Gå til innhold

"Er det til gutt eller jente?"


Sushi

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

De ønsker altså et avslappet forhold til dette, og fyrer seg derfor opp i butikken?

Det er ikke et avslappet forhold...

Anonymous poster hash: ccb85...f45

Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg "fyrer meg opp" i butikken? Det får du prøve å sitere... Du vil ikke finne det.

Likevel bommer du totalt på logikken din. Det er ikke det faktum at alt er kjønnssegregert jeg mener man bør ha et avslappet forhold til. Det er barnets personlighet man bør ha et avslappet forhold til - og det har både jeg og TS og flere andre her. Det virker ikke som du har forstått helt hva dette handler om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste velger å vite og det er bare ille god kundeservice av butikken å spørre om den type spm.

Jeg visste ikke kjønnet på barnet mitt heller, og guuud som folk maste i familien. :)

Alle ville vite hva kjønnet var slik de kunne kjøpe gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk forresten "Kokkebok for gutter" i gave. :klaske: Skal gutter og jenter ha ulik mat også?

(Bare for å være tydelig: Fint å få gave, og ingen kritikk til giveren. Men at slik i det hele tatt produseres.)

Det er vel bare det at gutter og jenter ofte interesserer seg for forskjellige ting, og da blir det litt dumt om en gutt får ting som han egentlig ikke interesserer seg over. Alle liker jo ikke likt selvfølgelig, men det er vel ofte ganske stor forskjell på gutter og jenter.

Anonymous poster hash: 60cfb...cbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er vel bare det at gutter og jenter ofte interesserer seg for forskjellige ting, og da blir det litt dumt om en gutt får ting som han egentlig ikke interesserer seg over. Alle liker jo ikke likt selvfølgelig, men det er vel ofte ganske stor forskjell på gutter og jenter.

Anonymous poster hash: 60cfb...cbe

For gutter og jenter liker forskjellig mat? Det var nytt for meg i alle fall.

Jenter og gutter har ofte ulike preferanser når det gjelder leker (men hva som er genetisk og hva som er sosialt/kulturelt bestemt er jo høyst diskutabelt), men at gutter og jenter må ha ulike typer kokebøker og sangbøker og ulike farger på klærne, er jo rett og slett bare salgstriks.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ''aldri'' noe kjønnsnøytralt, og irriterer meg skikkelig over det.

Dersom jeg mot formodning skulle finne f.eks. en pen genser som ikke har typisk jente- eller guttefarge kan du banne på at det er sydd på en blondekrave, eller en liten blå traktor nedi hjørnet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å late som jenter og gutter synes jeg heller ikke noe om. Nå for tiden skal alle være like virker det som.

Anonymous poster hash: 1756f...7fb

Nei, det gjør det ikke. Alt blir mere og mere kjønnsdelt. I lekebutikker, på bokhandel, i klesbutikker, på sportsbutikker.

Det er trist for kjønnsrollemønstrene, som blir skjerpa inn.

Barn får en melding om hva de skal være i alt fra barnebøker og barneTV til hvilken lunsjboks de får med på skolen...

TS, jeg syns du kan svare: Den skal være til et barn på x antall år/ i størrelse xyz.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner ''aldri'' noe kjønnsnøytralt, og irriterer meg skikkelig over det.

Dersom jeg mot formodning skulle finne f.eks. en pen genser som ikke har typisk jente- eller guttefarge kan du banne på at det er sydd på en blondekrave, eller en liten blå traktor nedi hjørnet.

Ja til traktor for jenter og blonde på en gutt!!

Jeg er en person som liker kjeder med perler i stein eller sølv. Men i Norge kan man ikke gå med et sånt perlekjede eller noe armbånd med perler på rundt håndleddet, uten at folk ser skrått på deg og homofile menn sjekker deg opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig! Synes de store kjedene har alt for lite kjønnsnøytralt. Og, det som er kjønnsnøytralt er ofte beige eller brun, er jo begrenset hvor mye man vil ha av en farge.

