Gå til innhold

Har du ALLTID hund i bånd i båndtvangsperioden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Naturligvis har jeg alltid hundene i bånd. Ikke bare i båndtvangsperioden. Men resten av året har jeg gjerne hundene i langline når vi er på trening i skogen eller på fjellet. Under jakta går de naturligvis ikke i bånd hele tiden, men de kobles med én gang vi ikke er i aktiv jakt. På tettere befolkete områder, som i ytterkant av skogen og i boligområder/tettbebygde strøk er hundene alltid koblet i vanlig bånd. Hundene er premierte jakthunder.

Jeg simpelten hater friløpende hunder i områder der folk ferdes uansett båndtvang eller ei. Ingen hunder er så godt dressert at de aldri vil kunne løpe ut (har jeg sett mange eksempler på, ja, både på små og store hunder, brukshunder og selskapshunder). Unntaket er hunder som er dressert med strømhalsbånd. Og det er direkte tortur og heldigvis ulovlig.



Anonymous poster hash: 904bb...dbd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg simpelten hater friløpende hunder i områder der folk ferdes uansett båndtvang eller ei. Ingen hunder er så godt dressert at de aldri vil kunne løpe ut (har jeg sett mange eksempler på, ja, både på små og store hunder, brukshunder og selskapshunder). Unntaket er hunder som er dressert med strømhalsbånd. Og det er direkte tortur og heldigvis ulovlig.

Anonymous poster hash: 904bb...dbd

Mye rare påstander her. Jeg kjenner haugevis av hunder som stadig vekk går løse "i områder der folk ferdes", som konsekvent kommer på innkalling, aldri forstyrrer folk og andre hunder, og alltid gjør passeringen pent gående ved fot. Jada, det er mulig de hadde løpt ut av redsel om det plutselig falt en bombe i skogen, men i så tilfelle har man nok andre ting å bekymre seg for enn en løs hund...

"Unntaket er hunder dressert med strømhalsbånd." Nei, "dressur" med strømhalsbånd er aldeles ikke noe sikrere enn positiv trening. Spørsmålet er hvor god treneren er med metoden sin, ikke hva slags metode som brukes. Å trene innkalling med strømhalsbånd har jeg aldri hørt om, men trening basert på positiv straff gir ikke bedre innkalling enn trening basert på positiv forsterkning.

"Og det er direkte tortur og heldigvis ulovlig." Nei, strømhalsbånd er hverken tortur eller ulovlig, når du sier det så bastant. Det er ulovlig for hvermannsen å bruke det, men autoriserte instruktører på sauerenhetskurs har lov å benytte strømhalsbånd. For de aller fleste hunder er det langt fra tortur å delta på sånne kurs (noen hunder reagerer dårlig på strømmingen og lar seg ikke avskrekke av strøm på lav styrke, disse burde tas ut av kurset og holdes i bånd på alle steder det muligens kanskje kan finnes sau), så lenge instruktøren er flink vil de fleste hundene oppfatte at det er sauen som påfører dem noe smerte, og at de selv kan kontrollere det ved å trekke seg unna. Man starter ikke på full styrke heller, målet er jo ikke akkurat å skremme vettet av hundene så de får panikk og ikke er kontaktbare for læring. Man starter med mildt ubehag og ser an hunden. Jada, det absolutt positiv straff, og ikke noe man skal tulle med uten sterkt behov - men det kan redde livet til både sau og hund, og gi mange hunder mer frihet til aktivisering i hverdagen så snart de er sauerene.

Jeg betviler ikke at du har sett hunder som har brutt innkalling/kommando, men det finnes likefullt hunder som har god nok lydighet til å kunne gå løse på egnede steder. Jeg misliker selv løshunder som kommer løpende bort til oss uten at jeg har godkjent det, men jeg blir jo ikke av den grunn irritert på alle de andre som har full kontroll på sine løse hunder. Og skal hunder uten full kontroll først gå løse, så er det langt bedre at de gjør det i urbane strøk enn midt i ødemarka der de har større sannsynlighet for å skremme/skade sau, rein og vilt.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig litt synd på hunder som sjelden får gå løse, jeg.

Hvorfor det? Hunder uten oppdragelse må jo gå i bånd (jeg syns synd på hunder som ikke blir dressert), og godt dresserte hunder går jo uansett med slakt bånd. Når de skal få løpe skikkelig av seg er det jo bare å ta på langline.

Anonymous poster hash: 904bb...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hunder uten oppdragelse må jo gå i bånd (jeg syns synd på hunder som ikke blir dressert), og godt dresserte hunder går jo uansett med slakt bånd. Når de skal få løpe skikkelig av seg er det jo bare å ta på langline.

Anonymous poster hash: 904bb...dbd

Det er nå ikke helt det samme å utforske skog og kratt, trene hundesporter, eller leke med hundevenner med langline på...

