Teriyaki Skrevet 23. september 2014 Forfatter #1401 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Hjemmelaga fiskeboller må jeg prøve meg på engag. Jeg elsker fiskeboller i karrisaus nemlig, men spiser det sjelden og kjøper da hermetikk for jeg har ett mannfolk her hjemme som får spader av tanken på å måtte spise noe som inneholder ordet fisk! Ellers lager jeg det allermeste fra bunnen av, men det er mer fordi jeg syntes det er veldig, veldig gøy! Men grønnsaker kjøper jeg frossent, nettopp fordi det er bevist at mye mer av vitaminer og næringstoffer blir bevart i de frosne! Ikke når det er sesong. Gulrøtter med frisk, grønn bunt er bedre enn frosne på næringsinnhold, ikke minst at det er norsk, og dermed kort reisevei Men på vinteren er det nok best med frosne ja, men de smaker ikke like godt, så da lar jeg vær.. Men har du prøvd fiskeboller som ligger i kjøledisken? F.eks Raud sine? De er mye bedre enn de på hermetikk. Endret 23. september 2014 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saraby Skrevet 23. september 2014 #1402 Del Skrevet 23. september 2014 Ikke når det er sesong. Gulrøtter med frisk, grønn bunt er bedre enn frosne på næringsinnhold, ikke minst at det er norsk, og dermed kort reisevei Men på vinteren er det nok best med frosne ja, men de smaker ikke like godt, så da lar jeg vær.. Men har du prøvd fiskeboller som ligger i kjøledisken? F.eks Raud sine? De er mye bedre enn de på hermetikk. Ja, men jeg tenkte til vanlig nettopp fordi sesongen ikke akkuratt varer så lenge Neei, de har jeg ikke prøvd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 23. september 2014 #1403 Del Skrevet 23. september 2014 Huttmegtu, det var en svær deig! Men de så gode ut, de må jeg prøve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. september 2014 Forfatter #1404 Del Skrevet 23. september 2014 Ja, men jeg tenkte til vanlig nettopp fordi sesongen ikke akkuratt varer så lenge Neei, de har jeg ikke prøvd! Det bør du! Ja, det er synd sesongen er kort, for få grønnsaker er så godt som gulrøtter i sesong! Huttmegtu, det var en svær deig! Men de så gode ut, de må jeg prøve! Hehe, ja. Når det kommer til gjærbakst, så er filosofien min; Hvorfor bruke 3-4 timer av dagen på å bake 20-40 rundstykker/boller, når en kan bruke 4-4,5 timer på å bake 80? De må jo forheves, etterheves og stekes uansett, så det er egentlig bare utbakingen som tar lengre tid. Eller eltingen tar også litt lengre tid, men ikke så mye at det blir et orsk i forhold til en dobbel så liten deig. De er veldig gode! Akkurat spist et rundstykke fra førstet brettet. Mmmm, ingenting er som HELT ferske rundstykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. september 2014 Forfatter #1405 Del Skrevet 23. september 2014 Tror Johan likte rundstykkene, for han ble turbo i magen da jeg la meg på sofaen nå. Elsker turbo-baby i magen! Dette blir jeg å savne når han er på utsiden. ALDRI mer! Må bare nyte mens jeg kan. For håpe det blir aldri mer i alle fall, for hvis det noen gang blir, så betyr det at R og jeg ikke er sammen lenger, og at jeg har funnet en ny. Såpass klar er R på at han ikke ønsker flere barn. J var forresten turbo i gårkveld også, så jeg har sluppet alle bekymringer nå, og godt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 23. september 2014 #1406 Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Blir inspirert og glad av å lese om denne husmoren her altså . Jeg jobber også litt mindre nå og det er deilig å ha litt ekstra tid på kjøkkenet. Det er jo både morsomt og mye bedre med hjemmelaget mat. Kan også slenge meg på en del av den generasjonen som aldri hadde spist hjemmelaga tomatsuppe fra bunn før jeg selv prøvde meg for noen år siden. Og det er jo såååå mye bedre! Vi har også egg i . I dag skal jeg lage matpakkekos til snuppa som skal ligge i fryseren. Fant en ny oppskrift jeg skal teste: http://www.smabarnsforeldre.no/familiemat-appelsinhavrekjeks/ Tenkte bruke enda mindre sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.mh Skrevet 23. september 2014 #1407 Del Skrevet 23. september 2014 Tror Johan likte rundstykkene, for han ble turbo i magen da jeg la meg på sofaen nå. Elsker turbo-baby i magen! Dette blir jeg å savne når han er på utsiden. ALDRI mer! Må bare nyte mens jeg kan. For håpe det blir aldri mer i alle fall, for hvis det noen gang blir, så betyr det at R og jeg ikke er sammen lenger, og at jeg har funnet en ny. Såpass klar er R på at han ikke ønsker flere barn. J var forresten turbo i gårkveld også, så jeg har sluppet alle bekymringer nå, og godt er det. Åå , så koselig det må være med turbo-bevegelser i magen Godt du nå kan ta det litt med ro, vite at lille nurket i magen har det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 23. september 2014 #1408 Del Skrevet 23. september 2014 Hjemmebakte rundstykker er kjempegodt! Jeg lagde hjemmelaget blomkålsuppe med bacondryss idag. Lillemann spiste bra, litt (mye) søl med suppespising da gubben derimot, han åt bare bittelitt! Han er så sær at jeg blir gal! Han vil ikke ha grønnsaker eller poteter, dust! Wok og salat er han glad i da, men ingen kokte grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. september 2014 Forfatter #1409 Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Blir inspirert og glad av å lese om denne husmoren her altså . Jeg jobber også litt mindre nå og det er deilig å ha litt ekstra tid på kjøkkenet. Det er jo både morsomt og mye bedre med hjemmelaget mat. Kan også slenge meg på en del av den generasjonen som aldri hadde spist hjemmelaga tomatsuppe fra bunn før jeg selv prøvde meg for noen år siden. Og det er jo såååå mye bedre! Vi har også egg i . I dag skal jeg lage matpakkekos til snuppa som skal ligge i fryseren. Fant en ny oppskrift jeg skal teste: http://www.smabarnsforeldre.no/familiemat-appelsinhavrekjeks/ Tenkte bruke enda mindre sukker. Har litt ånden over meg denne uken: Tror det at jeg er sykemeldt nå, og endelig har kommet litt ovenpå er årsaken. Absolutt bedre med hjemmelagd, også er det alltid så spennende å prøve noe nytt. Hvis det er godt så føler jeg meg alltid så flink. Får ikke samme mestringsfølelsen av posemat akkurat De så gode ut! Fikk også lyst til å lage dem., Åå , så koselig det må være med turbo-bevegelser i magen Godt du nå kan ta det litt med ro, vite at lille nurket i magen har det bra Veldig veldig koselig! Bare vent til du blir gravid (for du er prøver, ikke sant? ), og begynner å kjenne liv. Helt herlig. Hjemmebakte rundstykker er kjempegodt! Jeg lagde hjemmelaget blomkålsuppe med bacondryss idag. Lillemann spiste bra, litt (mye) søl med suppespising da gubben derimot, han åt bare bittelitt! Han er så sær at jeg blir gal! Han vil ikke ha grønnsaker eller poteter, dust! Wok og salat er han glad i da, men ingen kokte grønnsaker. Ja, elsker hjemmelagde rundstykker. Det er en sånn helgeting her i hus, at da tar vi opp en pose rundstykker til frokost, men så har det vært tomt noen uker nå, og da har jeg absolutt savnet det. Blomkålsuppe er godt! Vi bruker faktisk å ha det ved siden av pannekaker, også har vi sukker og bacon på pannekakene. Liker han ikke noen som helst grønnsaker? Så kjedelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 23. september 2014 #1410 Del Skrevet 23. september 2014 Fyfasarakkeren for en deig! Men da har man jo rundstykker i laaaang tid. Mitt problem er at jeg alltid mister motet når jeg leser oppskrifter, også står det "1 kg hvetemel" og da tenker jeg bare... ååååhhhhh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleninja Skrevet 23. september 2014 #1411 Del Skrevet 23. september 2014 Jeg har et viktig spørsmål! Er rundstykkene myke, sånn som de grove i butikken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 24. september 2014 Forfatter #1412 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Fyfasarakkeren for en deig! Men da har man jo rundstykker i laaaang tid. Mitt problem er at jeg alltid mister motet når jeg leser oppskrifter, også står det "1 kg hvetemel" og da tenker jeg bare... ååååhhhhh Jepp, det er jo det som er så bra. Ble 15 poser