatti, oboy og posebrownies er det priskrig på...

Skal forsøke å leve billig denne måneden for å ha litt ekstra til å bruke i ferien, men tror at 250 er ganske urealistisk selv om jeg har en del i skap og fryser. Blir spennende å se hvor mye (lite) jeg klarer å bruke. Tipper jeg kommer et godt stykke over 1000 på måneden selv med planlegging og selvdisiplin!

Er man prisbevist og gjør det til en rutine å sjekke ut datovarer på butikkene er det mulig. Det meste kan fryses ned.

Anonymkode: f3e59...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa
Den 19.6.2016 at 16.38, Thorn skrev:

Ser at denne tråden har blitt hentet opp igjen, men lurer på hvor realistisk denne summen er nå i 2016? 

For min del gikk det greit å holde meg rundt den summen, fra januar 2015 til februar i år. Nå prøver vi knapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man prisbevist og gjør det til en rutine å sjekke ut datovarer på butikkene er det mulig. Det meste kan fryses ned.

Å legge datovarer som en forutsetning for å klare seg økonomisk er ikke lurt.  Om det finnes datovarer så kan det inngå som en bonus (noe som da gjør innkjøpet rimeligere), men å legge datovarer som en forutsetning vil gjøre at man enten blir uten nok mat når det ikke finnes datovarer, eller man går over budsjettet og ikke kan kjøpe andre nødvendigheter.

250 kroner uken: Kan ikke noen som klarer seg med det være så gilde å legge ut en detaljert innkjøpsliste for juni måned (med hva de har kjøpt. Ikke hva de ville kjøpe)

Anonymkode: cc81d...4c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å legge datovarer som en forutsetning for å klare seg økonomisk er ikke lurt.  Om det finnes datovarer så kan det inngå som en bonus (noe som da gjør innkjøpet rimeligere), men å legge datovarer som en forutsetning vil gjøre at man enten blir uten nok mat når det ikke finnes datovarer, eller man går over budsjettet og ikke kan kjøpe andre nødvendigheter.

250 kroner uken: Kan ikke noen som klarer seg med det være så gilde å legge ut en detaljert innkjøpsliste for juni måned (med hva de har kjøpt. Ikke hva de ville kjøpe)

Nå har jeg ikke sagt at jeg legger det som en forutsetning,men for meg fungerer dette veldig bra.Har ikke oppleved at det går "tomt" for datovarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke sagt at jeg legger det som en forutsetning,men for meg fungerer dette veldig bra.Har ikke oppleved at det går "tomt" for datovarer

Hvilke butikkjeder gjelder dette, at du ikke har opplevd at det har gått tomt for datovarer?

Anonymkode: d095f...ec0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sunday, June 19, 2016 at 16.38, Thorn skrev:

Vi hadde 6000 i mnd for to år siden. Det inkluderte vaskemidler osv. Nå har vi ikke sjangs lengre :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke butikkjeder gjelder dette, at du ikke har opplevd at det har gått tomt for datovarer?

Jeg tar ukeshandel og kan da gjerne gå innom et par butikker i slengen og finner da alltid noe som frister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25/06/2016 at 14.40, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper en del datovarer, men det er helst kjøtt det funker for, og det bruker jeg uansett lite av. Ikke er det noen garanti for å få tak i heller, her er tilgangen veldig varierende. Det er fersk frukt og grønt jeg bruker mest penger på nå, og det er der jeg merker best at prisene har gått opp. Nå er det, eller nærmer seg, sesong på norske varer, så det er noen tilbud her og der, men ikke av varer som er gode å lagre over lengre tid. Funker ikke så godt å fryse epler og agurk, liksom... Frosne grønnsaker bruker jeg innimellom til varmretter, men siden jeg helst spiser rå grønnsaker, funker det best med ferske.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, savner også en liste. Har merket meg at de som tviholder på at de ikke bruker mer har en tendens til å forsvinne fra tråden når det blir etterlyst innkjøpslister, eller eventuelt ignorerer etterspørslene. Derfor har jeg beholdt kvitteringene for alt jeg har handlet denne uka. Jeg har riktignok ikke kjøpt de billigste produktene i alle tilfeller, men jeg har heller ikke kjøpt mat for hele uka siden jeg hadde mye fra før. Tror ikke akkurat mer på at 250 kroner er realistisk om man skal spise sunt og variert, særlig dersom det skal være rom for en og annen utskeiielse.

Jordbærsyltetøy Nora hjemmelaget: 16.70 (kunne kjøpt First Price, men velger mer bær og mindre sukker. Hjemmelaget er den med lavest kilopris av disse)
Blomkål: 9.90 (tilbud på Spar)
Økologisk lettmelk: 15.30 (50 øre dyrere enn vanlig lettmelk)
Crabsticks: 8.50
Gulrot 1 kg: 29.90 (kunne valgt billiggulrøtter, men de var rett og slett stygge. Velger det når de er fine)
To bananer, kilopris 24.90: 10.26 (Ingen billigalternativer på så få bananer)
Kokt skinke Gilde: 16.80 (kunne valgt First Price eller tilsvarende, men Gilde sine er "renere" og smaker bedre)
Isbergsalat: 9.90
Yoghurt naturell: 16.80
Italiensk salat: 34.90 (stort beger - kunne valgt First Price, men smaker ikke godt og har mye mer majones)
Agurk: 17.90 
Fire epler, kilopris 22.90: 14,00
Sjokolade 70% kakao, 100 gram: 23.90
Kattemat: 29.40
= 254 kroner. Kunne altså kommet lavere om jeg hadde valgt de billigste alternativene i alle tilfellene, men med tanke på at dette ikke var for hele uka hadde jeg uansett ikke klart 250. Kunne også med fordel ha kjøpt mer frukt og grønt, kom ikke i nærheten av 5 om dagen flere av dagene. 

