Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Ja, det er veldig inspirerende å se og høre om andres hager! Synes jeg NÅ. Før jeg fikk hage selv syntes jeg det var drepende kjedelig :ler: Er det lille bedet alt dere har, eller er det det eneste som er i limbo? ;)

Har en del krukker og, men det er dessverre alt. Og alt er i limbo, grunnet langvarig sykdom hos meg. Nå er jeg heldigvis på bedringens vei, men orker ikke store prosjekter ennå. Så alt av planter får vente til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en del krukker og, men det er dessverre alt. Og alt er i limbo, grunnet langvarig sykdom hos meg. Nå er jeg heldigvis på bedringens vei, men orker ikke store prosjekter ennå. Så alt av planter får vente til neste år.

Håper du blir bedre fort! Da skjønner jeg at man ikke akkurat prioriterer hage. Men bed går heldigvis ingen steder... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir bedre fort! Da skjønner jeg at man ikke akkurat prioriterer hage. Men bed går heldigvis ingen steder... ;)

Nei, heldigvis gjør de ikke det og nå kan jeg tenke nøye gjennom hva jeg vil ha der. Og jeg er mye bedre enn hva jeg var, så det går rette veien - heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet i dag :nigo: Hage kan jeg ikke akkurat skryte på meg, men jeg har to verandakasser som nå er fylt med oregano, basilikum, rosmarin og peppermynte, to typer nellik (tror jeg...) og en plante med små hvite klokkeblomster, alt fra grønnsakbutikken på hjørnet. Samt restene av en rapidsalat og tre hvitløksfedd som hadde begynt å spire i kjøleskapet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe en stor og kraftig lavendel her om dagen, de er så fine. I dag begynte den å henge med hodet, så den trenger tydeligvis vann, omsorg og ikke minst større plass. Skikkelig huskaldt, så det ble avslapping under pleddet i stedet for gartnervirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Det er først nylig jeg fikset link i signaturen, så det er ikke så rart du ikke har sett det før.

Det forklarer saken! Melder meg som følger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, heldigvis gjør de ikke det og nå kan jeg tenke nøye gjennom hva jeg vil ha der. Og jeg er mye bedre enn hva jeg var, så det går rette veien - heldigvis. :)

Det er godt å høre :)

Jeg har plantet i dag :nigo: Hage kan jeg ikke akkurat skryte på meg, men jeg har to verandakasser som nå er fylt med oregano, basilikum, rosmarin og peppermynte, to typer nellik (tror jeg...) og en plante med små hvite klokkeblomster, alt fra grønnsakbutikken på hjørnet. Samt restene av en rapidsalat og tre hvitløksfedd som hadde begynt å spire i kjøleskapet :fnise:

Hm, det hørtes ut som en eklektisk blanding! :ler: Men det er jo bra å både ha grønnsaker og pene planter!

Hvitløk har jeg forresten aldri tenkt over at man kan plante. Må sjekkes ut.

Jeg kjøpe en stor og kraftig lavendel her om dagen, de er så fine. I dag begynte den å henge med hodet, så den trenger tydeligvis vann, omsorg og ikke minst større plass. Skikkelig huskaldt, så det ble avslapping under pleddet i stedet for gartnervirksomhet.

Håper lavendelen kom seg. Jeg synes som regel de er ganske lettstelte, heldigvis. De er vel vant til en del tørke der de kommer fra! :)

Det forklarer saken! Melder meg som følger :)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk har jeg forresten aldri tenkt over at man kan plante. Må sjekkes ut.

Man tager et hvitløksfedd (jeg pleier å ta av det papirtynne skallen, men vet ikke om det egentlig er nødvendig) og dytter det ned i jorden. Opp kommer lange, smale blader som kan brukes som gressløk, og i andre enden får man en liten og smaksrik hvitløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en møkkadag.

Jeg ble syk i går. Piggtråd i halsen, lett feber, vondt i nakken, vondt i hodet. slim og snørr. Så da var jeg hjemme. Og far i huset var hjemme med sykt barn, altså Softie. Softie har blitt frisk og fin igjen, med noen fine prikker over store deler av ansiktet, alle tørket inn. Så glade og fornøyde fant vi ut at han kunne gå i barnehagen igjen i dag.

