Wilmus Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Flere enn meg som reagerer på hvordan media legger frem saken om Ukraina med tanke på Russland? Hvorfor får vi bare høre en side av saken når det helt klart er minst to? Hvorfor skal vi på død og liv tro at det hele bunner i at det er Putin som vil utvide Russland? Ser på NRK sine nyhetssider (vg har jeg gitt opp), og der, blandt overskriftene om Russiske styrker meg her, og Russland er farlig meg der, kommer det forslag om en dokumentar jeg kan se.. :"Russland - drømmen om storhet" … Så dokumentaren, og det var ikke mye positivt å si om Russland for å si det sånn.. Kjenner litt på at det blir litt sånn propaganda-aktig.. DET er fienden, og snart kommer "heldigvis" gode gamle USA og redder verden nok en gang eller..? 9
corax Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Wilmus: You nailed it. NRK, Aftenposten og andre medier er ikke stort annet enn propaganda-reir for USA/NATO-fremmende synspunkter, der Putin demoniseres på daglig basis, når det faktisk er Obama som er aggressoren, både i Ukraina, Syria og mange andre steder i dagens verden. Det er trist at mediene her i Norge anno 2014 ikke atskiller seg stort fra Pravda under den kalde krigen. Men sånn er det. 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 At det tegnes fiende- og skremme ilder av Russland kan man til en viss grad forstå all den tid Russland er et av våre naboland og en mobilisering i Østerssjøen og Barentshavet fort kan oppleves ubehagelig. Jeg synes imidlertid NRK har fått godt frem hvorledes befolkningen innad i Ukraina er splittet i sin tilknytning til Russland, blant annet ved at majoriteten av Krimbefolkningen er etniske russere.Anonymous poster hash: 87c30...8be 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Flere enn meg som reagerer på hvordan media legger frem saken om Ukraina med tanke på Russland? Hvorfor får vi bare høre en side av saken når det helt klart er minst to? Hvorfor skal vi på død og liv tro at det hele bunner i at det er Putin som vil utvide Russland? Ser på NRK sine nyhetssider (vg har jeg gitt opp), og der, blandt overskriftene om Russiske styrker meg her, og Russland er farlig meg der, kommer det forslag om en dokumentar jeg kan se.. :"Russland - drømmen om storhet" … Så dokumentaren, og det var ikke mye positivt å si om Russland for å si det sånn.. Kjenner litt på at det blir litt sånn propaganda-aktig.. DET er fienden, og snart kommer "heldigvis" gode gamle USA og redder verden nok en gang eller..? Jeg hadde stolt mer på Russland om de hadde hatt ekte demokrati. Putin kom til makten gjennom juks, han har all kontroll over mediene og man kommer i fengsel for å demonstrere. Mannen kommer til å styre Russland til han dør av alderdom. Anonymous poster hash: 5000b...895 8
Lou Salome Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 På ingen måte. Jeg reagerer på at de ikke er MER kritiske til Russland enn de er. Herregud som russerne kommer unna med sin splitt-og-hersk-kritikk. 4
corax Skrevet 28. februar 2014 #6 Skrevet 28. februar 2014 Herregud som russerne kommer unna med sin splitt-og-hersk-kritikk. Eksempler? 1
Lou Salome Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Eh, har du eksempler på at NRK og Aftenposten overdriver? Jeg syns troppenevegelsene de siste døgn kan kalles innblanding og splitt og hersk. Også løftet om utstedelse av r ussiske pass til støttespillere.