Glemmer ikke en gang for ett års tid siden da jeg var på cubus å skulle handle gave til en venninnes babyjente. Slengte på et par sokker, da det var 3 for 2 tilbud e.l. Slike sokker som står "i love dad/mum" på, i grå, blå, hvitt - "nøytrale" farger. Da jeg kom til kassa å skulle betale, fikk jeg beskjed om at "de sokkene er jo altfor guttete/tøft til jente, hadde valgt noen andre om jeg var deg". MAKAN! Hun fikk en småfrekk kommentar tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig. Er ikke så opptatt av fargene, da jeg selv er veldig glad i rosa og har en datter. Men irriterer meg veldig over snittet i særlig bukser. Datteren min er ett år bare, og olabuksene for babyjenter er smale og ekle/stramme. Kjøper alltid olabukser i gutteavdelingen. Der er de løse og behagelige...

Anonymous poster hash: d7930...556

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kjøpte den genseren.

Fordi det var så begrenset utvalg på den butikken og jeg bestemte meg for å dra et annet sted.

Apropos sko, som ble nevnt her... En gang jeg skulle kjøpe et par til vesla så gikk jeg med skoene til betjeningen og sa "vi vil gjerne prøve disse i str. 21". Datteren min var med og prøvde, og skoene var helt enkle med noe blått under. Tror du ikke dama kom ut med samme modellen i rosa? Ikke for å vise oss og spørre om vi ville ha dem i stedet, men som det eneste paret hun tok med i rett størrelse. Det synes jeg ikke er særlig god service, mer et press for å få oss til å gjøre som alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du jo løst det. Ellers kan man jo sy/strikke klærne selv eller farge dem.

Det gjør jeg også. :)

Det er vel bare det at gutter og jenter ofte interesserer seg for forskjellige ting, og da blir det litt dumt om en gutt får ting som han egentlig ikke interesserer seg over. Alle liker jo ikke likt selvfølgelig, men det er vel ofte ganske stor forskjell på gutter og jenter.

Anonymous poster hash: 60cfb...cbe

Ting kanskje ja, men visste ikke at de trenger hver sin kokebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så enig i det dere skriver her!

Hadde så lyst til å kjøpe en gyngestol til gutten min da han ble 1 år, men fant bare en som var knall rosa! Fikk beskjed i butikken, om at det fantes ikke gyngestoler til gutter. Endte opp med å kjøpe den, og så malte jeg den hvit selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare det at gutter og jenter ofte interesserer seg for forskjellige ting, og da blir det litt dumt om en gutt får ting som han egentlig ikke interesserer seg over. Alle liker jo ikke likt selvfølgelig, men det er vel ofte ganske stor forskjell på gutter og jenter. Anonymous poster hash: 60cfb...cbe

Det at gutter og jenter interesserer seg for forskjellige ting har jo ikke bare med biologien å gjøre, men også at de stadig blir fortalt hva som er "riktige" ting og klær for en gutt og en jente (særlig på butikken). Om man vil kjøpe en gave som passer til barnet så må man nesten kjenne barnet eller spørre foreldrene om interessene, det holder ikke å bare vite kjønn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh herrejesus! Er det bare meg som syntes dette "hen" greiene begynner å ta litt av? Hvorfor er det blitt sånn at man nesten må skamme seg hvis man er jente og liker rosa og dukker eller er gutt hvis man liker blått og biler? Aller helst virket det som at noen vil at gutter skal leke med dukker og jenter skal leke med biler. Hva er det som er så mye bedre med det da? Nå er det sånn at noen av oss er jenter, mens andre er gutter og sånn er det bare.



Anonymous poster hash: 6b2a6...067
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så enig i det dere skriver her!

Hadde så lyst til å kjøpe en gyngestol til gutten min da han ble 1 år, men fant bare en som var knall rosa! Fikk beskjed i butikken, om at det fantes ikke gyngestoler til gutter. Endte opp med å kjøpe den, og så malte jeg den hvit selv :fnise:

Hvorfor kunne ikke gutten ha rosa gyngestol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke gutten ha rosa gyngestol?