Så mannen gikk tidlig på jobb. Jeg kreket meg opp, fortsatt ikke frisk, men i hvert fall ikke noe særlig feber lenger, og steller ungene. Først slår Eldstemann seg vrang. Lenge siden han har vært sånn nå, trassalderen er jo offisielt over, men dette var et skikkelig flashback. Vil ikke ha på DEN buksa! Vil ikke ha på DE sokkene! Vil ikke kle på seg på badet, vil kle på seg på stua! Vil ikke ha frokost, er ikke sulten! Er sulten likevel!

Så ser jeg at den ene prikken Softie har på magen som jeg SVERGER på var tørr i går, ikke ser like uttørket ut i dag. Men jeg har en del ting å gjøre på jobben og KAN ikke være hjemme med ham en dag til (får ikke gjort det hjemmefra). Så jeg tenker at det får passere siden alle andre blemmer er tørre. Og dessuten er 75% (!) av avdelingen uansett hjemme med vannkopper. Men har likevel dårlig samvittighet. Burde jeg holdt ham hjemme en dag til? Jeg er da vel ikke en sånn mor som ikke følger regelverket? Kjenner jeg krymper meg litt ved tanken på om de nevner den prikken der når mannen henter i dag.

Og formen er jo fortsatt ikke på topp. Men nå skal jeg bare ta meg sammen, jobbe effektivt en tre-fire timer og komme meg hjem igjen.

Og siden en dagbok er stedet for dumt tankespinn man ikke finner plass til andre steder - det har hengt seg helt opp i hjernen min at jeg har vært veldig mye forkjølet og slapp de siste månedene. Så nå har jeg begynt å tenke irrasjonelt mye på nedsatt immunforsvar og at jeg kan ha noe verre. En tankegang som i grunnen startet etter at jeg fikk barn. Jeg har mange i familien som har dødd av kreft, og det har jeg i grunnen ikke tenkt så mye på før jeg fikk barn. Nå er jo min største frykt at jeg ikke skal se barna mine vokse opp. Det er så dumt! Særlig siden mine små fortsatt drar med seg alskens rusk og rask hjem fra barnehagen, og jeg sannsynligvis bare har blitt utsatt for en skikkelig virusparade.

Nei, nå må det jobbes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!

Herlig å lese om hagen din! Jeg syns klatreplanter er kjempefint, men mannen min syns absolutt ikke det. Så blir ikke noe klatrende oppover her...Klematis er nydelig, har sneket til meg en i hagen...

Her blomstrer rosene, peonene og irisen! Elsker Peoner, syns de er så flotte, hvite og rosa store baller. Synd de står på så kort tid.

Endret av Susa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager et hvitløksfedd (jeg pleier å ta av det papirtynne skallen, men vet ikke om det egentlig er nødvendig) og dytter det ned i jorden. Opp kommer lange, smale blader som kan brukes som gressløk, og i andre enden får man en liten og smaksrik hvitløk.

Det så jeg ble gjort i et TV-program i går. Aldri tenkt på at det går an. Er det nå på våren den settes også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!

Herlig å lese om hagen din! Jeg syns klatreplanter er kjempefint, men mannen min syns absolutt ikke det. Så blir ikke noe klatrende oppover her...Klematis er nydelig, har sneket til meg en i hagen...

Her blomstrer rosene, peonene og irisen! Elsker Peoner, syns de er så flotte, hvite og rosa store baller. Synd de står på så kort tid.

Peon har vi også plantet! Jeg synes også de er nydelig og er helt enig, de burde blomstret lenger! Iris har vi ikke. Hm, det burde vi kanskje ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så jeg ble gjort i et TV-program i går. Aldri tenkt på at det går an. Er det nå på våren den settes også?

Dette må jeg bare prøve. Takk, Daria! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og takk for hyggelige hilsener. Dagen ble bedre etterhvert, både formen og humøret!

