Gå til innhold

Har du ALLTID hund i bånd i båndtvangsperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja mine er alltid bånd!

De får gå løs i skogen når vi er ganske så sikkre på at vi er "alene"..

Det er j**** irriterende og møte på løse hunder når jeg går på tur i nærområdet hjemme. Selv om hunden din er "snill og god" så vet man aldri hva man kan møte på.

Anonymous poster hash: cc279...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes argumentet om at folk kan være redd bikkjer ikke er godt nok. Det er ikke derfor vi har båndtvang, utenom de stedene der det er båndtvang hele året. Dvs. Dvs på turstier osv der mange ferdes. Klart man ikke skal la hunden løpeabort til andre mennesker uten at menneskene selv har tatt kontakt og vil hilse, det er hensynsløst og uhøflig uansett. Men at folk kan være redd hunder har ingenting med båndtvang å gjøre. De som er redd hunder er vel like redd for dem om vinteren som om sommeren?

Såklart man er, men da vet man om det. Utenom båndtvangstida unngår man typiske turstier eller steder hvor det typisk er mye hunder, om man er redd hunder. Det skal man slippe hvis det er båndtvang! Er det vanskelig å skjønne at noen er seriøst redd for løse hunder?

Og ja, hunden kommer gjerne før eieren rundt svingen eller whatever. Er man redd hjelper det ikke at eieren tilkaller hunden, da er man allerede blitt redd.

Endret av Aricept
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man er, men da vet man om det. Utenom båndtvangstida unngår man typiske turstier eller steder hvor det typisk er mye hunder, om man er redd hunder. Det skal man slippe hvis det er båndtvang! Er det vanskelig å skjønne at noen er seriøst redd for løse hunder?

Og ja, hunden kommer gjerne før eieren rundt svingen eller whatever. Er man redd hjelper det ikke at eieren tilkaller hunden, da er man allerede blitt redd.

De som er redde for hunder, skal selvfølgelig skånes fra at hunder løper bort til dem og hopper opp osv., det synes jeg er en selvfølge uansett om det er båndtvang eller ikke. Men hvis man er så redd at man ikke engang tåler å se en løs hund på avstand, selv om den ikke gjør noe tegn til å løpe mot en, burde man gjøre noe med det og få hjelp. Det blir for dumt å skulle måtte holde veloppdragne hunder i bånd på grunn av enkelte menneskers ubegrunnede fobier. Det har så utrolig mye å si for en hund å få løpe løs i skogen i stedet for å gå i bånd.

Jeg overholder altså ikke båndtvangen, sorry ... Har en hund som alltid holder seg innenfor synsvidde, og som ikke er spesielt interessert i vilt. Det eneste jeg ser at hun viser interesse for, er ender (har labrador), så jeg tar henne i bånd for sikkerhets skyld når vi nærmer oss vannet, og lar henne bade med flexibånd. Jeg tar altså ansvar der det er nødvendig for MIN hund. Ellers ser jeg ikke poenget med å straffe hunden min bare fordi andre hunder kanskje kan komme til å skade vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål til alle hundeeiere som IKKE følger båndtvang.

Hvis din hund skulle være uhelldig å havne i slosskamp med en annen hund hvor eiere følger båndtvang og har hunden i bånd. Tar du på deg skylden?

Selv om "min hund i bånd" begynte? Mens du ikke følger regler.

Det er også noe som prorovserer meg med dere eiere som ikke har hunden i bånd, din hund kommer mest sannynelig først til min, hvis ikke du har lært din å holde seg vekk fra andre hunder. Jeg jobber mye med min hannhund for at han ikke skal bry seg om andre hunder, for her hvor jeg bor går vel 90% med hundene sine løs. Og jeg hat en veeeeeeldig dominant hannhund og vil ikke at han skal fly på noen andre for å bøte med livet sitt. Fordi folk ikke klarer å følge regler!!!!!!!!!!! Argh

Anonymous poster hash: cc279...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er min løs og hadde kranglet.Da er det min skyld.Selv om den andre "starta først "

Nå hadde jeg aldri hatt en hund som ville sagt ja takk til en slosskamp løs heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål til alle hundeeiere som IKKE følger båndtvang.

Hvis din hund skulle være uhelldig å havne i slosskamp med en annen hund hvor eiere følger båndtvang og har hunden i bånd. Tar du på deg skylden?

Selv om "min hund i bånd" begynte? Mens du ikke følger regler.

Det er også noe som prorovserer meg med dere eiere som ikke har hunden i bånd, din hund kommer mest sannynelig først til min, hvis ikke du har lært din å holde seg vekk fra andre hunder. Jeg jobber mye med min hannhund for at han ikke skal bry seg om andre hunder, for her hvor jeg bor går vel 90% med hundene sine løs. Og jeg hat en veeeeeeldig dominant hannhund og vil ikke at han skal fly på noen andre for å bøte med livet sitt. Fordi folk ikke klarer å følge regler!!!!!!!!!!! Argh

Anonymous poster hash: cc279...ca6

Skjønner godt at det er frustrerende for deg, og jeg har også sett at andre med dominante eller aggressive hunder blir sure når løse hunder kommer bort. Det har jeg full forståelse for, og jeg blir utrolig provosert når folk lar hundene sine løpe bort til / hilse på andre uten å spørre først, og så blir sure hvis hunden deres får bank. Hunden min er veldig underdanig og har ikke et aggressivt bein i kroppen, så det hadde uansett ikke blitt slåsskamp, men hvis hun hadde løpt bort til en aggressiv hund som var i bånd, og det endte med at hun ble bitt, hadde jeg tatt på meg 100 % av ansvaret for det og beklaget overfor eieren.

Jeg kaller henne uansett alltid til meg når vi møter hunder i bånd, og heldigvis er hun litt var og ser an den andre hunden før hun eventuelt hilser. De få gangene hun har blitt angrepet av sinte tisper, er det de som har vært løse eller har slitt seg, og min har vært i bånd ...

Hvis du lar hunden din løpe bort til en hund i bånd uten å spørre eieren først, er du 100 % ansvarlig for eventuelle konsekvenser! Det gjelder uansett om det er båndtvang eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Tydeligvis veldig mange som gjør alt riktig her inne.

Min erfaring ute i det virkelige liv er derimot helt motsatt.

Hadde en hannhund. Han var ekstremt aggressiv mot alle andre hannhunder og derfor hadde jeg han alltid i bånd.

OFTE, og dette er ingen overdrivelse, så møtte jeg andre hundeeiere med løse hunder. Og gang på gang måtte jeg påpeke at min hund var aggressiv, og gang på gang så fikk jeg beskjed om at det gikk så greit fordi de hadde så utrolig god kontroll på sin hund.

Jeg kan telle på 1 hånd (på en periode på 11 år) hvor hundeeieren faktisk tok til seg hunden og satte den i bånd frem til vi ikke kunne se hverandre lengre.

Dette resulterte da i 3 illsinte hundeeiere som skulle anmelde meg og kreve avlivning av min hund fordi deres hunder kom for nærme og ble bitt.

Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har klart å avverge slosskamper mellom min hund og andre hunder

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...