Gå til innhold

Generell dagbok, med stort fokus på veien til å bli 3!


sullå

Anbefalte innlegg

Uff, så kjipt at du er blitt syk :( Og nesten ekstra kjipt sånn helt på starten av semesteret, for da er man jo så supermotivert og vil jo gjerne få med seg så mye som overhode mulig!

Er det forkjølelse du sliter med, eller? Krysser fingrene for at den ikke blir så alt for langvarig, i såfall. (Forkjølelse er jo heldigvis også som oftest absolutt verst de første par dagene!) Hold deg hjemme og under dyna, så føler du deg forhåpentligvis mye bedre over helgen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forkjølet og vondt i hodet... Har heldigvis sluppet unna feber :) Jeg bruker mye tid under dyna ja, har aldri vært så flink til det tidligere. Satser på at en ny tur til universitet ikke ødelegger alt i dag. Men det er bare to timer, det får gå! Jeg skal heldigvis ikke jobbe i helgen (med unntak av varetelling på søndag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke skal jobbe før på søndag da, håper formen er bedre til da! Er jo blitt forkjøla nå jeg også, og det er noe skikkelig dritt, altså.. Kjedelig at man bare må vente på at det skal gå over, liksom...

Håper du får en fin helg likevel :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag
Middag: «Pasta»carbonara (pasta laget av egg, kremost og fiberhusk).
Trening: 45 min spinning.

Tirsdag
Middag: Lakseburger, rester fra vegetarlasagnen på søndag, og salat.
Trening: 60 min Body Balance.

Onsdag
Middag: Beefburger med ost og bacon, mos av romanesco og gulrot.

Torsdag
Middag: (Syk, og samboer som gikk på golf rett etter jobb = lat Sullå som trengte mat) Glutenfri pizza fra Pizzabakeren og salat. Ingen vond mage, men den ble fryktelig oppblåst :ler:

Fredag
Middag: Indrefilet av lam, kålrotpommes, kantarellstuing og salat.

Lørdag
Middag: Søtpotetnachos.
Trening: 30 min ellipsemaskin, 15 min slyngetrening (mage, rygg og rumpe).

Søndag
Middag: Tunfiskpizza og salat.
Trening: Syklet til og fra jobb (54 min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, søtpotetnachos hørtes spennende ut! Oppskrift??

Hvordan er formen din nå, ble du bedre i løpet av helgen? Jeg er heldigvis en god del bedre nå, fortsatt tett i nesa, men mye mindre ille enn hva jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotetnachos (se evt bloggen til Linda Stuhaug, hun har bilder, samt er bedre til å skrive oppskrifter enn jeg er :ler:

Du trenger: Søtpoteter og tacokrydder, kjøttdeig, hakkede tomater og ost (og evt valgfrie grønnsaker).

Skrell søtpotetene, og skjær i ca 3 mm biter. Ha bitene på en stekeplate, og dryss over krydder. Stek på 200 grader i ca 15 min.

I mens kan du steke kjøttdeig, og ha på tacokrydder og hakkede tomater (eller gjør som du pleier når du lager vanlig nachos).

Når potetene har vært i ovnen, bruker du dem som chips. Legg i en form, ha kjøttdeig over, dryss på ost (og ha evt grønnsaker på). Stek til osten har fått en gyllen farge.

Blir supergodt med en salat til, og guacamole, salsa og rømme :)

Lagt til: Vanlig nachos er mye sprøere, men det smaker godt uansett!

***

Og nå er jeg mye bedre ja, bare litt "snufsete" - det er vel ikke et ord :ler:

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du føler deg bedre nå da, og joda, snufsete må jo være et ord, jeg har i hvert fall brukt det flere ganger selv :fnise: (Og er forøvrig også snufsete nå!)

Takk for oppskrift, søt potet-nachos'en hørtes supergodt ut! Vi har ofte søtpotetfries vi da, det er også veldig godt :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo, nå ser jeg at snufsete må være et ord. Det så bare så utrolig merkelig ut da jeg skrev det! Snufser fortsatt, håper det gir seg snart..

I kveld skal vi spise middag ute, med svigerinne og svoger. Det blir koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å spise ute på en helt vanlig torsdag! Hva spiste dere? Og hvordan ser helgen din ut? Mye jobbing??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye folk ute i helgene, så en vanlig torsdag passer oss helt utmerket :Nikke: Vi spiste bouillabaisse (suppe med torsk, blåskjell og reker) :) Nam! Jeg tok også en brødskive, men det fikk jeg angre på resten av kvelden. Skikkelig mageknip :(

Jeg jobbet fredag og lørdag. I dag har jeg studiedag, mens samboeren er på jobb! Ellers er ikke planene store, skal kanskje gå en tur i kveld (hvis regnet gir seg), og slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt fitbit (et aktivitetsbånd), og vil derfor skrive antall skritt jeg går hver dag, i tillegg til middag og trening :) Det motiverer meg kanskje til å ta meg en ekstra tur dersom jeg har få skritt :Nikke:

