Gå til innhold

Har du ALLTID hund i bånd i båndtvangsperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innom en tråd her der folk klikker i vinkel fordi noen vil la hunden sin få løpe litt uten bånd og leke på store åpne sletter uten folk og trafikk i nærheten.

Spørsmålet mitt lyder som føler: Følger du båndtvangsloven til punkt og prikke? Huden får aldri leke uten bånd noen plasser store deler av året?

Vær ærlig da folkens! :)

Jeg bor selv i Trondheim og der får hunden min løpe lit fritt på kveldstid på store sletter.når det er kun meg og hunden til stedet, til og med i båndtvangsperioden.

Anonymous poster hash: 5ea95...b00

Nei, alltid løs 😉

Anonymous poster hash: f87e5...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slipper du langlina? Eller holder du i enden? For om du slipper langlina, så er vel i realiteten hunden løs og ikke i bånd.

Jeg bruker å holde langlina i enden. Funker fint!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tror du spiser grisen da? Det er jo det der med dritingen, som ikke er bra, fordi bikkjer er kjøttetere.

Det er jo akkurat det at disse hundene dine bjeffer på viltet, som ikke er bra. Det er forstyrrende for dyra. Om det ikke akkurat dreper dem, så stresser dette dem. Og båndtvangen er jo for at viltet ikke skal stresses opp. Hverken stort eller smått av vilt.

Vær også oppmerksom på at om du møter ei ku med kalv, og din hund irriterer/stresser henne, så skal det bare et lite spark til fra den kua. Noe den ikke vil nøle med å gjøre heller.

Driting i åkern er ikke bra nei, det er en grunn til at vi fikk beskjed om at driting så langt det lar seg gjøre ikke skal foregå i åkeren. om han legger fra seg en ruke nr 2 feks kan ikke jeg kontrollere, men det skjer som oftest i en busk og ikke i kornet.

Disse hundene mine hadde bjeffa på, og stressa opp viltet like mye om de hadde hatt et bånd på seg som når de går løse så for min del bekymrer jeg meg ikke over akkurat det. Vi skal da få lov til å gå i skogen vi og?

Det med kua som sparker er en sjanse jeg tar. Om det er en slik ku vi møter på så hadde hun nok løpt etter hundene uansett om de hadde hatt et tau hengene i halsbåndet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen katter har båndtvang skal jeg sette bånd på hunden min.

Anonymous poster hash: 517cd...a7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun løper løs. Ikke er hun lydighetstrent eller noen mester i dressur heller, men jeg har henne innenfor øyevidde og hun stopper opp når jeg roper på henne og kommer om jeg bruker sintestemmen. Går i skogen.



Anonymous poster hash: f687a...4e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun løper løs. Ikke er hun lydighetstrent eller noen mester i dressur heller, men jeg har henne innenfor øyevidde og hun stopper opp når jeg roper på henne og kommer om jeg bruker sintestemmen. Går i skogen.

Anonymous poster hash: f687a...4e6

Er det ikke på tide å gjøre hverdagen litt mer lystbetont om hun bare kommer når du bruker sintestemmen? Innkalling er den morsomste øvelsen i verden ifølge bikkja mi, for det følges alltid av kos, ros, godbiter, lek eller andre morsomme belønninger.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar tervene mine løpe fritt i marken, der ferdes nesten aldri folk;) Men på byfjellene går de for de meste i bånd men måtte slippe de en gang jeg fikk mage trøbbel og løp til skogs, da kom oppsynsmannen og kjeftet på meg når jeg kom tilbake fordi jeg ikke holdt hundene, men herregud må man løpe på do ut skauen så må man!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide å gjøre hverdagen litt mer lystbetont om hun bare kommer når du bruker sintestemmen? Innkalling er den morsomste øvelsen i verden ifølge bikkja mi, for det følges alltid av kos, ros, godbiter, lek eller andre morsomme belønninger.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

Hun får både kos, ros, godbiter, lek og andre morsomme belønninger når hun gjør noe riktig. Slapp helt av, bikkja mi storkoser seg.

Anonymous poster hash: f687a...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får både kos, ros, godbiter, lek og andre morsomme belønninger når hun gjør noe riktig. Slapp helt av, bikkja mi storkoser seg.

Anonymous poster hash: f687a...4e6

Ja, det tror jeg gjerne. Men hvorfor kommer hun bare på innkalling hvis du bruker sintestemmen? Det blir fryktelig motsatt for meg. Hunder er skrudd sånn sammen at når de oppfatter at noen andre er sinte, så vil de gjerne dempe ved å bli tregere i bevegelsene, bue unna og unngå kontakt. Innkalling med sintestemmen blir dermed en litt selvmotsigende kommando for hunden - mennesket er sur, så best å holde seg unna, men må komme likevel? Alle jeg kjenner som har god innkalling har innkalling med "fest-stemmen" - lys og glad kommando som gir forventning om glad eier og flotte belønninger.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alltid hunden i bånd hvis det ikke er på eget tilpasset og inngjerdet område.

Jeg er vandt med hund, men synes det er en uting å møte løse hunder. Har flere ganger mødt løshunder i skogen med eieren så langt bak at de ikke har den minste styring. Det er ikke artig. Jeg kan kontrollere min hund, men jeg har ingen kontroll på den som kommer byksende mot oss. Det er ikke alltid at min hund liker den som kommer, og da blir jeg stående der og streve til eieren endelig kommer slepende etter.

Og det kommer fra en som liker hunder. Hva med de som er redd for hunder? Skal de holde seg ute av både skog og bygater?

Ja, jeg forstår at mange av dere har god kontroll på hundene deres, men det er det jammen ikke alle de som slipper hundene sine som har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotten

Nysgjerrige hunder kan lett skade dyr uten å mene det. At dere mener hundene deres aldri ville ha skadet et annet dyr er ikke relevant. Morsomt å se at så mange har så trente hunder at de aldri ville løpt etter, eller blitt nysgjerrig dersom de så et annet dyr.

Synes det er koselig når hunden kan gå løst. Har han som oftest løs på hundeparker, da. Så da er det vel greit nok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å se at så mange har så trente hunder at de aldri ville løpt etter, eller blitt nysgjerrig dersom de så et annet dyr.

Det har skjedd flere ganger at det har løpt et eller flere rådyr forbi snuten på min hund. Katter også. Han løper etter dem et par meter, også snur han og kommer tilbake til meg. Ikke nødvendigvis fordi han er så trent, hovedsakelig gjør han det fordi han har lite jaktlyst. I tillegg har jeg hjernevasket ham med godbiter, så jeg har forsterket hans allerede korte radius. Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten chi som er redd andre hunder, men jobber med henne. Sånn at vi kan gå forbi uten engstelse. Så når jeg møter hunder uten bånd venter jeg med å gå, til eier har satt på bånd og har kontroll.

Møtte 2 rottweiler uten bånd i boligområde, venter til eier skal få kontroll. Plutselig skriker han: du må løfte hunden din. Så fikk henne opp, og der kom de store hundene. De står å hopper på meg, mens jeg snurrer rundt. Ingen kontroll. Ble så sint

Anonymous poster hash: cc883...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

. Morsomt å se at så mange har så trente hunder at de aldri ville løpt etter, eller blitt nysgjerrig dersom de så et annet dyr.

Noen har det, ja. Men det er jo dessverre flere hunder som får gå løse, enn som har tilstrekkelig god innkalling.

Min hunds aller, aller største interesse i dyreverdenen er katter. Dem har hun fryktelig lyst å løpe til - hvis de står i ro. Løper de avgårde er det ingen vits. Men hun får ikke lov, og de gangene hun har oppdaget en katt uten at jeg så den først, så har hun snudd på femøringen og kommet tilbake på kommando etter å ha rukket å løpe kun to-tre meter. Da har hun naturligvis fått superbelønning, sånn at hun fortsetter å komme på innkalling.

Vi har sett en del sau, rein, oter og fugl også, men det er ikke på langt nær så interessant som katter. Så hun får gå løs, men kalles inn ved alle passeringer.

Hundeparker holder vi oss så langt unna som mulig, alt for mange snodige hundeeiere, for mange ukjente hunder på en liten plass, og altfor mye stress. Store, inngjerdete områder der man kan avtale treff med KUN dem man kjenner i små grupper derimot, er kjekt.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, overholder ikke! Har Chi'en løs all the time, ene jacken får gå løs når vi går tur fordi den stikker ikke alene (har stoppet den utallige ganger fra å jage rådyr og er rimelig sikker på innkallingen der), 3. hunden går ofte i bånd uansett fordi den stikker etter rådyr eller andre dyr og drar med seg jacken.
Jeg synes ikke det er greit at hundene jager dyr utenom båndtvangen heller... (bortsett fra mus!)



Anonymous poster hash: c98d7...0e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg lar hunden min gå løs hver dag hele året. Har en labrador som da i utgangspunktet er en fuglehund men hun viser ingen interesse for å jage andre dyr eller å plage dem. Hun holder seg alltid nært meg og har aldri stukket av etter dyr. Jeg bruker likevel å ha henne i bånd når vi passerer en innsjø med mye ender her hvor jeg bor for å ikke påføre dem unødvendig stress itilfelle hun skulle finne på å løpe ut i vannet.

Vi har ingen hundeparker her eller inngjerede områder hvor hunder kan løpe løs, men hadde hunden min jaget dyr og hatt jaktinstinkt hadde jeg alltid hatt henne i bånd i denne perioden.

Anonymous poster hash: 79e45...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Ja, jeg har ALLTID BIKKJA I BÅND UNDER ABSOLUTT ALLE OMSTENDIGHETER I BÅNDTVANGSPERIODEN, SOM FORRESTEN ER HELE ÅRET HER JEG BOR.

Finnes noe som heter langline. Vær så god og benytt seg av den! Ser jeg et bikkjekrek løpe løpsk her jeg bor, får eieren høre det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...