Har hvite møbler på rommet hans, og til jenter var det rosa gyngestol med prinsessekrone, til gutter var det "bare" vanlig stol med biler på, ingen hvite/nøytrale møbler.

Så...gyngestol var visst bare et "jentemøbel"...

Endret av Susa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i grunnen det snåleste jeg har hørt. Gutter sitter altså på andre typer stoler enn jenter. Ok, det er notert.

Kokebøker spesielt for gutter er vel også noe piss, all den tid det er en mengde mannlige kokker der ute og det å være kokk i resturant er et kjønnsnøytralt, likestilt yrke i utgangspunktet...

Å få levert sko i rosa når man valgte de blå er ikke bare dårlig service. Det er direkte frekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig! Synes de store kjedene har alt for lite kjønnsnøytralt. Og, det som er kjønnsnøytralt er ofte beige eller brun, er jo begrenset hvor mye man vil ha av en farge.

Glemmer ikke en gang for ett års tid siden da jeg var på cubus å skulle handle gave til en venninnes babyjente. Slengte på et par sokker, da det var 3 for 2 tilbud e.l. Slike sokker som står "i love dad/mum" på, i grå, blå, hvitt - "nøytrale" farger. Da jeg kom til kassa å skulle betale, fikk jeg beskjed om at "de sokkene er jo altfor guttete/tøft til jente, hadde valgt noen andre om jeg var deg". MAKAN! Hun fikk en småfrekk kommentar tilbake.

:overrasket:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tre år gamle jente fikk velge seg ny genser selv her om dagen. Hun elsker blått og grønt, så det ble en slik: http://www.lindex.com/no/barn/gutt-86-122-cm/gensere-skjorter/7046213/T-shirt/?styleId=50904890

Da vi kom til kassen så sa "kassadamen" til meg: Du vet at det er en guttegenser eller?? Skulle gjerne hatt en skikkelig kommentar på lur, men ble så satt ut. Jenta mi var strålende fornøyd og hadde den på seg i barnehagen dagen etter. Ingen kommentarer i det hele tatt. Hun har "til og med" grønn parkdress, fordi det var den hun ville ha, ikke hørt noe om det heller.

Jeg har ingen problemer med at de som har jenter, eller jentene selv, ønsker å være prinsesser i rosa. Og jenta mi har masse rosa og "prinsessete" også. Men når hun eller jeg velger noe annet, og det er det vi vil ha, så vil ikke jeg ha masse kommentarer på det eller forsøk på å få oss til å tro vi har valgt "feil". Det er bare unødvendig frekt.



Anonymous poster hash: a0623...7b5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herrejesus! Er det bare meg som syntes dette "hen" greiene begynner å ta litt av? Hvorfor er det blitt sånn at man nesten må skamme seg hvis man er jente og liker rosa og dukker eller er gutt hvis man liker blått og biler? Aller helst virket det som at noen vil at gutter skal leke med dukker og jenter skal leke med biler. Hva er det som er så mye bedre med det da? Nå er det sånn at noen av oss er jenter, mens andre er gutter og sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 6b2a6...067

Du har jo virkelig misforstått hele diskusjonen! Er jo ikke snakk om at det ikke er forskjell på kjønnene. Selvfølgelig skal gutten få gå i blå klær om han ønsker det. "Problemet" oppstår jo når lille Per har funnet en leke han har utrolig lyst til å leke med, men som samfunnet har bestemt at ikke passer for ham fordi han har utovertiss. Poenget er jo at barna begrenses noe så utrolig når det bare er kjønnet som skal definere hvilke farger man liker/hvilke leker man vil ha/hvordan man skal oppføre seg osv. Er en sterk trend i butikkene og blant folk flest, og det er viktig å sette spørsmålstegn ved dette.

Anonymous poster hash: d7930...556

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...