Jeg synes også synd på hunder som ikke blir trent til generell lydighet, men jeg gidder ikke bruke tid på å lære bikkja å gå pent i bånd - hun er istedet i Eliteklassen i LP og kan gå løs hvor som helst uten problemer. I løpet av åtte års levetid har hun aldri brutt kommando og forstyrret noen, hverken folk, hunder eller vilt. Hun gikk naturligvis en del i langline som unghund, da de fleste unghunder blir litt tett i øra en periode i puberteten, men etter at hun ble voksen har hun fått gå løs (og kommanderes på plass ved alle passeringer). Og det er langt mer verdifullt for både meg og henne enn å tusle pent i bånd.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv livredd hunder, har alltid vært det. Dette kan til tider være veldig ubehagelig ettersom veldig mange hundeeiere ikke har hunden sin i bånd. Jeg syns det er for ille at det er skummelt for meg (og mange andre som er redde) å gå gjennom "gågata", da jeg stadig vekk møter løse hunder der. Jeg må ofte kjappe meg over gata fordi jeg ikke tørr å gå forbi dem. Dette gjelder også i parker. Jeg kan rett og slett ikke gå tur i parker alene fordi det ALLTID er løse hunder der. Husk på oss som er redde når dere går tur med hunden deres. Den kan være kjempe snill og grei, men det hjelper ikke. Er redd uansett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine hunder er svært godt dressert, siden de er jakthunder, men de får ikke løpe fritt, nei, annet enn på fjellet under jakta. Etter å ha vært med på flere leteaksjoner etter hunder som har stukket av på turer i skogen, er det helt uaktuelt. Og som den overbeskyttende hundeeieren jeg er, bruker jeg halsbånd med GPS på de i jakta.

Anonymous poster hash: 904bb...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv livredd hunder, har alltid vært det. Dette kan til tider være veldig ubehagelig ettersom veldig mange hundeeiere ikke har hunden sin i bånd. Jeg syns det er for ille at det er skummelt for meg (og mange andre som er redde) å gå gjennom "gågata", da jeg stadig vekk møter løse hunder der. Jeg må ofte kjappe meg over gata fordi jeg ikke tørr å gå forbi dem. Dette gjelder også i parker. Jeg kan rett og slett ikke gå tur i parker alene fordi det ALLTID er løse hunder der. Husk på oss som er redde når dere går tur med hunden deres. Den kan være kjempe snill og grei, men det hjelper ikke. Er redd uansett!

Og jeg er svært hundevant, men liker selv ikke å møte løse hunder. For dessverre vet man jo ikke hvordan de er dresserte.

Anonymous poster hash: 904bb...dbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv livredd hunder, har alltid vært det. Dette kan til tider være veldig ubehagelig ettersom veldig mange hundeeiere ikke har hunden sin i bånd. Jeg syns det er for ille at det er skummelt for meg (og mange andre som er redde) å gå gjennom "gågata", da jeg stadig vekk møter løse hunder der. Jeg må ofte kjappe meg over gata fordi jeg ikke tørr å gå forbi dem. Dette gjelder også i parker. Jeg kan rett og slett ikke gå tur i parker alene fordi det ALLTID er løse hunder der. Husk på oss som er redde når dere går tur med hunden deres. Den kan være kjempe snill og grei, men det hjelper ikke. Er redd uansett!

Jada. Noen er redd for hunder, andre for edderkopper. Det er egentlig fullstendig likegyldig, all den tid det er nedfelt i hundeloven at hunder kun kan gå løse dersom de følges aktsomt, og de har ikke lov til å løpe bort til noen uten dennes samtykke. Om hunden er løs eller ei har ingenting å si, så lenge den er under kontroll. Om den derimot oppsøker deg, så må du si fra til hundeeier at dette ikke er lov. Dessverre er det som regel kun de ansvarlige hundeeierne som faktisk tar hensyn man rammer med strengere lover, ikke de som gir faen og driter i andre, både folk, andre hunder og vilt... Men de sistnevnte kan du si klart ifra til, og eventuelt ta kontakt med politipatruljer om du skulle se en sånn i nærheten. En alvorsprat kan skremme litt vett inn i enkelte.

Redde folk (og redde hunder, for det finnes langt flere hunder som er redd for hunder, enn folk som er...) er for øvrig ikke relevant for den generelle båndtvangen, da den er til for å beskytte drektig og nyfødt vilt.

Anonymous poster hash: 8531c...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Nei, jeg overholder ikke loven. Jeg har derimot en superlydig hund som kommer på innkalling uansett hva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Nå er det ikke min hund, men en vi passer mye. I perioden med båndtvang er han i bånd. Han kommer på innkalling, men er han løs har vi ikke 100 % kontroll med hva han gjør. Han har jaktinstinkt, et eller annet sted der inne, og det kan tenkes at han kan skremme opp eller plage andre små dyr i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på og det er om dere har hunden løs der det er mye folk?

Jeg har hunden løs av og til, kun der det ikke er folk og som i den lille skogen bak huset.

Vi gikk tur i en fjøre/strand der det også er tursti. Der var det myyye folk i dag pga fint vær, og også mange små barn. I løpet av den lille turen der så jeg 9 hunder som var løse. 7 av de sprang vilt rundt og kom ikke på innkalling, eierne sto bare å skreik etter hundene. Så var det den hunden som kom springende mot hunden min, knurra, flekka tenner og la den i bakken. Eier var ikke tilstede, men kom tuslende da vi hadde fått hunden i bilen.


Noen som vet hva man kan gjøre om man ser så mange hunder sprigne vilt rundt? Det hjalp ikke akkurat å si ifra til eierene..



Anonymous poster hash: 62507...823
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet helt an på hvor jeg har bodd, hva slags turområder jeg har hatt tilgjengelig og hva slags hunder jeg har hatt.



Anonymous poster hash: a412a...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også bikkja løs på egen eiendom. Masse dyr og vilt rundtomkring, men de er av null interesse. Han har faktisk både egen katt og kanin :) Vakthund, hvor livet går i stå om jeg - hennes gudelige høyhet den tobente - skulle komme ut av synsvidde. Bikkja er så nærgående når den er løs at det er et praktisk problem. De gangene den settes i løpestreng så er det for å få den på avstand for å få litte granne arbeidsro.

Alltid i bånd på tur fordi folk har et anstrengt forhold til bartebikkjer, de ser jo så himla skumle ut... Men det er helt greit at han er i bånd, han får jo vært nok løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at så mange av dere har hunder som kommer på innkalling hver gang. Det dere likevel må vite, er at for en som er kjemperedd for hunder, handler det ikke bare om at hunden løper tilbake til eier med en gang den blir kalt på. Hvis hunden springer rundt som den vil, ønsker jeg at eier skal kalle på den FØR den kommer løpende mot meg og evt bjeffer og hopper på meg os.v. Da vet jeg at eier har kontroll på den. Det virker det som om det er mange som ikke forstår.

Og setningen "den er ikke farlig, den er bare leken/nysgjerrig..." har jeg hørt så mange ganger at jeg blir kvalm...



Anonymous poster hash: ae1db...2f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Heartbeat

Flott at så mange av dere har hunder som kommer på innkalling hver gang. Det dere likevel må vite, er at for en som er kjemperedd for hunder, handler det ikke bare om at hunden løper tilbake til eier med en gang den blir kalt på. Hvis hunden springer rundt som den vil, ønsker jeg at eier skal kalle på den FØR den kommer løpende mot meg og evt bjeffer og hopper på meg os.v. Da vet jeg at eier har kontroll på den. Det virker det som om det er mange som ikke forstår.

Og setningen "den er ikke farlig, den er bare leken/nysgjerrig..." har jeg hørt så mange ganger at jeg blir kvalm...

Anonymous poster hash: ae1db...2f3

Mange som ødelegger for oss som har kontroll. Her blir han innkalt så fort det viser seg et menneske, da kommer han og går fint ved min side til passering er nådd ;) Eller setter seg pent ved min side for å få på båndet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hunden løs der det er mye folk. Og kommer det folk der jeg går så roper jeg ham alltid til meg. Alt etter omstendightene så vil jeg noen ganger bare ha ham helt ved siden av meg og passe på at han fokuserer på meg slik at folk ser at jeg har kontroll, andre ganger tar jeg på ham båndet. Sistnevnte gjør jeg som regel alltid nå som det er båndtvang.

De eneste gangene jeg ikke roper ham til meg når folk passerer er når folk jogger eller sykler forbi i det hunden min står i grøften og snuser. Jeg vet at han ikke bryr seg om dem, og på den tiden det ville tatt meg og rope ham til meg og ta ham i bånd så hadde joggeren/syklisten allerede passert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overholder alltid båndtvang ja. Bruker bånd eller langline. Får løpe løs på en fotballbane om vinteren (altså utenom båndtvangstida).

Er selv redd hunder jeg ikke kjenner så vil ikke utsette andre for løse hunder. Er man redd hunder så hjelper det ikke at eier "har kontroll, og han/ hun er bare snill assa". Putt bånd på bikkja!

Endret av Aricept
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes argumentet om at folk kan være redd bikkjer ikke er godt nok. Det er ikke derfor vi har båndtvang, utenom de stedene der det er båndtvang hele året. Dvs. Dvs på turstier osv der mange ferdes. Klart man ikke skal la hunden løpeabort til andre mennesker uten at menneskene selv har tatt kontakt og vil hilse, det er hensynsløst og uhøflig uansett. Men at folk kan være redd hunder har ingenting med båndtvang å gjøre. De som er redd hunder er vel like redd for dem om vinteren som om sommeren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...