Dersom man trekker ut alt som ikke er mat, men likevel handles på dagligvare (type kattematen, dopapir, vaskemidler), og konsekvent velger billigmerker, kan det nok gå med et snitt på 1000 kroner måneden, men da skal man ha jerndisiplin. Jeg har ikke det, så derfor ble det i tillegg 100 kroner i grillmat og 34 kroner på softis på Sankthansaften. Altså en totalsum på 388 kroner denne uka. Skal prøve enda hardere neste uke, men nå er kjøleskapet tommere, så det blir nok ikke akkurat enklere!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Thorn skrev:

Jeg kjøper en del datovarer, men det er helst kjøtt det funker for, og det bruker jeg uansett lite av. Ikke er det noen garanti for å få tak i heller, her er tilgangen veldig varierende. Det er fersk frukt og grønt jeg bruker mest penger på nå, og det er der jeg merker best at prisene har gått opp. Nå er det, eller nærmer seg, sesong på norske varer, så det er noen tilbud her og der, men ikke av varer som er gode å lagre over lengre tid. Funker ikke så godt å fryse epler og agurk, liksom... Frosne grønnsaker bruker jeg innimellom til varmretter, men siden jeg helst spiser rå grønnsaker, funker det best med ferske.

Enig, savner også en liste. Har merket meg at de som tviholder på at de ikke bruker mer har en tendens til å forsvinne fra tråden når det blir etterlyst innkjøpslister, eller eventuelt ignorerer etterspørslene. Derfor har jeg beholdt kvitteringene for alt jeg har handlet denne uka. Jeg har riktignok ikke kjøpt de billigste produktene i alle tilfeller, men jeg har heller ikke kjøpt mat for hele uka siden jeg hadde mye fra før. Tror ikke akkurat mer på at 250 kroner er realistisk om man skal spise sunt og variert, særlig dersom det skal være rom for en og annen utskeiielse.

Jordbærsyltetøy Nora hjemmelaget: 16.70 (kunne kjøpt First Price, men velger mer bær og mindre sukker. Hjemmelaget er den med lavest kilopris av disse)
Blomkål: 9.90 (tilbud på Spar)
Økologisk lettmelk: 15.30 (50 øre dyrere enn vanlig lettmelk)
Crabsticks: 8.50
Gulrot 1 kg: 29.90 (kunne valgt billiggulrøtter, men de var rett og slett stygge. Velger det når de er fine)
To bananer, kilopris 24.90: 10.26 (Ingen billigalternativer på så få bananer)
Kokt skinke Gilde: 16.80 (kunne valgt First Price eller tilsvarende, men Gilde sine er "renere" og smaker bedre)
Isbergsalat: 9.90
Yoghurt naturell: 16.80
Italiensk salat: 34.90 (stort beger - kunne valgt First Price, men smaker ikke godt og har mye mer majones)
Agurk: 17.90 
Fire epler, kilopris 22.90: 14,00
Sjokolade 70% kakao, 100 gram: 23.90
Kattemat: 29.40
= 254 kroner. Kunne altså kommet lavere om jeg hadde valgt de billigste alternativene i alle tilfellene, men med tanke på at dette ikke var for hele uka hadde jeg uansett ikke klart 250. Kunne også med fordel ha kjøpt mer frukt og grønt, kom ikke i nærheten av 5 om dagen flere av dagene. 

Dersom man trekker ut alt som ikke er mat, men likevel handles på dagligvare (type kattematen, dopapir, vaskemidler), og konsekvent velger billigmerker, kan det nok gå med et snitt på 1000 kroner måneden, men da skal man ha jerndisiplin. Jeg har ikke det, så derfor ble det i tillegg 100 kroner i grillmat og 34 kroner på softis på Sankthansaften. Altså en totalsum på 388 kroner denne uka. Skal prøve enda hardere neste uke, men nå er kjøleskapet tommere, så det blir nok ikke akkurat enklere!

Så billig kattemat? :haar:

Anonymkode: f7847...403

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! :blomst:

Jeg bruker dessverre mer på nikotinprodukter enn på mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så billig kattemat? :haar:

Våtfôr som snacks, seks små poser med Mon Petit Gourmet eller hva det heter. Holder et par uker. De får tørrfôr fra dyrebutikk, men nekter å spise våtfôr derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thorn skrev:

Våtfôr som snacks, seks små poser med Mon Petit Gourmet eller hva det heter. Holder et par uker. De får tørrfôr fra dyrebutikk, men nekter å spise våtfôr derfra!

Håper da at tørrfôret de får er veldig bra, for butikkskvip er gjerne tilsatt mye ulumskheter som sukker og masse salt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...