med 5 rundstykker i hver pose som nå ligger i fryseren, i tillegg til de som ble spist i går, så vi har for en stund nå. Vel, hvis man ikke er vant til å bake gjærbakst, så er det nok lurt å begynne med en litt mindre deig, for man må vite hvordan deigen skal være for at det ikke skal bli for mye eller for lite av mel/melk slik at den ikke blir tørr eller for klissete, og det er litt vanskeligere når deigen er så stor, for det tar så lang tid å få blandet det skikkelig. Men ellers så er det ikke så mye mer arbeid altså, annet enn at det blir mer elting og mer utrulling av rundstykker. Var forresten 2 kg hvetemel Jeg har et viktig spørsmål! Er rundstykkene myke, sånn som de grove i butikken? Hva mener du med myke? Type seig? Disse rundstykkene er helt klart best når de er nystekt, selv om det funker å bare tine de på benken også, men når de kommer rett fra ovnen så har de en sprø skorpe og er myke og gode inni. Seig er de ikke Men de blir litt fort tørre siden det er så mye grovt i dem, så jeg tar de aldri ut dagen i forveien. Spiser de samme dagen jeg har tatt ut en pose. ____ Uff, stakkars O! Han har begynt å holde meg fast når jeg skal dra etter å ha levert i bhg, og han hylskriker når jeg må sette han på fanget til en av de voksne for å komme meg avgårde. Helt ulikt han. Frykter det er fordi avdelingen hans nå kun er full av ettåringer, mens vennene hans er på den andre avdelingen. At han ikke trives like godt lenger? Men det hender jo at en eller flere av de treåringene han pleier å leke med er på hans avd. når han kommer, men han reagerer på samme måten likevel. I går klarte vi akkurat å unngå det siden jeg leverte han akkurat da de skulle ut, og vi kunne "friste" han med at han kunne dra ut og leke med bestevennen hans. De to siste dagene så har han vært INNE i det nydelige høstværet når jeg har hentet han, sammen med ettårignene. Den andre avdelingen har vært ute. Dette synes jeg er helt feil. Må få et nytt møte med ped leder, for jeg får bare mer og mer følelsen av at dette ikke fungerer. Også får jeg kjempedårlig samvittighet for å levere han i bhg når jeg selv er hjemme, når han blir såpass lei seg. Men jeg vet at så fort han har sluttet å gråte så har han det supert i bhg, og stort sett s å får han mer utbytte av å være noen timer i bhg enn å være hjemme hele dagen med meg. Han får jo korte dager, sjeldent mer enn seks timer, i tillegg til en fridag i ny og ne, men ellers føler jeg han må være i barnehagen selv om jeg er sykemeldt hjemme. Åh, så kjipt dette her er da! Ellers så gleder jeg meg veldig til middag i dag. Deilig, hjemmelagd fiskesuppe med torsk og laks. Mmmm! Endret 24. september 2014 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleninja Skrevet 24. september 2014 #1413 Del Skrevet 24. september 2014 Høres perfekte ut da Ooh, fiskesuppe Håper det kommer seg med barnehagen, kanskje det hjelper med en prat med ped-leder da ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 24. september 2014 #1414 Del Skrevet 24. september 2014 Æææh, du lager så mye god middagsmat. Skulle ønske jeg var like inspirert, jeg er så utrolig kjedelig i matveien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 24. september 2014 #1415 Del Skrevet 24. september 2014 Vet det, men tenkte generelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 24. september 2014 #1416 Del Skrevet 24. september 2014 Så flink du er! hvos jeg har en god dag utover dagen i dag, så kanskje jeg også skal bake og fryse ned:) Hvor gammel er O? Hørtes ikke noe kjekt ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 24. september 2014 Forfatter #1417 Del Skrevet 24. september 2014 Høres perfekte ut da Ooh, fiskesuppe Håper det kommer seg med barnehagen, kanskje det hjelper med en prat med ped-leder da ja Har ikke hjulpet hittil, men.. Æææh, du lager så mye god middagsmat. Skulle ønske jeg var like inspirert, jeg er så utrolig kjedelig i matveien! Det går veldig i perioder altså. Nå har jeg en periode hvor jeg er inspirert og sånt, men plutselig blir jeg lei igjen og det går