***

Mandag
Middag: Kylling- og grønnsksgryte med peanøtt- og kokossaus.
Trening: 2500 meter på romaskin (13,21 minutter), 30 min styrketrening (slynge, ball, vekter).
Antall skritt: 24 838 (gikk veldig mye på dagen, og var på jobb om kvelden – har en utrolig aktiv jobb. I tillegg hadde jeg båndet på meg på trening, det har jeg ikke hatt resten av uken. På romaskinen feks ble det jo litt "gratis" skritt.).
Tirsdag
Middag: Laksefilet med baconost, blomkål- og romanescomos og salat.
Trening: 60 min Bodybalance.
Antall skritt: 12 388.
Onsdag
Middag: Lasagne (med hjemmelagede plater av egg, fiberhusk og kremost) og salat.
Antall skritt: 9069.
Torsdag
Middag: Bouillebaisse - Suppe med torsk, blåskjell og reker (restaurant).
Trening: Syklet til og fra forelesning (42 min).
Antall skritt: 13 525.
Fredag
Middag: Kyllingfilet med serranoskinke og mozzarella, brokkolimos og salat.
Trening: 30 min slyngetrening med instruktør (styrke hele kroppen), 2500 meter på romaskin (13,43 minutter).
Antall skritt: 18 428.
Lørdag
Middag: Taco med salmalaks.
Antall skritt: 13 333.
Søndag
Middag: Nakkekoteletter, grønnsaksgrateng, fløtesaus og salat.
Antall skritt: 9351
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får nesten dårlig samvittighet av å lese her, du er så utrolig flink til å holde deg i aktivitet! Og spesielt nå, som jeg har forbud mot omtrent all aktivitet, kjenner jeg litt på at kroppen forfaller skikkelig, ja... Jaja, det er heldigvis ikke så lenge igjen nå, når frøkna i magen er ute skal jeg bli mye flinkere igjen jeg også :jepp: (Selv om jeg nok ikke greier å bli så flink som jeg var før jeg fikk barn igjen- eller så flink som deg, for den saks skyld!)

Håper du hadde en fin og effektiv studiedag i dag (og det hadde du vel sikkert, kjenner jeg deg rett!) :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, får nesten dårlig samvittighet av å lese her, du er så utrolig flink til å holde deg i aktivitet! Og spesielt nå, som jeg har forbud mot omtrent all aktivitet, kjenner jeg litt på at kroppen forfaller skikkelig, ja... Jaja, det er heldigvis ikke så lenge igjen nå, når frøkna i magen er ute skal jeg bli mye flinkere igjen jeg også :jepp: (Selv om jeg nok ikke greier å bli så flink som jeg var før jeg fikk barn igjen- eller så flink som deg, for den saks skyld!)

Håper du hadde en fin og effektiv studiedag i dag (og det hadde du vel sikkert, kjenner jeg deg rett!) :klem:

Nei, du får ikke få dårlig samvittighet! Du lager et lite menneske, og det beste for dere begge er at du slapper av! Jeg beveger meg for deg :hjerte:

Søndag var faktisk en veldig bra studiedagene :) Endelig en bok som går greit å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med pensumbøker som går greit å lese :jepp: Hva var temaet i boka?? Jeg synes studiet ditt virker veldig interessant, og kunne nok helt sikkert ha trivdes godt med å studere det selv :Nikke: Jeg leser en del faglitteratur innenfor pedagogikk/didaktikk osv på jobben, og har blant annet lest den store metastudien til Hattie, som du sikkert kjenner til (jeg er forøvrig ikke enig med ham i alt han skriver!!) Det er bare det at jeg ikke kunne se for meg meg selv som lærer (og jeg har jo ganske god kunnskap om hva yrket innebærer gjennom foreldrene mine), så da ble det studier i noe helt annet isteden. Men jeg har jo uansett fått en jobb der jeg får brukt interessen og engasjementet mitt for skole og utdanning, så da har jeg på en måte fått både i pose og sekk :jepp:

Jeg kan forresten godt redigere dette innlegget senere hvis du vil, skjønner hvis du gjerne vil være mer anonym og ikke oute så mye om hva du studerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er så vidt jeg tror det selv, men det var faktisk en innføringsbok i kvantitativ metode :ler: Den er relativt lettlest - noe jeg absolutt ikke hadde forventet. Dyktig forfatter som vet hvordan man skriver en innføringsbok!

Neida, du trenger ikke å redigere innlegget. :) Det er veldig spennende med pedagogikk, ja :Nikke: Hattie har de referert til en del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe ja, tekster om kvantitativ metode er jo ikke det som vanligvis er lettest å tilegne seg, nei :ler: Jeg husker jeg syntes det var forferdelig da jeg holdt på med master, og brukte uansett også kun kvalitativ metode i masteroppgaven min. Men nå gjør jeg innimellom noen analyser (i SPSS, hvis du kjenner til det? Evt det samme som SAS og Stata, hvis dere isteden bruker noen av disse) på jobben, og da har jeg jo måttet bruke det jeg har lært (og lærebøkene- husker jo på langt nær alt :ler: ) om kvantitativ metode, og da er det plutselig ganske gøy likevel! Det er noe med å bruke metoden på interessante data, så bli det brått mer spennende :jepp:

Hvordan ser helgen din ut, da? Frihelg (fra jobb, ikke studier, regner jeg med :fnise: ) på gang nå, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker spss, så det vet jeg hva er :Nikke: Det er et veldig bra hjelpemiddel!

I dag har både jeg og samboeren hatt fri. Utrolig herlig med en fredelig morgen sammen :) Har stakk en tur for å spille golf, da gikk jeg til treningssenteret. I kveld koser vi oss med reker og vin :rodmer:

Dette er egentlig min frihelg, men jeg må innom jobb noen timer i morgen. Jeg stiller jo opp når det er litt krise :) Og på søndag skal jeg lese og trene :ler:

Denne uken har jeg faktisk trent (hvis sykkelturen til og fra forelesning kan regnes som trening) hver dag. Det blir godt med en dag uten i morgen :Nikke:

Når det gjelder antall skritt, tenkte jeg først å ha 10.000 skritt hver dag som mål. Men noen dager går jeg kun 8000-9000 skritt, og det er egentlig helt greit. Jeg ser heller på antall skritt i løpet av uken. De to siste ukene har jeg klart over 100.000 skritt - så jeg skal ikke være misfornøyd de dagene jeg går mindre enn 10.000 :) De ukene jeg jobber helg, får jeg automatisk en del ekstra skritt. "Fordelen" av å gå i ett sett 7 timer på jobb :ler:

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjære vene, 8-9000 skritt pr dag er jo virkelig mer enn bra nok, så flink som du er til å være i aktivitet ellers også :Nikke: Det der med 10000 skritt er vel mer det man sier er minimumet sånn generelt, fordi befolkningen som sådan ikke er så flink til å holde seg i aktivitet og få de 30 daglige minuttene med økt puls som egentlig er anbefalt?

Det å jobbe i butikk er forresten virkelig effektivt for aktivitetsnivået, ja!! Jeg jobbet på H&M i alle år mens jeg studerte, og der ble det også utrolig mye gåing. Så fort jeg var ferdig med master og fikk meg kontorjobb der man sitter på rumpa hele dagen, merket jeg imidlertid plutselig at kiloene så langsomt begynte å sige på, og at jeg plutselig faktisk ble nødt til å bli mer bevisst på hva jeg puttet i meg :sjenert: Før det hadde jeg alltid kunnet spise hva jeg ville, og jeg var uansett tynn som en strek. Så da la jeg om hele livsstilen, begynte å spise veldig sunt og trene masse. Og takk gud for det, ellers hadde jeg sikkert veid 150 kg nå :fnise:

Hørtes ut som en super fredag med reker og vin- det har jeg også lyst på (og ikke bare rekene, men vinen også, rekene kan jeg jo spise selv om jeg er gravid) :sjenert: Jaja, ikke så lenge igjen nå, i det minste!

Håper du får en fin uke, og at dere har litt deilig Indian summer på Vestlandet også! Her er det helt nydelig om dagen, men skikkelige sommertemperaturer, faktisk :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag
Middag: Korvstroganof (Jacobs pølser), blomkålsris og salat.
Trening: 10 min romaskin (1899 (!
L ) meter, 50 min styrketrening (rygg og armer: maskiner/vekter. Ben, rumpe og mage: slynger).
Antall skritt: 19 401.

Tirsdag
Middag: Laksefilet med kremost, rettich-grateng og salat.
Trening: Syklet til og fra forelesning. 40 min, rett over 1 mil.
Antall skritt: 9000 (!)

Onsdag
Middag: Fårikål.
Trening: Syklet til og fra forelesning. 40 min, rett over 1 mil.
60 min Body balance.
Antall skritt: 12 799.

Torsdag
Middag: Baconsurret kyllinglår med innbakt ost, blomkålssalat og kald bearnaisesaus.
Trening: 60 min pilates, 10 min på romaskin (18.58 meter. Enten er jeg i dårligere form enn noen gang, ellers er det noe galt med romaskinen. I dag rodde jeg virkelig som en helt, men likevel klarer jeg ikke 1900 meter en gang..! pøh.. )
Antall skritt: 8040.

Fredag
Middag: Reker, avokado, salat, majones.
Trening: 60 min spinning.
Antall skritt: 13 578.

Lørdag
Middag: Nachos (hjemmelaget nachoschips) og salat.
Antall skitt: 12 085.

Søndag
Middag: Lakseburger med ost, blomkål- og søtpotetmos, salat.
Antall skritt: 8044.


**

Det ble ingen trening på søndag, gitt. Jeg var så flink student på dagen, og jeg ville heller nyte solen på ettermiddagen :) Veldig fint vær her også, ja! Utrolig godt med en varm start på høsten. Sol og høstfarger, samt en klar og frisk luft. Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...