corax Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Det er ingenting unaturlig ved Russlands forsøk på å bevare stabiliteten ved sine grenser, ei heller er det noe "splitt og hersk" ved dette. Alle andre stormakter hadde gjort det samme, inklusive USA. Russland har ikke ført noen aggressiv uterikspolitikk siden Putin kom til makten. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Hvorfor er ikke Norge bedre venner med nabolandet sitt egentlig? Anonymous poster hash: 23cf5...b4c 6
Wilmus Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2014 På ingen måte. Jeg reagerer på at de ikke er MER kritiske til Russland enn de er. Herregud som russerne kommer unna med sin splitt-og-hersk-kritikk. Javel? Jeg synes da det heller er den andre delen som driver splitt og hersk her. Grunnen til hele kaoset er det vel egentlig EU og USA som står for da fikk Ukraina ultimatumet. Tar dere imot hjelp fra Russland kan dere glemme framtidig EUmedlemskap. Putin på sin side sa seg villig til å samarbeide for å hjelpe Ukraina ut av krisen. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Samarbeid? Han sender tropper. Enkelte kilder vil ha det til at regionsmyndighetene på Krimhalvøya har bedt Putin om hjelp og at Putin har sagt ja. Anonymous poster hash: 87c30...8be 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Hvorfor er ikke Norge bedre venner med nabolandet sitt egentlig?Anonymous poster hash: 23cf5...b4c Ja, det kan du spørre om. Enkelte her på forumet klager over propaganda, både russisk propaganda og vestlig propaganda. Hvor ofte ser man media fokusere på hvor mye Norge og Russland har til felles? Så å si aldri. Det er nesten alltid snakk om hvor forskjellige vi er. Anonymous poster hash: 87c30...8be 5
corax Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Jeg synes da det heller er den andre delen som driver splitt og hersk her. Det er også mitt bestemte inntrykk. Avlyttingen av Victoria Nuland ga oss en sjelden sniktitt inn i USA sine sedvanlige splitt og hersk-teknikker: GEOFFREY PYATT: Let me work on Klitschko, and if you can just keep—I think we want to try to get somebody with an international personality to come out here and help to midwife this thing. Then the other issue is some kind of outreach to Yanukovych, but we can probably regroup on that tomorrow as we see how things start to fall into place. VICTORIA NULAND: So, on that piece, Geoff, when I wrote the note, Sullivan’s come back to me VFR saying, "You need Biden?" And I said, "Probably tomorrow for an attaboy and to get the deets to stick." So Biden’s willing. Det ser også ut til at amerikanerne støtter nynazistene/ultra-nasjonalistene i landet. http://www.channel4.com/news/ukraine-mccain-far-right-svoboda-anti-semitic-protests 3
kat-e Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Det er bare å se på verdens historien, helt utrolig hvordan Russland har turet fram med nabolandene sine. De baltiske stater var heldige som slapp unna med bare noen få hundre drepte. Jeg skjønner godt a Polen ble med i Nato etter at Russland myrdet tusener av offiserer på 40 tallet. Eller hvordan Russland innvanderte Ungarn og checkoslovakia på 50 og 60 tallet. Ukraina ønsker ikke å ha Russiske baser og soldater (heller ikke den avtroppende presidenten) men ingen tør å si nei til Russland. Ellers er Russland veldig likegyldig i forhold til lov, rett og menneskerettigheter. De bruker lov og rett for å bli kvitt brysomme konkurrenter, oppnå forretnings fordeler. De støttet Milosjovitch, og Assad, i Tsjetsjenia har de drept ti tusener. Det er litt trist at Norge og Sverige har lagt ned Invasjons forsvaret sitt. Et land uten demokrati er ikke til å stole på. Samtidig tror jeg Russlands handlemåte bare skyver nabolandene mer mot vesten. Vennskap basert på frykt varer aldri. 3
Lanista1984 Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Hva har TS i mot USA? Har du glemt andre verdenskrig?Ja, Vietnam og Irak var unødvendig.Men for faen, det er bedre enn franskmenn som bare drikker vin og rister på hodet.Og der er langt bedre enn Russland som fortsatt er i mot homofili?Et land hvor folk virkelig er fattige. I USA får i alle fall alle en sjanse. Om de gidder eller ei.Jeg forstår ikke folk som alltid må trekke frem USA i en negativ kontekst. Og samtidig ta det for gitt at de skal hjelpe alle overalt. 2