i et utvalgt retter før jeg begynner å tråle nettet igjen. Men, om ikke annet så finner jeg jo av og til retter som blir en av gjengangerne når jeg har disse periodene, så utvalget blir jo gradvis større. Vet det, men tenkte generelt! Neeida, bare å hive seg rundt med bakinga! Det er avslappende å bake. Så flink du er! hvos jeg har en god dag utover dagen i dag, så kanskje jeg også skal bake og fryse ned:) Hvor gammel er O? Hørtes ikke noe kjekt ut.. Veldig godt å ha slikt i fryseren. Han blir tre år i november, og skulle gått over til storbarnsavdelingen i august, men de hadde ikke plass, så han er den eneste 11-ungen på småbarns. Resten av ungene er en 12-unge og 13-unger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 24. september 2014 #1418 Del Skrevet 24. september 2014 Det høres jo rart ut... Når det bare var en som ikke fikk komme over? De kunne ikke presse det litt? Er jo viktig for dem å kunne omgås med barn på egen alder:) da burde de heller ha holdt igjen et par stk slik at de kunne ha lsg i hverandre synes nå jeg da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjusk Skrevet 24. september 2014 #1419 Del Skrevet 24. september 2014 Hei! Måtte bare innom og legge igjen en liten kommentar når jeg fant denne dagboka! Og gratulerer så mye med enda en gutt på vei! Jeg misunner deg litt å gå gravid merker jeg, selv om jeg ikke vil ha flere med det første Synd å lese om O i barnehagen. Synes det er rart at det bare er han som ikke ble flyttet. Det er stor forskjell på 1-åringer og 3-åringer, så det er klart at han heller ville vært sammen med de på sin egen alder! Håper det ordner seg, og at alt ellers er bra med dere alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 24. september 2014 Forfatter #1420 Del Skrevet 24. september 2014 Det høres jo rart ut... Når det bare var en som ikke fikk komme over? De kunne ikke presse det litt? Er jo viktig for dem å kunne omgås med barn på egen alder:) da burde de heller ha holdt igjen et par stk slik at de kunne ha lsg i hverandre synes nå jeg da:) Det var egentlig to som skulle bli igjen, men så fikk den andre gutten dra over likevel, så tipper foreldrene ikke aksepterte det, og vips så "fant" de en ekstra plass. Så de har vel allerede presset det, men jeg skal si fra om at jeg ikke synes dette fungerer, så får vi se hva som skjer videre. Hei! Måtte bare innom og legge igjen en liten kommentar når jeg fant denne dagboka! Og gratulerer så mye med enda en gutt på vei! Jeg misunner deg litt å gå gravid merker jeg, selv om jeg ikke vil ha flere med det første Synd å lese om O i barnehagen. Synes det er rart at det bare er han som ikke ble flyttet. Det er stor forskjell på 1-åringer og 3-åringer, så det er klart at han heller ville vært sammen med de på sin egen alder! Håper det ordner seg, og at alt ellers er bra med dere alle Heihei! Koselig å se deg her inne! Hehe, ja det er jo veldig spennende å være gravid, absolutt. Men skjønner du ikke er helt klar for flere enda i alle fall. Du fikk jo dine to ganske tette tross alt. Ja, som skrevet lenger opp så skulle de jo egentlig være to, men sånn ble det ikke. Han er en god del på den andre avdelignen også, og en gang i uka drar alle treåringene ut på tur. Også er jo begge avdelingene ute samtidig som oftest, men storebarn er ofte litt mer ute enn småbarn. Alt er bra ellers, ja. Koser meg med den nydelige høsten. Eneste som er irriterende mest høst, er at det er iskaldt på morgnen, også kommer solen og vips så er det mye varmere. Enda kaldt likevel, men har blingset noen ganger på påkledning av O til bhg. Men her har ullsesongen absolutt begynt ja! ___ Uff, en ting som plager meg mer enn et bekken som stadig må tas hensyn til, er at jeg har nesten konstant hodepine for tiden. Veldig kjedelig. Ikke vil jeg ta smertestillende heller, så da blir det bare sånn. Vært slik i en uke nå. Er jo alt for tidlig å få svangerskapsforgiftning, hvis ikke hadde jeg vel blitt litt bekymret, for jeg har vanligvis lite hodepine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå