Gå til innhold

Hvor mange unge mødre her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk barnet mitt rett før jeg fylte 22. Vi bor i en by langt vekk fra der vi vokste, så lite hjelp å få fra familie. Har gått kjempefint. Litt tøffere med utdanningen (sivil ingeniør) enn det ville vært ellers, men det har gått fint det og. Ser ikke noe problem med å være ung mor, men er viktig å få seg en utdannelse og jobb. Jeg og er av den oppfatningen av at de unge mødrene som ikke har tatt høyere utdannelse ikke ville gjort det likevel.



Anonymous poster hash: 87b61...fe4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førskolelærerutdanningen er i samme gate som sykepleier.

Å gå på skole for å lære å passe barn er ikke en solid utdannelse. Ja, jeg er klar over ped.en og disse fagene, men det er et enklere studium enn sykepleien til og med. Dessuten er det et realt tullestudium på mange måter, selv om dere får tittelen førskolelærere.

Nok om det. Folk må selvsagt få lov til å innbille seg at akkurat deres studium er veldig tøft og vanskelig, men sannheten er jo en annen.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Altså, på meg virker det som om du synes alle bachelor utdanninger innen helse, alt innen skole og generelt alt innenfor jobb med mennesker er bare tull.

Hva er det egentlig du synes er viktige utdanninger som ikke består av tull?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, på meg virker det som om du synes alle bachelor utdanninger innen helse, alt innen skole og generelt alt innenfor jobb med mennesker er bare tull.

Hva er det egentlig du synes er viktige utdanninger som ikke består av tull?

Førskolelærerutdanningen har jeg en helt klar mening om, den er bortkastet. Man kan like godt bli vanlig lærer.

Sykepleierne trengs og det nekter jeg ikke for. Heldigvis at det er en såpass enkel bachelor å gjennomføre så vi kan dekke opp behovet, tenker jeg.

Ingen utdannelse er bortkastet, men ikke all utdannelse er like vanskelig. Her på KG har jeg lest en god del tråder i det siste hvor det skryter og hoies om hvor tøft det er å gå sykepleien, at det er skyhøye akademiske krav osv osv. Det må man jo nesten bare le av når man gjennom egen erfaring har opplevd noe annet.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yessda, Mor Teresa.

Nå er sjansen for at man ikke blir gravid senere etter en graviditet i tenårene så liten at den er ikke-eksisterende, så slike argumenter klarer jeg ikke å ta på alvor.

Men flott at du fikk den en utdannelse. Svært få unge mødre ender med master.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Syns du er svært trangsynt i dine meninger her, og veldig dømmende. Du har gjort opp din mening virker det som, og ingen andre kan komme med pekefingeren sin å fortelle deg noe annet. Og det er greit, lev i din egen sure verden. Jeg prøvde enkelt og greit å forklare at selv om man er ung mor, så er man ikke dømt til å leve på trygd resten av livet sitt og ha et trasig liv. Selv om det å leve på trygd/ikke ha en utdannelse eller noe annet for den saks skyld, ikke er ens betydning med at man er mislykket som menneske.

Kanskje du vil dele med oss hvorfor du er en så trangsynt person? Ble du misbrukt som barn? Respekterte ikke din mor deg? Ble du oversett? Eller har du bare ekstremt ignorante foreldre? Ble du forlatt? Ble du mistet i gulvet? Uansett hva det er, så skal nok vi KG'ere klare å ta imot deg med åpne armer og si at; Vi forstår deg :) Selv om du ikke vil åpne øynene dine litt for andres historier, så skal vi nok klare å ta deg med inn i varmen.

Og ja, det var ment som et provoserende innlegg til deg. Og ja jeg vet: du vil komme tilbake med innlegg som vil provosere enda mer med mer trangsynt het fordi her er det ikke viktig hvem du tråkker over, men at DU viser ditt poeng til å være rett. Men det er greit, vi hater deg ikke uansett :blomst:

Anonymous poster hash: 52ba7...90b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Prioriterte å lære meg å skrive og bli utdannet før jeg fikk barn og det tror jeg både jeg og barna kan være glade for.

Men du er sikkert snill og sånn da. Jeg tror bare ikke barna dine blir rakettforskere.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Ironi og nedlatenhet er gode egenskaper, du er heldig sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du vil dele med oss hvorfor du er en så trangsynt person? Ble du misbrukt som barn? Respekterte ikke din mor deg? Ble du oversett? Eller har du bare ekstremt ignorante foreldre? Ble du forlatt? Ble du mistet i gulvet? Uansett hva det er, så skal nok vi KG'ere klare å ta imot deg med åpne armer og si at; Vi forstår deg :) Selv om du ikke vil åpne øynene dine litt for andres historier, så skal vi nok klare å ta deg med inn i varmen.

Og ja, det var ment som et provoserende innlegg til deg. Og ja jeg vet: du vil komme tilbake med innlegg som vil provosere enda mer med mer trangsynt het fordi her er det ikke viktig hvem du tråkker over, men at DU viser ditt poeng til å være rett. Men det er greit, vi hater deg ikke uansett :blomst:

Anonymous poster hash: 52ba7...90b

Gratulerer med dagens mest tåpelige innlegg.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å riste på hodet over at så mange jenter ikke har andre drømmer enn å bli gravid så fort de er ferdige på videregående.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Hvorfor det? Bare fordi de har andre drømmer enn det du har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Bare fordi de har andre drømmer enn det du har?

Det er trist at unge kvinner kun har som mål å bli gravide når de er ferdig med videregående. Den forklarer seg vel greit selv, vi lever i 2014, i Norge, med alle verdens muligheter til å ta utdannelse både her og i utlandet, til å reise, til å oppleve, til å gjøre hva man vil egentlig. Det haster ikke så med å bli mor at man på død og liv må bli det i tjueårsalderen?

Jeg syntes den gang da og synes fremdeles at det er absurd at det å bli gravid skal være det eneste ei jente i begynnelsen av livet tenker på.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterte å lære meg å skrive og bli utdannet før jeg fikk barn og det tror jeg både jeg og barna kan være glade for.

Men du er sikkert snill og sånn da. Jeg tror bare ikke barna dine blir rakettforskere.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Man kan blir ung mor samtidig som man har et utdannelse.

Anonymous poster hash: 715e5...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan blir ung mor samtidig som man har et utdannelse.

Anonymous poster hash: 715e5...25a

Ja, mange blir som nevnt sykepleiere.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn tidlig er da ikke verdens undergang. Og det er ikke alle som har lyst til å ta lange akademiske utdannelser. Ikke noe galt i å bli sykepleier eller å jobbe innenfor helsesektoren, det er kanskje ikke glamorøst eller kult, men gud så viktig det er at det finnes dem som vil bli sykepleiere og slikt. Dessuten misunner jeg dem som har en utdannelse/ opplæring som en kan bruke i arbeidslivet med en gang, selv begynte jeg på master fordi jeg ikke aner hva jeg skal bruke bachelor graden min til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn tidlig er da ikke verdens undergang. Og det er ikke alle som har lyst til å ta lange akademiske utdannelser. Ikke noe galt i å bli sykepleier eller å jobbe innenfor helsesektoren, det er kanskje ikke glamorøst eller kult, men gud så viktig det er at det finnes dem som vil bli sykepleiere og slikt. Dessuten misunner jeg dem som har en utdannelse/ opplæring som en kan bruke i arbeidslivet med en gang, selv begynte jeg på master fordi jeg ikke aner hva jeg skal bruke bachelor graden min til.

Neida, det er ikke noe galt i å bli sykepleier. Det som er tåpelig er å skrive side opp og side ned på KG om hvor utrolig tøff denne utdannelsen er.

Å kun ha lyst til å bli mor når man er nitten år gammel er trist. Ingen andre drømmer, ingen andre mål? Kun å få en baby så fort som mulig?

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Neida, det er ikke noe galt i å bli sykepleier. Det som er tåpelig er å skrive side opp og side ned på KG om hvor utrolig tøff denne utdannelsen er.

Å kun ha lyst til å bli mor når man er nitten år gammel er trist. Ingen andre drømmer, ingen andre mål? Kun å få en baby så fort som mulig?

Anonymous poster hash: 043ea...059

Man kan da fint ha andre mål og drømmet selv om man er ung mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trist at unge kvinner kun har som mål å bli gravide når de er ferdig med videregående. Den forklarer seg vel greit selv, vi lever i 2014, i Norge, med alle verdens muligheter til å ta utdannelse både her og i utlandet, til å reise, til å oppleve, til å gjøre hva man vil egentlig. Det haster ikke så med å bli mor at man på død og liv må bli det i tjueårsalderen?

Jeg syntes den gang da og synes fremdeles at det er absurd at det å bli gravid skal være det eneste ei jente i begynnelsen av livet tenker på.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Ikke alle har de ønskene om å reise, ta utdannelse og oppleve alt mulig. Det må du faktisk bare akseptere. Jeg for min del har aldri hatt store behov for å reise rundt i verden mer enn det jeg har gjort allerede. Jeg har opplevd ekstremt mye på mine 21 år, og jeg er ganske sikker på at vi er flere som føler det sånn.

Du som snakker så mye om at man blir sneversynt og alt det der om man ikke flytter hjemmefra, burde ikke du selv da åpne øynene og innse at den mest snever- og trangsynte her er deg selv?

Og til opplysning, det er faktisk ikke vanskelig å få utdanning selv om man har barn. Maaaaange har klart det, og mange vil klare det. Og de som ikke vil, de vil ikke. Vi trenger folk i butikkene også, og vi trenger pleieassistenter.

Hva er så trist med å ønske å bli mor? Jeg har alltid sett frem til å bli mamma, og jeg kan nesten ikke vente med å få et liv sammen med prinsen i magen. Bare fordi du kanskje ikke hadde opplevd stort mye som 19 åring, vil det ikke si at andre er i akkurat samme situasjon. Deal with it!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fint ha andre mål og drømmet selv om man er ung mor?

Tja, når det første man prioriterer er å bli gravid, så virker det ikke slik. Leser dessuten starten på de fleste prøvetrådene her inne og det som slår meg er at det er kun baby. Det er ikke noen som skriver at de vil reise, utdanne seg, leve for seg selv, bo i et annet land osv osv. Det så jeg også hos flere av de venninnene mine som nå er etablert med barn og aldri har forlatt hjembyen. Det viktigste er å bli gravid, så det var det første som skjedde etter videregående. Da blir det lite rom til andre planer i noen år fremover.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke noe galt i å bli sykepleier. Det som er tåpelig er å skrive side opp og side ned på KG om hvor utrolig tøff denne utdannelsen er.

Å kun ha lyst til å bli mor når man er nitten år gammel er trist. Ingen andre drømmer, ingen andre mål? Kun å få en baby så fort som mulig?

Anonymous poster hash: 043ea...059

Den er vel tøff for noen da:)

Ja, man er nok ikke på sitt mest modne når en er 19, men er man flink kan man da likevel utdanne seg og oppleve mye. Det at ikke alle har veldig ambisiøse drømmer eller planer er vel ikke noe å gjøre noe med, alle er forskjellige. Så lenge man står for valgene sine og tar ansvar så er det vel det samme om en tar en lang fancy utdannelse og reiser verden rundt, eller heller velger å slå seg til ro i hjembyen med barn og jobb.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke alle har de ønskene om å reise, ta utdannelse og oppleve alt mulig. Det må du faktisk bare akseptere. Jeg for min del har aldri hatt store behov for å reise rundt i verden mer enn det jeg har gjort allerede. Jeg har opplevd ekstremt mye på mine 21 år, og jeg er ganske sikker på at vi er flere som føler det sånn.

Absolutt alle jenter på nitten-tjue som sier de ønsker seg barn er veldig modne, de har opplevd så mye og det ene med det andre. Tror du finner få nitten år gamle jenter som vil kalle seg umodne, egentlig.

Jeg skjønner at du tror du har opplevd og erfart mye, men du er bare nitten år. Og ut i fra det du skriver må jeg bare le litt av din påstand om at jeg må ha vært en uerfaren nittenåring. Da bodde jeg allerede i et annet land og studerte, sånn for eksempel. Jeg satt ikke i hjembyen min og nistirret på eggløsningstester i håp om å bli gravid før jeg selv ble voksen.

Jeg synes det er leit at du vil skusle bort din ungdom, disse årene mellom tenåringsliv og livet som etablert ungdom. For hva da? For å bli samboer fortest mulig og få en baby? Det har du jo god tid til å gjøre selv om det ikke skjer det året du fyller tjue.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel tøff for noen da:)

Ja, man er nok ikke på sitt mest modne når en er 19, men er man flink kan man da likevel utdanne seg og oppleve mye. Det at ikke alle har veldig ambisiøse drømmer eller planer er vel ikke noe å gjøre noe med, alle er forskjellige. Så lenge man står for valgene sine og tar ansvar så er det vel det samme om en tar en lang fancy utdannelse og reiser verden rundt, eller heller velger å slå seg til ro i hjembyen med barn og jobb.

Minstekrav før man setter i gang med å føde unger og etablere seg er at man har bodd for seg selv i en periode. Og da mener jeg for seg selv, ikke at man flyttet rett fra foreldrene til samboeren sin. De fleste unge mødrene her på KG har ikke engang gjort det.

Anonymous poster hash: 043ea...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange blir som nevnt sykepleiere.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Du kastet jo tydeligvis bort noen år på en utdannelse du ikke har bruk for. Og jobber som ufaglært leder (?). (For ansatte med den utdannelsen du ivrig nedsnakker..?? Tar jeg feil?) Du klarte deg du og? Det virker som du tenker så høyt om deg selv og dine valg, lønn og stilling framfor "unge mødre" eller sykepleiere. Og glemmer at du virker helt latterlig for de som overgår deg i de omtalte områdene. Våkne opp og se deg rundt.

Jeg synes det er langt mer skremmende med svak EQ enn utdannelse når man skal oppfostre barn. Utdannelse kan man jo få seg etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt alle jenter på nitten-tjue som sier de ønsker seg barn er veldig modne, de har opplevd så mye og det ene med det andre. Tror du finner få nitten år gamle jenter som vil kalle seg umodne, egentlig.

Jeg skjønner at du tror du har opplevd og erfart mye, men du er bare nitten år. Og ut i fra det du skriver må jeg bare le litt av din påstand om at jeg må ha vært en uerfaren nittenåring. Da bodde jeg allerede i et annet land og studerte, sånn for eksempel. Jeg satt ikke i hjembyen min og nistirret på eggløsningstester i håp om å bli gravid før jeg selv ble voksen.

Jeg synes det er leit at du vil skusle bort din ungdom, disse årene mellom tenåringsliv og livet som etablert ungdom. For hva da? For å bli samboer fortest mulig og få en baby? Det har du jo god tid til å gjøre selv om det ikke skjer det året du fyller tjue.

Anonymous poster hash: 043ea...059

Jeg er fremdeles 21, snart 22, bare så det er sagt.

Jeg har også studert i utlandet. Bodd hjemmefra i en ny by siden videregående, jeg har vært på utvekslingsreiser i flere land, ja lista er ganske lang. Så å si at jeg ikke har levd livet, det blir feil. Joda, sikkert mye jeg går glipp av, men resterende har jeg faktisk ikke behov for.

Jeg kunne heller aldri blitt mor planlagt som 19-åring, det var jeg ikke klar for. Bare de siste tre årene har jeg opplevd uendelig mye, og vokst mye. Jeg har truffet drømmemannen, vi har kjøpt hus, vi har flyttet til en ny by. Mer gidder jeg faktisk ikke utdype for deg, for det er i bunn og grunn ikke din sak.

Det jeg prøver å komme frem til er at også 19-åringer kan bli flinke mødre. Minst like flinke som en 30-åring. De kan ta utdanning de også, de kan få gode jobber, de kan drømme, de kan oppleve. Kan ikke du bare godta at ikke alle ønsker å leve livet sitt like a4 som det du gjorde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...