Gå til innhold

Fedme: Hvem har skylda? Matvareindustrien eller forbrukeren?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

som barn vokst opp i en familie med dårlig økonomi - vi spiste kun mat fra bunnen av. det tar 20 min å koke poteter, det tar 20 min å steke kjøttkaker og det tar max 5 min å lage brun saus. kostnadene er veldig små i forhold til en grandiosapizza du ikke blir mett av engang.

Jeg selv er student og har ikke god råd, men det er faktisk mest økonomisk å lage mat fra bunnen av enn ferdigmat (som heller ikke smaker noe godt).

Enig med deg. Et sunt kosthold er ikke dyrere enn usunt. Ris, pasta, poteter, grønnsaker, kylling, laks, olivenolje, osv er billigere og sunnere enn Fjordland. I tillegg har man så mange flere variasjonsmuligheter. Det bunner vel i grunn at folk heller vil bruke 10 min på å varme opp grandis/fjordland, fremfor å lage mat fra bunnen av på 20 min.

Endret av Kreps1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Er ikke bare foreldre med dårlig mental helse som gir unger usunn mat. Men har du en unge som ikke vil spise noen ting, så er det noen foreldre som gjør de en bjørnetjeneste ved å lage spesialmat for den ungen fordi den ikke vil spise det de andre spiser. Nå må du slutte å sette en diagnose på alt og alle.

Oh my. Jeg skriver vel ikke at det kun er folk med en diagnose som gjør det. Jeg prøver å si at det kan være bakenforliggende årsaker som gjør at man ikke bare kan skylde på individet, såkalt victim blaming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

som barn vokst opp i en familie med dårlig økonomi - vi spiste kun mat fra bunnen av. det tar 20 min å koke poteter, det tar 20 min å steke kjøttkaker og det tar max 5 min å lage brun saus. kostnadene er veldig små i forhold til en grandiosapizza du ikke blir mett av engang.

Jeg selv er student og har ikke god råd, men det er faktisk mest økonomisk å lage mat fra bunnen av enn ferdigmat (som heller ikke smaker noe godt).

Så bra! :) Det er nok mange som får det til. Søsteren min og jeg er begge studenter med dårlig råd og lager også mat fra bunnen av. Alle har dessverre ikke lært dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :) Det er nok mange som får det til. Søsteren min og jeg er begge studenter med dårlig råd og lager også mat fra bunnen av. Alle har dessverre ikke lært dette.

dessværre alt for få som har lært kunsten å lage mat.

Jeg gikk på dansk skole i mange år og der lærte jeg ALT av grunnleggende matkunnskaper. Vi lærte om fillitering av fisk, vi laget pasta fra bunnen av, hvordan man satte opp et matbudsjett og utførelse av dette i praksis. Vi var på utflukter for å få en større kjennskap til fisk og kjøtt, vi laget til og med egen mat til foreldremøter innimellom. Og vi laget ikke kun dansk mat, vi laget mat fra mange ulike kulturer og skolen passet på at når vi skulle utvide oss kulturelt kom det inn kokker og lignende for å lære oss.

Tenk deg den forskjellen når jeg kom til norge og en norsk heimkunnskapstime.. "i dag skal vi lage poteter og kjøttkake, og til dessert vil vi lage marmorkake!"

kjøttkakene var harde (pga den dårlige oppskriften jeg ikke fikk gå utenom), potetene smakte ingen ting fordi man ikke fikk putte salt i vannet(?!?) og marmorkaka ble vellykket.

Jeg var i tillegg en idiot som gikk bort til læreren og spurte om de var seriøse på at vi skulle bruke kjøttdeig utgått på dato. Da fikk jeg 3 i heimkunnskap, og alle som kjenner meg vet at jeg er rå på kjøkkenet.

Hvis vi først skal begynne kritikk ang vekt og mat i skolen kan jeg si at jeg ELSKET gym på skolen i danmark. Vi hadde dansing, orienteringsløp, ballspill og innimellom gikk vi bare turer for å snakke og bevege oss i sola. Vi hadde ikke fravær i gymmen, og glemte vi gymtøy ble vi med likevel fordi vi ikke ville sitte og se på. av 35 elever på et helt skoleår var det kanskje 3-4 ganger en tilfeldig elev ikke kunne være med pga brukket bein eller for syk til å makte gymmen. Vi hadde ingen overvektige på skolen generelt, kraftige ja, men så kraftige at du ville lagt merke til dem i en folkemengde.

Overgangen til norge var helt ekstrem her og... Brått drev vi bare med friidrett, og gjerne med tid og 20 andre i rung rundt deg for å se om du klarte de kravene læreren/skolesystemet hadde satt. Jeg har aldri elsket å løpe, og plutselig måtte jeg løpe om kapp foran en hel klasse mot en annen som hadde lengre bein enn meg. Sykefraværet var skyhøyt, fedmenivået var høyt.

Mobbingen foregikk i en større skala, elever grupperte seg i en ekstrem skala (i forhold til det jeg var vant med), og man måtte plutselig innordne seg etter det man lærerer på skolen ikke eksisterer lengere - janteloven.

Rusmisbruk hos foreldre var plutselig vanlig å leve med for andre elever....?

De norske skolene er ikke så veldig bra etter min mening... men nå bor man jo her og må innordne seg etter hva norge mener er passende for elevers læring....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Du er inne på noe veldig viktig når det gjelder aktivitet (og maten også selvfølgelig). I Norge er det mest fokus på fotball og håndball, og dette er idrett mange holder på med utenfor skolen. Det blir derfor store forskjeller på ferdighetene til de barna som driver med dette på fritiden og de som ikke gjør det.

Selv spilte jeg basketball utenfor skolen og hatet håndballen. Vi spilte aldri basketball, og dette gjorde at jeg gjorde det mye dårligere i gymtimene enn de som drev med fotball og håndbåll. Enda jeg var i ok form. Det er synd at mange barn ikke får hevdet seg i gymtimene og ei heller får muligheten til å finne aktiviteter de faktisk liker å holde på med. Husker det var stas de få gangene vi hadde kanonball, da stilte de fleste på temmelig likt grunnlag.

Den variasjonen i gymtimene som du skisserer fra din barndom hadde vært mye bedre! Dessverre er bruken av vikarlærere i gym utstrakt. Jeg håper vi får større fokus på andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessværre alt for få som har lært kunsten å lage mat.

Jeg gikk på dansk skole i mange år og der lærte jeg ALT av grunnleggende matkunnskaper. Vi lærte om fillitering av fisk, vi laget pasta fra bunnen av, hvordan man satte opp et matbudsjett og utførelse av dette i praksis. Vi var på utflukter for å få en større kjennskap til fisk og kjøtt, vi laget til og med egen mat til foreldremøter innimellom. Og vi laget ikke kun dansk mat, vi laget mat fra mange ulike kulturer og skolen passet på at når vi skulle utvide oss kulturelt kom det inn kokker og lignende for å lære oss.

Tenk deg den forskjellen når jeg kom til norge og en norsk heimkunnskapstime.. "i dag skal vi lage poteter og kjøttkake, og til dessert vil vi lage marmorkake!"

kjøttkakene var harde (pga den dårlige oppskriften jeg ikke fikk gå utenom), potetene smakte ingen ting fordi man ikke fikk putte salt i vannet(?!?) og marmorkaka ble vellykket.

Jeg var i tillegg en idiot som gikk bort til læreren og spurte om de var seriøse på at vi skulle bruke kjøttdeig utgått på dato. Da fikk jeg 3 i heimkunnskap, og alle som kjenner meg vet at jeg er rå på kjøkkenet.

Hvis vi først skal begynne kritikk ang vekt og mat i skolen kan jeg si at jeg ELSKET gym på skolen i danmark. Vi hadde dansing, orienteringsløp, ballspill og innimellom gikk vi bare turer for å snakke og bevege oss i sola. Vi hadde ikke fravær i gymmen, og glemte vi gymtøy ble vi med likevel fordi vi ikke ville sitte og se på. av 35 elever på et helt skoleår var det kanskje 3-4 ganger en tilfeldig elev ikke kunne være med pga brukket bein eller for syk til å makte gymmen. Vi hadde ingen overvektige på skolen generelt, kraftige ja, men så kraftige at du ville lagt merke til dem i en folkemengde.

Overgangen til norge var helt ekstrem her og... Brått drev vi bare med friidrett, og gjerne med tid og 20 andre i rung rundt deg for å se om du klarte de kravene læreren/skolesystemet hadde satt. Jeg har aldri elsket å løpe, og plutselig måtte jeg løpe om kapp foran en hel klasse mot en annen som hadde lengre bein enn meg. Sykefraværet var skyhøyt, fedmenivået var høyt.

Mobbingen foregikk i en større skala, elever grupperte seg i en ekstrem skala (i forhold til det jeg var vant med), og man måtte plutselig innordne seg etter det man lærerer på skolen ikke eksisterer lengere - janteloven.

Rusmisbruk hos foreldre var plutselig vanlig å leve med for andre elever....?

De norske skolene er ikke så veldig bra etter min mening... men nå bor man jo her og må innordne seg etter hva norge mener er passende for elevers læring....

Helt enig i alt dette.

Det er store forskjeller, og det er ikke bare Norge som skiller seg negativt ut (USA og deler av England også). Har endel franske venninner og deres forhold til mat er veldig sunt. Franske barn jo varm skolemat hver dag, samt at de fleste laerer å lage mat av foreldrene sine. De jeg studerte med lagde salat til lunch og sunne middager hver dag. Ikke nodvendigvis slankemat, men middager av gode råvarer. Amerikanerne lagde selvsagt det de hadde vokst opp med mac and cheese og ferdigpizza.

Gymtimene i Norge er generelt helt forferderlige. Husker med gru gymtimene med fullt fokus på turn (fordi gymlaereren var eks-Norgesmester i turn) der alle skulle laere seg triksene han kunne. Det var lite fokus på å generelt komme i form, bare disse evinnelige triksene.

Da jeg begynte på vgs - Handelsgym - ble det andre boller. Gymtimene og kravene var harde, men alle kom i supergod form. Gymtimene ble reell trening, ikke tullball med stativer og vanskelige ovelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chlorophyll

Det er flere ting som gjør at vi er overvektige.

Dumme mat valg har veldig mye å si, og forbrukeren har helt klart hovedansvar for egen helse. Også er det den jævla matvareindustrien som er opptatt av å selge mest mulig. Maten blir stadig dyrere, selv om den får stadig dårligere kvalitet. Resultatet er mangel på næringsstoffer, som kroppen tolker som sult. Altså konsumerer vi flere unyttige kalorier, men får likevel ikke i oss alt vi trenger av næringsstoffene.

Lørdagskos er også egentlig en uting. Du legger like mye på deg på en lørdag, som en vanlig ukedag. Mange som tenker, "I dag kan jeg spise hva jeg vil", også hiver de innpå så mye de bare orker, og overskrider gjerne med kalorier for ei hel uke på en kveld.

Størrelsen på porsjoner er også større enn de var før. Man kan faktisk bli feit av sunn mat. Mange som glemmer at man må tenke på mengden man spiser også. ;)

Vi beveger oss også mindre enn før. Det meste av hverdags mosjonen som vi fikk før gjennom arbeid, har forsvunnet. Vi har også mer stillesittende fritid, og selv om mange av oss trener, er det mange som glemmer hverdags mosjonen. Den er faktisk et viktig parameter i balansen mellom inntak og forbruk.

Endret av Chlorophyll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Enig med deg. Et sunt kosthold er ikke dyrere enn usunt. Ris, pasta, poteter, grønnsaker, kylling, laks, olivenolje, osv er billigere og sunnere enn Fjordland. I tillegg har man så mange flere variasjonsmuligheter. Det bunner vel i grunn at folk heller vil bruke 10 min på å varme opp grandis/fjordland, fremfor å lage mat fra bunnen av på 20 min.

nå er ikke fjorland det verste å få i seg da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvareindustrien driver ikke med veldedighet! De driver business, og må satse på det som gir profitt. Nei, hver må ta ansvar for egen oppfeting! Og tenk på det: viss ikke vi som forbrukere hadde kjøpt den usunne maten, så hadde den blitt tvunget av markedet av seg selv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Matvareindustrien driver ikke med veldedighet! De driver business, og må satse på det som gir profitt. Nei, hver må ta ansvar for egen oppfeting! Og tenk på det: viss ikke vi som forbrukere hadde kjøpt den usunne maten, så hadde den blitt tvunget av markedet av seg selv..

Nemlig. Vi skulle sagt nei til gmo og alle de stygge sprøytemidlene også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Nemlig. Vi skulle sagt nei til gmo og alle de stygge sprøytemidlene også

Død over Monsanto! Fandens makkverk. Matvareindustrien er på full fart feil vei. Heldigvis er det noen som holder stand, men disse aktørene er så små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Død over Monsanto! Fandens makkverk. Matvareindustrien er på full fart feil vei. Heldigvis er det noen som holder stand, men disse aktørene er så små.

Er så enig. Forgifter forbrukerne, for å selv bli rike. Monsanto og noen grupper til med jævler må vekk. Godt det er noen som er våkne her i verden.

Legemiddelindustrien er like korrupt som Matindustrien. De to der jobber tett sammen. De prøver å få det til å se ut som de vil ha oss friske, men sannheten er at de vil ha oss syke, så de kan behandle oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke fjorland det verste å få i seg da..

Nei, helt klart. Men jeg argumenterte for ferdigmat ofte er dyrt, noe Fjordland er. Økonomi er et dårlig argument for å spise usunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chlorophyll

Død over Monsanto! Fandens makkverk. Matvareindustrien er på full fart feil vei. Heldigvis er det noen som holder stand, men disse aktørene er så små.

Skulle ønske at en eller annen fikk fjernet disse på et eller annet vis:

  • Monsanto
  • Opont
  • Dow
  • Sygenta
  • Bayer

Er sikkert flere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt klart. Men jeg argumenterte for ferdigmat ofte er dyrt, noe Fjordland er. Økonomi er et dårlig argument for å spise usunt.

Nja, for meg som bor alene, så blir faktisk ikke Fjordland så innmari dyrt. Selvsagt med mindre jeg er rimelig god på å planlegge og har en forutsigbar hverdag, noe jeg ikke er og har.

Anonymous poster hash: 49561...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig. Forgifter forbrukerne, for å selv bli rike. Monsanto og noen grupper til med jævler må vekk. Godt det er noen som er våkne her i verden.

Legemiddelindustrien er like korrupt som Matindustrien. De to der jobber tett sammen. De prøver å få det til å se ut som de vil ha oss friske, men sannheten er at de vil ha oss syke, så de kan behandle oss.

La meg gjette, det er jødene som står bak dette systemet?

Et barn som fødes i en indisk slum kan i dag forvente å leve lenger enn verdens rikeste mennesker gjorde for 50 år siden. Nær en milliard mennesker forflyttet seg bort fra en situasjon med kronisk underernæring gjennom modernisering av jordbruket. Så tydeligvis er ikke legemiddel- og jordbruksindustrien helt bak mål. Kritisk blikk på enkelte aktører som Monsanto er viktig, men å generalisere overfor hele industrier all den tid levekår har kraftig forbedret seg i vår generasjon er ikky nyansert.

Anonymous poster hash: cb916...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chlorophyll

La meg gjette, det er jødene som står bak dette systemet?

Et barn som fødes i en indisk slum kan i dag forvente å leve lenger enn verdens rikeste mennesker gjorde for 50 år siden. Nær en milliard mennesker forflyttet seg bort fra en situasjon med kronisk underernæring gjennom modernisering av jordbruket. Så tydeligvis er ikke legemiddel- og jordbruksindustrien helt bak mål. Kritisk blikk på enkelte aktører som Monsanto er viktig, men å generalisere overfor hele industrier all den tid levekår har kraftig forbedret seg i vår generasjon er ikky nyansert.

Anonymous poster hash: cb916...af0

Du holder deg ikke til saken her.

Og de store aktørene vinner i retten hver gang, fordi de har penger til rettskostnadene. Sannheten er ikke så viktig i dag i det bedritne samfunnet vi lever i i dag. Det er i stor grad lommeboka som avgjør om man når fram eller ikke, og det er trist.

Endret av Chlorophyll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Død over Monsanto! Fandens makkverk. Matvareindustrien er på full fart feil vei. Heldigvis er det noen som holder stand, men disse aktørene er så små.

"An apple everyday, keeps the doctor away. This could be true before. Now our food is contaminated by the Monsanto whore."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

"An apple everyday, keeps the doctor away. This could be true before. Now our food is contaminated by the Monsanto whore."

man skal da vaske eplet før man eter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

man skal da vaske eplet før man eter det

Ja, men for det om man vasker vekk sprøytemidlene, inneholder ikke eplet samme næringsstoffene som det gjorde for 50 år siden. Jordsmonnet er ødelagt, og inneholder ikke lenger samme næringen. Og mange av de mest populære matvarene, dyrkes på store plantasjer. Jorda får ikke trekt til seg igjen.

Dessuten tilsettes de andre gener, mens naturlige gener plukkes vekk. Eplet ser kanskje stort og friskt ut, og vokser raskere, samt holder lenger, men hva gjør egentlig dette med oss lenger oppe på næringskjeden? Kanskje en idé å finne ut det, før man setter den ut i markedet? Neida, vi bare bagatelliserer det, for dette tjener vi fett på, og har råd til det livet vi selv vil ha. Utgiftene betaler forbrukerne med helsa si, men det gir vi faen i. De som er illojale (forteller sannheten), får sparken tenk, og et ødelagt rykte. Gjerne drept på "mystisk vis", eller truet

på livet. Enten de selv, eller familiene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...