Gå til innhold

Ville du ha døpt barnet....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi valgte å ikke døpe våre,enda begges familier klaget og synes det var ille.

Vårt barn -vi bestemmer.

Samt jeg synes det blir helt feil å døpe et barn pga tradisjon.Barn skal velge religion selv om de ønsker,ikke få slikt tredd over øra.

Og litt sån blasfemi å være i kirka,døpe når en selv ikke tror på slikt og vi meldte oss ut av statskirka rundt samme tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kristen, men har faddere til mitt barn som ikke er særlig kristne av seg. For meg er fadderne personer jeg ønsker å knytte tettere inn i livet til barnet vårt. Det er ok for meg, og det er ok for kirken, og jeg tror det er ok for Gud :) Skjønner ikke hvorfor folk, slik som AB over her skal haså mye mot det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes i hvert fall det er viktig å markere fødselen med et eller annet. Min søster hadde ikke dåp/ navnedag eller noen markering, og resten av familien følte seg liksom litt snytt. Man ønsker jo å markere at det er kommet et nytt familiemedlem, og gi det gaver og slikt, (man kan jo gi gaver uansett selvfølgelig) men det er liksom noe spesielt å kunne ha en sølvskje eller et eller annet med datoen for dåpsdagen/navnedagen inngravert etc...



Anonymous poster hash: a1e5a...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, men har faddere til mitt barn som ikke er særlig kristne av seg. For meg er fadderne personer jeg ønsker å knytte tettere inn i livet til barnet vårt. Det er ok for meg, og det er ok for kirken, og jeg tror det er ok for Gud :) Skjønner ikke hvorfor folk, slik som AB over her skal haså mye mot det??

ååå, kan man ha faddere som ikke er innmeldt i statskirken? Trodde ikke det var lov...

Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke kan love at du faktisk kommer til å oppdra barnet deres i den kristne tro, og mannen din mener at dåp er tull, da mener jeg dere heller burde holde en navnefest i human etisk regi. Så får dere heller rette opp ryggen, og stå på deres i forhold til foreldrene dine.

Jeg tenker også at navnefest er det ikke før man melder seg på det programmet som HEF har for de nyfødte. Om man bare har en fest hjemme for barnet uten å være med på dette blir det mer en "velkommen til verden"-fest.

Men hvorfor i all verden er det naturlige alternativet humanetisk forbund? Hun har jo ikke sagt at hun er humanetiker, for meg blir det like rart som å ha det i kirken når man ikke er kristen. Det er jo ikke sånn at når man ikke er kristen så er man automatisk humanetiker...

Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Men hvorfor i all verden er det naturlige alternativet humanetisk forbund? Hun har jo ikke sagt at hun er humanetiker, for meg blir det like rart som å ha det i kirken når man ikke er kristen. Det er jo ikke sånn at når man ikke er kristen så er man automatisk humanetiker...

Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Det er jo naturlig for de fleste av oss å ha en velkommen-til-verden-fest for ett nyfødt barn. De aller fleste av oss velger å gjøre det i samarbeid med en organisasjon. Jeg skjønner poenget ditt. Siden hun skrev at hun ikke kunne love å oppdra barnet til tro på noen Gud, så var det HEF jeg antok ville være mest naturlig for henne. TS får heller komme på banen igjen med å si hva hun føler er mest riktig for henne.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne holdninger provoserer meg voldsomt.

Dessuten finnes det ingen STATSkirke lenger.

Anonymous poster hash: 5bc8b...e86

men jeg betaler jo penger gjennom skatten min til driften av denne kriken, og da ønsker jeg å bruke den. hva er så provoserende med det. Skal ingen andre enn de som er personlig kristne skal få lov til å bruke kriken? For meg handler det om tradisjon og kultur. Alle i min familie er døpt i samme kirke ( og mange av samme prest) dette er en viktig tradisjon for min familie, min personlige tro har ingenting med saken å gjøre.

Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å takke ja til å være fadder når man ikke er kristen er jo helt meningsløst! Vet du hva det å være fadder innebærer?