corax Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Det er bare å se på verdens historien, helt utrolig hvordan Russland har turet fram med nabolandene sine. De baltiske stater var heldige som slapp unna med bare noen få hundre drepte. Jeg skjønner godt a Polen ble med i Nato etter at Russland myrdet tusener av offiserer på 40 tallet. Eller hvordan Russland innvanderte Ungarn og checkoslovakia på 50 og 60 tallet. Ukraina ønsker ikke å ha Russiske baser og soldater (heller ikke den avtroppende presidenten) men ingen tør å si nei til Russland. Ellers er Russland veldig likegyldig i forhold til lov, rett og menneskerettigheter. De bruker lov og rett for å bli kvitt brysomme konkurrenter, oppnå forretnings fordeler. De støttet Milosjovitch, og Assad, i Tsjetsjenia har de drept ti tusener. Det er litt trist at Norge og Sverige har lagt ned Invasjons forsvaret sitt. Et land uten demokrati er ikke til å stole på. Samtidig tror jeg Russlands handlemåte bare skyver nabolandene mer mot vesten. Vennskap basert på frykt varer aldri. Det kommunistiske Sovjetunionen eksisterer ikke lenger, Russland er nå et demokrati, og Putin ble gjenvalgt med stor seiersmargin i 2012. Hva med å forholde seg til dagens verden? Ukrainas folk har ikke noe monolittisk syn på Russland. Hvilket Ukraina snakker du om? Landet er splittet mellom de pro- og antirussiske delene av befolkningen. Putin oppfører seg ikke mere bøllete enn andre demokratiske statsledere, tvertimot. Hvor mange nasjoner har landet angrepet og bombet siden Putin kom til makten? Hvor mange har Bush & Obama bombet? 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Det kommunistiske Sovjetunionen eksisterer ikke lenger, Russland er nå et demokrati, og Putin ble gjenvalgt med stor seiersmargin i 2012. Hva med å forholde seg til dagens verden? Ukrainas folk har ikke noe monolittisk syn på Russland. Hvilket Ukraina snakker du om? Landet er splittet mellom de pro- og antirussiske delene av befolkningen. Putin oppfører seg ikke mere bøllete enn andre demokratiske statsledere, tvertimot. Hvor mange nasjoner har landet angrepet og bombet siden Putin kom til makten? Hvor mange har Bush & Obama bombet? Du er inne på noe viktig. Hvorfor bare trekke frem hvordan verden var for flere titalls år siden? Hvorfor ikke også se hvordan verden er i dag? Og hva som har skjedd i verden de siste årene? Historie er viktig, men vi må huske at det er andre personer som siter med makten i dag. Selv om det en gang tidligere i historien var tyske eller russiske statsledere som var de mest aggressive, kan det være USAs statsleder som er den mest aggressive i dag. Det er ingen tvil om at USA står bak de fleste konflikter de siste årene, for eksempel i Libya, Syria og Ukraina. Russland ønsket ikke at USA/Nato skulle angripe Libya i 2011, USA/Nato angrep likevel. Russland klarte å stanse et amerikansk angrep på Syria i november 2013. Nå prøver Russland å hjelpe den russisktalende befolkningen på Krim-halvøya, slik at de kan løsrive seg fra resten av Ukraina. Befolkningen der er bekymret for hvordan de som sto bak statskuppet vil behandle dem. Allerede nå har det kommet signaler som tyder på at russisktalende vil bli diskriminert. De som begikk statskuppet ble støttet av USA, både økonomisk og politisk. Hvis ikke statskuppet hadde skjedd ville det ikke vært politisk uro på Krim-halvøya nå. Da hadde ikke befolkningen der trengt å be Russland om hjelp. Det var altså USA og ikke Russland som startet denne konflikten. Anonymous poster hash: 9eace...cc9 3
Gjest Corto Maltese Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Det er litt morsomt at Russland blir framstil som de store og stygge. Men folk ignorer at USA gjør nøyaktig det samme og har gjort nøyaktig det samme. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Instances of the United States overthrowing, or attempting to overthrow, a foreign government since the Second World War. (* indicates successful ouster of a government) China 1949 to early 1960s Albania 1949-53 East Germany 1950s Iran 1953 * Guatemala 1954 * Costa Rica mid-1950s Syria 1956-7 Egypt 1957 Indonesia 1957-8 British Guiana 1953-64 * Iraq 1963 * North Vietnam 1945-73 Cambodia 1955-70 * Laos 1958 *, 1959 *, 1960 * Ecuador 1960-63 * Congo 1960 * France 1965 Brazil 1962-64 * Dominican Republic 1963 * Cuba 1959 to present Bolivia 1964 * Indonesia 1965 * Ghana 1966 * Chile 1964-73 * Greece 1967 * Costa Rica 1970-71 Bolivia 1971 * Australia 1973-75 * Angola 1975, 1980s Zaire 1975 Portugal 1974-76 * Jamaica 1976-80 * Seychelles 1979-81 Chad 1981-82 * Grenada 1983 * South Yemen 1982-84 Suriname 1982-84 Fiji 1987 * Libya 1980s Nicaragua 1981-90 * Panama 1989 * Bulgaria 1990 * Albania 1991 * Iraq 1991 Afghanistan 1980s * Somalia 1993 Yugoslavia 1999-2000 * Ecuador 2000 * Afghanistan 2001 * Venezuela 2002 * Iraq 2003 * Haiti 2004 * Somalia 2007 to present Libya 2011* Syria 2012 http://williamblum.org/essays/read/overthrowing-other-peoples-governments-the-master-list 7
talin Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Det er ingenting unaturlig ved Russlands forsøk på å bevare stabiliteten ved sine grenser, ei heller er det noe "splitt og hersk" ved dette. Alle andre stormakter hadde gjort det samme, inklusive USA. Russland har ikke ført noen aggressiv uterikspolitikk siden Putin kom til makten.Georgia? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå