Gå til innhold

Fedme: Hvem har skylda? Matvareindustrien eller forbrukeren?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Ja, men for det om man vasker vekk sprøytemidlene, inneholder ikke eplet samme næringsstoffene som det gjorde for 50 år siden. Jordsmonnet er ødelagt, og inneholder ikke lenger samme næringen. Og mange av de mest populære matvarene, dyrkes på store plantasjer. Jorda får ikke trekt til seg igjen.

Dessuten tilsettes de andre gener, mens naturlige gener plukkes vekk. Eplet ser kanskje stort og friskt ut, og vokser raskere, samt holder lenger, men hva gjør egentlig dette med oss lenger oppe på næringskjeden? Kanskje en idé å finne ut det, før man setter den ut i markedet? Neida, vi bare bagatelliserer det, for dette tjener vi fett på, og har råd til det livet vi selv vil ha. Utgiftene betaler forbrukerne med helsa si, men det gir vi faen i. De som er illojale (forteller sannheten), får sparken tenk, og et ødelagt rykte. Gjerne drept på "mystisk vis", eller truet

på livet. Enten de selv, eller familiene deres.

Seriøst? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

La meg gjette, det er jødene som står bak dette systemet? Et barn som fødes i en indisk slum kan i dag forvente å leve lenger enn verdens rikeste mennesker gjorde for 50 år siden. Nær en milliard mennesker forflyttet seg bort fra en situasjon med kronisk underernæring gjennom modernisering av jordbruket. Så tydeligvis er ikke legemiddel- og jordbruksindustrien helt bak mål. Kritisk blikk på enkelte aktører som Monsanto er viktig, men å generalisere overfor hele industrier all den tid levekår har kraftig forbedret seg i vår generasjon er ikky nyansert. Anonymous poster hash: cb916...af0

Kan jo bare se hva som skjedde da de lagde dokumentar om bananindustrien og skulle sette opp denne i Sverige. Helt ufattelig, man kan ikke forstå hvor mektig de store kompaniene i matvarebransjen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Sunn mat er ikke dyrt. En pakke karbonadedeig, 2 poser med lapskausblanding, 1-2 buljongterninger og litt krydder gir omtrent 8 middager som kan fryses. Man kan også bytte ut karbonadedeigen med rent kjøtt på tilbud til samme prisen. Frosne grønnsaker er tilnærmet like sunt som ferske.

Prisen blir under 9 kr pr prosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat er ikke dyrt. En pakke karbonadedeig, 2 poser med lapskausblanding, 1-2 buljongterninger og litt krydder gir omtrent 8 middager som kan fryses. Man kan også bytte ut karbonadedeigen med rent kjøtt på tilbud til samme prisen. Frosne grønnsaker er tilnærmet like sunt som ferske.

Prisen blir under 9 kr pr prosjon.

Det er forskjell på utgift og kostnad, og selv om kostnaden på sunn mat ikke er alltid er like stor, så kan utgiften være det.

Det du beskriver er ikke 8 middager for oss. Dette er en middag for 4, hvorav to er voksne mannfolk med fysisk arbeid, og vil koste ca 100 kr i innkjøp.

For å sette ting på spissen, for samme pris kan man få 4 grandiosaer som er to middager for samme familie.

Utgiften er den samme, kostnaden er halvert!

"Det er dyrt å være fattig" heter det, og det stemmer med det jeg lærte da jeg levde under fattigdomsgrensen.

Har man penger tilgjengelig, så kan man leve mye billigere enn om man lever fra dag til dag.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på utgift og kostnad, og selv om kostnaden på sunn mat ikke er alltid er like stor, så kan utgiften være det.

Det du beskriver er ikke 8 middager for oss. Dette er en middag for 4, hvorav to er voksne mannfolk med fysisk arbeid, og vil koste ca 100 kr i innkjøp.

For å sette ting på spissen, for samme pris kan man få 4 grandiosaer som er to middager for samme familie.

Utgiften er den samme, kostnaden er halvert!

"Det er dyrt å være fattig" heter det, og det stemmer med det jeg lærte da jeg levde under fattigdomsgrensen.

Har man penger tilgjengelig, så kan man leve mye billigere enn om man lever fra dag til dag.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Du får ikke 4 grandiosaer for 100 kroner, de koster over 40 kr per stykk. Og jeg blir heller ikke mett av en halv grandiosa! :P

Det er bare en myte at sunn mat er dyrt. Jeg kan ikke skryte av at jeg spiser så veldig sunt, men jeg har et gigantisk matbudsjett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke 4 grandiosaer for 100 kroner, de koster over 40 kr per stykk. Og jeg blir heller ikke mett av en halv grandiosa! :P

Det er bare en myte at sunn mat er dyrt. Jeg kan ikke skryte av at jeg spiser så veldig sunt, men jeg har et gigantisk matbudsjett!