Ikke noe av dette betyr noe for deg så jeg fatter ikke hvorfor du gjør det. Det ligger jo ikke noe bak, fullstendig platonisk og meningsløst.

Anonymous poster hash: cb253...7a4

I følge prestene som har døpt barnet de to ganger jeg har vært fadder er min rolle å være en støttespiller for barnet, å vise de kjærlighet og omtenksomhet, lære dem om livet og støtte foreldrene i oppdragelsen. I dåpsbrevet står det at jeg skal følge barnet på veien mot å bli voksen, og være en person som lytter. Det står også at jeg skal dele mitt syn på livet.

I det hele tatt var kristendommen tonet kraftig ned både i seremonien og i informasjonen jeg fikk om rollen. Og som jeg skrev over hadde ingen av prestene noe i mot at jeg som fadder ikke var kristen, de sa at rollen innebar så mye mer.

Så ja, jeg veldig godt hva det innebærer å være fadder og hva jeg takket ja til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, kan man ha faddere som ikke er innmeldt i statskirken? Trodde ikke det var lov...

Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Man trenger jo ikke være serlig kristen av seg fordi om man er medlem av statskirken, da ;) Dessuten tror jeg man kan være fadder uten å være medlem i statskirken, ja, om du er medlem i et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskirken er oppløst. Finnes ikke lenger. Det er kanskje en "fordel" å være kristen om man skal være fadder for et barn som døpes i kirka, men det handler også om å være stolt og glad for å være fadder, støtte og hjelpe barnet på livets vei.

Vi døpte førstemann selv om ikke vi er kristne, fordi de eldre i familien ønsket det. Men under dåpen syns jeg det føltes veldig rart, og jeg angrer i ettertid. Nå som andre barnet kommer, må vi døpe henne også selv om jeg ikke er komfortabel med det. Mannen mener at vi ikke kan endre på det når vi først har døpt en. Menmen..det er et annet tema.

Har dere døpt en så skal også de neste døpes. Noe annet ville vært rart. Men det er dre som skal velge der, ikke dine eller hans foreldre, så der ble det gjort en beklagelig glipp.

Jeg synes dåp er en forferdelig gammeldags og gørrkjedelig seremoni, og ville aldri døpt barnet mitt nesten bare pga det. Kirken har vanvittig mye å lære av HEF på å arrangere en seremoni tilpasset barn. Det er en flott seremoni i forhold! Jeg var i dåp i høst og gikk inn med et åpent syn ettersom jeg ikke hadde vært i dåp på mange år. Det eneste som ble snakket om etterpå av samtlige dåpsgjester var hvor utrolig trist og dystert alt var. Jeg vet det varierer fra sted til sted men jeg hadde ingen positive opplevelser å vise til fra før av heller.


Anonymous poster hash: 5bc8b...e86

Kirken har mye å lære av HEF?? Kirken og HEF er og blir to forskjellige samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ha dåp da det er en tradisjon i begge sine familier. Men begge vårt sitt fokus er på festen etterpå, ikke sermonien i kirka. Det blir ikke svære greier men et koselig familieselskap med ca 15 gjester.

Har barnet vårt lyst å konfirmere seg kirkelig så må det være døpt, akkurat det få han bestemme selv. Jeg husker at noen i klassen min var ikke døpt og lei seg fordi de ikke fikk bli konfirmert med oss andre. Foreldrene ville ikke det. Det var ikke gavene de tenkte på men samholdet som vi konfirmanter hadde, vi hadde jo flere samlinger og overnatting en gang. Jeg vil ikke nekte barnet mitt å konfirmere seg, uansett om det blir kirkelig eller borgelig. Vet om ei som ble døpt året før hun ble konfirmert, greit å ha det unnagjort nå. Tviler for at barnet vil hate oss for å ha blitt døpt.

Anonymous poster hash: 05dc2...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle de som sier at barnet skal velge selv, det er jo nettopp det man gjør som foreldre. man tar beslutninger på vegne av sine barn som er for små til å ta en reflektert beslutning. Når du ikke døper har du også tatt et valg. Det å ikke døpe er også et valg du har tatt på vegne av barnet.