Nå ligger jeg på sofaen og slapper av selv om det er helt bomba rundt meg. Jeg skal se Whitechapel på Netflix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det du spurte om kaprifolium, så skal du tro skuffelsen var stor da vi så på hagesenteret at den ferskenfargede typen jeg vokste opp med har giftige bær. Aner ikke hvor giftige, og må si jeg aldri husker det som noe tema i oppveksten. Og generelt er jeg ikke så redd for giftige planter fordi jeg mener barna må lære å passe seg uansett, fordi andre kan ha giftige planter. Men akkurat bær er jo hakket mer fristende å putte i munnen, og greit med en ting mindre å passe på. Men, kjøpte en sjokkrosa og en gul variant som jeg tror ikke har bær. Altså, de har hvertfall ikke giftige bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitløk setter jeg når som helst på året, i en potte i vinduskarmen. Som regel når noen fedd har kommet godt i gang med spiringen i kjøleskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det du spurte om kaprifolium, så skal du tro skuffelsen var stor da vi så på hagesenteret at den ferskenfargede typen jeg vokste opp med har giftige bær. Aner ikke hvor giftige, og må si jeg aldri husker det som noe tema i oppveksten. Og generelt er jeg ikke så redd for giftige planter fordi jeg mener barna må lære å passe seg uansett, fordi andre kan ha giftige planter. Men akkurat bær er jo hakket mer fristende å putte i munnen, og greit med en ting mindre å passe på. Men, kjøpte en sjokkrosa og en gul variant som jeg tror ikke har bær. Altså, de har hvertfall ikke giftige bær.

Ja, jeg har også lest det. Jeg har samme filosofi som deg for øvrig, litt giftige planter er ikke krise for meg (men har unngått revebjelle, liksom. Hadde jeg hatt en stor hage hvor den kunne bli plassert litt utilgjengelig for små barn, derimot, hadde jeg godt kunnet ha det). Men giftige bær tror jeg blir for fristende for Softie, kanskje også for Eldstemann.

Sjokkrosa og gul hørtes stilig ut. Jeg tror jeg må sjekke ut kaprifol. Nå husker jeg ikke hva du skrev, plantet du den i år eller i fjor? Har den vokst mye?

Hvitløk setter jeg når som helst på året, i en potte i vinduskarmen. Som regel når noen fedd har kommet godt i gang med spiringen i kjøleskapet...

Interessant. Skal prøve. Tror jeg har et par fedd til spiring i grønnsaksskuffen as we speak :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say hello to nazi-mum! :ler:

HER-RE-GUD, altså, så mye surving det var på guttene i morges. Det var Eldstemann som var i førersetet, men Softie er snart til å hive seg på når han synes Eldstemann dominerer rommet (det kan vi jo ikke ha noe av).

"Skal ikke ha sokker!"

"Skal ikke ha den buksa, den er så rar!"

"Skal ikke ha den genseren!"

"Jeg får ikke til å kle på meg selv!"

"Jeg vil hente en annen bukse!"

"Jeg orker ikke å hente en annen bukse!"

Og til slutt, da han egentlig hadde gått tom for ting å sutre over:

"Alt er hvitt på kjøkkenet! Det er malt hviiiiitt! Jeg vil ikke deeeeet!"

(Ikke er alt hvitt, heller!)

:bond:

Jeg er tålmodig med veldig mye, men ikke sutring. Jeg forholdt meg veldig rolig da, men jeg blir jo streng:

"Du, Eldstemann. Når Softie og jeg er ferdig med frokosten vår, da skal vi gå i barnehagen. Hvis du bruker all frokosttiden på tull, rekker du ikke å spise frokost. Da må du spise på veien."

Skrik og hyl.

Men sånn ble det. Jeg nekter å hjelpe en fireåring med å ta på en t-skjorte bare fordi han gjør seg ekstra ynkelig når mamma er i nærheten. Han gjorde det selv, brukte sånn ca hundre år på det og resultatet? Knekkebrødet måtte spises på veien.

Så der gikk vi da. Guttene hadde roet seg ned. Og da måtte jeg jo spørre:

Jeg: "Eldstemann? Pappa sier at dere er kjempeflinke når han leverer dere. Du kler på deg så fort som bare det. Er dere mindre sutrete når pappa er sammen med dere?"

Eldstemann: "Ja."

Jeg: "Hvorfor det, egentlig?"

Eldstemann: "Fordi vi bare er det. Jeg vet ikke."

Nei, gudene vet, det vet ikke jeg heller.

Det er mange som ynder å si at mødre er mer ettergivende enn fedre og at det er derfor det er slik. Jeg vet ikke. Jeg oppfatter meg selv som like streng som mannen. Jeg gir meg ikke for den sutringen, han må fortsatt gjøre som han skal, det blir bare så mye mer styr underveis.

Jaja. De gjør ikke dette når de er 16, håper jeg? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt, da han egentlig hadde gått tom for ting å sutre over:

"Alt er hvitt på kjøkkenet! Det er malt hviiiiitt! Jeg vil ikke deeeeet!"

:hoho:

Hvitt kjøkken - barnemishandling! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...