Det var ikke poenget. (Selv om det senest for 3 dager siden var "5 for 100- tilbud" på grandiosa på butikken hos oss, og jeg aldri har sett tilsvarende tilbud på grønnsaker)

Poenget er at det som er sunt i mange tilfeller er dyrere i innkjøp, selv om det er billigere i bruk.

Ta brød for eksempel.

Hjemmebakt brød er billigere og metter mer enn kjøpebrød.

For å bake ett brød, må du kjøpe ingredienser til flere brød om gangen. Nå er det veldig lenge siden jeg bakte vanlig brød, men jeg tror jeg kjøpte ingredienser for ca 20-30 kr, og av dette fikk jeg 5-6 brød.

Jeg vet i alle fall at kostnaden var ca 4 kr pr brød den gang, dette har sikkert økt noe, så vi kan ta utgangspunkt i at prisen pr hjemmebakt brød er 5-6 kr.

Du kan få kjøpebrød ned i 7-8 kr på butikken.

7 - 8 kr er mye billigere enn 20-30 kr.

Utgiften til det hjemmebakte alternativet er 3 ganger større enn til kjøpealternativet, selv om det hjemmebakte er billigere i bruk, og er sunnere.

Så hvilket alternativ har du, når du har 10 kr i lommeboka, og skal ha brød?

Det sunneste er billigst i bruk, men koster mer i innkjøp enn du har råd til der og da, og da må du gå for det mindre sunne alternativet.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke poenget. (Selv om det senest for 3 dager siden var "5 for 100- tilbud" på grandiosa på butikken hos oss, og jeg aldri har sett tilsvarende tilbud på grønnsaker)

Poenget er at det som er sunt i mange tilfeller er dyrere i innkjøp, selv om det er billigere i bruk.

Ta brød for eksempel.

Hjemmebakt brød er billigere og metter mer enn kjøpebrød.

For å bake ett brød, må du kjøpe ingredienser til flere brød om gangen. Nå er det veldig lenge siden jeg bakte vanlig brød, men jeg tror jeg kjøpte ingredienser for ca 20-30 kr, og av dette fikk jeg 5-6 brød.

Jeg vet i alle fall at kostnaden var ca 4 kr pr brød den gang, dette har sikkert økt noe, så vi kan ta utgangspunkt i at prisen pr hjemmebakt brød er 5-6 kr.

Du kan få kjøpebrød ned i 7-8 kr på butikken.

7 - 8 kr er mye billigere enn 20-30 kr.

Utgiften til det hjemmebakte alternativet er 3 ganger større enn til kjøpealternativet, selv om det hjemmebakte er billigere i bruk, og er sunnere.

Så hvilket alternativ har du, når du har 10 kr i lommeboka, og skal ha brød?

Det sunneste er billigst i bruk, men koster mer i innkjøp enn du har råd til der og da, og da må du gå for det mindre sunne alternativet.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Jeg hadde ALDRI kjøpt billig brød. Brød er noe av de få produktene jeg må kjøpe til sånn 30 kroner for å kunne spise det. Hjemmebakt går heller ikke ned. Sunt, grovt, DYRT brød kjøper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI kjøpt billig brød. Brød er noe av de få produktene jeg må kjøpe til sånn 30 kroner for å kunne spise det. Hjemmebakt går heller ikke ned. Sunt, grovt, DYRT brød kjøper jeg.

Det er et valg du tar, men en fattig person har ikke dette valget.

Ditt personlige valg er heller ikke relevant med tanke på at påstanden jeg besvarte var at "sunn mat er ikke dyrt".

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valg du tar, men en fattig person har ikke dette valget.

Ditt personlige valg er heller ikke relevant med tanke på at påstanden jeg besvarte var at "sunn mat er ikke dyrt".

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Er det ulovlig for meg å dele mine valg her? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ulovlig for meg å dele mine valg her? :vetikke:

Nei, men du siterte meg, og da svarte jeg.

Jeg klarer ikke se sammenhengen mellom mitt svar på påstanden om at "sunn mat er ikke dyrt", og ditt svar.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke poenget. (Selv om det senest for 3 dager siden var "5 for 100- tilbud" på grandiosa på butikken hos oss, og jeg aldri har sett tilsvarende tilbud på grønnsaker)

Poenget er at det som er sunt i mange tilfeller er dyrere i innkjøp, selv om det er billigere i bruk.

Ta brød for eksempel.

Hjemmebakt brød er billigere og metter mer enn kjøpebrød.

For å bake ett brød, må du kjøpe ingredienser til flere brød om gangen. Nå er det veldig lenge siden jeg bakte vanlig brød, men jeg tror jeg kjøpte ingredienser for ca 20-30 kr, og av dette fikk jeg 5-6 brød.

Jeg vet i alle fall at kostnaden var ca 4 kr pr brød den gang, dette har sikkert økt noe, så vi kan ta utgangspunkt i at prisen pr hjemmebakt brød er 5-6 kr.

Du kan få kjøpebrød ned i 7-8 kr på butikken.

7 - 8 kr er mye billigere enn 20-30 kr.

Utgiften til det hjemmebakte alternativet er 3 ganger større enn til kjøpealternativet, selv om det hjemmebakte er billigere i bruk, og er sunnere.

Så hvilket alternativ har du, når du har 10 kr i lommeboka, og skal ha brød?

Det sunneste er billigst i bruk, men koster mer i innkjøp enn du har råd til der og da, og da må du gå for det mindre sunne alternativet.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Kjøpesbrød til 7 kroner gjør deg ikke feit, ikke grandiosa heller forsåvidt. For mange kalorier gjør deg feit. At du ikke har råd til å kjøpe det aller beste forårsaker ikke fedme. Jeg jobber på matbutikk og legger til en viss grad merke til hva folk handler, det er ikke de som kjøper det billigste som er feitest. De som kan klassifiseres som sykelige overvektige handler gjerne mye potetgull, sjokolade og ferdigmat, mat som ikke er billig. Prisene er nok ikke problemet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle andre sin feil at jeg er feit!!

Anonymous poster hash: 5da18...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøpesbrød til 7 kroner gjør deg ikke feit, ikke grandiosa heller forsåvidt. For mange kalorier gjør deg feit. At du ikke har råd til å kjøpe det aller beste forårsaker ikke fedme. Jeg jobber på matbutikk og legger til en viss grad merke til hva folk handler, det er ikke de som kjøper det billigste som er feitest. De som kan klassifiseres som sykelige overvektige handler gjerne mye potetgull, sjokolade og ferdigmat, mat som ikke er billig. Prisene er nok ikke problemet her...

Hvis du ikke følger ressonementet mitt, så er det bedre at du spør hva jeg egentlig mener, enn å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg besvarte påstanden om at "sunn mat er ikke dyrt", og jeg kom med eksempler på at dette ikke alltid medfører riktighet.

(Eksemplet som ble gitt i det innlegget var heller ikke et godt eksempel, da det ble foreslått at 400 g proteiner kunne deles på 8 måltider, men det overså jeg glatt, fordi det ikke var poenget i innlegget)

Og jeg har aldri vært feit eller overvektig, men jeg har levd under fattigdomsgrensen i noen år, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å finne sunne alternativer til en rimelig penge.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke følger ressonementet mitt, så er det bedre at du spør hva jeg egentlig mener, enn å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg besvarte påstanden om at "sunn mat er ikke dyrt", og jeg kom med eksempler på at dette ikke alltid medfører riktighet.

(Eksemplet som ble gitt i det innlegget var heller ikke et godt eksempel, da det ble foreslått at 400 g proteiner kunne deles på 8 måltider, men det overså jeg glatt, fordi det ikke var poenget i innlegget)

Og jeg har aldri vært feit eller overvektig, men jeg har levd under fattigdomsgrensen i noen år, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å finne sunne alternativer til en rimelig penge.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Okei, men da skjønner jeg hva du mener! :)

Men jeg vil påstå at den mest usunne maten er dyrere enn vanlig sunn mat. Du får flere bananer til 100 kr enn f.eks sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Okei, men da skjønner jeg hva du mener! :)

Men jeg vil påstå at den mest usunne maten er dyrere enn vanlig sunn mat. Du får flere bananer til 100 kr enn f.eks sjokolade.

sjokolade er ikke mat. det er snop ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da skjønner jeg hva du mener! :)

Men jeg vil påstå at den mest usunne maten er dyrere enn vanlig sunn mat. Du får flere bananer til 100 kr enn f.eks sjokolade.

Jeg er uenig!

Som tidligere nevnt er det usunne kneippbrødet ofte 3 ganger billigere i innkjøp enn et sunnere alternativ av kjøpebrød.

(Billigkneipp er ikke noe bedre enn loff. Luft og hvetemel, lite fiber, og lite proteiner)

Blandingsprodukter av kjøtt og fisk er mye billigere i innkjøp enn de rene produktene.

Nugatti og syltetøy (sukkerprodukter) er billigere i innkjøp enn leverpostei, kjøttpålegg og ost.

Ost med redusert fettprosent er dyrere enn fullfettvariantene.

Fullkornsvariantene av pasta og ris er ofte dyrere enn de fine variantene.

Anonymous poster hash: 74d45...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...