Så kan man si at barnet kan velge å døpe seg selv etterpå, om han eller hun ønsker kirkelig konfirmasjon, men det er ikke så lett når man er 14 år. Man skal være ganske tøff for å tørre å stikke seg frem på den måten i den alderen.

Det kan godt hende at det å ikke døpe kirkelig er det beste valget for ditt barn, men ikke vær naiv og tro at du ikke har tatt et valg på dine barns vegne.



Anonymous poster hash: a1e5a...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man si at barnet kan velge å døpe seg selv etterpå, om han eller hun ønsker kirkelig konfirmasjon, men det er ikke så lett når man er 14 år. Man skal være ganske tøff for å tørre å stikke seg frem på den måten i den alderen. Anonymous poster hash: a1e5a...1ce

Elendig argument. En konfirmant som vil konfirmeres kristelig til tross for at hun ikke er døpt bør være såpass overbevist om at det er riktig at hun døper seg også.

Anonymous poster hash: 3f94b...c2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og jeg døpte heller ikke barnet. Om datteren min vil bli kristen og døpe seg så skal hun jammen få bestemme det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var dødende og brukte sine siste krefter til å sy en dåpskjole til babyen i magen min, som hun viste hun aldrt ville få møte. Derfor klarte jeg ikke å velge bort dåp, selv om vi egentlig ikke ville det.

Anonymous poster hash: 04ed0...d78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei syns dere skal gjøre som dere vil. Vi valgte barnevelsignelse istedenfor dåp. Fikk noen skeptiske kommentarer fra familie men kan ikke bry seg om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til familiens store forskrekkelse døpte vi ikke jenta vår, 3 år senere er de fortsatt ikke helt over det. G de er ikke kristne selv engang, eller de ser vell på en måte på seg selv som det, men de hverken ber, går i kirka eller eier en bibel. De mente vi burde gjøre det på grunn av tradisjon og at "alle døper barna sine", tenk så kjipt for barnet når det skal konfirmere seg osv

Nå venter vi nr to, og noen har allerede spurt om vi skal døpe begge to denne gangen.

Vi vurderte humanetisk navnefest, men vi er jo ikke humanetikere heller...

Jenta er født i oktober, så april året etter inviterte vi nær familie og nære venner til feiring på 6 mnds dagen hennes. Sendte invitasjoner om at hun ville invitere alle til "velkommen" feirin slik alle fikk treffes. Det var første gangen familiene våre møttes sann alle:) serverte koldtbord og kaker, og alle storkoste seg. Hun fikk gaver på lik linje som dåpsbarn, men dette hadde vi gitt klar beskjed om ikke ble forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskirken er oppløst. Finnes ikke lenger. Det er kanskje en "fordel" å være kristen om man skal være fadder for et barn som døpes i kirka, men det handler også om å være stolt og glad for å være fadder, støtte og hjelpe barnet på livets vei.

Har dere døpt en så skal også de neste døpes. Noe annet ville vært rart. Men det er dre som skal velge der, ikke dine eller hans foreldre, så der ble det gjort en beklagelig glipp.

Kirken har mye å lære av HEF?? Kirken og HEF er og blir to forskjellige samfunn

Hvorfor kan man ikke hente inspirasjon hos andre for å se hvorfor de lykkes og får så mange positive tilbakemeldinger? Jeg er enig med AB og synes det er trist at ikke kirken gjør som HEF: lager hyggelige og barnevennlige dåpsseremonier. Man kan jo fint hente inspirasjon fra andre også, uten å adoptere hele prosessen. Jeg har heller ikke vært i eneste fin dåp, og gruer meg hver gang jeg må stille opp i kirka for å overvære en slik gammeldags og traust seremoni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt mye på....Vi har ikke barn, men håper jo på å få noen om noen år

Min samboers familie er MEGA kristne, min familie er overhode ikke relgiøse...

Min samboer kaller seg selv kristen (i respekt for sin mor mistenker jeg). Jeg er så lite relgiøs som det går an å få blitt.

Jeg kjenner at dåp er totaaaalt feil for meg.... men samboer kjenner nok veldig på presset fra sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...