Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Å ja, sånne bakeprogrammer og tårer. En merkelig kombinasjon. Og så mye rare folk som er med. Jeg ser på norske kakekrigen.

Bra det gikk bra i går, hva enn det var. :)

Hm, dette hørtes egentlig litt gøy ut å se på. Men jeg antar tårer tross alt gjør seg bedre enn min reaksjon ville gjort. Jeg har vokst opp med nordnorsk far med et standard nordnorsk ordforråd + at jeg blir ukarakteristisk hissig hvis enkelte småoppgaver går skeis. Stripe på vinduene når de er vasket? Klarer ikke å få glasuren pent på kaka? Da er det ikke tårer, men "faen i helvete" som kommer ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har Eldstemann fått vannkopper også. Det var vel ikke til å unngå, og det er i grunnen helt greit å bli ferdig med det. Vi har hatt en hyggelig dag hjemme likevel, etter at vi hadde levert Softie i barnehagen la vi oss i dobbeltsenga, Eldstemann og jeg, og sov et par timer ekstra. Det var utrolig deilig, det er som regel tidlig opp uka rundt. Før pleide mannen og jeg å ha hver vår sovedag i helgene, men det har vi droppet - det er tross alt veldig hyggelig å spise gode helgefrokoster sammen :) Men da satte jeg ekstra pris på den ekstra hvilen i dag.

Forresten: Når er barn gamle nok til å være alene en kort stund? Jeg hadde vondt av Eldstemann i dag. Han lå i senga og ville bare hvile, men måtte bli med og levere Softie. "Jeg skal bare ligge i senga!" sa han, og mente han kunne være alene. Selv synes jeg en fireåring er for liten, men når synes dere man kan stikke ut en tur? Barnehagen er tre minutter unna, så jeg hadde fint fått levert Softie og kommet tilbake igjen på et kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars eldstemann, og deg, slitsomt med syke barn selv om du fikk kosestund i senga :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort tur innom et sjeldent øyeblikk med dekning på mobilen for å si:

1) Dette går mye bedre enn fryktet! Hytteferie er det beste vi kunne hatt i år. Fjell-Norge viser seg fra sin vakreste side, og enda bedre, fjellufta har en meget gunstig effekt på oss alle. Ungene sover fra sju om kvelden til åtte om morgenen! Og siden jeg og mannen legger oss mellom ti og elleve betyr det rikelig med søvn. Gud, så deilig. Vi er mye ute, går tur, spiser is, plasker i det oppblåsbare bassenget som ungene digger, leser bøker (for her er det ikke tv eller nett). Ungene er glade og enkle å ha med å gjøre, og totalt utslitt når kvelden kommer. (Jeg velger å ikke tro at de blir slitne av så mye tid med oss foreldre, he he.) Nei, dette er bra.

2) Jeg har lest Sommerboka med stor S, og den håper jeg dere også leser: Fugletribunalet av Agnes Ravatn. Hvis dere ikke kjenner henne fra før skjønner jeg at man kan ha en del negative fordommer. Tittelen, forfatternavnet, nynorsk. Men bare glem det! For satan, dette er en finurlig liten bok man leser i ett jafs (jeg leste den på en kveld). Veldig spennende og medrivende, og nok å tenke på. Vi får hyttebesøk i morgen som jeg vet har lest boka, og jeg kan nesten ikke vente med å snakke med henne om den. Og for all del, sjekk ut Agnes Ravatn. Hun har skrevet mye annet bra, og er sånn ca Norges kuleste og morsomste dame.

Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Boktips, halleluja! Kjenner hjernen sakte, men sikkert kjempe seg ut av ammetåka...

Ferien høres herlig ut. Deilig for både store og små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Høres idyllisk ut. Herlig med sommerslitne barn. Det gir gode minner!

2. Takk for tips til lektyre. Skal sjekke den ut. Ingen fordommer mot hverken forfatternavn eller nynorsk, men er ikke sikker på at tittelen ville fanget uten en anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er herlig med unger på fjellet. Snart drar vi også - gleder meg. :) Og kjenner igjen det med fjelluft og soving. Husker eldstemann klinket til med 13 timer om natta da vi var på fjellet sist. Får lyst på hytte av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så fint å høre fra deg! :)

Jeg har faktisk tenkt på dere og håpet at fjellferien blir idyll, og ikke for eksempel altfor varmt vær + altfor mye knott + fireåring som vil ha mer action + barn som sover dårlig pga varme + lite avslapning for mor og far... Herlig å høre at sommerferien faktisk ER idyll. Det har vært et travelt år i Ciaraheimen, så det er så evig fortjent! :klem:

Og Sommerbok med stor S er notert. Jeg er ikke redd for nynorsk :fnise:

Kos dere videre (uten dekning, det er vel litt herlig også?)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhytteferie er jo fantastisk for barn - særlig når det er skikkelig utevær. Skjønt, i min barndoms hytteferie var det som regel utevær - Dere kan ikke sitte inne hele dagen - vi har med både ullklær og regntøy (fritt etter min mor :fnise: ) Ferie uten nett og tv er egentlig også veldig deilig - og jeg tror de fleste av oss har godt av det av og til.

Har stort sett lest sakprosa av Agnes Ravatn - hun er deilig skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det min niese på 9 år sa da hun besøkte meg og oldefaren som var på en hytte uten strøm og innlagt vann: "Jeg trodde det skulle være kjedelig her, jeg, men man kan jo FINNE PÅ ting!"

Så ikke så helt avskrekkende allikevel, altså. Sånn bortsett fra utedoen :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ferien er straks over.

Alt i alt har det vært en fin ferie. Men også en ganske merkelig en, en ferie med store motsetninger.

De som har fulgt meg en stund vet at jeg hadde en slitsom høst og vinter, men det gikk liksom greit. Men da jeg hadde vært på ferie en stund ble jeg veldig sliten og irritabel, og skjønte etterhvert at det nok er en liten etterreaksjon på alt jeg har drevet med de siste årene. To barn, flytting, oppussing, jobbskifte, barnehagependling og belastende sykdom. Så jeg har vært litt utenfor, og er det litt fortsatt.

Men samtidig har jo dette vært så fint! Fantastisk hytteliv, uvanlig godt vær, lykkelige unger. Den delen av ferien kunne faktisk ikke vært bedre.

Og nå denne terrorsaken som - kanskje fordi jeg har følelsene litt utenpå kroppen - er ganske skremmende. Jeg tenker faktisk mye på den saken og håper vi om kort tid kan lese om arrestasjoner uten at noe grusomt har rukket å skje.

Så surfet jeg litt her i kveld, og leste om Ebola-utbruddet, som siden februar har krevd 660 menneskeliv og som nå har spredt seg til en storby for første gang.

Så akkurat i kveld virker verden ganske mørk, sommervarmen og -lyset til tross.

Men vi får krysse fingrene - dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Det blir fort mye kontraster og sånt når man først får roet ned og lar seg selv slappe av litt. Håper du har fått hvilt ut og ladet batteriene til en viss grad, det siste året høres tøft ut!

Verden er så stor, men samtidig så bitteliten. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort mye kontraster og sånt når man først får roet ned og lar seg selv slappe av litt. Håper du har fått hvilt ut og ladet batteriene til en viss grad, det siste året høres tøft ut!

Verden er så stor, men samtidig så bitteliten. :sukk:

Ja, sånt skjer når man endelig slapper av og tenker litt. Men sånn er det, livet går litt opp og ned i blant. Som regel er jeg positiv og løsningsorientert av meg, men i blant kommer det noen nedturer. Heldigvis kommer det alltid bedre tider :)

Men jeg er ganske lettpåvirket av slike nyheter. Jeg er i utgangspunktet veldig trygghetssøkende av meg - foretrekker det rolige, stabile livet. Og det er vel derfor det siste året har vært litt tungt, og derfor slike nyheter er vanskelige. Jeg liker jo å tro det er trygge omgivelser jeg lever og ferdes i. Samtidig er det en vekker man også kan dra lærdom av - tenk på alle som lever med slike trusler daglig! Jeg så et forferdelig gripende bilde av en palestinsk far og hans to små barn. Han bar dem begge to, hadde mistet kone, slektninger og alt han eide. Og hadde bare disse to barna som han bar på. Og tenk, var vi født under mindre heldige omstendigheter kunne det vært oss. Det er ufattelig å tenke på. Å bære sine to små barn og ha null tiltro til fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barna har vært en fornøyelse hele ferien.

Eldstemann har storkost seg. Vi har feriert på familiens sted på fjellet, en praktfull eiendom med to hytter, eget tjern med bålplass og formidabel utsikt. Et fjellparadis som ble bebygd på 60-tallet i et naturreservat (det ble naturreservat kort tid etter at hyttene ble bygd, noe som betyr at ingen omkringliggende tomter har kunnet bli bebygd siden). Det var en luksuseiendom på den tiden, med laftede tømmerhytter med strøm og innlagt vann, men som vi ikke har gjort noe med siden, annet enn å vedlikeholde. Resultatet er at den er bekvem og praktisk, men likevel gammel i stilen. En skikkelig norsk hytte, med andre ord. Guttene har sine egne rom, og besteforeldre i hytta tjue meter unna. Som de har trivdes! Eldstemann har løpt over til besteforeldrene støtt og stadig, og syntes det var stas. Han og mannen min har bygd trehytte. Vi har gått turer, og Eldstemann har faktisk gått langt, funnet skatter på fjellet (reinsdyrhorn!) og vært i sitt ess.

Softie har utviklet seg enormt på få uker. Språket hans er i enorm utvikling, og han får nå sagt det meste han vil si. Få setninger foreløpig, men han har ord for alt som er viktig for ham:

Jomma = jordbær

Saus = dinosaurus

Tos = kos

Løste = løfte

Osv.

Og for et tempo han har fått! Han løper så kjapt at det er utrolig. Man må virkelig passe på ham om dagen, for vips er han på vei langt av sted.

Og ikke minst har guttene kost seg med hverandre. Det er fort gjort å glemme, men de leker jo faktisk ikke så mye sammen vanligvis siden de går på forskjellige avdelinger i barnehagen. Men nå har de virkelig lekt sammen og har stor glede av hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Bare innpå for å takke for tips om "Nattfilm". Har lest den nå, i løpet av to dager, og vært totalt oppslukt. Så godt skrevet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innpå for å takke for tips om "Nattfilm". Har lest den nå, i løpet av to dager, og vært totalt oppslukt. Så godt skrevet!!

Åh, så bra! Nå ble jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Åh, så bra! Nå ble jeg glad :)

Men herreminhatt så skummel den var! Jeg pløyde igjennom boka både fordi det var så BRA, og fordi jeg ikke turte å legge den fra meg :fnise:

Endret av Nesevisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...