Gå til innhold

Ville du ha døpt barnet....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg tenkt mye på....Vi har ikke barn, men håper jo på å få noen om noen år

Min samboers familie er MEGA kristne, min familie er overhode ikke relgiøse...

Min samboer kaller seg selv kristen (i respekt for sin mor mistenker jeg). Jeg er så lite relgiøs som det går an å få blitt.

Jeg kjenner at dåp er totaaaalt feil for meg.... men samboer kjenner nok veldig på presset fra sin familie.

Da ville jeg døpt, i respekt for hans familie, akkurat som jeg ville gjort det i ts' tilfelle. Det har null betydning for deg, for dem er det avgjørende om de tror barnet vil komme til himmelen eller ikke. Faren kan bære fram barnet, og kristne slektninger kan være faddere. I dette tilfellet blir det ingen ting "å stå og lyve om", for barnet kommer til å få en viss kristen påvirkning i oppdragelsen uansett, besteforeldrene kommer til å snakke religion og gi kristne barnebøker osv. Du behøver ikke å stå der oppe en gang. Det er da uproblematisk? De har den familien de har. Du kan være åpen ovenfor prest, mann, svigerfamilie og barna selv at du ikke tror på dette, det er ikke å lyve. Det er misforstått respekt for Kirken å tro at Kirken som institusjon har noe i mot det.

Er du hardbarket humanetiker blir det kanskje noe annet, men jeg ville valgt mine kamper mot religion med omhu, og ikke nektet dåp for å statuere et eksempel. Barna kan du påvirke til å melde seg ut og ikke konfirmere seg, det bør være deres valg, og er det, på samme måten som barn kan døpe seg senere. Jeg hadde ikke risikert et dårlig forhold til svigerfamilien for et prinsipp. Barnedåp er ikke farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg døpt, i respekt for hans familie, akkurat som jeg ville gjort det i ts' tilfelle. Det har null betydning for deg, for dem er det avgjørende om de tror barnet vil komme til himmelen eller ikke. Faren kan bære fram barnet, og kristne slektninger kan være faddere. I dette tilfellet blir det ingen ting "å stå og lyve om", for barnet kommer til å få en viss kristen påvirkning i oppdragelsen uansett, besteforeldrene kommer til å snakke religion og gi kristne barnebøker osv. Du behøver ikke å stå der oppe en gang. Det er da uproblematisk? De har den familien de har. Du kan være åpen ovenfor prest, mann, svigerfamilie og barna selv at du ikke tror på dette, det er ikke å lyve. Det er misforstått respekt for Kirken å tro at Kirken som institusjon har noe i mot det.

Er du hardbarket humanetiker blir det kanskje noe annet, men jeg ville valgt mine kamper mot religion med omhu, og ikke nektet dåp for å statuere et eksempel. Barna kan du påvirke til å melde seg ut og ikke konfirmere seg, det bør være deres valg, og er det, på samme måten som barn kan døpe seg senere. Jeg hadde ikke risikert et dårlig forhold til svigerfamilien for et prinsipp. Barnedåp er ikke farlig.

Hva med meg og min familie da? Vi er alle athister.... Skal min side av familien ignoreres? Er våre følelser ikke så viktige?

Jeg opplever dåp noe som går imot mine prinsipper, min familie er mer enn ikke kristne...vi er anti.

så mitt barn blir ikke døpt hvis det er opp til meg.

Jeg tror min samboer bryr seg minimalt, men min svigermor vil sikkert synes det er grusomt. Men so be it! Hun prøver å presse jesus greiene sine på meg hele tiden, og jeg er alltid høflig...jeg ber tilogmed bordbønn når vi er hos henne. Men er vi hos meg er det mine regler som gjelder.

Endret av Chia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tilfellet hadde jeg definitivt ikke døpt, om ikke bare for å ha satt foten ned. Det er deres barn ikke din svigermors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg døpt, i respekt for hans familie, akkurat som jeg ville gjort det i ts' tilfelle. Det har null betydning for deg, for dem er det avgjørende om de tror barnet vil komme til himmelen eller ikke.

Hvordan i all verden kan du påstå at det har null betydning for henne når hun sier det er totalt feil for henne? Skal ikke hennes ønsker og verdier respekteres også?

Mine eks-svigerforeldre bekymrer seg litt for dette med helvete og sønnen min, og i mine øyne er det direkte kvalmt. Så da får det rett og slett være deres problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte våre, mest fordi det var det vanlige. Noe alle gjorde. I dag ville jeg ikke ha valgt det.



Anonymous poster hash: c029f...a2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...